"Den Vite" Volvo 945 Classic -98
Re: "Den Vite" Volvo 945 Classic -98
snyggt jobbat
har du artikelnummer och pris på oljekylaren hos volvo?
har du artikelnummer och pris på oljekylaren hos volvo?
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 407
- Blev medlem: sön jan 01, 2017 3:10 am
- Ort: Österlen/Skåne
Re: "Den Vite" Volvo 945 Classic -98
Absolut!
VO 3507371 Oljekylare 2548kr.
VO 967343 O-ring. 65,10kr
VO 3507374 Nippel. 78,40kr
VO 3507371 Oljekylare 2548kr.
VO 967343 O-ring. 65,10kr
VO 3507374 Nippel. 78,40kr
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 407
- Blev medlem: sön jan 01, 2017 3:10 am
- Ort: Österlen/Skåne
Re: "Den Vite" Volvo 945 Classic -98
Händer inte så mycket här nu, dock är oljan och oljefiltret nu bytt på den inför
vinteravställningen. Oljetrycket ligger som vanligt på mellan 3,5 och 4 bar med
ny olja och kall motor, så den biten är helt okej.
I morgon blir det montering av ett rentvättat itg luftfilter och det som sitter ska
få sig en tvätt och inoljning så det är redo till nästa avställning.
vinteravställningen. Oljetrycket ligger som vanligt på mellan 3,5 och 4 bar med
ny olja och kall motor, så den biten är helt okej.
I morgon blir det montering av ett rentvättat itg luftfilter och det som sitter ska
få sig en tvätt och inoljning så det är redo till nästa avställning.
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 407
- Blev medlem: sön jan 01, 2017 3:10 am
- Ort: Österlen/Skåne
Re: "Den Vite" Volvo 945 Classic -98
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 407
- Blev medlem: sön jan 01, 2017 3:10 am
- Ort: Österlen/Skåne
Re: "Den Vite" Volvo 945 Classic -98
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 407
- Blev medlem: sön jan 01, 2017 3:10 am
- Ort: Österlen/Skåne
Re: "Den Vite" Volvo 945 Classic -98
Blev beställt ny dumpventil (original) till denna i dag då jag upptäkt att Forge
dumpen inte dumpar riktigt vid fullt laddtryck. Precis som att trycket får kolven
att "studsa" och på så vis slår laddtrycket tillbaka mot turbon.
Beställda dumpen:https://www.turbomeck.se/Dumpventil-orginal
dumpen inte dumpar riktigt vid fullt laddtryck. Precis som att trycket får kolven
att "studsa" och på så vis slår laddtrycket tillbaka mot turbon.
Beställda dumpen:https://www.turbomeck.se/Dumpventil-orginal
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 407
- Blev medlem: sön jan 01, 2017 3:10 am
- Ort: Österlen/Skåne
Re: "Den Vite" Volvo 945 Classic -98
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 407
- Blev medlem: sön jan 01, 2017 3:10 am
- Ort: Österlen/Skåne
Re: "Den Vite" Volvo 945 Classic -98
Re: "Den Vite" Volvo 945 Classic -98
Läste någonstans någon gång att det är viktigt att forge dumpen måste vara ordentligt smord för att funka bra.
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 407
- Blev medlem: sön jan 01, 2017 3:10 am
- Ort: Österlen/Skåne
Re: "Den Vite" Volvo 945 Classic -98
Jo, jag har isär, rengör och smörjer den inför varje säsong.
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 407
- Blev medlem: sön jan 01, 2017 3:10 am
- Ort: Österlen/Skåne
Re: "Den Vite" Volvo 945 Classic -98
Funderar lite på att bättra på vevhusventilationen med ventilerat oljelock...
Det finns ju två varianter, ett med slang och ett som ventilerar genom fingergreppet i
själva locket (öppen ventilation). Någon som testat det sistnämnda? Trycks det ut
olja genom det?
http://www.kgtrimning.org/pvduett/ovrigt/ol3515.html
Det finns ju två varianter, ett med slang och ett som ventilerar genom fingergreppet i
själva locket (öppen ventilation). Någon som testat det sistnämnda? Trycks det ut
olja genom det?
http://www.kgtrimning.org/pvduett/ovrigt/ol3515.html
Re: "Den Vite" Volvo 945 Classic -98
Vevhusventen är konstruerad utan ventilation i oljelocket, och inte hört om några problem med det med frisk o hyffsat standard maskin såsom din. Har du några sympton du vill åtgärda?
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 407
- Blev medlem: sön jan 01, 2017 3:10 am
- Ort: Österlen/Skåne
Re: "Den Vite" Volvo 945 Classic -98
Jo visserligen är den det.
Nej jag har inga problem med det alls. Tänkte bara om det gick att förbättra
ytterligare, men det är kanska mer till skada än nytta då?
Nej jag har inga problem med det alls. Tänkte bara om det gick att förbättra
ytterligare, men det är kanska mer till skada än nytta då?
- dundersmurfen
- Forumsberoende
- Inlägg: 1496
- Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
- Ort: BjörnL Uddevalla
Re: "Den Vite" Volvo 945 Classic -98
Har du luftmassa mätare? Isåfall är det väl inte riktigt bra att olja in luftfiltret? Vet att man gör det för att öka förmågan att stoppa partiklar men det blir beläggningar på den varma tråden i lmm
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 407
- Blev medlem: sön jan 01, 2017 3:10 am
- Ort: Österlen/Skåne
Re: "Den Vite" Volvo 945 Classic -98
Jo jag har LMM. Man ska ju inte olja så flödigt så det sugs in i LMM, har kört med
oljat filter i över tio år utan problem.
Tror att många oljar för generöst och därför får problem?
oljat filter i över tio år utan problem.
Tror att många oljar för generöst och därför får problem?