Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: tor okt 19, 2017 4:43 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 192 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: fre jan 27, 2017 8:19 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm
Inlägg: 1285
Kan man göra nåt åt det där? Tycker det verkar logiskt med lite surge när man släpper så lite att dumpen ev. inte öppnar.

Såg det likadant ut med saabdumparna?

_________________
//MartinL


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre jan 27, 2017 11:07 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
Inlägg: 2044
Ort: Luleå
jag har inte monterat den andra ännu. Var till en polare & fick den svarvad & har beställt en fläns i stål till den ist för
aluflänsen som följde med.

Med 55kpa på tomgång så öppnar den ena dumpen lite (ny dump) & den andra nästan helt. så jag tror de e ganska hårda fjädrar
i dom.

Beställde fläns & dump-lock från KLr som med lite tur kommer idag så då byter jag ikv :)

//R

_________________
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar

Tråd - viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;

TfnNr: 073-844-21-26
///Robban


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån jan 30, 2017 7:08 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: lör dec 01, 2007 8:13 pm
Inlägg: 49
Ort: Kjula Eskilstuna
Hej Robban,

Hur går det?
Detta är mycket intressant. : )

/Ákos

_________________
_________________________________________
Mvh/Acke

Massey Harris -52 med B20 : )


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån jan 30, 2017 10:24 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
Inlägg: 2044
Ort: Luleå
Jag kom just in efter en provtur!

Har monterat dumplock på aggen & satt dit Kinal (Tial) dumpen med en liten
mjukare fjäder så det låter klart skonsammare nu när man växlar. Det funkade
klart bättre helt enkelt :)

Annars går den fortfarande bra. blir riktigt fint vrid från 3000rpm så jag går nästan &
väntar på att en stake ska trilla ut :lol: Har inte fått igen de andra kolvarna ännu
men när de kommer så åker andra blocket ihop & i bilen. Så då kommer laddet vridas
upp lite till & förhoppningsvis besök i bromsbänk så jag får papper på vad den leverar.

Målet är 400hp på veven. Gillar den laddtrycket så kör vi väl på till kopplingen inte klarar
mer & sen nöjer jag mig där för jag ids it åka sinter i brukskärran :thumbright:



Slut kräm i kameran så jag bjuder på några bilder imorn :P

//R

_________________
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar

Tråd - viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;

TfnNr: 073-844-21-26
///Robban


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis jan 31, 2017 12:30 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
Inlägg: 2044
Ort: Luleå
Blöt kall asfalt, inge is. Lappi winter tyres 18" så de e lite halkigt med dubben som är.
1-2an spinner det, 3an fullt fäste. Filmat med Sony Ericsson C702 från 80-talet :hihi:

Länkar från facebook.


https://www.facebook.com/robert.markstrom.5/videos/1402512823123884/

_________________
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar

Tråd - viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;

TfnNr: 073-844-21-26
///Robban


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis jan 31, 2017 1:03 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Inlägg: 4492
Ort: Boden
Du fick tag på en väldigt tidig modell av den telefonen ;-)

_________________
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis jan 31, 2017 8:38 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Inlägg: 2343
Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Hur upplever du turbo konfigurationen, mot en singel snigel ?

På loggarna ser ju laddtrycks uppbyggnaden rätt trevlig ut.

_________________
I framtiden kommer jag nog vara en bakåtsträvare.

635an... http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=20403


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis jan 31, 2017 11:55 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
Inlägg: 2044
Ort: Luleå
Jag tycker den funkar riktigt bra. Bättre respons än i 242an med HX40 & #14 hus på bra grenrör.

Hade jag haft möjlighet välja hade jag nog byggt med 2st 13T agg ist. 6ans hus & mindre turbin samt
fixar 250hp+ per stycket.

Hur ser det ut i din Daniel? Vi har ju "samma" turbos, bortsett från en millimeter eller så på inducers
men väldigt olika motorvolymer :)

_________________
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar

Tråd - viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;

TfnNr: 073-844-21-26
///Robban


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons feb 01, 2017 7:07 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Inlägg: 2343
Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Lägger oblygt upp en fin gammal screen shot.

Där ser du båda mina setuper, laddtryck varvtal och effekt (Hjul kW) :thumbright: 3430cc är motorn på.
Ger nog ca. 200-220 Hk som sugis.

Bild

Man ser tydligt skillnaden på dessa båda turbo setuper.
Titta på punkten 2100 Rpm.

GT17 347 Nm :shock: 0,6 i laddtryck
18 T 247 Nm alltså 100 Nm mindre och bara 0,3 i laddtryck.

Men vid 3000 Rpm. är 18T setupen ifatt, trots 16 kPa lägre tryck.

Idag ser det lite bättre ut med 18T setupen, men inte i närheten gamla GT17.



Imponerande att din mindre motor fortfarande bygger upp så tidigt laddtryck.

Jämfört mot vad Volvo tänkte, kan man ju säga att du har dubbelt för stor turbo.

_________________
I framtiden kommer jag nog vara en bakåtsträvare.

635an... http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=20403


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons feb 01, 2017 9:54 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
Inlägg: 2044
Ort: Luleå
Ja nu vet jag ju inte hur fort du sveper genom varven men jag drog på 5an.

Men jag får upp trycket som är i screenshotsen ganska fort även på lägre växlar, kanske 10kpa bakom.

Den är riktigt lättkörd & mysig, förvånad själv hur pass starkt den är på låga varv :)


Får ja nu bara ihop andra motorn så ska den upp i bänk illa kvickt så då får vi ju papper
på vad som finns där!

//R

_________________
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar

Tråd - viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;

TfnNr: 073-844-21-26
///Robban


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre feb 03, 2017 5:36 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons jul 25, 2007 5:03 pm
Inlägg: 730
Ort: Mariestad
Man blir ju sugen på dubbelturbo och 16v när man läser det här.... har ju redan td04-14t från en v70n 2.5t liggandes.. kanske leta rätt på en till...

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk

_________________
Bygger Opel Kadett C Coupe.
Christ3r Lakkapää


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån feb 06, 2017 12:14 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
Inlägg: 2044
Ort: Luleå
Ja jag själv blev sugen på bygga nytt i 242an faktiskt. Det kommer nog mest troligt hända i framtiden nu när
vi har en bra testplattform att fila på :)

Mitsu har 4 olika turbiner:

TD04 = 40.0mm exducer, 47.0mm inducer
TD04L = 41.3mm exducer, 47.0mm inducer
TD04H = 44.2mm exducer, 52.0mm inducer
TD04HL = 45.6mm exducer, 52.0mm inducer

Hade jag haft fria val hade jag satt L eller H turbin.

v40t4 har tdo4-14t agg med minsta turbin. Hade nog spoolat snabbt & fint på en 230 16v.

_________________
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar

Tråd - viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;

TfnNr: 073-844-21-26
///Robban


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån feb 06, 2017 6:32 am 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: lör dec 01, 2007 8:13 pm
Inlägg: 49
Ort: Kjula Eskilstuna
Jag kan bara hålla med Coupe76, detta är klart inspirerande bygge..

_________________
_________________________________________
Mvh/Acke

Massey Harris -52 med B20 : )


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons feb 08, 2017 9:29 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: fre jan 23, 2009 11:37 am
Inlägg: 241
Ort: Stigtomta
Finns #7 avgashus med alla de olika turbinerna?

Och hur blir skillnaden mellan t.ex en TD04L med #7 avgashus mot en HL med #6 eller #5 avgas?

/David


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre feb 17, 2017 12:10 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
Inlägg: 2044
Ort: Luleå
David jag vet inte men du är välkommen rapportera data om du vill prova. Hur det finns med husstorlekar till de olika turbinerna vet jag
inte faktiskt.


Kan iaf berätta att jag fått tillbaka kolvarna från svarvningen och en "ny" motor tar just
nu plats i bilen.

Panikåkte idag till Micke på Pite Motorslip & han planade toppen som suttit i bilen förut (531) medans jag
var & handla en korv på statoil - superservice! Plockat i nya fjädrar & aluretainers & drog nyss fast
den på nya motorn. Har jag lite tur & planeterna linjerar på söndag så kanske bilen sitter i bromsbänk :mrgreen:

Återkommer med lite bilder sen när magsåren slutat blöda!

//R

_________________
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar

Tråd - viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;

TfnNr: 073-844-21-26
///Robban


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 192 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010