Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: mån sep 24, 2018 1:09 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 139 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: ons jul 26, 2017 3:23 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön jan 01, 2017 3:10 am
Inlägg: 313
Ort: Österlen/Skåne
Har hänt ett par gånger sista månaderna att den inte vill hålla tomgången riktigt, men bara precis vid uppstart.
Tog loss tomgångsmotorn och rengjorde den både in och utvändigt. Den var ganska smutsig och fettig invändigt kan jag säga.



Slangar och kontaktstycke lossat.
Bild

Ganska skitig invändigt.
Bild

Här är den loss och redo för rengöring.
Bild

Fyller den med WD40 som får stå och lösa upp skiten.
Bild

Ren och fin invändigt...
Bild

...och utvändigt.
Bild

Ren och på plats igen.
.Bild

_________________
Bild

Tack till:
Bil Bengtsson i Simrishamn
do88.se
KL Racing


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons jul 26, 2017 3:24 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön jan 01, 2017 3:10 am
Inlägg: 313
Ort: Österlen/Skåne
Har fått på en huvudströmbrytare på batteriet. Ska man ha en entusiastförsäkring (vilket jag funderar på) så kräver många försäkringsbolag detta.




Bryter minuspolen...
Bild




Piffade upp ventilkåpan lite...
Bild

_________________
Bild

Tack till:
Bil Bengtsson i Simrishamn
do88.se
KL Racing


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre aug 04, 2017 10:26 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön jan 01, 2017 3:10 am
Inlägg: 313
Ort: Österlen/Skåne
Kärran redo för Volvoträff i Bromölla i morgon lördag!




Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

_________________
Bild

Tack till:
Bil Bengtsson i Simrishamn
do88.se
KL Racing


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör aug 05, 2017 11:13 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön jan 01, 2017 3:10 am
Inlägg: 313
Ort: Österlen/Skåne
Då var årets Volvoträff i Kristianstad/Bromölla avklarad!




Bild




Bilder tagna av fotograf på träffen:




Bild
Bild

_________________
Bild

Tack till:
Bil Bengtsson i Simrishamn
do88.se
KL Racing


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön aug 06, 2017 9:55 am 
Offline
Admin
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Inlägg: 9778
Ort: Sävar
Du måste fått pris på utställningen tycker jag? :)

Ang tomgångsmotor så är det jättesvårt att hitta dom i bra skick tyvärr, och jag upplever att det inte alltid går rädda dom. Gjorde din insats skillnad så du fick till tomgången?

_________________
Mattias Sandgren
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör. Link, MaxxECU, ECU Master, VEMS, m.fl.
Egen nav-dyno och motor-bänk i Sävar.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Bild
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön aug 06, 2017 10:36 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön jan 01, 2017 3:10 am
Inlägg: 313
Ort: Österlen/Skåne
Vet faktiskt inte!? Var tvungen att åka hem innan prisutdelningen, men det var hård konkurrens av de helsponsrade bilarna. Sedan
är det nästan bara ljudbyggen som vinner priser tyvärr.

Ja tomgången blev bra efter rengöringen. Har kollat runt lite på bildelsbasen för att skaffa en i reserv. Fanns ett par lågmilade som
jag skulle kunna tänka mig.

_________________
Bild

Tack till:
Bil Bengtsson i Simrishamn
do88.se
KL Racing


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons aug 16, 2017 12:51 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön jan 01, 2017 3:10 am
Inlägg: 313
Ort: Österlen/Skåne
Ska byta kamrem, spännrulle och kilremmar på Fredag. Passar även på att montera ett Nuke ställbart kamdrev.




Tror detta kan bli bra...
Bild

Bild

Bild

_________________
Bild

Tack till:
Bil Bengtsson i Simrishamn
do88.se
KL Racing


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons aug 16, 2017 10:16 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön jan 01, 2017 3:10 am
Inlägg: 313
Ort: Österlen/Skåne
Har börjat att riva för kamremsbytet som blir i morgon. Passade även på att lackera vevens remskiva då den såg så tråkig ut.




Bild
Bild
Bild

_________________
Bild

Tack till:
Bil Bengtsson i Simrishamn
do88.se
KL Racing


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor aug 17, 2017 12:59 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön jan 01, 2017 3:10 am
Inlägg: 313
Ort: Österlen/Skåne
Äh, fick ett ryck så jag bytte rem, spänrulle och kamdrev nu i natt, kunde inte hålla mig! :P
Återmontering av det andra får dock vänta tills i morgon.




Bild

_________________
Bild

Tack till:
Bil Bengtsson i Simrishamn
do88.se
KL Racing


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor aug 17, 2017 1:41 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön jan 01, 2017 3:10 am
Inlägg: 313
Ort: Österlen/Skåne
Så, då var allt återmonterat och nya kilremmar sitter på plats.
Kärran testkörd och allt funkar bra! :)
Känns skönt att fått detta gjort, nu går det många år igen förhoppningsvis.




Bild

_________________
Bild

Tack till:
Bil Bengtsson i Simrishamn
do88.se
KL Racing


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor aug 17, 2017 8:07 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön jan 01, 2017 3:10 am
Inlägg: 313
Ort: Österlen/Skåne
Helheten i motorrummet. Börjar bli riktigt nöjd nu. :)




Bild

Bild

Bild

_________________
Bild

Tack till:
Bil Bengtsson i Simrishamn
do88.se
KL Racing


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor aug 17, 2017 8:47 pm 
Offline
För lite laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons maj 22, 2013 4:12 pm
Inlägg: 5
Ort: Skellefteå
Det kan vara en synvilla men det ser ut som din kamrem "kliver" på ditt nyinköpta kamdrev. Hoppas att jag ser fel.
Lars.

_________________
Lars Lindström


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor aug 17, 2017 8:54 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön jan 01, 2017 3:10 am
Inlägg: 313
Ort: Österlen/Skåne
Det är bara en synvilla, är skuggan av kamremskåpan. :)
Kollade detta noga när jag drog runt motorn för hand då jag vet att det finns dom som haft problem med detta på Nukedreven.
Dom är ganska tajta i passningen, och jag provade först med en Continentalrem, men den blev väl tajt, så lösningen var en Volvorem som passade riktigt bra.

_________________
Bild

Tack till:
Bil Bengtsson i Simrishamn
do88.se
KL Racing


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre aug 18, 2017 10:59 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön jan 01, 2017 3:10 am
Inlägg: 313
Ort: Österlen/Skåne
Här ser man bättre att den kuggar som den ska.




Bild

_________________
Bild

Tack till:
Bil Bengtsson i Simrishamn
do88.se
KL Racing


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre dec 08, 2017 7:32 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön jan 01, 2017 3:10 am
Inlägg: 313
Ort: Österlen/Skåne
Skall bygga lite smidigare laddtrycksstyrning i stället för att behöva justera stången på wastegateklockan.
Har ett grundladd på 0,75 bar injusterat på klockan, men jag vill smidigt kunna justera upp till maxgränsen för
bränslechipet på 0,9 bar om andan faller på.

Valet har fallit på en pysventil från ATM, den vet jag att den funkar och ger 100% stabilt laddtryck då jag kör med
sådan på vinterkärran.

Har svarvat lite rostfria distanser och skaffat rostfria skruvar och muttrar samt rostfria rörklammor. Tanken
är att dessa ska skruvas i avskärmningen för luftfiltret och de gummerade klammorna ska hålla om slangen till
och från pysventilen på var sin sida om den.

Har även handlat rostfria slangklämmor och armerad bränsleslang till ändamålet. Vill inte köra silikonslang till
detta då jag råkat ut för att Samco slangen jag hade tidigare sprack med skenande ladd som följd! Som tur var
såg jag att laddtrycksmätaren stack!




Pysventilen i fråga:http://atechmotor.com/universal/turbo-och-tillbehor/atm-reglerventil/




Grejerna och hur det är tänkt att det ska sitta:

Bild

Bild

_________________
Bild

Tack till:
Bil Bengtsson i Simrishamn
do88.se
KL Racing


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 139 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010