"Den Vite" Volvo 945 Classic -98
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 407
- Blev medlem: sön jan 01, 2017 3:10 am
- Ort: Österlen/Skåne
Re: "Den Vite" Volvo 945 Classic -98
Jepp! Blir ju tyvärr så i längden.
Ställde ju frågan om det var något intressant jag uppdaterar med och fick två svar, alltså inget intressant.
Jag är inte ett dugg bitter för det. Allt kan ju inte intressera alla.
Ställde ju frågan om det var något intressant jag uppdaterar med och fick två svar, alltså inget intressant.
Jag är inte ett dugg bitter för det. Allt kan ju inte intressera alla.
- * * * NXJ * * *
- Forumsberoende
- Inlägg: 2434
- Blev medlem: tis aug 30, 2005 9:49 pm
- Ort: Strängnäs (Född, uppväxt i Ume)
- Kontakt:
Re: "Den Vite" Volvo 945 Classic -98
.....
NXJ
NXJ
Niklas Jonsson Mikaloff
- - - - - - - - - - - - - -
-Volvo Pv taksänkt mm
-BusJapanHoj
-VW Tiguan
-Ford Focus TDCI Titanium
- - - - - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - - - -
-Volvo Pv taksänkt mm
-BusJapanHoj
-VW Tiguan
-Ford Focus TDCI Titanium
- - - - - - - - - - - - -
Re: "Den Vite" Volvo 945 Classic -98
Jag läser men är tyvärr för dålig på att ge feedback.
Det är nog ett fenomen som går igen på många känner jag..
Hur som haver så är det en prydlig o grann bil du har...
Steppen
Bryt ihop o kom igen
Det är nog ett fenomen som går igen på många känner jag..
Hur som haver så är det en prydlig o grann bil du har...
Steppen
Bryt ihop o kom igen
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 407
- Blev medlem: sön jan 01, 2017 3:10 am
- Ort: Österlen/Skåne
Re: "Den Vite" Volvo 945 Classic -98
Tack ska du ha!
Ja det är mer än här det är lite aktivitet, så är det på de flesta forum.
Inget att göra åt, uppdateringar sker som sagt på Garaget och Volvo 7/900 klubben.
Ja det är mer än här det är lite aktivitet, så är det på de flesta forum.
Inget att göra åt, uppdateringar sker som sagt på Garaget och Volvo 7/900 klubben.
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 407
- Blev medlem: sön jan 01, 2017 3:10 am
- Ort: Österlen/Skåne
Re: "Den Vite" Volvo 945 Classic -98
Halloj!
Var ett bra tag sedan man skrev här, men gör ett nytt försök så får vi se...
Har inte hänt några större övergripande saker, men något litet i alla fall.
Försöker klippa och klistra till en uppdatering här om vad som hänt. Får ta från
andra forum så hamnar inte rätt i tid, men dock i kronologisk ordning.
När jag stod och hängde över motorrummet för någon dag sedan upptäckte jag att
fästet till torkfiltret inte såg så fräscht ut längre, ganska oxiderat i galven.
Hittade ett nyrenoverat och omgalvat fäste hos Fordonsdelen, som egentligen var
till 960, men efter att enkelt ha bockat om det passar det 940.
Gammalt vs nytt!
Nya på plats.
Köpte ännu ett renoverat fäste av Fordonsdelen, till motorreglagen.
Nya fästet...
Detta ska bytas ut...
Lite skillnad är det...
Nya på plats...
Jahapp!
Har man nu börjat får man löpa linan ut...
Blev ett "nytt" fäste till tändspolen med... (Lite WD40 på så el-galven inte oxiderar)
Originalfästet...
Nya på plats! Mer enhetligt så här...
En renoverad och el-galvad fuelrail beställd, men det tar ett par månader innan jag
har den.
Ett par bilder på bilen från Volvoträffen i Kristianstad på "Bellas place" i Bromölla.
Köpte på mig en extra Wastegateklocka från BSR att ha i reserv för framtiden. Man vet
inte hur länge dom går att få tag på.
Var hos Volvo i dag och hämtade ett litet paket!
En V90 baktorkare, lilla täckkåpan och en mutter till armen. Detta är att ha i
reserv då jag redan har V90 torkare på bilen, så detta lägges på hyllan.
Var på Volvo och hämtade lite grejer jag hade beställt...
Ny oljekylare med O-ring, nippel till den, silikonslangar från do88 till kylarvattnet,
rostfria slangklämmor och några torkarblad till V90 baktorkaren.
Köpte två 3,0mm spacers från LMR. Måste ha dom fram då jag ska lägga på
225:or, annars tar det i på insidan vid fullt rattutslag.
Har fått dit spacersen fram, så nu ska det inte ta i vid fullt rattutslag med bredare däck.
Fick hem nya värmeskydd i titanfiber för tändhattarna, snygg färg tycker jag.
Fick på spacers bak också i dag, inget överdrivet men det syns.
Då var årets besiktning avklarad!
Alltid lika spännande om avgasvärdena ska ligga inom gränsen, men det gick ju bra i år också.
Blev nya stift i går med! Den har inte rullat mer än två säsonger (2500mil) med dom som satt, men böt ändå. Dom gamla stiften såg riktigt bra ut och motorn förbränner jättefint.
Fick för mig att mäta lite på bakvagnen då man får förmoda att allt "satt sig" nu.
Inställningen av Panhardstaget linjerar fortfarande bakaxeln fint under bilen. Om
jag lägger en linjal mot hjulet har jag på högersidan 17mm till skärmkanten och
15mm på vänstersidan med bilen i "nolläge" så att säga. Placerar man sedan två
personer i baksätet blir det höger 15mm och vänster 14mm. Tycker nog jag fått
till justeringen av panhardstaget ganska bra ändå.
Den årliga plast och gummirekonden...
Tog en runda med läderolja på skinnet på sätena.
Motorträff i Gärsnäs i tisdags...
Fick för mig i går att kolla bromsbeläggen, och det var en jäkla tur! Yttre belägget vänster bak
var nästan helt nedslitet, bara ett par mm kvar! Alla andra belägg såg bra ut, så kolven måste
ha satt sig?
Jaja, blev till att beställa nya TarOx belägg då! Men vilket jäkla pris det blivit på dom då!!! Dom
har gått upp från 438kr till 795kr!!! Ingen dålig ökning!
Då var bakbromsarna bytta! Blev både nya belägg och nya skivor då ena skivan blivit 0,2mm
skev. Det var inte kolven vid det nedslitna belägget som satt fast, den var motstående kolv som
fastnat som berget i innersta läget.Tog lite övertalning att få loss den!:D
Ni ser på bilderna vilken skillnad det var på ytter och innerbelägget. Ytterbelägget vad det bara
2-3mm kvar på medan innerbelägget där kolven satt inte var slitet ett dugg.
Kom över två sprillans genomslagsgummin till en Volvo 944 på en köp och säljsida för en
mycket rimlig peng!:) Dessa kommer hamna på hyllan som reserv för framtiden.
Anledningen till att jag kör med gummin från 944 är att dom är kortare än till 945, vilket krävs
om man kör sänkt.
Jaha!
Kommer ut i garaget och ser en pöl på golvet under bilen, känner på det och det är glykol.:/
Startar bilen och kollar under, där pissar det ut glykol!:( Kollar i motorrummet och ser att
värmekranen läcker som ett soll. Stannar bilen och känner på kranen, då lossnar hela övre
anslutningen från den!:D Tur att det inte hände i lördags då jag var iväg tio mil på utställning.
Som tur var hade jag en ny kran på hyllan, och jag är glad att värmekranen sitter i
motorrummet på denna!:) Plasten i gamla kranen var minst sagt sprött och plocka ut biten
som satt kvar i slangen gick lätt då anslutningen sprack på flera ställen när man klämde på
den.
Har fått hem bromsklossar till frambromsarna med, nu ska bara nya slitsade Bremboskivor
beställas.
Så, då har jag fått hem en ny värmekran att lägga på hyllan, men förhoppningsvis behöver den
inte användas på ett bra tag.
Ja ha! Bå gick yttre skuffluckehandtaget i sönder!
Skulle öppna luckan men inget hände. Trodde först att det var centrallåset som
hängt sig, men icke! Det är någonting i själva handtaget som gått sönder, så det
blev till att beställa ett nytt skuffhandtag på Volvo (låg hos GCP) i dag.
Hade sådan jäkla tur när jag lossa det gamla att bultarna INTE snurrade i
handtaget, vilket är jäkligt vanligt. Kommer lämna in på Volvo för byte då jag
inte har någon erfarenhet av detta, samt att flytta över låscylindern till nya
handtaget.
Så, då var skyffluckehandtaget bytt nu! Blev som tidigare nämnt att jag lämnade iväg jobbet till
lokala Volvoverkstaden (Bil Bengtsson). Tackar för gott utfört arbete i vanlig ordning!
Jaha! Ena problemet löst och nästa dyker upp!:(
Av en händelse så kollade jag så allt funkade nu när dom varit och rotat i bakluckan med handtaget.
Upptäcker då att inget bromsljus fungerar!:rolleyes: Första tanken är säkringen, men se det var det inte.
Nästa misstänkte är trasiga glödlampor, men det var det inte heller, jo i mittenbromsljuset var den trasig.
Hmm... Varför funkar då inte dom två andra??? Kan det vara dålig kontakt i lamphållarna? Hade loss
och kollade, men ingen ärg och det såg fint ut.
Då min elkunskap sträcker mig hit ungefär så bestämde jag mig för att lämna in på Volvo för felsökning.
Ganska snabbt kunde han konstatera att det VAR dålig kontakt i lamphållarna, på båda sidor!? Vad
är odsen att det blivit det på båda två??? Aja, det var kvickt avhjälpt i alla fall! Åter igen tack till Bil Bengtsson för underbar service!:)
Var ett bra tag sedan man skrev här, men gör ett nytt försök så får vi se...
Har inte hänt några större övergripande saker, men något litet i alla fall.
Försöker klippa och klistra till en uppdatering här om vad som hänt. Får ta från
andra forum så hamnar inte rätt i tid, men dock i kronologisk ordning.
När jag stod och hängde över motorrummet för någon dag sedan upptäckte jag att
fästet till torkfiltret inte såg så fräscht ut längre, ganska oxiderat i galven.
Hittade ett nyrenoverat och omgalvat fäste hos Fordonsdelen, som egentligen var
till 960, men efter att enkelt ha bockat om det passar det 940.
Gammalt vs nytt!
Nya på plats.
Köpte ännu ett renoverat fäste av Fordonsdelen, till motorreglagen.
Nya fästet...
Detta ska bytas ut...
Lite skillnad är det...
Nya på plats...
Jahapp!
Har man nu börjat får man löpa linan ut...
Blev ett "nytt" fäste till tändspolen med... (Lite WD40 på så el-galven inte oxiderar)
Originalfästet...
Nya på plats! Mer enhetligt så här...
En renoverad och el-galvad fuelrail beställd, men det tar ett par månader innan jag
har den.
Ett par bilder på bilen från Volvoträffen i Kristianstad på "Bellas place" i Bromölla.
Köpte på mig en extra Wastegateklocka från BSR att ha i reserv för framtiden. Man vet
inte hur länge dom går att få tag på.
Var hos Volvo i dag och hämtade ett litet paket!
En V90 baktorkare, lilla täckkåpan och en mutter till armen. Detta är att ha i
reserv då jag redan har V90 torkare på bilen, så detta lägges på hyllan.
Var på Volvo och hämtade lite grejer jag hade beställt...
Ny oljekylare med O-ring, nippel till den, silikonslangar från do88 till kylarvattnet,
rostfria slangklämmor och några torkarblad till V90 baktorkaren.
Köpte två 3,0mm spacers från LMR. Måste ha dom fram då jag ska lägga på
225:or, annars tar det i på insidan vid fullt rattutslag.
Har fått dit spacersen fram, så nu ska det inte ta i vid fullt rattutslag med bredare däck.
Fick hem nya värmeskydd i titanfiber för tändhattarna, snygg färg tycker jag.
Fick på spacers bak också i dag, inget överdrivet men det syns.
Då var årets besiktning avklarad!
Alltid lika spännande om avgasvärdena ska ligga inom gränsen, men det gick ju bra i år också.
Blev nya stift i går med! Den har inte rullat mer än två säsonger (2500mil) med dom som satt, men böt ändå. Dom gamla stiften såg riktigt bra ut och motorn förbränner jättefint.
Fick för mig att mäta lite på bakvagnen då man får förmoda att allt "satt sig" nu.
Inställningen av Panhardstaget linjerar fortfarande bakaxeln fint under bilen. Om
jag lägger en linjal mot hjulet har jag på högersidan 17mm till skärmkanten och
15mm på vänstersidan med bilen i "nolläge" så att säga. Placerar man sedan två
personer i baksätet blir det höger 15mm och vänster 14mm. Tycker nog jag fått
till justeringen av panhardstaget ganska bra ändå.
Den årliga plast och gummirekonden...
Tog en runda med läderolja på skinnet på sätena.
Motorträff i Gärsnäs i tisdags...
Fick för mig i går att kolla bromsbeläggen, och det var en jäkla tur! Yttre belägget vänster bak
var nästan helt nedslitet, bara ett par mm kvar! Alla andra belägg såg bra ut, så kolven måste
ha satt sig?
Jaja, blev till att beställa nya TarOx belägg då! Men vilket jäkla pris det blivit på dom då!!! Dom
har gått upp från 438kr till 795kr!!! Ingen dålig ökning!
Då var bakbromsarna bytta! Blev både nya belägg och nya skivor då ena skivan blivit 0,2mm
skev. Det var inte kolven vid det nedslitna belägget som satt fast, den var motstående kolv som
fastnat som berget i innersta läget.Tog lite övertalning att få loss den!:D
Ni ser på bilderna vilken skillnad det var på ytter och innerbelägget. Ytterbelägget vad det bara
2-3mm kvar på medan innerbelägget där kolven satt inte var slitet ett dugg.
Kom över två sprillans genomslagsgummin till en Volvo 944 på en köp och säljsida för en
mycket rimlig peng!:) Dessa kommer hamna på hyllan som reserv för framtiden.
Anledningen till att jag kör med gummin från 944 är att dom är kortare än till 945, vilket krävs
om man kör sänkt.
Jaha!
Kommer ut i garaget och ser en pöl på golvet under bilen, känner på det och det är glykol.:/
Startar bilen och kollar under, där pissar det ut glykol!:( Kollar i motorrummet och ser att
värmekranen läcker som ett soll. Stannar bilen och känner på kranen, då lossnar hela övre
anslutningen från den!:D Tur att det inte hände i lördags då jag var iväg tio mil på utställning.
Som tur var hade jag en ny kran på hyllan, och jag är glad att värmekranen sitter i
motorrummet på denna!:) Plasten i gamla kranen var minst sagt sprött och plocka ut biten
som satt kvar i slangen gick lätt då anslutningen sprack på flera ställen när man klämde på
den.
Har fått hem bromsklossar till frambromsarna med, nu ska bara nya slitsade Bremboskivor
beställas.
Så, då har jag fått hem en ny värmekran att lägga på hyllan, men förhoppningsvis behöver den
inte användas på ett bra tag.
Ja ha! Bå gick yttre skuffluckehandtaget i sönder!
Skulle öppna luckan men inget hände. Trodde först att det var centrallåset som
hängt sig, men icke! Det är någonting i själva handtaget som gått sönder, så det
blev till att beställa ett nytt skuffhandtag på Volvo (låg hos GCP) i dag.
Hade sådan jäkla tur när jag lossa det gamla att bultarna INTE snurrade i
handtaget, vilket är jäkligt vanligt. Kommer lämna in på Volvo för byte då jag
inte har någon erfarenhet av detta, samt att flytta över låscylindern till nya
handtaget.
Så, då var skyffluckehandtaget bytt nu! Blev som tidigare nämnt att jag lämnade iväg jobbet till
lokala Volvoverkstaden (Bil Bengtsson). Tackar för gott utfört arbete i vanlig ordning!
Jaha! Ena problemet löst och nästa dyker upp!:(
Av en händelse så kollade jag så allt funkade nu när dom varit och rotat i bakluckan med handtaget.
Upptäcker då att inget bromsljus fungerar!:rolleyes: Första tanken är säkringen, men se det var det inte.
Nästa misstänkte är trasiga glödlampor, men det var det inte heller, jo i mittenbromsljuset var den trasig.
Hmm... Varför funkar då inte dom två andra??? Kan det vara dålig kontakt i lamphållarna? Hade loss
och kollade, men ingen ärg och det såg fint ut.
Då min elkunskap sträcker mig hit ungefär så bestämde jag mig för att lämna in på Volvo för felsökning.
Ganska snabbt kunde han konstatera att det VAR dålig kontakt i lamphållarna, på båda sidor!? Vad
är odsen att det blivit det på båda två??? Aja, det var kvickt avhjälpt i alla fall! Åter igen tack till Bil Bengtsson för underbar service!:)
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 361
- Blev medlem: tor dec 10, 2009 3:13 pm
- Ort: KarlGustav/Varberg
Re: "Den Vite" Volvo 945 Classic -98
Hej.
Kul med dina uppdateringar, lite av motsatsen till de flesta som skriver här.
Du har ju nu råkat ut för 2 av dom klassiska volvo 940 felen. Kranen är ju inte rolig om den går sönder under färd, men det går ju temporärt att skarva med rör eller kvastskaft:-)
Bakluckehandtaget är ju nästa klassiker, dock går det att flytta över själva "öppningsflärpen" till dit gamla handtag om man inte vill mickla med låset, det går tillochmed att ta flärpen från ett äldre smalt handtag om man inte hittar ett nyare.
Lycka till med din fina 945 och fortsätt uppdatera.
MVH Basse
Kul med dina uppdateringar, lite av motsatsen till de flesta som skriver här.
Du har ju nu råkat ut för 2 av dom klassiska volvo 940 felen. Kranen är ju inte rolig om den går sönder under färd, men det går ju temporärt att skarva med rör eller kvastskaft:-)
Bakluckehandtaget är ju nästa klassiker, dock går det att flytta över själva "öppningsflärpen" till dit gamla handtag om man inte vill mickla med låset, det går tillochmed att ta flärpen från ett äldre smalt handtag om man inte hittar ett nyare.
Lycka till med din fina 945 och fortsätt uppdatera.
MVH Basse
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 407
- Blev medlem: sön jan 01, 2017 3:10 am
- Ort: Österlen/Skåne
Re: "Den Vite" Volvo 945 Classic -98
Tack ska du ha!
Ja jag hade ju en jäkla tur att den gick sönder i garaget.
Jasså handtagen brukar gå sönder? Tänker faktiskt beställa ett och lägga på hyllan för framtiden.
Ja jag hade ju en jäkla tur att den gick sönder i garaget.
Jasså handtagen brukar gå sönder? Tänker faktiskt beställa ett och lägga på hyllan för framtiden.
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 704
- Blev medlem: mån jul 22, 2013 11:24 pm
- Ort: Sundsvall
Re: "Den Vite" Volvo 945 Classic -98
Måste säga att den här tråden är väldigt intressant. Har köpt en 945 åt särbon, men den är inte i närheten av det skick din är.
Det ska bli spännande att se hur det går med dina nya framskivor. Särbons slår sig så fort man passerar 200. Det ska bli kul att se hur dina funkar. Har du haft samma erfarenhet av dina tidigare skivor som jag?
Det ska bli spännande att se hur det går med dina nya framskivor. Särbons slår sig så fort man passerar 200. Det ska bli kul att se hur dina funkar. Har du haft samma erfarenhet av dina tidigare skivor som jag?
Där du har seglat, där har jag rott!
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 407
- Blev medlem: sön jan 01, 2017 3:10 am
- Ort: Österlen/Skåne
Re: "Den Vite" Volvo 945 Classic -98
Kul att du gillar tråden och bilen!
Ja original framskivor är inte mycket att hurra för om man kör lite "aktivt".
Bremboskivorna har hållt för mycket påfrestning, men till sist blev det nog lite mycket även för dom.
Men nu väntar avställning för vintern, så nya åker inte på förrän till våren.
Ja original framskivor är inte mycket att hurra för om man kör lite "aktivt".
Bremboskivorna har hållt för mycket påfrestning, men till sist blev det nog lite mycket även för dom.
Men nu väntar avställning för vintern, så nya åker inte på förrän till våren.
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 407
- Blev medlem: sön jan 01, 2017 3:10 am
- Ort: Österlen/Skåne
Re: "Den Vite" Volvo 945 Classic -98
Var meningen att denna skulle ställas av denna helgen, men så blev det inte!
Frugans bil står hos Volvoverkstaden för ett styrväxelbyte, så hon för köra med min
brukis så länge. Min förhoppning är att kunna ställa av den nästa helg eller nästa igen.
Har blivit många korta turer när jag bara kör till och från jobbet i denna nu, så lite
rekond-laddning för batteriet var välbehövligt nu. Cteken jobbar på...
Frugans bil står hos Volvoverkstaden för ett styrväxelbyte, så hon för köra med min
brukis så länge. Min förhoppning är att kunna ställa av den nästa helg eller nästa igen.
Har blivit många korta turer när jag bara kör till och från jobbet i denna nu, så lite
rekond-laddning för batteriet var välbehövligt nu. Cteken jobbar på...
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 407
- Blev medlem: sön jan 01, 2017 3:10 am
- Ort: Österlen/Skåne
Re: "Den Vite" Volvo 945 Classic -98
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 407
- Blev medlem: sön jan 01, 2017 3:10 am
- Ort: Österlen/Skåne
Re: "Den Vite" Volvo 945 Classic -98
Jaha...
Blev ganska exakt 700mil denna säsongen och mätarställningen stannade på 280349km.
Inte det värsta ändå med tanke på att jag varit utan bruksbil då dottern lånat den hela
sommaren. Blir en "avställningsservice" på denna nu med ny olja och oljefilter samt nytvättat
itg luftfilter. Stiften har bara rullat dom här 700milen, så dom får gå en säsong till.
Blev ganska exakt 700mil denna säsongen och mätarställningen stannade på 280349km.
Inte det värsta ändå med tanke på att jag varit utan bruksbil då dottern lånat den hela
sommaren. Blir en "avställningsservice" på denna nu med ny olja och oljefilter samt nytvättat
itg luftfilter. Stiften har bara rullat dom här 700milen, så dom får gå en säsong till.
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 151
- Blev medlem: sön mar 15, 2015 5:45 pm
- Ort: södre skåne duett. capri mk1. ferrari. hundkoja. HD. o 1 katt
Re: "Den Vite" Volvo 945 Classic -98
banan va du putsar o polerar på den gamla sossecontainer
roligt någon håller dessa i ordning. den är verkligen fin
roligt någon håller dessa i ordning. den är verkligen fin
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 407
- Blev medlem: sön jan 01, 2017 3:10 am
- Ort: Österlen/Skåne
Re: "Den Vite" Volvo 945 Classic -98
Tusen tack!
Haha! Jo jag försöker hålla den i bra skick.
Haha! Jo jag försöker hålla den i bra skick.
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 407
- Blev medlem: sön jan 01, 2017 3:10 am
- Ort: Österlen/Skåne