Volvo 244 75 Turbo++ (nu med större bilder)

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
VSoderlund
Lite mer laddtryck
Inlägg: 29
Blev medlem: lör dec 03, 2016 9:31 am
Ort: Torsby

Re: Volvo 244 75 Turbo++

Inlägg av VSoderlund »

I helgen hände det mycket! :D kamen till motorn fick bli utbytt mot en snäll K. Så när den schimsats in så hinkade vi ner både motor och låda ner i bilen! :thumbright: vi kopplade in härvan och sedan mixtrade med kablar som var okända för oss! Men tillslut kom vi så långt så att startmotorn drar runt motorn och att den ger gnista! Så nästa sökning får bli varför inte spridarna går igång :)
Bild
Senast redigerad av VSoderlund den ons jan 11, 2017 7:51 am, redigerad totalt 1 gånger.
robinb3rgsten
För mycket laddtryck
Inlägg: 289
Blev medlem: tor feb 05, 2015 9:54 pm

Re: Volvo 244 75 Turbo++ (nu med större bilder)

Inlägg av robinb3rgsten »

Gött med motor o låda på plats
VSoderlund
Lite mer laddtryck
Inlägg: 29
Blev medlem: lör dec 03, 2016 9:31 am
Ort: Torsby

Re: Volvo 244 75 Turbo++

Inlägg av VSoderlund »

Ny helg, mer skruvande!
Fortsatte med att leta fel varför inte spridarna ville öppna sig! Vi mätte och vi får som mest 1.30 V vid tredje läget på tändning när vi mäter kontakten till en utav spridarna! :? Jag har gått efter denna instruktion http://nattvard.com/242/?p=445 när motor härvan kopplades in i 240:ins! Om någon haft samma problem eller kanske har en aning om vad som är på tok får han/hon gärna skriva!! :hihi:
Blev så trött på detta problem så började med att koppla in allt ljus/blinkers! Fick allt att fungera förutom blinkers :doh: När man trycker på varningsblinkers så lyser alla blinkers och det klickar i reläet! Men med blinkersspaken händer det ingenting. Det går iallafall ström till spaken för helljuset går igång när man drar i spaken :?
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6048
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Volvo 244 75 Turbo++ (nu med större bilder)

Inlägg av Steve »

Har du mätat plus på på ett stift i kontakten och jordat den andra mätpinnen i motorn?
Både i tändningsläge och på startmotorläget
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
VSoderlund
Lite mer laddtryck
Inlägg: 29
Blev medlem: lör dec 03, 2016 9:31 am
Ort: Torsby

Re: Volvo 244 75 Turbo++ (nu med större bilder)

Inlägg av VSoderlund »

Motorn startade igår! :D problemet att inte spridarna öppnade sig var pågrund av att "bränslerelät" vid boxarna var fel, det var ett grönt relä som jag även bytt förut utan resultat. Men sen slog det mig att det finns även vita sådana relän, så tog ett vitt från hyllan och så var allt prima :thumbright:
Har även fixat nu så allbelysning fungerar både fram och bak! :)
Användarvisningsbild
Erikwdt
För mycket laddtryck
Inlägg: 172
Blev medlem: sön dec 13, 2009 1:22 pm
Ort: Fornåsa/Motala

Re: Volvo 244 75 Turbo++ (nu med större bilder)

Inlägg av Erikwdt »

Härligt! Grattis till uppstarten. :thumbright:
Alltid lika skönt när man hittar felet och allt bara klaffar.
Nu är det bara resten kvar... :hihi: :thumbright:
NU KÖR VI!!
robinb3rgsten
För mycket laddtryck
Inlägg: 289
Blev medlem: tor feb 05, 2015 9:54 pm

Re: Volvo 244 75 Turbo++ (nu med större bilder)

Inlägg av robinb3rgsten »

Gött mee lite brummande
VSoderlund
Lite mer laddtryck
Inlägg: 29
Blev medlem: lör dec 03, 2016 9:31 am
Ort: Torsby

Re: Volvo 244 75 Turbo++

Inlägg av VSoderlund »

Efter uppstarten så rev jag isär alla kablar till motorn och drog om allt snyggt. Fanns ju även kablar att dra bort som ej behövdes för härvan :) efter det så passade jag in alla vatten och intercooler rör för att se att allt passade och vad som behövdes göra för att installera dump och placera om lmm :)
Jag hade även fräschat upp tanken, så monterade upp den idag och mätte upp vilken längd på bensin slangar jag behövde köpa :thumbright:
Bild
Bild
Bild
VSoderlund
Lite mer laddtryck
Inlägg: 29
Blev medlem: lör dec 03, 2016 9:31 am
Ort: Torsby

Re: Volvo 244 75 Turbo++

Inlägg av VSoderlund »

Nu har jag varit dålig med att uppdatera! :thumbdown:
Efter det senaste inlägget har det inköpts lite nya saker och även renoverat färdigt en del! Det första jag gjorde var att få färdigt drivlinan innan jag satte upp ett nytt 3" avgas från JT, riktigt nöjd med passformen fast jag läst överallt att den skulle va dålig :D
Bild
Bild
Bild
Sedan så rev jag ner hela framvagnen, allt slipades ner och målades för att se fräscht ut! 8) bussningarna och framdämparna va förvånansvärt bra, så det fick vara! Men dämparna bak var dock sämre så de blev utbytta mot nya :)
Bild
När jag ändå rev isär framvagnen så rev jag bort hela bromssystemen och bytte ut alla ok! :thumbright: Men när allt skulle luftas så resulterade det till att en ny huvudbromscylinder även behovdes införskaffat! Men der är nu fixat så nu är bilen "körklar" :thumbright:
Bild
Bild
Bild
Sen så är det massor med kablar till instrument som är okända och avklippta av nån j*vla anledning :doh: Men jag har tur som har en kompis som kommer och hjälper mig ofta, så vi fixade saker som tex backljus och saker i instrument, men när vi fixar en sak så dyker det upp ett nytt fel :hihi:
Och i allt detta väntande med att färgen till framvagnen skulle torka och att alla broms delar skulle komma så han jag att stoppa i takluckan!
Bild
VSoderlund
Lite mer laddtryck
Inlägg: 29
Blev medlem: lör dec 03, 2016 9:31 am
Ort: Torsby

Re: Volvo 244 75 Turbo++

Inlägg av VSoderlund »

Igår natt så fixades hälften av alla fel i instrumentet :thumbright: Som jag märker nu efter allt "el skruvande" så skulle jag vilja göra om hela härvan! Eller iallafall dra om hälften av alla kablar :hihi:
Men men, när man har en deadline så är det väll såhär 8) (SKA vara färdig innan sommarn)
Synd att man inte hade olja i bakaxeln, annars hade det nog blivit en testkörning några meter i det fina vädret! :D
På tal om olja i diff, vad skall man ha? Åå nej inte motorolja eller bananer tack :lol:
Oskar Johansson
För mycket laddtryck
Inlägg: 428
Blev medlem: tor maj 08, 2014 7:54 pm
Ort: Växjö

Re: Volvo 244 75 Turbo++ (nu med större bilder)

Inlägg av Oskar Johansson »

Vad har du för diff? Jag har en torsen och då blev jag rekommenderad att köra mineral 80-90 eller 80-140 olja
VSoderlund
Lite mer laddtryck
Inlägg: 29
Blev medlem: lör dec 03, 2016 9:31 am
Ort: Torsby

Re: Volvo 244 75 Turbo++ (nu med större bilder)

Inlägg av VSoderlund »

Nej jag har inte bytt ut diffen, men skulle sitta fint med en torsen :thumbright:
Skriv svar