RadosRyssmek - 245 turbo -93 TwinTurbo uppdate 11/8
Re: RadosRyssmek - 245 turbo -93 TwinTurbo HJÄLP!
Rados ved och porr, ring om du behöver stock
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 250
- Blev medlem: tis jan 16, 2007 4:30 pm
- Ort: Vadstena
- Kontakt:
Re: RadosRyssmek - 245 turbo -93 TwinTurbo HJÄLP!
Ha ha haring om du behöver stock
Har du problem med din Gula Volvo , askamaskinservice.se
Hans-Åke Rahm.
Hans-Åke Rahm.
- Robert Markström
- Forumsberoende
- Inlägg: 2098
- Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
- Ort: Luleå
Re: RadosRyssmek - 245 turbo -93 TwinTurbo HJÄLP!
Det blev just en till avdelning!
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
- Robert Markström
- Forumsberoende
- Inlägg: 2098
- Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
- Ort: Luleå
Re: RadosRyssmek - 245 turbo -93 TwinTurbo HJÄLP!
Bob Saget!
Fick mig ett avgashus igår. Gjorde ett snabbryck idag och bytte det. Blev lite bättre men fortfarande surge. Det
är inte pga osynkade WGs då dom inte ens börjar röra på sig förrns typ o.6bar. < Problemet kommer redan vid
2100rpm & 35-40 kpa.
Inget ljudligt surge över 3000rpm & full mutter. Ska de ti å knäcka aggen när det surgear på så låga
tryck & luftflöden? Kan jag lura aggen med en bättre kamaxel? Har tänkt köpa en sts237 av Jens. Kanske
prova gå på med lite mer/mindre ign.adv i problemområdet?
Ska prova med separata luftfilter åxå, bara för att bevisa att ja inte behöver bygga om det
Fick även min Tial Q kinaedition igår. Money well wasted- går det inte ens kopiera & göra nått rätt? Hur svårt ska det
vara? Nåväl, 5 minuter i svarven så äre fixat men ändå
Fortsättning följer
Fick mig ett avgashus igår. Gjorde ett snabbryck idag och bytte det. Blev lite bättre men fortfarande surge. Det
är inte pga osynkade WGs då dom inte ens börjar röra på sig förrns typ o.6bar. < Problemet kommer redan vid
2100rpm & 35-40 kpa.
Inget ljudligt surge över 3000rpm & full mutter. Ska de ti å knäcka aggen när det surgear på så låga
tryck & luftflöden? Kan jag lura aggen med en bättre kamaxel? Har tänkt köpa en sts237 av Jens. Kanske
prova gå på med lite mer/mindre ign.adv i problemområdet?
Ska prova med separata luftfilter åxå, bara för att bevisa att ja inte behöver bygga om det
Fick även min Tial Q kinaedition igår. Money well wasted- går det inte ens kopiera & göra nått rätt? Hur svårt ska det
vara? Nåväl, 5 minuter i svarven så äre fixat men ändå
Fortsättning följer
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Re: RadosRyssmek - 245 turbo -93 TwinTurbo uppd. 20/1
Om man nu slår ihop 1 + 1 aggregat, vad motsvarar då dessa om endast ett aggregat skulle användas? Ett av dom aggen du har räcker ju i normalfall till den motorn...
Hamnar man i storleksordningen HX35 eller närmare HX60?
Testa med två original 13-aggregat kanske?
Hamnar man i storleksordningen HX35 eller närmare HX60?
Testa med två original 13-aggregat kanske?
Patrik Dahlström
Re: RadosRyssmek - 245 turbo -93 TwinTurbo uppd. 20/1
Hx 40 tycker jag verkar närmast :p
Robban, är ju enkelt att justera tändningen och prova, eller?
Har iofs själv kör 19t hundratals mil utan dump och utan större slitage på turbon så en riktig mitsu är seg!
Men du är ju händig så det är väl bara att borra anti-surgehål i kåporna?
Robban, är ju enkelt att justera tändningen och prova, eller?
Har iofs själv kör 19t hundratals mil utan dump och utan större slitage på turbon så en riktig mitsu är seg!
Men du är ju händig så det är väl bara att borra anti-surgehål i kåporna?
//MartinL
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10191
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: RadosRyssmek - 245 turbo -93 TwinTurbo uppd. 20/1
testa om du inte redan gjort det.
Ett utjämningsrör innan turbona i grenröret.
Ett utjämningsrör innan turbona i grenröret.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
- Robert Markström
- Forumsberoende
- Inlägg: 2098
- Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
- Ort: Luleå
Re: RadosRyssmek - 245 turbo -93 TwinTurbo uppd. 20/1
Ja de var nån på fäsbok som nämnde nått om att mats ivarsson körde med det på sin gröna 242a.
Lite klur bara att möta dom med bra vinklar mot då kollektorer så att jag inte styr in mer
gaser i ena sidan än andra. Alt. mitt på rören vart dom är som närmast varandra, att där
ta ihop dom med säg 90graders 34mm tryckkärlsböjj. Hade jag vetat att det skulle bli ett
problem hade jag designat grenröret annorlunda & gjort en utjämning mellan.
Jag blir som ställd på varför det bara är strul på låga varv & tryck. Funkar superb om
man håller full patte över typ 2600rpm...
Har några till småideér jag ska prova. Har lite dåligt med tid då jag just skaffat
Liten brud på 14 veckor som ska kissas & bajsas varje timme samt tugga på allt så man har lite svårt komma
sig i garaget en helkväll
Lite klur bara att möta dom med bra vinklar mot då kollektorer så att jag inte styr in mer
gaser i ena sidan än andra. Alt. mitt på rören vart dom är som närmast varandra, att där
ta ihop dom med säg 90graders 34mm tryckkärlsböjj. Hade jag vetat att det skulle bli ett
problem hade jag designat grenröret annorlunda & gjort en utjämning mellan.
Jag blir som ställd på varför det bara är strul på låga varv & tryck. Funkar superb om
man håller full patte över typ 2600rpm...
Har några till småideér jag ska prova. Har lite dåligt med tid då jag just skaffat
Liten brud på 14 veckor som ska kissas & bajsas varje timme samt tugga på allt så man har lite svårt komma
sig i garaget en helkväll
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 407
- Blev medlem: sön jan 01, 2017 3:10 am
- Ort: Österlen/Skåne
Re: RadosRyssmek - 245 turbo -93 TwinTurbo uppd. 20/1
Jo dom kräver en hel del uppmärksamhet dom små liven! Men dom ger så mycket tillbaka!
- Robert Markström
- Forumsberoende
- Inlägg: 2098
- Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
- Ort: Luleå
Re: RadosRyssmek - 245 turbo -93 TwinTurbo uppd. 20/1
Lite fick ja gjort. Kopplat i Saab magnetventilen & pillat runt lite, blev inte riktigt klok då den inte började jobba ventilen men
tillslut fick jag det till att funka fast det kändes tokigt. Funkar då ganska bra iaf. laddar som mest nu 1.5 bar.
Kan ana små svängningar i map trycket på varv men inget ljudligt. Jag har lite funderingar om jag kanske
skulle gjort lika långa oljeslangar in till turbosarna, tittar man nån sida bak så ser man att ena turbon har
klart lättare att få mer olja/tryck än den övre. Problemen tycks bli värre när den är varm (Lägre oljetryck).
Provade öka på tändningen 4 grader runt 1800- 2500 rpm & den ville genast surgea mindre, kallare
avgaser som hjälper? Tror de slutade på 3 graders ökn då den ville på tjuvknacka lite så ja feta till
0.92 i lambda @120-145kpa ish. Ids it köra apfett på så "låg" belastning.
Samtidigt som jag kopplade in saabventilen & trycket höjdes så blev de inköp av ny soppapump alá Bitema
044. Så ikv har jag roat mig med att få upp lambdan från 0.66 till 0.78-80 ist. Fick lite mer sås när ny bättre
pump kom på plats
Den går riktigt bra iaf. Förutom surget då
tillslut fick jag det till att funka fast det kändes tokigt. Funkar då ganska bra iaf. laddar som mest nu 1.5 bar.
Kan ana små svängningar i map trycket på varv men inget ljudligt. Jag har lite funderingar om jag kanske
skulle gjort lika långa oljeslangar in till turbosarna, tittar man nån sida bak så ser man att ena turbon har
klart lättare att få mer olja/tryck än den övre. Problemen tycks bli värre när den är varm (Lägre oljetryck).
Provade öka på tändningen 4 grader runt 1800- 2500 rpm & den ville genast surgea mindre, kallare
avgaser som hjälper? Tror de slutade på 3 graders ökn då den ville på tjuvknacka lite så ja feta till
0.92 i lambda @120-145kpa ish. Ids it köra apfett på så "låg" belastning.
Samtidigt som jag kopplade in saabventilen & trycket höjdes så blev de inköp av ny soppapump alá Bitema
044. Så ikv har jag roat mig med att få upp lambdan från 0.66 till 0.78-80 ist. Fick lite mer sås när ny bättre
pump kom på plats
Den går riktigt bra iaf. Förutom surget då
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
- Robert Markström
- Forumsberoende
- Inlägg: 2098
- Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
- Ort: Luleå
Re: RadosRyssmek - 245 turbo -93 TwinTurbo uppd. 20/1
Mauser problemet är att det tryckökningen stagnerar, jag tror inte turbosarna dör av lite surge på så låga tryck, värre om det är vid 5500rpm & 1.8 bar tex. Men de är ju sjukt störande.
Ska prova plocka bort filter röret imorn & se om den beter sig bättre. Sen äre byte av nedre oljeslang
så jag kan garantera samma oletryck till båda aggen
Ska prova plocka bort filter röret imorn & se om den beter sig bättre. Sen äre byte av nedre oljeslang
så jag kan garantera samma oletryck till båda aggen
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
- Robert Markström
- Forumsberoende
- Inlägg: 2098
- Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
- Ort: Luleå
Re: RadosRyssmek - 245 turbo -93 TwinTurbo uppd. 20/1
Ja då ska vi se då.
Jag har provat en idé jag fick HELT själv, & problemet var som bortblåst.
Att man ska måsta tänka på allt själv
Då ska jag bara lyckas knöla genom ett 3" rör här så ena luftfiltret hamnar bakom kylarbalken i motorrummet.
Måste gå ovan cirkpumpen & under nedre kylslang så de är tajt. Generator mm ivägen
Så ja ska kirra barnvakt åt bajsmaskinen imorn & bygga om lite
//R
Jag har provat en idé jag fick HELT själv, & problemet var som bortblåst.
Att man ska måsta tänka på allt själv
Då ska jag bara lyckas knöla genom ett 3" rör här så ena luftfiltret hamnar bakom kylarbalken i motorrummet.
Måste gå ovan cirkpumpen & under nedre kylslang så de är tajt. Generator mm ivägen
Så ja ska kirra barnvakt åt bajsmaskinen imorn & bygga om lite
//R
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 250
- Blev medlem: tis jan 16, 2007 4:30 pm
- Ort: Vadstena
- Kontakt:
Re: RadosRyssmek - 245 turbo -93 TwinTurbo uppd. 26/1
He he he
Kul att du hittade felet, fel på långfingret.
Mycket ovanligt!!!!
Kul att du hittade felet, fel på långfingret.
Mycket ovanligt!!!!
Har du problem med din Gula Volvo , askamaskinservice.se
Hans-Åke Rahm.
Hans-Åke Rahm.
- Robert Markström
- Forumsberoende
- Inlägg: 2098
- Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
- Ort: Luleå
Re: RadosRyssmek - 245 turbo -93 TwinTurbo uppd. 26/1
Ja alltså har byggt nya separata rör idag, ganska lika längder. Nedre ca 7-8cm längre än det övre.
När jag körde den igår så provocerade jag den ordentligt för att det skulle sjunka in att det verkligen funkade.
Funkade klockers.
Nu med nya rören på plats så kom det igen, Jäääävligt lite dock. Kunde höra det en gång vid 2100rpm, typ en halv puff just ljudlig.
Sen kom det vid 2600rpm 2ggr. Där verkar ja även få upp lite högre ladd än tidigare & den är kinkigare på surge om man släpper
av på gasen lite. Jag har bara lyckats få den att surgea på 5ans växel segdragning från 1800rpm. Ska logga en sväng & printscreena
loggen.
Jag känner mig nöjd här, filmade med mobilkameran men jag vet ju it hur man laddar upp på filmer haha
tar ca 2.5sek 90-120 på 3an. Om nån ids får ni räkna på det med buttdynon säger närmare 350 iaf. Borde
inte vara orimligt.
Nu väntar jag på kolvar som är på moddning sen åker botten ihop & motorbyte.
/R
När jag körde den igår så provocerade jag den ordentligt för att det skulle sjunka in att det verkligen funkade.
Funkade klockers.
Nu med nya rören på plats så kom det igen, Jäääävligt lite dock. Kunde höra det en gång vid 2100rpm, typ en halv puff just ljudlig.
Sen kom det vid 2600rpm 2ggr. Där verkar ja även få upp lite högre ladd än tidigare & den är kinkigare på surge om man släpper
av på gasen lite. Jag har bara lyckats få den att surgea på 5ans växel segdragning från 1800rpm. Ska logga en sväng & printscreena
loggen.
Jag känner mig nöjd här, filmade med mobilkameran men jag vet ju it hur man laddar upp på filmer haha
tar ca 2.5sek 90-120 på 3an. Om nån ids får ni räkna på det med buttdynon säger närmare 350 iaf. Borde
inte vara orimligt.
Nu väntar jag på kolvar som är på moddning sen åker botten ihop & motorbyte.
/R
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
- Robert Markström
- Forumsberoende
- Inlägg: 2098
- Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
- Ort: Luleå
Re: RadosRyssmek - 245 turbo -93 TwinTurbo uppd. 26/1
Jag for nyss ut & loggade lite för att få kvitto. Höjde ign.adv senast 1 grad så laddet på varv sjönk lite med samma DC på magnetventilen. Nu "Endast" 1.4bar som mest.
Gjorde såhär för att slippa gissa sig till siffrorna.
Givetvis så surgea den inget nudå när jag plåga den
Fast som jag beskrev nån sida bak så går den i surge om man lättar på foten kvick,
bara lite från typ 80% tps till 30% tps. Då hörs & syns det tydligt i även loggen.
Nu kommer kavalkad av Screens. Neders en screen på surgefenomenet när man lättar på gasen.
Här ser vi hur maptrycket blir vågigt när jag lättar på foten. Lättar jag snabbt & växlar så äre lugnt (givetvis).
Jag inbillar mig (Har börjat med de ist, luftröret förvånar mig fortf.) att jag ligger riktigt nära surgeline
helt enkelt. Hade kanske vart bättre med std kompressorhjul?
Får se sen hur den ter sig med ny kam, kanske blir lite mindre surgebenägen då.
//R
Gjorde såhär för att slippa gissa sig till siffrorna.
Givetvis så surgea den inget nudå när jag plåga den
Fast som jag beskrev nån sida bak så går den i surge om man lättar på foten kvick,
bara lite från typ 80% tps till 30% tps. Då hörs & syns det tydligt i även loggen.
Nu kommer kavalkad av Screens. Neders en screen på surgefenomenet när man lättar på gasen.
Här ser vi hur maptrycket blir vågigt när jag lättar på foten. Lättar jag snabbt & växlar så äre lugnt (givetvis).
Jag inbillar mig (Har börjat med de ist, luftröret förvånar mig fortf.) att jag ligger riktigt nära surgeline
helt enkelt. Hade kanske vart bättre med std kompressorhjul?
Får se sen hur den ter sig med ny kam, kanske blir lite mindre surgebenägen då.
//R
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban