Sida 10 av 14

Re: RadosRyssmek - 245 turbo -93 TwinTurbo Loggarloggarlogga

Postat: fre jan 27, 2017 8:19 am
av mauser240
Kan man göra nåt åt det där? Tycker det verkar logiskt med lite surge när man släpper så lite att dumpen ev. inte öppnar.

Såg det likadant ut med saabdumparna?

Re: RadosRyssmek - 245 turbo -93 TwinTurbo Loggarloggarlogga

Postat: fre jan 27, 2017 11:07 am
av Robert Markström
jag har inte monterat den andra ännu. Var till en polare & fick den svarvad & har beställt en fläns i stål till den ist för
aluflänsen som följde med.

Med 55kpa på tomgång så öppnar den ena dumpen lite (ny dump) & den andra nästan helt. så jag tror de e ganska hårda fjädrar
i dom.

Beställde fläns & dump-lock från KLr som med lite tur kommer idag så då byter jag ikv :)

//R

Re: RadosRyssmek - 245 turbo -93 TwinTurbo Loggarloggarlogga

Postat: mån jan 30, 2017 7:08 pm
av tdacke
Hej Robban,

Hur går det?
Detta är mycket intressant. : )

/Ákos

Re: RadosRyssmek - 245 turbo -93 TwinTurbo Loggarloggarlogga

Postat: mån jan 30, 2017 10:24 pm
av Robert Markström
Jag kom just in efter en provtur!

Har monterat dumplock på aggen & satt dit Kinal (Tial) dumpen med en liten
mjukare fjäder så det låter klart skonsammare nu när man växlar. Det funkade
klart bättre helt enkelt :)

Annars går den fortfarande bra. blir riktigt fint vrid från 3000rpm så jag går nästan &
väntar på att en stake ska trilla ut :lol: Har inte fått igen de andra kolvarna ännu
men när de kommer så åker andra blocket ihop & i bilen. Så då kommer laddet vridas
upp lite till & förhoppningsvis besök i bromsbänk så jag får papper på vad den leverar.

Målet är 400hp på veven. Gillar den laddtrycket så kör vi väl på till kopplingen inte klarar
mer & sen nöjer jag mig där för jag ids it åka sinter i brukskärran :thumbright:



Slut kräm i kameran så jag bjuder på några bilder imorn :P

//R

Re: RadosRyssmek - 245 turbo -93 TwinTurbo Loggarloggarlogga

Postat: tis jan 31, 2017 12:30 pm
av Robert Markström
Blöt kall asfalt, inge is. Lappi winter tyres 18" så de e lite halkigt med dubben som är.
1-2an spinner det, 3an fullt fäste. Filmat med Sony Ericsson C702 från 80-talet :hihi:

Länkar från facebook.


https://www.facebook.com/robert.markstr ... 823123884/

Re: RadosRyssmek - 245 turbo -93 TwinTurbo Loggarloggarlogga

Postat: tis jan 31, 2017 1:03 pm
av The
Du fick tag på en väldigt tidig modell av den telefonen ;-)

Re: RadosRyssmek - 245 turbo -93 TwinTurbo Loggarloggarlogga

Postat: tis jan 31, 2017 8:38 pm
av Daniel-635
Hur upplever du turbo konfigurationen, mot en singel snigel ?

På loggarna ser ju laddtrycks uppbyggnaden rätt trevlig ut.

Re: RadosRyssmek - 245 turbo -93 TwinTurbo Loggarloggarlogga

Postat: tis jan 31, 2017 11:55 pm
av Robert Markström
Jag tycker den funkar riktigt bra. Bättre respons än i 242an med HX40 & #14 hus på bra grenrör.

Hade jag haft möjlighet välja hade jag nog byggt med 2st 13T agg ist. 6ans hus & mindre turbin samt
fixar 250hp+ per stycket.

Hur ser det ut i din Daniel? Vi har ju "samma" turbos, bortsett från en millimeter eller så på inducers
men väldigt olika motorvolymer :)

Re: RadosRyssmek - 245 turbo -93 TwinTurbo Loggarloggarlogga

Postat: ons feb 01, 2017 7:07 pm
av Daniel-635
Lägger oblygt upp en fin gammal screen shot.

Där ser du båda mina setuper, laddtryck varvtal och effekt (Hjul kW) :thumbright: 3430cc är motorn på.
Ger nog ca. 200-220 Hk som sugis.

Bild

Man ser tydligt skillnaden på dessa båda turbo setuper.
Titta på punkten 2100 Rpm.

GT17 347 Nm :shock: 0,6 i laddtryck
18 T 247 Nm alltså 100 Nm mindre och bara 0,3 i laddtryck.

Men vid 3000 Rpm. är 18T setupen ifatt, trots 16 kPa lägre tryck.

Idag ser det lite bättre ut med 18T setupen, men inte i närheten gamla GT17.



Imponerande att din mindre motor fortfarande bygger upp så tidigt laddtryck.

Jämfört mot vad Volvo tänkte, kan man ju säga att du har dubbelt för stor turbo.

Re: RadosRyssmek - 245 turbo -93 TwinTurbo Loggarloggarlogga

Postat: ons feb 01, 2017 9:54 pm
av Robert Markström
Ja nu vet jag ju inte hur fort du sveper genom varven men jag drog på 5an.

Men jag får upp trycket som är i screenshotsen ganska fort även på lägre växlar, kanske 10kpa bakom.

Den är riktigt lättkörd & mysig, förvånad själv hur pass starkt den är på låga varv :)


Får ja nu bara ihop andra motorn så ska den upp i bänk illa kvickt så då får vi ju papper
på vad som finns där!

//R

Re: RadosRyssmek - 245 turbo -93 TwinTurbo Loggarloggarlogga

Postat: fre feb 03, 2017 5:36 pm
av coupe76
Man blir ju sugen på dubbelturbo och 16v när man läser det här.... har ju redan td04-14t från en v70n 2.5t liggandes.. kanske leta rätt på en till...

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk

Re: RadosRyssmek - 245 turbo -93 TwinTurbo Loggarloggarlogga

Postat: mån feb 06, 2017 12:14 am
av Robert Markström
Ja jag själv blev sugen på bygga nytt i 242an faktiskt. Det kommer nog mest troligt hända i framtiden nu när
vi har en bra testplattform att fila på :)

Mitsu har 4 olika turbiner:

TD04 = 40.0mm exducer, 47.0mm inducer
TD04L = 41.3mm exducer, 47.0mm inducer
TD04H = 44.2mm exducer, 52.0mm inducer
TD04HL = 45.6mm exducer, 52.0mm inducer

Hade jag haft fria val hade jag satt L eller H turbin.

v40t4 har tdo4-14t agg med minsta turbin. Hade nog spoolat snabbt & fint på en 230 16v.

Re: RadosRyssmek - 245 turbo -93 TwinTurbo Loggarloggarlogga

Postat: mån feb 06, 2017 6:32 am
av tdacke
Jag kan bara hålla med Coupe76, detta är klart inspirerande bygge..

Re: RadosRyssmek - 245 turbo -93 TwinTurbo Loggarloggarlogga

Postat: ons feb 08, 2017 9:29 am
av David V
Finns #7 avgashus med alla de olika turbinerna?

Och hur blir skillnaden mellan t.ex en TD04L med #7 avgashus mot en HL med #6 eller #5 avgas?

/David

Re: RadosRyssmek - 245 turbo -93 TwinTurbo Loggarloggarlogga

Postat: fre feb 17, 2017 12:10 am
av Robert Markström
David jag vet inte men du är välkommen rapportera data om du vill prova. Hur det finns med husstorlekar till de olika turbinerna vet jag
inte faktiskt.


Kan iaf berätta att jag fått tillbaka kolvarna från svarvningen och en "ny" motor tar just
nu plats i bilen.

Panikåkte idag till Micke på Pite Motorslip & han planade toppen som suttit i bilen förut (531) medans jag
var & handla en korv på statoil - superservice! Plockat i nya fjädrar & aluretainers & drog nyss fast
den på nya motorn. Har jag lite tur & planeterna linjerar på söndag så kanske bilen sitter i bromsbänk :mrgreen:

Återkommer med lite bilder sen när magsåren slutat blöda!

//R