RadosRyssmek - 245 turbo -93 TwinTurbo uppdate 11/8

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: RadosRyssmek - 245 turbo -93 TwinTurbo uppd. 31/12

Inlägg av mattias »

Snyggt i vanlig ordning. :)
Blir mycket intressant uppdatering som följer. :thumbright:
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
Robert Markström
Forumsberoende
Inlägg: 2098
Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
Ort: Luleå

Re: RadosRyssmek - 245 turbo -93 TwinTurbo uppd. 31/12

Inlägg av Robert Markström »

Nu är skrotet provkört.

Lågt laddtryck, kör med endast wg klockorna från 16T aggen utan någon pys eller extrafjäder.
Så cirka 0.4-5 bars ladd. Nu står det en fläkt & blåser på grenröret i bilen så de få kallna lite
så ska ja ryssa dit nån extrafjäder på wg armen.

Den bygger upp ca 0.5 bar vid 2500rpm, ligger du på 3krpm & trampar så spoolar dom upp rikigt kvick.

Ska dit med fjädrarna nu på ett strax sen tar jag en provsväng till med datorn ikopplad,
jag har bara höftat laddtrycket då jag har en ograderad 240T laddmätare i bilen endast :)

Mattias, hörde nå rykten om att du skulle till ersnäs efter nyår? Sugen? :hey:
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar

Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;

TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
robinb3rgsten
För mycket laddtryck
Inlägg: 289
Blev medlem: tor feb 05, 2015 9:54 pm

Re: RadosRyssmek - 245 turbo -93 TwinTurbo uppd. 31/12

Inlägg av robinb3rgsten »

Grymt bygge ;)
Användarvisningsbild
Robert Markström
Forumsberoende
Inlägg: 2098
Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
Ort: Luleå

Re: RadosRyssmek - 245 turbo -93 TwinTurbo uppd. 31/12

Inlägg av Robert Markström »

Provkörd igen!

Hade visst ca 132-134kpa första turen, andra svängen med en extrafjäder påhängd på WG stagen så blev
de 152-154kpa. boostcreep till 158kpa vid 4500rpm sen ides jag it köra fortare för det började kräka slask
från himmelen. Så jag behöver få upp trycket lite till iaf.

om jag ligger på 3an, ca 3500rpm & 100kpa & trampar så kommer 154 kpa på ganska precis 0.45sek
enligt loggen. Rent allmänt mycket, mycket bättre spoolupp än med HY35an som jag hade tidigare.
& då har vi 2 agg som tillsammans har avsevärt större area över Exd. på turbinerna. Jag tippar väl
på att vinsten i spoolet ligger i vikten på grejerna som snurrar i turbon + att kollektorerna gjordes bättre
till detta grenrör.

Daniel 635! Du åker ju liknande koncept, hur har du byggt upp & kopplat din laddtrycksstyrning?

Jag åker 2st wg-klockor med tryck från vardera kompressorkåpa nu. Synkade med tryckluft så dom öppnar
samtidigt. Men då har ja ju egentligen olika vinklar på kollektorerna in i avgashuset så under färd är det ju inget
som säger att dom öppnar exakt lika. Man skulle nästan haft den i Dyno & tittat live hur dom öppnar.




Annars då? Jag upplever den starkare/bättre vrid från botten nu än tidigare. Fast jag bara hade herrejösses 132kpa tryck
första rundan så kändes den starkare/piggare än förut när man segdrog på lågt ladd.

Ska få upp laddet på 1.2-1.3bar & se hhur den känns då, vet it riktigt hur jag skulle koppla allt då?
Dubbla pysventiler går ju fetbort, en kan funka men ska ja då ta trycket till WGs från tryckröret innan ICn?

Känns rimligast?

//R
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar

Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;

TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
viking
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 58
Blev medlem: mån jul 25, 2011 12:09 pm

Re: RadosRyssmek - 245 turbo -93 TwinTurbo uppd. 31/12

Inlägg av viking »

Cool !
DreRacing@
Forumsberoende
Inlägg: 1112
Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
Ort: Flisa, norge

Re: RadosRyssmek - 245 turbo -93 TwinTurbo uppd. 31/12

Inlägg av DreRacing@ »

jag kör 2 19t på min dubbelt turbo.
jag har synkat wg stången på båda och laddar 0.7 bar i grunnladd.
pyser upp trycket till 1.4 med en turbosmart boostee

Bild
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: RadosRyssmek - 245 turbo -93 TwinTurbo uppd. 31/12

Inlägg av mattias »

Robert Markström skrev:Mattias, hörde nå rykten om att du skulle till ersnäs efter nyår? Sugen? :hey:
Det stämmer, men ska diskutera detaljerna med Andreas först. Vore ju kul att se hur det fungerar!

Angående laddtrycks-höjning, magnetventil för att pysa upp laddet och reglera låter bäst.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
fredde_vit_pv
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2273
Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
Ort: yttertavle/umeå

Re: RadosRyssmek - 245 turbo -93 TwinTurbo uppd. 31/12

Inlägg av fredde_vit_pv »

för att få lite koll på wg under körning kan man dra tråd av nåt slag in i kupen från
wg-armarna och runt i ditt fall två fingrar :idea: då känner man även om dom tjuvöppnar
av avgaspulserna. Äkta ryssmek, speciellt om man inte har någon medhjälpare! :hihi:
Truls_Nordahl
För mycket laddtryck
Inlägg: 407
Blev medlem: sön jan 01, 2017 3:10 am
Ort: Österlen/Skåne

Re: RadosRyssmek - 245 turbo -93 TwinTurbo uppd. 31/12

Inlägg av Truls_Nordahl »

Helt klart ett spännande projekt! :) (Gillar penntrollet!) :thumbright:
Bild

Tack till:
Bil Bengtsson i Simrishamn
do88.se
KL Racing
Användarvisningsbild
Robert Markström
Forumsberoende
Inlägg: 2098
Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
Ort: Luleå

Re: RadosRyssmek - 245 turbo -93 TwinTurbo uppd. 31/12

Inlägg av Robert Markström »

Kul att ni gillar den, det gjorde polarn som körde den igår åxå :thumbright:

Har inte än så länge haft ett enda problem utan den var bara köra ut ur garaget & åka.
Nu jinxa ja ju mest troligt mig själv men iaf. Körde igår till stan med den hem till brorsan
vart vi skulle fira nyår, passade då på att leta upp en liten fläck med asfalt så jagg kunde
prova spoolet på 1ans växel. Den var kvick iaf, ska inte säga för mycket utan en logg.

Fredde din ide var ju klockers, jag kommer nog spinna vidare på den & göra en överarbetad & uppdaterad
version. Ska fara & handla lite cykelwire & hölje till veckan.


Om jag vaknar till lite senare ikv så ska jag ta & bygga för laddstyrning så vi får lite mer tryck.

/R
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar

Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;

TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2782
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Re: RadosRyssmek - 245 turbo -93 TwinTurbo uppd. 31/12

Inlägg av Daniel-635 »

Daniel 635! Du åker ju liknande koncept, hur har du byggt upp & kopplat din laddtrycksstyrning?
Allra första testerna ut jag gjorde, satt aggregaten helt i linje med varandra och gick med en lång stång på gemensam wastegate klocka.
Problemet blev att staget blev för tungt, så när man accade hårt sjönk laddtrycket :doh:

Efter det har jag endast synkat stängerna så noga man kan, gängstången sätter ju gränsen på ett halv varv.

Tryck tas från båda kompressor husen till ett T-rör in i en SAAB ventil. (Elektronisk reglering från VEMS)
Ut från ventilen genom ett T-Rör och till wastegate klockorna.

Från ventilen är slangarna lika långa till båda aggregaten.

Sen har jag aldrig brytt mig om vilken turbo som varvar mest, jag inbillar mig att laddtryck och avgasmottryck balanserar in det tillräckligt väl.

Båda aggregaten går ju in i samma krets in i intercoolern.
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Användarvisningsbild
Robert Markström
Forumsberoende
Inlägg: 2098
Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
Ort: Luleå

Re: RadosRyssmek - 245 turbo -93 TwinTurbo uppd. 31/12

Inlägg av Robert Markström »

Jahapp! Då ska vi se då.

Jag har pulat & hängt på fjädrar på wg stagen & på såvis fått upp laddet till typ 0.95 + lite boostcreep.
Fått bättre spool/vaknar tidigare. Nu har jag 134kpa vid 2000rpm på 4an & 5an, perfekt vid omkörningar.
Som bonus på det verkar jag fått Surgeproblem. Låter ganska precis som om du flåsar i en colaburk, ganska
långsamt pulserande flåsljud. Kommer vid 2000rpm & 134kpa samt vid 2500rpm & 150kpa, syns tydligt i loggen
att laddtrycket svajar. Vet inte om det defenitivt är surge eller om aggen tar ut varandra för att jag har osynkade
WGs, jag har ju synkat dom så dom öppnar samtidigt med tryckluft = rätt oprecist egentligen.

När jag körde med enbart 1 fjäder / WG & vardera wg-klocka kopplad till varsin turbo var det inga problem (lägre ladd).
Sen hängde jag på en till fjäder & drog från kompressorerna till ett T kors & sen till Pysventil - T kors - WG.

Efter detta kom problemet. Verkar inte vara nått på högre varv utan bara under 3000prm. Tror jag ska
prova koppla dom till varsin kåpa igen & se om de slutar. Ska även fara & köpa wire/hölje så jag kan se hur de
jobbar i realtid.



Sen snöa jag in på lite rekond. Har inte gett den utvändig kärlek på ett tag så nu blev de maskinpolering, inv rekond,
polering/wax innanför & under dörrar, baklucka mm :thumbright:


Bild

Bild

Bild

Självklart måste jag ju ha min egen Logo :hihi: & ja de ska på nya plåtar på bilen, nångång..
Bild

Bild

Resterande trälister är påväg i, jag hade lite bråttom provmontera ena bara. (Svårt originaltillbehörsskadad)

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild





nån som har en ide ang surgeproblemet? :wink:
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar

Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;

TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Sten
Forumsberoende
Inlägg: 841
Blev medlem: tor jun 11, 2009 2:15 pm
Ort: Härjedalen.

Re: RadosRyssmek - 245 turbo -93 TwinTurbo uppd. 6/1

Inlägg av Sten »

Shit va snygg 245!
I'd rather be a racer for a moment than a spectator for life.
Användarvisningsbild
Robert Markström
Forumsberoende
Inlägg: 2098
Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
Ort: Luleå

Re: RadosRyssmek - 245 turbo -93 TwinTurbo uppd. 6/1

Inlägg av Robert Markström »

Tackar! :thumbright: Ja de behövs inte så mycket, vita blinkers, fälgar & en kapskiva :hey:

Sitter orangea DeCarbon (Turbo/GLT) dämpare fram, KYB Gas-A-Just bak samt Lesjöforsfjädrar.
Dubbla grova krängare bak & 960 mk1 krängare fram. Kaplhenke länkarmsdistanser & breddade
länkarmar.

Ang turberiet, ska köpa dumplock sätta på aggen så jag får bort de inbyggda dumparna i aggen. En mindre
möjlig felkälla :)
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar

Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;

TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Truls_Nordahl
För mycket laddtryck
Inlägg: 407
Blev medlem: sön jan 01, 2017 3:10 am
Ort: Österlen/Skåne

Re: RadosRyssmek - 245 turbo -93 TwinTurbo uppd. 6/1

Inlägg av Truls_Nordahl »

Jäklar vilken pärla! Den ska du ha stort beröm för! :)
Bild

Tack till:
Bil Bengtsson i Simrishamn
do88.se
KL Racing
Skriv svar