"Den Vite" Volvo 945 Classic -98
Postat: sön jan 01, 2017 3:23 am
Hej!
Min hobby är att förfina och förbättra min Volvo 945 Classic -98 som jag köpte 2007 och som har pillats med sedan dess. Bilen är
endast en sommarbil och står alltså avställd innomhus på vintrarna för att bevara den längre.
Ska försöka knåpa ihop en projekttråd som i stora drag visar vad som hänt med den. Att presentera alla detaljer här skulle ta alldeles
för lång tid, men håll tillgodo...
Bil:
* Volvo 945 Classic -98, solid vit nr: 189.
Motor: B230FK (rak 4cyl turbo på 2,3liter)
* Oljekylda kolvar.
* Toppen riktplanad 0,2mm.
* BSR steg 3 Chip.
* BSR Wastegate-klocka.
* ATM reglerventil för laddtryck 0,9 bar.
* Forge motorsport återcirkulerade dumpventil.
* do88 2,5" tryckrör.
* Kamaxel-"T". Lyft=9,94 Dur in=225 Dur ut=218 LSA=109
* Nuke ställbart kamdrev.
* 2,5" Downpipe.
* 2,5" högflödes sportkat.
* BSR 2,5" fullflödessystem.
* BSR Optiflow filteravskärmning.
* ATM reglerventil för laddtryck 0,9 bar.
* ITG öppet luftfilter, 76mm anslutning, flödar till 300hk.
* Ny Volvo Intercooler. (Samma som till 940TDI)
* do88 svarta silikonslangar. (Insug, tryck, vacuum, vevhus, bromsservo och kyl)
* Vevhusventilation modifierad.
* 87* termostat.
* Magnecor Electrosport 80 8,0mm silikontändkablar med värmestrumpor.
* Bosch tändspole, epoxifylld. (0 221 118 351)
* Tändstift: NGK BPR7ES.
Effekt:
* 210Hk
Vridmoment:
* 335Nm
Transmission:
* AW 03-71L. (Mod. 120 88 31)
* Extra 13 raders oljekylare från Volvo/Setrab.
* 1031 axel, 3,73:1 utväxling.
Chassi:
* Fjäderbensstag (VOC) från SAM.
* Chassistag mellan länkarmsstagens konsoller. ("Ambulansstag")
* Långa (396mm) (VOC) länkarmsstag med polybussningar.
* Förstärknings (960) stag till länkarmsinfästningar.
* Justerbara stabilisatorstag med uniball och polybussningar. (10mm kortade)
* Krängningshämmare fram: 22,0mm (ny från Volvo) med polybussningar.
* Stötdämpare fram: Bilstein B8 Sprint. (34-030 677/P36-3067)
* Fjädrar fram: Lesjöfors Sport.
* Krängningshämmare bak: 16,0mm (ny från Volvo) med nya konsoller och bultar.
* Stötdämpare bak: Bilstein B8 Sprint (24-022 033/P36-2203).
* Fjädrar bak: Lesjöfors Sport.
* Genomslagsgummi bak: Korta från 944.
* Justerbart panhardstag med polybussningar.
Bromsar:
* Skivor: Slitsade Brembo fram, Volvo original bak.
* Ok: Volvo original.
* Belägg: TarOx High Performance.
Fälgar:
* Volvo Galaxy 7x16".
* JR smidda racinghjulmuttrar.
Däck:
* 205/55-16".
Invändigt:
* Laddtrycksmätare. (VDO)
* Oljetrycksmätare. (VDO)
* Voltmätare. (Ansmann)
* Givare med varningslampa för låg kylvätskenivå.
* OMP axelkuddar till bälten.
* OMP FIA godkänd brandsläckare.
* BSR tygmattor.
* Armstöd med mugghållare.
* Pennfack.
* Myntfack.
Utvändigt:
* Addonspoiler fram.
* Lackat bakre insynsskydd.
* Stänkskydd.
* V90-baktorkare.
* Vindavvisare sidorutor.
* OMP FIA godkänd bogserögla bak.
Lite relativt nytagna bilder på bilen: (2015)
Min målsättning är att hålla bilen så original som möjligt, bara lite minde förändringar angående prestanda och väghållning.
Sedan vad gäller utseendet, så blir det inga större förändringar från originalet.
Min hobby är att förfina och förbättra min Volvo 945 Classic -98 som jag köpte 2007 och som har pillats med sedan dess. Bilen är
endast en sommarbil och står alltså avställd innomhus på vintrarna för att bevara den längre.
Ska försöka knåpa ihop en projekttråd som i stora drag visar vad som hänt med den. Att presentera alla detaljer här skulle ta alldeles
för lång tid, men håll tillgodo...
Bil:
* Volvo 945 Classic -98, solid vit nr: 189.
Motor: B230FK (rak 4cyl turbo på 2,3liter)
* Oljekylda kolvar.
* Toppen riktplanad 0,2mm.
* BSR steg 3 Chip.
* BSR Wastegate-klocka.
* ATM reglerventil för laddtryck 0,9 bar.
* Forge motorsport återcirkulerade dumpventil.
* do88 2,5" tryckrör.
* Kamaxel-"T". Lyft=9,94 Dur in=225 Dur ut=218 LSA=109
* Nuke ställbart kamdrev.
* 2,5" Downpipe.
* 2,5" högflödes sportkat.
* BSR 2,5" fullflödessystem.
* BSR Optiflow filteravskärmning.
* ATM reglerventil för laddtryck 0,9 bar.
* ITG öppet luftfilter, 76mm anslutning, flödar till 300hk.
* Ny Volvo Intercooler. (Samma som till 940TDI)
* do88 svarta silikonslangar. (Insug, tryck, vacuum, vevhus, bromsservo och kyl)
* Vevhusventilation modifierad.
* 87* termostat.
* Magnecor Electrosport 80 8,0mm silikontändkablar med värmestrumpor.
* Bosch tändspole, epoxifylld. (0 221 118 351)
* Tändstift: NGK BPR7ES.
Effekt:
* 210Hk
Vridmoment:
* 335Nm
Transmission:
* AW 03-71L. (Mod. 120 88 31)
* Extra 13 raders oljekylare från Volvo/Setrab.
* 1031 axel, 3,73:1 utväxling.
Chassi:
* Fjäderbensstag (VOC) från SAM.
* Chassistag mellan länkarmsstagens konsoller. ("Ambulansstag")
* Långa (396mm) (VOC) länkarmsstag med polybussningar.
* Förstärknings (960) stag till länkarmsinfästningar.
* Justerbara stabilisatorstag med uniball och polybussningar. (10mm kortade)
* Krängningshämmare fram: 22,0mm (ny från Volvo) med polybussningar.
* Stötdämpare fram: Bilstein B8 Sprint. (34-030 677/P36-3067)
* Fjädrar fram: Lesjöfors Sport.
* Krängningshämmare bak: 16,0mm (ny från Volvo) med nya konsoller och bultar.
* Stötdämpare bak: Bilstein B8 Sprint (24-022 033/P36-2203).
* Fjädrar bak: Lesjöfors Sport.
* Genomslagsgummi bak: Korta från 944.
* Justerbart panhardstag med polybussningar.
Bromsar:
* Skivor: Slitsade Brembo fram, Volvo original bak.
* Ok: Volvo original.
* Belägg: TarOx High Performance.
Fälgar:
* Volvo Galaxy 7x16".
* JR smidda racinghjulmuttrar.
Däck:
* 205/55-16".
Invändigt:
* Laddtrycksmätare. (VDO)
* Oljetrycksmätare. (VDO)
* Voltmätare. (Ansmann)
* Givare med varningslampa för låg kylvätskenivå.
* OMP axelkuddar till bälten.
* OMP FIA godkänd brandsläckare.
* BSR tygmattor.
* Armstöd med mugghållare.
* Pennfack.
* Myntfack.
Utvändigt:
* Addonspoiler fram.
* Lackat bakre insynsskydd.
* Stänkskydd.
* V90-baktorkare.
* Vindavvisare sidorutor.
* OMP FIA godkänd bogserögla bak.
Lite relativt nytagna bilder på bilen: (2015)
Min målsättning är att hålla bilen så original som möjligt, bara lite minde förändringar angående prestanda och väghållning.
Sedan vad gäller utseendet, så blir det inga större förändringar från originalet.