Sida 11 av 14

Re: RadosRyssmek - 245 turbo -93 TwinTurbo Loggarloggarlogga

Postat: fre feb 17, 2017 10:45 pm
av Robert Markström
så nu är skrotet uppstartat & provstyrd i 4 mil. Imorn efterdrar jag
toppen & tar mig en liten roadtripp så jag får kört in den lite :)

Re: RadosRyssmek - 245 turbo -93 TwinTurbo Loggarloggarlogga

Postat: fre feb 17, 2017 10:51 pm
av Emil Sundquist
Hoppas det går bra på dynon sen [THUMBS UP SIGN] håller på med samma sak fast på en vinkel6a så jag fick lite tips ang wg här.

Re: RadosRyssmek - 245 turbo -93 TwinTurbo Loggarloggarlogga

Postat: fre feb 17, 2017 10:57 pm
av Hasse Bus
:thumbright:
Gött hoppas det går bra och att du får upp den i rullarna.

Re: RadosRyssmek - 245 turbo -93 TwinTurbo Loggarloggarlogga

Postat: mån feb 20, 2017 1:20 am
av Robert Markström
Den överlevde dynosessionen :wink:

Blev 350&434 på naven. Rampar trycket från 1.2 till 2.0 på 6500-7000rpm.
Den blir svårt astmatisk på varv precis som sin ägare men bricanyl fixar inte
detta problem.

Nu sitter en tillputsad 531a & A kam. hade vart kul se vad den hade kunnat ge med
en lite bättre kam. Det kommer!

Lite bilder från veckan som gått:


Tvättatvättatvätta, fått inflammation i ena nagelbandet (typ nageltrång) av all jäkla avfettning :hihi:
Bild

Bild

Bild


Gammla hjärtat urskruvat. B230FD med 37.000++ på mätarn.
Bild

Tror jag hittade felet på varför den varit lite komptrött på en burk :shock:
Bild


Var tyvungen sno tråget från gamla motorn, tyckte oljepumpen såg hög ut (högt hus, höga drev=högflödes)
Bild


Nämen!! :wink:
Bild

Bild


Tappert försök till av få bort det obligatoriska oljesölet från kamboxen.
Bild

Bild

Bild

Bild

Bild



De var den veckan de !

//Robban

Re: RadosRyssmek - 245 turbo -93 TwinTurbo Bromsad!

Postat: mån feb 20, 2017 1:27 am
av Robert Markström
Jo förresten för er som undrar. Jag körde med de filade spridarna. lite pressad btr, okänt tryck men typish 3.4bar eller liknande.
67% dc på spridarna på varv så de tycks räcka en braa bit iaf :)

Re: RadosRyssmek - 245 turbo -93 TwinTurbo Bromsad!

Postat: mån feb 20, 2017 7:05 am
av mauser240
Häftigt :thumbright:

Men vad säger farbror blå om ljusinställningen? Skulle vara synd om de stannar dig för körljusen och du brinner för maskineriet med :doh:

Re: RadosRyssmek - 245 turbo -93 TwinTurbo Bromsad!

Postat: mån feb 20, 2017 7:26 am
av Steve
Bild

Snyggt jobbat förresten! Nöjd med resultatet?

Re: RadosRyssmek - 245 turbo -93 TwinTurbo Bromsad!

Postat: mån feb 20, 2017 10:10 am
av Robert Markström
jag vek ned lysena så vi kunde ställa kylfläkten riktigt nära, hade även väck grillen. :thumbright:

Ja jo nog är jag väl nöjd, hade väl satt som mål att jag sku få 400 på veven. Beroende på lite hur
vi räknar på resultatet är vi väl där men mja. 380-390 borde de ju vara iaf :)

Är det nån som provat ta ut lite effekt med A kam tidigare? Jag inbillar mig att det är den
som inte rikitgt vill vara med. Jag kommer byta kam & bromsa den igen senare så jag
hoppas på 50-70hp till på samma tryck. Då är ja nog 100% nöjd, en stund iaf :hihi:

Re: RadosRyssmek - 245 turbo -93 TwinTurbo Bromsad!

Postat: tis feb 21, 2017 8:43 am
av J00r
Skulle tippa på en kombination med A-kamen och orginal F insuget? Fila lite i insuget och på med en ballare kam typ sts 247? Klockrent meck i övrigt! :thumbright:

Re: RadosRyssmek - 245 turbo -93 TwinTurbo Bromsad!

Postat: tis feb 21, 2017 11:13 am
av Robert Markström
Funderat på antingen köra med ett E insug eller få svetsat upp lite runt spridarna & filat ned knölen i runnersarna på F insuget.

Hur pass mycket bättre blir dom med E insuget? Känns som att det skall fördela luften mellan
burkarna sämre än F insuget? Ändå tycks det ju vara en populär modd som verkar funka bra? :)


En 237 kommer införskaffas såfort Jens får hem kammar, 247an kan bli nog så bökig för bruksbils körning med
husvagnen på :thumbright:

//Robban

Re: RadosRyssmek - 245 turbo -93 TwinTurbo Bromsad!

Postat: tis feb 21, 2017 7:58 pm
av Daniel-635
Ser ju ut som en riktigt trevlig effekt kurva :thumbright:

Är laddtrycket reglerat före 3500 Rpm. också, eller ligger du precis och snuddar surge där ?

Re: RadosRyssmek - 245 turbo -93 TwinTurbo Bromsad!

Postat: tis feb 21, 2017 9:52 pm
av mattias
Det är nog precis att det snuddar surge om jag minns rätt från söndagen, sen är vridet begränsat pga knack och ligger ganska säkert till med tändning. Är rätt säker på att vi hade lika stor risk för misständningar som spikningar vid ungefär 400-450 Nm så det finns nog något att göra åt tändsystemet men exakt vad kanske Robert hittar.
Blir intressant med uppdatering av toppen senare!

Re: RadosRyssmek - 245 turbo -93 TwinTurbo Bromsad!

Postat: tis feb 21, 2017 10:58 pm
av Steve
Nån som har koll vad Luntec har gjort med sitt original-insug?

Re: RadosRyssmek - 245 turbo -93 TwinTurbo Bromsad!

Postat: tis feb 21, 2017 11:09 pm
av Manfred
Steve skrev:Nån som har koll vad Luntec har gjort med sitt original-insug?
Var inte Luntecs orört?

Re: RadosRyssmek - 245 turbo -93 TwinTurbo Bromsad!

Postat: tis feb 21, 2017 11:16 pm
av Steve
Manfred skrev:
Steve skrev:Nån som har koll vad Luntec har gjort med sitt original-insug?
Var inte Luntecs orört?
Lyckas bara hitta att han skrivit att det är originalgrenrör och originalinsug, men grenröret är filat vid flänsen till turbon så kanske är gjort nåt med insuget också?