Re: RadosRyssmek - 245 turbo -93 TwinTurbo Bromsad!
Postat: tis feb 28, 2017 3:16 pm
Jag ska ut i förrådet & gräva fram E insuget som jag har liggandes & kika hur mycket det blir göra med spjäll etc.
Nu har jag en polares bil som jag byggt motor åt i garaget, han höll på klabba med slang från
turbo till tråg som sen lossna under färd & motorn kördes tom på olja så nu väntar jag på lite
lyfthjälp så ska den ur för inspektion. Lite mer påkostad grejj så vi river hellre & tittar än att
chansa
Runt axeln till WG axeln in i avgashuset sitter det en bussning. Dessa brukar med tiden vibrera loss
& sitta lite löst i husen. På dessa agg vred jag dem åt ena hållet & knacka in låssprinten lite till med
en körnare så bussningen skulle sitta fast. Sen justerade jag in på WG stagen med liten marginal/
förspänning. Bussningen (som har lite ovalt hål efter 30k+mil) vred sig tillbaka till ursprungsläget
under bromsningen & förspänning på WG luckan uteblev = hörde ett litet rasslande ljud nånstans
kring avgasröret/grenröret. Så när bromsen skulle släppa från 2500rpm så börja den surgea, inte
så konstigt då WG på ena agget läkte. Nu har jag gått igenom grejjerna igen & satt på 2-3mm förspänning
så nu blev det (hör & häpna) bättre spool & slut på surge vid 2500rpm.
Har även pressat en till (ny) oljeslang till turbosarna så dom har lika långa slangar samt att jag vänt T korset "rätt".
Jag försöker få allt så lika/symmetriskt mellan aggen, näst på tur är väl kanske göra ny DP men jag drar mig in
i de sista för det då det är typ supertrist
En topp muttrades lös på tisdagen förra veckan & är nu i Umeå på preparering. Ante på ESP ska ev.
få fräsa fast några spridarhylsor i ett E insug & annan kampinne ska i.
Vridet känns bra. Lite som att köra en stark diesel.
Har även gayat till det lite & satt i lite Volvo originalmätare. Digital yttertemp, Oljetryck 0-5 m. ny
volvogivare (665:- på volvo) samt oljetemp dock inte ikopplad, måst köpa en givare till den & gänga
in i tråget vid nästa oljebyte (Färdig mutter i tråget)
Har Högvolymspump nu & kör 5w40 Super 3000 olja & har 2.5bar på tomgång 950rpm med genomvarm motor.
4.5bar kommer typ direkt vid 2500rpm. Ska titta lite till sen med oljetempen ikopplad.
//R
Nu har jag en polares bil som jag byggt motor åt i garaget, han höll på klabba med slang från
turbo till tråg som sen lossna under färd & motorn kördes tom på olja så nu väntar jag på lite
lyfthjälp så ska den ur för inspektion. Lite mer påkostad grejj så vi river hellre & tittar än att
chansa
Runt axeln till WG axeln in i avgashuset sitter det en bussning. Dessa brukar med tiden vibrera loss
& sitta lite löst i husen. På dessa agg vred jag dem åt ena hållet & knacka in låssprinten lite till med
en körnare så bussningen skulle sitta fast. Sen justerade jag in på WG stagen med liten marginal/
förspänning. Bussningen (som har lite ovalt hål efter 30k+mil) vred sig tillbaka till ursprungsläget
under bromsningen & förspänning på WG luckan uteblev = hörde ett litet rasslande ljud nånstans
kring avgasröret/grenröret. Så när bromsen skulle släppa från 2500rpm så börja den surgea, inte
så konstigt då WG på ena agget läkte. Nu har jag gått igenom grejjerna igen & satt på 2-3mm förspänning
så nu blev det (hör & häpna) bättre spool & slut på surge vid 2500rpm.
Har även pressat en till (ny) oljeslang till turbosarna så dom har lika långa slangar samt att jag vänt T korset "rätt".
Jag försöker få allt så lika/symmetriskt mellan aggen, näst på tur är väl kanske göra ny DP men jag drar mig in
i de sista för det då det är typ supertrist
En topp muttrades lös på tisdagen förra veckan & är nu i Umeå på preparering. Ante på ESP ska ev.
få fräsa fast några spridarhylsor i ett E insug & annan kampinne ska i.
Vridet känns bra. Lite som att köra en stark diesel.
Har även gayat till det lite & satt i lite Volvo originalmätare. Digital yttertemp, Oljetryck 0-5 m. ny
volvogivare (665:- på volvo) samt oljetemp dock inte ikopplad, måst köpa en givare till den & gänga
in i tråget vid nästa oljebyte (Färdig mutter i tråget)
Har Högvolymspump nu & kör 5w40 Super 3000 olja & har 2.5bar på tomgång 950rpm med genomvarm motor.
4.5bar kommer typ direkt vid 2500rpm. Ska titta lite till sen med oljetempen ikopplad.
//R