Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: ons jun 28, 2017 4:33 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 88 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: fre apr 21, 2017 2:09 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön jan 01, 2017 3:10 am
Inlägg: 208
Ort: Österlen/Skåne
Då var årets besiktning avklarad! Skönt att det blev i princip blankt papper. :)

Har ju sedan jag bytte till sportkat haft höjt Hc och Co värde, om än inom gränsvärdena. Hittade Tri Pak oktanbooster bränsletillsats på näten och det skulle sänka
avgasvärdena påstods det. Sagt och gjort beställde jag hem ett par flaskor för att testa, resultatet kan ni se här under:

http://drevdelar.se/svenska-bensinbooster-tripak-blyersattaren-no1




Årets besiktningsprotokoll med Tri Pak i tanken:
Bild





Fjorårets protokoll utan Tri Pak:
Bild

_________________
Bild

Tack till:
Bil Bengtsson i Simrishamn
do88
Alutech raceparts


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre apr 21, 2017 4:42 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: fre jul 19, 2013 9:27 pm
Inlägg: 276
Ort: Ulricehamn
De gjorde ju en ganska markant skillnad skulle jag nog tycka! Kan ju helt klart vara värt att testa om det skulle behövas någon gång!
Mvh


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre apr 21, 2017 5:15 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
Inlägg: 2030
Ort: Luleå
Bra att veta!!!! Kommer ju testas vill jag lova, förekommer ju rätt ofta att man har lite trubbel med avgasvärden &
då äre ju kul om man kan "fuska" lite :hihi:

_________________
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar

Tråd - viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;

TfnNr: 073-844-21-26
///Robban


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre apr 21, 2017 5:39 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön jan 01, 2017 3:10 am
Inlägg: 208
Ort: Österlen/Skåne
MVA-Productions skrev:
De gjorde ju en ganska markant skillnad skulle jag nog tycka! Kan ju helt klart vara värt att testa om det skulle behövas någon gång!
Mvh

Ja mitt Co har ju ligget på gränsen varje år sen jag bytte till högflödeskat, så tänkte det kunne vara värt att testa. :thumbright:




Robert Markström skrev:
Bra att veta!!!! Kommer ju testas vill jag lova, förekommer ju rätt ofta att man har lite trubbel med avgasvärden &
då äre ju kul om man kan "fuska" lite :hihi:

Ja detta var över förväntan! :D

Blandar man sedan som för tävlingsbruk gör det faktiskt en del om man kör trimmad turbo, om än ingen WOW upplevelse.

_________________
Bild

Tack till:
Bil Bengtsson i Simrishamn
do88
Alutech raceparts


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör apr 29, 2017 11:18 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön jan 01, 2017 3:10 am
Inlägg: 208
Ort: Österlen/Skåne
I dag har det stått tvätt av kärran och rekond i motorrummet på schemat. Redo för bilträff på tisdag. :)




Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

_________________
Bild

Tack till:
Bil Bengtsson i Simrishamn
do88
Alutech raceparts


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör apr 29, 2017 11:31 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tor maj 08, 2014 7:54 pm
Inlägg: 349
Ort: Växjö
Fan va fint det blir :thumbright:

_________________
Oskar Johansson

Tack till:
http://www.l-m-r.se/
http://www.strandmollen.se/
http://www.mkmotorsport.se/


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön apr 30, 2017 12:15 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön jan 01, 2017 3:10 am
Inlägg: 208
Ort: Österlen/Skåne
Tack så jättemycket! :D Försöker ha bra puts på grejerna.

_________________
Bild

Tack till:
Bil Bengtsson i Simrishamn
do88
Alutech raceparts


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön apr 30, 2017 2:22 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån jul 29, 2013 8:15 am
Inlägg: 68
Bra puts är ett understatement.
Kul att se iallafall.
Behöver ju inte vara superombyggt för att vara spännande att läsa om.
[THUMBS UP SIGN]

Skickat från min ASUS_Z016D via Tapatalk


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön apr 30, 2017 5:35 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön jan 01, 2017 3:10 am
Inlägg: 208
Ort: Österlen/Skåne
Tusen tack! :D

Nej bilen är inte extrem på något sätt! Mitt mål var att ha en "originalare" med små förbättringar vad gäller prestanda, broms och chassi.
Tycker jag hittat rätt som det är nu. :)

_________________
Bild

Tack till:
Bil Bengtsson i Simrishamn
do88
Alutech raceparts


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre maj 05, 2017 4:31 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön jan 01, 2017 3:10 am
Inlägg: 208
Ort: Österlen/Skåne
En liten textuppdate...

Min tanke med inkopplingen av kylarna till automatlådan är att det ska fungera som en värmeväxlare ungefär. Den varma oljan kommer först in i extrakylaren och kyls
ner och sedan vidare in i originalkylaren och "värms upp" lite till bra arbetstemp även om det är kallt ute.

Med anledning av detta har jag i dag gjort lite tester på hur det funkar i praktiken. Använde mig av en vanlig utomhustermometer med sladd. Tejpade först fast
mätkroppen på röret där oljan kommer FRÅN lådan, alltså den varma oljan. Där höll oljan 67 grader, så inte det värsta ändå. Sedan mätte jag på röret som kommer
FRÅN extrakylaren, alltså den nedkylda oljan. Den höll 34 grader. Sist så mätte jag på röret FRÅN originalkylaren, alltså oljan som först kylts ner i extrakylaren och
sedan "värmts" till arbetstemp i originalkylaren. Den oljan höll 38 grader. Alla temperaturer mättes i vanlig landsvägsfart!

Jag är nöjd med resultatet och mina teorier verkar funka i verkligheten med. Kan tänka mig att i kall väderlek hade oljan blivit för kall med kylarna kopplade i omvänd
ordning.

_________________
Bild

Tack till:
Bil Bengtsson i Simrishamn
do88
Alutech raceparts


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör maj 06, 2017 9:14 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön jan 01, 2017 3:10 am
Inlägg: 208
Ort: Österlen/Skåne
Håller på och mixtrar lite med vevhusventen. Tänkte att jag skulle prova med B20 oljelock och bara en slang till ett vevhusfilter som fästs i fjäderbensstaget. Tänker
först bara fästa det i staget med buntband för att se så den inte vill spotta ut olja där. Är ju så jäkla knökfullt i mitt motorrum så jag får inte plats med oljecatchtank.




Bild

Bild

_________________
Bild

Tack till:
Bil Bengtsson i Simrishamn
do88
Alutech raceparts


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör maj 06, 2017 11:34 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm
Inlägg: 1208
Häj. Najs puts på grejerna!

Angående oljekylarna, du tänker helt rätt! Har samma planer själv men det har inte blivit av än. Som kuriosa kan nämnas att jag nu har kört uppskattningsvis 2000 mil UTAN oljekyl, d.v.s. rör mellan in och ut på lådan. Jag kopplade så eftersom jag saknade lite detaljer och behövde få bilen ut på vägen igen och p.g.a. lathet och motivationsbrist har det inte blivit åtgärdat. Enda konstigheten jag märkt är att turbinlåset inte vill gå i när man dragit husvagn en bit :p Dock har jag preparerat lådan lite grann men jag är överraskad av hur bra den klarat sig.

Angående vevhusventilationen så skulle jag avråda dig att göra så. Gaserna skall upp till toppen och oljan ner därifrån och så krockar de på mitten...

_________________
//MartinL


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör maj 06, 2017 12:39 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön jan 01, 2017 3:10 am
Inlägg: 208
Ort: Österlen/Skåne
Tack! :D

Ja det verkar ju funka som tänkt i alla fall. :thumbright:

Ofanken!? Men du ska nog inte köra för länge utan kyl.

Så långt har jag faktiskt inte tänkt angående vevhusventen! Bra att du påtalade detta, kommer lägga det på is då. :)

_________________
Bild

Tack till:
Bil Bengtsson i Simrishamn
do88
Alutech raceparts


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör jun 17, 2017 2:10 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön jan 01, 2017 3:10 am
Inlägg: 208
Ort: Österlen/Skåne
Har testat detta medel för plast, gummi och vinyl in och utvändigt. Det verkar lovande och all plast blev kol svart. Nu återstår att se hur länge det sitter, återkommer
till det framöver. :)




Bild

Bild

Bild

Bild

_________________
Bild

Tack till:
Bil Bengtsson i Simrishamn
do88
Alutech raceparts


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön jun 18, 2017 8:04 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: fre jul 19, 2013 9:27 pm
Inlägg: 276
Ort: Ulricehamn
Har du någon närbild på före och efter att du behandlade plasten?
Angående vevhus vent så kan man knacka ur täcklocket där blockmonterad fördelare sitter och göra en anslutning där istället om man vill ha lite extra ventilation.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 88 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010