Volvo 244 75 Turbo++ (nu med större bilder)

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
VSoderlund
Lite mer laddtryck
Inlägg: 29
Blev medlem: lör dec 03, 2016 9:31 am
Ort: Torsby

Volvo 244 75 Turbo++ (nu med större bilder)

Inlägg av VSoderlund »

Tjenare! Tänkt göra en tråd om min pågående renovering av en Volvo 244! :D

Det är en 75 med utbytt utseende till 80 talare med "anknäbben" och taklucka.
Motorn är en nyrenoverad 230 FK med små godis som chip, filad topp (std ventiler), höjt laddtryck (13c), eftermarknads kam och dump, röda Saab spridare m.m... m46 och 3:54utvx för tillfället!
Motorn är somsagt inget speciellt då det kommer bli en bruksbil :thumbright:

Karossen är 100% rostlagad och nerslipad plåtren. Bilen spacklades om efter slipningen sommaren 2016 och den lämnades in på lack när hösten kom. Bilen är fortfarande inne på lack men ska hämtas nu inom de två kommande veckorna! :D (bilen är nu hämtad)

Så renoveringen börjades för exakt ett år sedan (november 2015) och man kan nog faktiskt säga att all "renovering" är redan färdig. För nu när jag får tillbaka bilen från lack är det bara att montera allt tillbaka.
Så tänkte göra såhär att jag lägger upp bilder och info från dagen jag började renovera och framåt, och sedan fortsätter jag uppdateringen när bilen är här hema igen efter lack! :D
Bild
(Jag är extremt ny inom forums delen så rätta mig gärna ifall jag gör nått fel eller nått som jag skulle kunna förenkla/förbättra)
Senast redigerad av VSoderlund den fre dec 30, 2016 4:46 pm, redigerad totalt 5 gång.
Användarvisningsbild
Arnesson Rallycross
För mycket laddtryck
Inlägg: 296
Blev medlem: sön okt 21, 2007 9:35 pm
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Re: Volvo 244 75 Turbo++

Inlägg av Arnesson Rallycross »

En sån 240 var alla 18-åringars dröm när jag var 18 för lite drygt 20 år sedan 8)
Själv skulle jag inte ha nåt emot att ha en nu heller :thumbright:

Mer bilder det gillas.
VSoderlund
Lite mer laddtryck
Inlägg: 29
Blev medlem: lör dec 03, 2016 9:31 am
Ort: Torsby

Re: Volvo 244 75 Turbo++

Inlägg av VSoderlund »

Så när jag hade hämtat den så började jag med att riva ur all inredning, elsystem och motor. Elsystemet var nog det värsta jag sett då förra ägarn hade "börjat" med att försöka skarva in systemet med boxarna från ltt motorn. Efter allt rivande började jag med rostlagningen!
Bild
Bild
Bild
Senast redigerad av VSoderlund den tor dec 29, 2016 10:50 pm, redigerad totalt 4 gång.
VSoderlund
Lite mer laddtryck
Inlägg: 29
Blev medlem: lör dec 03, 2016 9:31 am
Ort: Torsby

Re: Volvo 244 75 Turbo++

Inlägg av VSoderlund »

Arnesson Rallycross skrev:En sån 240 var alla 18-åringars dröm när jag var 18 för lite drygt 20 år sedan 8)
Själv skulle jag inte ha nåt emot att ha en nu heller :thumbright:

Mer bilder det gillas.
Ja 240 har alltid varit i tankarna från dagen jag visste va ett fordon var :wink:
Eftersom jag är ny inom detta så är jag inte så smidig med att lägga upp bilder, men tror jag har fått till det nu 8)
VSoderlund
Lite mer laddtryck
Inlägg: 29
Blev medlem: lör dec 03, 2016 9:31 am
Ort: Torsby

Re: Volvo 244 75 Turbo++

Inlägg av VSoderlund »

När rostlagningen var färdig och underredet behandlat så började jag med att riva lister och fönster inför att slippa ner bilen plåtren. :)
Bild
Bild
Bild
Bild
Senast redigerad av VSoderlund den tor dec 29, 2016 10:56 pm, redigerad totalt 2 gång.
VSoderlund
Lite mer laddtryck
Inlägg: 29
Blev medlem: lör dec 03, 2016 9:31 am
Ort: Torsby

Re: Volvo 244 75 Turbo++

Inlägg av VSoderlund »

Under den gammla lacken och spacklet dåldes det mycket bucklor och många svets skarvar från när taket varit bytt till taklucka och att även bakskärmar och skärmkanter varit utbytt! :thumbdown:
Bild
När jag spacklat och slipat färdigt så lackerade jag motorutrymmet och kupén innan jag skickade iväg den till lack! :D
Bild
Bild
Senast redigerad av VSoderlund den fre dec 30, 2016 7:15 am, redigerad totalt 1 gånger.
MVA-Productions
För mycket laddtryck
Inlägg: 299
Blev medlem: fre jul 19, 2013 9:27 pm
Ort: Ulricehamn

Re: Volvo 244 75 Turbo++

Inlägg av MVA-Productions »

Alla älskar en 240 turbo! Kommer följas!
Mvh
VSoderlund
Lite mer laddtryck
Inlägg: 29
Blev medlem: lör dec 03, 2016 9:31 am
Ort: Torsby

Re: Volvo 244 75 Turbo++

Inlägg av VSoderlund »

Undertiden jag väntat på att få tillbaka bilen från lack har jag renoverat motorn som följde med, alltså en lättryckare från 940! Jag har renoverat blocket och filat upp toppen. Samt fixat saker som andra spridare (röda Saab), nytt chip (viking ecomax) och väntar på en kamaxel från "din rallybutiqe". :thumbright:
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Senast redigerad av VSoderlund den fre dec 30, 2016 11:12 am, redigerad totalt 2 gång.
VSoderlund
Lite mer laddtryck
Inlägg: 29
Blev medlem: lör dec 03, 2016 9:31 am
Ort: Torsby

Re: Volvo 244 75 Turbo++

Inlägg av VSoderlund »

Har även lackerat detaljer i kupén och i motorutrymmet i väntan på att få hem bilen tillbaka från lacken!
Jag kommer bli mer detaljerad med resten av mina inlägg då det jag lagt upp hittills inte har varit i "nutid", då minnet inte så bra var och när och hur jag bar mig åt exakt från början när jag hämta bilen till idag så är det förklaringen varför de senaste inläggen har varit så kortfattade! :thumbright:
WTB
Forumsberoende
Inlägg: 820
Blev medlem: fre nov 17, 2006 7:54 pm
Ort: Värmland,Torsby

Re: Volvo 244 75 Turbo++

Inlägg av WTB »

Kul med nån mer från torsby här :) De är denna bil som var i sunne för ett tag sen antar jag?Var själv sugen på denna men insåg jag redan hade för många att dola med :doh:
Tobias J
F.F.F = Funktion Före Form
VSoderlund
Lite mer laddtryck
Inlägg: 29
Blev medlem: lör dec 03, 2016 9:31 am
Ort: Torsby

Re: Volvo 244 75 Turbo++

Inlägg av VSoderlund »

Bar en bild på vad för fälgar det blir!
Bild
Senast redigerad av VSoderlund den fre dec 30, 2016 11:14 am, redigerad totalt 1 gånger.
VSoderlund
Lite mer laddtryck
Inlägg: 29
Blev medlem: lör dec 03, 2016 9:31 am
Ort: Torsby

Re: Volvo 244 75 Turbo++

Inlägg av VSoderlund »

WTB skrev:Kul med nån mer från torsby här :) De är denna bil som var i sunne för ett tag sen antar jag?Var själv sugen på denna men insåg jag redan hade för många att dola med :doh:
Sedär ja! :D
Ja det är det! Haha okej, ja detta var verkligen ett spontan köp utav mig för hade inte planerat att göra nått projekt denna sommar! :P
VSoderlund
Lite mer laddtryck
Inlägg: 29
Blev medlem: lör dec 03, 2016 9:31 am
Ort: Torsby

Re: Volvo 244 75 Turbo++

Inlägg av VSoderlund »

Nu har lackeraren lackat färdig några delar som framskärmar, vingen och huv :thumbright:
Nästa vecka (veckan efter jul) ska vi ta två vändor till lackeraren och hämta resten av delarna och tillsisst karossen! Lacken är Volvo orginal, 455 titanium metallic grå :)
Bild
Senast redigerad av VSoderlund den fre dec 30, 2016 11:16 am, redigerad totalt 1 gånger.
WTB
Forumsberoende
Inlägg: 820
Blev medlem: fre nov 17, 2006 7:54 pm
Ort: Värmland,Torsby

Re: Volvo 244 75 Turbo++

Inlägg av WTB »

Jo spontanköp vet jag allt för väl vad de är :hihi: Ser mycket bra ut med färgen som blivit vald!,På min egen 244 75:a kör jag skogsvraks temat med massa mossa på,I detta nu hänger motorn i garaget i väntan på att den ska bli nersänkt i bilen som fortfarande är ute,Kommer köra lika recept på min med röda saab,chippat,t3/t4 turbo,D-kam (Dock konverterad f motor) ja etc :)
Tobias J
F.F.F = Funktion Före Form
VSoderlund
Lite mer laddtryck
Inlägg: 29
Blev medlem: lör dec 03, 2016 9:31 am
Ort: Torsby

Re: Volvo 244 75 Turbo++

Inlägg av VSoderlund »

Idag har jag sprutlackat resten av all inredning som instrumentbräda och tusen plast detaljer!
Bild
Senast redigerad av VSoderlund den fre dec 30, 2016 11:21 am, redigerad totalt 1 gånger.
Skriv svar