"Den Vite" Volvo 945 Classic -98

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Truls_Nordahl
För mycket laddtryck
Inlägg: 407
Blev medlem: sön jan 01, 2017 3:10 am
Ort: Österlen/Skåne

Re: "Den Vite" Volvo 945 Classic -98

Inlägg av Truls_Nordahl »

Jepp! Blir ju tyvärr så i längden.

Ställde ju frågan om det var något intressant jag uppdaterar med och fick två svar, alltså inget intressant. :)
Jag är inte ett dugg bitter för det. Allt kan ju inte intressera alla. :thumbright:
Bild

Tack till:
Bil Bengtsson i Simrishamn
do88.se
KL Racing
Användarvisningsbild
* * * NXJ * * *
Forumsberoende
Inlägg: 2432
Blev medlem: tis aug 30, 2005 9:49 pm
Ort: Strängnäs (Född, uppväxt i Ume)
Kontakt:

Re: "Den Vite" Volvo 945 Classic -98

Inlägg av * * * NXJ * * * »

..... :thumbright:

:arrow: NXJ
Niklas Jonsson Mikaloff
- - - - - - - - - - - - - -
-Volvo Pv taksänkt mm
-BusJapanHoj
-VW Tiguan
-Ford Focus TDCI Titanium
- - - - - - - - - - - - -
Användarvisningsbild
steppen
För mycket laddtryck
Inlägg: 123
Blev medlem: mån jul 29, 2013 8:15 am

Re: "Den Vite" Volvo 945 Classic -98

Inlägg av steppen »

Jag läser men är tyvärr för dålig på att ge feedback.
Det är nog ett fenomen som går igen på många känner jag..
Hur som haver så är det en prydlig o grann bil du har...

Steppen

Bryt ihop o kom igen
Truls_Nordahl
För mycket laddtryck
Inlägg: 407
Blev medlem: sön jan 01, 2017 3:10 am
Ort: Österlen/Skåne

Re: "Den Vite" Volvo 945 Classic -98

Inlägg av Truls_Nordahl »

Tack ska du ha! :D

Ja det är mer än här det är lite aktivitet, så är det på de flesta forum.

Inget att göra åt, uppdateringar sker som sagt på Garaget och Volvo 7/900 klubben.
Bild

Tack till:
Bil Bengtsson i Simrishamn
do88.se
KL Racing
Truls_Nordahl
För mycket laddtryck
Inlägg: 407
Blev medlem: sön jan 01, 2017 3:10 am
Ort: Österlen/Skåne

Re: "Den Vite" Volvo 945 Classic -98

Inlägg av Truls_Nordahl »

Halloj!

Var ett bra tag sedan man skrev här, men gör ett nytt försök så får vi se...

Har inte hänt några större övergripande saker, men något litet i alla fall.

Försöker klippa och klistra till en uppdatering här om vad som hänt. Får ta från
andra forum så hamnar inte rätt i tid, men dock i kronologisk ordning.




När jag stod och hängde över motorrummet för någon dag sedan upptäckte jag att
fästet till torkfiltret inte såg så fräscht ut längre, ganska oxiderat i galven.

Bild




Hittade ett nyrenoverat och omgalvat fäste hos Fordonsdelen, som egentligen var
till 960, men efter att enkelt ha bockat om det passar det 940.

Bild




Gammalt vs nytt!

Bild




Nya på plats.

Bild









Köpte ännu ett renoverat fäste av Fordonsdelen, till motorreglagen.




Nya fästet...

Bild




Detta ska bytas ut...

Bild




Lite skillnad är det...

Bild



Nya på plats...

Bild









Jahapp!

Har man nu börjat får man löpa linan ut...




Blev ett "nytt" fäste till tändspolen med... (Lite WD40 på så el-galven inte oxiderar)

Bild




Originalfästet...

Bild




Nya på plats! Mer enhetligt så här...

Bild




En renoverad och el-galvad fuelrail beställd, men det tar ett par månader innan jag
har den.









Ett par bilder på bilen från Volvoträffen i Kristianstad på "Bellas place" i Bromölla.




Bild

Bild









Köpte på mig en extra Wastegateklocka från BSR att ha i reserv för framtiden. Man vet
inte hur länge dom går att få tag på.




Bild









Var hos Volvo i dag och hämtade ett litet paket!

En V90 baktorkare, lilla täckkåpan och en mutter till armen. Detta är att ha i
reserv då jag redan har V90 torkare på bilen, så detta lägges på hyllan.




Bild









Var på Volvo och hämtade lite grejer jag hade beställt...

Ny oljekylare med O-ring, nippel till den, silikonslangar från do88 till kylarvattnet,
rostfria slangklämmor och några torkarblad till V90 baktorkaren.




Bild









Köpte två 3,0mm spacers från LMR. Måste ha dom fram då jag ska lägga på
225:or, annars tar det i på insidan vid fullt rattutslag.




Bild









Har fått dit spacersen fram, så nu ska det inte ta i vid fullt rattutslag med bredare däck.




Bild









Fick hem nya värmeskydd i titanfiber för tändhattarna, snygg färg tycker jag.




Bild

Bild









Fick på spacers bak också i dag, inget överdrivet men det syns.




Bild









Då var årets besiktning avklarad!

Alltid lika spännande om avgasvärdena ska ligga inom gränsen, men det gick ju bra i år också. :)




Bild









Blev nya stift i går med! Den har inte rullat mer än två säsonger (2500mil) med dom som satt, men böt ändå. Dom gamla stiften såg riktigt bra ut och motorn förbränner jättefint.




Bild

Bild

Bild









Fick för mig att mäta lite på bakvagnen då man får förmoda att allt "satt sig" nu.
Inställningen av Panhardstaget linjerar fortfarande bakaxeln fint under bilen. Om
jag lägger en linjal mot hjulet har jag på högersidan 17mm till skärmkanten och
15mm på vänstersidan med bilen i "nolläge" så att säga. Placerar man sedan två
personer i baksätet blir det höger 15mm och vänster 14mm. Tycker nog jag fått
till justeringen av panhardstaget ganska bra ändå.




Bild









Den årliga plast och gummirekonden...




Bild

Bild

Bild

Bild









Tog en runda med läderolja på skinnet på sätena.




Bild

Bild

Bild

Bild









Motorträff i Gärsnäs i tisdags...




Bild









Fick för mig i går att kolla bromsbeläggen, och det var en jäkla tur! Yttre belägget vänster bak
var nästan helt nedslitet, bara ett par mm kvar! Alla andra belägg såg bra ut, så kolven måste
ha satt sig?

Jaja, blev till att beställa nya TarOx belägg då! Men vilket jäkla pris det blivit på dom då!!! Dom
har gått upp från 438kr till 795kr!!! Ingen dålig ökning! :P




Bild









Då var bakbromsarna bytta! Blev både nya belägg och nya skivor då ena skivan blivit 0,2mm
skev. Det var inte kolven vid det nedslitna belägget som satt fast, den var motstående kolv som
fastnat som berget i innersta läget.Tog lite övertalning att få loss den!:D

Ni ser på bilderna vilken skillnad det var på ytter och innerbelägget. Ytterbelägget vad det bara
2-3mm kvar på medan innerbelägget där kolven satt inte var slitet ett dugg.




Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild









Kom över två sprillans genomslagsgummin till en Volvo 944 på en köp och säljsida för en
mycket rimlig peng!:) Dessa kommer hamna på hyllan som reserv för framtiden.

Anledningen till att jag kör med gummin från 944 är att dom är kortare än till 945, vilket krävs
om man kör sänkt.




Bild









Jaha!

Kommer ut i garaget och ser en pöl på golvet under bilen, känner på det och det är glykol.:/
Startar bilen och kollar under, där pissar det ut glykol!:( Kollar i motorrummet och ser att
värmekranen läcker som ett soll. Stannar bilen och känner på kranen, då lossnar hela övre
anslutningen från den!:D Tur att det inte hände i lördags då jag var iväg tio mil på utställning.

Som tur var hade jag en ny kran på hyllan, och jag är glad att värmekranen sitter i
motorrummet på denna!:) Plasten i gamla kranen var minst sagt sprött och plocka ut biten
som satt kvar i slangen gick lätt då anslutningen sprack på flera ställen när man klämde på
den.




Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild









Har fått hem bromsklossar till frambromsarna med, nu ska bara nya slitsade Bremboskivor
beställas.




Bild

Bild









Så, då har jag fått hem en ny värmekran att lägga på hyllan, men förhoppningsvis behöver den
inte användas på ett bra tag.




Bild









Ja ha! Bå gick yttre skuffluckehandtaget i sönder!
Skulle öppna luckan men inget hände. Trodde först att det var centrallåset som
hängt sig, men icke! Det är någonting i själva handtaget som gått sönder, så det
blev till att beställa ett nytt skuffhandtag på Volvo (låg hos GCP) i dag.

Hade sådan jäkla tur när jag lossa det gamla att bultarna INTE snurrade i
handtaget, vilket är jäkligt vanligt. Kommer lämna in på Volvo för byte då jag
inte har någon erfarenhet av detta, samt att flytta över låscylindern till nya
handtaget.









Så, då var skyffluckehandtaget bytt nu! Blev som tidigare nämnt att jag lämnade iväg jobbet till
lokala Volvoverkstaden (Bil Bengtsson). Tackar för gott utfört arbete i vanlig ordning! :)




Bild









Jaha! Ena problemet löst och nästa dyker upp!:(

Av en händelse så kollade jag så allt funkade nu när dom varit och rotat i bakluckan med handtaget.
Upptäcker då att inget bromsljus fungerar!:rolleyes: Första tanken är säkringen, men se det var det inte.

Nästa misstänkte är trasiga glödlampor, men det var det inte heller, jo i mittenbromsljuset var den trasig.
Hmm... Varför funkar då inte dom två andra??? Kan det vara dålig kontakt i lamphållarna? Hade loss
och kollade, men ingen ärg och det såg fint ut.

Då min elkunskap sträcker mig hit ungefär så bestämde jag mig för att lämna in på Volvo för felsökning.
Ganska snabbt kunde han konstatera att det VAR dålig kontakt i lamphållarna, på båda sidor!? Vad
är odsen att det blivit det på båda två??? Aja, det var kvickt avhjälpt i alla fall! Åter igen tack till Bil Bengtsson för underbar service!:)
Bild

Tack till:
Bil Bengtsson i Simrishamn
do88.se
KL Racing
Bassek
För mycket laddtryck
Inlägg: 361
Blev medlem: tor dec 10, 2009 3:13 pm
Ort: KarlGustav/Varberg

Re: "Den Vite" Volvo 945 Classic -98

Inlägg av Bassek »

Hej.
Kul med dina uppdateringar, lite av motsatsen till de flesta som skriver här.
Du har ju nu råkat ut för 2 av dom klassiska volvo 940 felen. Kranen är ju inte rolig om den går sönder under färd, men det går ju temporärt att skarva med rör eller kvastskaft:-)
Bakluckehandtaget är ju nästa klassiker, dock går det att flytta över själva "öppningsflärpen" till dit gamla handtag om man inte vill mickla med låset, det går tillochmed att ta flärpen från ett äldre smalt handtag om man inte hittar ett nyare.
Lycka till med din fina 945 och fortsätt uppdatera.
MVH Basse
Truls_Nordahl
För mycket laddtryck
Inlägg: 407
Blev medlem: sön jan 01, 2017 3:10 am
Ort: Österlen/Skåne

Re: "Den Vite" Volvo 945 Classic -98

Inlägg av Truls_Nordahl »

Tack ska du ha! :D

Ja jag hade ju en jäkla tur att den gick sönder i garaget.

Jasså handtagen brukar gå sönder? Tänker faktiskt beställa ett och lägga på hyllan för framtiden.
Bild

Tack till:
Bil Bengtsson i Simrishamn
do88.se
KL Racing
Per Ohlsson
Forumsberoende
Inlägg: 704
Blev medlem: mån jul 22, 2013 11:24 pm
Ort: Sundsvall

Re: "Den Vite" Volvo 945 Classic -98

Inlägg av Per Ohlsson »

Måste säga att den här tråden är väldigt intressant. Har köpt en 945 åt särbon, men den är inte i närheten av det skick din är.
Det ska bli spännande att se hur det går med dina nya framskivor. Särbons slår sig så fort man passerar 200. Det ska bli kul att se hur dina funkar. Har du haft samma erfarenhet av dina tidigare skivor som jag?
Där du har seglat, där har jag rott!
Truls_Nordahl
För mycket laddtryck
Inlägg: 407
Blev medlem: sön jan 01, 2017 3:10 am
Ort: Österlen/Skåne

Re: "Den Vite" Volvo 945 Classic -98

Inlägg av Truls_Nordahl »

Kul att du gillar tråden och bilen! :D

Ja original framskivor är inte mycket att hurra för om man kör lite "aktivt".

Bremboskivorna har hållt för mycket påfrestning, men till sist blev det nog lite mycket även för dom. :mrgreen:
Men nu väntar avställning för vintern, så nya åker inte på förrän till våren. :thumbright:
Bild

Tack till:
Bil Bengtsson i Simrishamn
do88.se
KL Racing
Truls_Nordahl
För mycket laddtryck
Inlägg: 407
Blev medlem: sön jan 01, 2017 3:10 am
Ort: Österlen/Skåne

Re: "Den Vite" Volvo 945 Classic -98

Inlägg av Truls_Nordahl »

Var meningen att denna skulle ställas av denna helgen, men så blev det inte!
Frugans bil står hos Volvoverkstaden för ett styrväxelbyte, så hon för köra med min
brukis så länge. Min förhoppning är att kunna ställa av den nästa helg eller nästa igen.

Har blivit många korta turer när jag bara kör till och från jobbet i denna nu, så lite
rekond-laddning för batteriet var välbehövligt nu. Cteken jobbar på...




Bild
Bild

Tack till:
Bil Bengtsson i Simrishamn
do88.se
KL Racing
Truls_Nordahl
För mycket laddtryck
Inlägg: 407
Blev medlem: sön jan 01, 2017 3:10 am
Ort: Österlen/Skåne

Re: "Den Vite" Volvo 945 Classic -98

Inlägg av Truls_Nordahl »

Då äntligen har denna fått sig en ordentlig tvätt, fylld tank+Tripak bensintillsats
och är installad för vintervila.




Bild

Bild
Bild

Tack till:
Bil Bengtsson i Simrishamn
do88.se
KL Racing
Truls_Nordahl
För mycket laddtryck
Inlägg: 407
Blev medlem: sön jan 01, 2017 3:10 am
Ort: Österlen/Skåne

Re: "Den Vite" Volvo 945 Classic -98

Inlägg av Truls_Nordahl »

Jaha...

Blev ganska exakt 700mil denna säsongen och mätarställningen stannade på 280349km.
Inte det värsta ändå med tanke på att jag varit utan bruksbil då dottern lånat den hela
sommaren. Blir en "avställningsservice" på denna nu med ny olja och oljefilter samt nytvättat
itg luftfilter. Stiften har bara rullat dom här 700milen, så dom får gå en säsong till.
Bild

Tack till:
Bil Bengtsson i Simrishamn
do88.se
KL Racing
pickis
För mycket laddtryck
Inlägg: 151
Blev medlem: sön mar 15, 2015 5:45 pm
Ort: södre skåne duett. capri mk1. ferrari. hundkoja. HD. o 1 katt

Re: "Den Vite" Volvo 945 Classic -98

Inlägg av pickis »

banan va du putsar o polerar på den gamla sossecontainer :-)
roligt någon håller dessa i ordning. den är verkligen fin
Truls_Nordahl
För mycket laddtryck
Inlägg: 407
Blev medlem: sön jan 01, 2017 3:10 am
Ort: Österlen/Skåne

Re: "Den Vite" Volvo 945 Classic -98

Inlägg av Truls_Nordahl »

Tusen tack! :D

Haha! Jo jag försöker hålla den i bra skick. :mrgreen:
Bild

Tack till:
Bil Bengtsson i Simrishamn
do88.se
KL Racing
Truls_Nordahl
För mycket laddtryck
Inlägg: 407
Blev medlem: sön jan 01, 2017 3:10 am
Ort: Österlen/Skåne

Re: "Den Vite" Volvo 945 Classic -98

Inlägg av Truls_Nordahl »

Hade grejer på hyllan för ett oljebyte, så det blir troligen avställningsservice på denna till helgen
som kommer. Olje, oljefilter och luftfilterbyte, stiften har bara suttit 700mil så dom får sitta kvar.




Bild
Bild

Tack till:
Bil Bengtsson i Simrishamn
do88.se
KL Racing
Skriv svar