Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: tis jul 25, 2017 1:45 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 90 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: sön jan 01, 2017 3:23 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön jan 01, 2017 3:10 am
Inlägg: 217
Ort: Österlen/Skåne
Hej!

Min hobby är att förfina och förbättra min Volvo 945 Classic -98 som jag köpte 2007 och som har pillats med sedan dess. Bilen är
endast en sommarbil och står alltså avställd innomhus på vintrarna för att bevara den längre.

Ska försöka knåpa ihop en projekttråd som i stora drag visar vad som hänt med den. Att presentera alla detaljer här skulle ta alldeles
för lång tid, men håll tillgodo... :)




Bil:
* Volvo 945 Classic -98, solid vit nr: 189.

Motor: B230FK (rak 4cyl turbo på 2,3liter)
* Oljekylda kolvar.
* Toppen riktplanad 0,2mm.
* BSR steg 205hk Chip.
* BSR Wastegate-klocka 0,75 bar.
* Forge Motorsport kolv-dumpventil.
* do88 2,5" tryckrör.
* Kamaxel original T (För bra botten)
* 2,5" Downpipe.
* 2,5" högflödes sportkat.
* BSR 2,5" fullflödessystem.
* BSR Optiflow filteravskärmning.
* ITG öppet luftfilter, 76mm anslutning, flödar till 300hk.
* Ny Volvo Intercooler. (Samma som till 940TDI)
* do88 svarta silikonslangar. (Insug, tryck, vacuum, vevhus, bromsservo och kyl)
* Vevhusventilation modifierad.
* 87* termostat.
* Magnecor Electrosport 80 8,0mm silikontändkablar med värmestrumpor.
* Bosch tändspole, epoxifylld. (0 221 118 351)
* Tändstift: NGK BPR7ES.

Effekt:
* 190hk vid 0,75 bar laddtryck

Vridmoment:
* 300Nm

Transmission:
* AW 03-71L. (Mod. 120 88 31)
* Extra 13 raders oljekylare från Volvo/Setrab, ökat linjetryck.

Chassi:
* Fjäderbensstag (VOC) från SAM.
* Chassistag mellan länkarmsstagens konsoller. ("Ambulansstag")
* Långa (396mm) (VOC) länkarmsstag med polybussningar.
* Förstärknings (960) stag till länkarmsinfästningar.
* Justerbara stabilisatorstag med uniball och polybussningar. (10mm kortade)
* Krängningshämmare fram: 22,0mm (ny från Volvo) med polybussningar.
* Stötdämpare fram: Bilstein B8 Sprint. (34-030 677/P36-3067)
* Fjädrar fram: Lesjöfors Sport.
* Krängningshämmare bak: 16,0mm (ny från Volvo) med nya konsoller och bultar.
* Stötdämpare bak: Bilstein B8 Sprint (24-022 033/P36-2203).
* Fjädrar bak: Lesjöfors Sport.
* Genomslagsgummi bak: Korta från 944.
* Justerbart panhardstag med polybussningar.


Bromsar:
* Skivor: Slitsade Brembo fram, Volvo original bak.
* Ok: Volvo original.
* Belägg: TarOx High Performance.


Fälgar:
* Volvo Galaxy 7x16".

Däck:
* 205/55-16".

Invändigt:
* Laddtrycksmätare. (VDO)
* Oljetrycksmätare. (VDO)
* Voltmätare. (Ansmann)
* Givare med varningslampa för låg kylvätskenivå.
* OMP axelkuddar till bälten.
* OMP FIA godkänd brandsläckare.
* BSR tygmattor.
* Armstöd med mugghållare.
* Pennfack.
* Myntfack.

Utvändigt:
* Addonspoiler fram.
* Lackat bakre insynsskydd.
* Stänkskydd.
* V90-baktorkare.
* Vindavvisare sidorutor.



Lite relativt nytagna bilder på bilen: (2015)


Bild

Bild

Bild





Min målsättning är att hålla bilen så original som möjligt, bara lite minde förändringar angående prestanda och väghållning.
Sedan vad gäller utseendet, så blir det inga större förändringar från originalet.

_________________
Bild

Tack till:
Bil Bengtsson i Simrishamn
do88.se
KL Racing


Senast redigerad av Truls_Nordahl lör jun 24, 2017 6:00 am, redigerad totalt 9 gånger.

Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön jan 01, 2017 3:25 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön jan 01, 2017 3:10 am
Inlägg: 217
Ort: Österlen/Skåne
När jag byggde rostfritt avgassystem i 2,5".




Bild

Bild

Bild

Bild

_________________
Bild

Tack till:
Bil Bengtsson i Simrishamn
do88.se
KL Racing


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön jan 01, 2017 3:26 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön jan 01, 2017 3:10 am
Inlägg: 217
Ort: Österlen/Skåne
Lite interiörbilder.




Bild

Bild

_________________
Bild

Tack till:
Bil Bengtsson i Simrishamn
do88.se
KL Racing


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön jan 01, 2017 3:26 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön jan 01, 2017 3:10 am
Inlägg: 217
Ort: Österlen/Skåne
Lite bilder från när jag monterade ställbart Panhardstag med polybussningar.

Det gamla lossnade som sagt snällt och det nya var hyfsat lätt att få på plats. Man fick dock trycka bakaxeln lite i sidled för att få i översta bulten i karossen, men
det gick ganska lätt. Det som var lite bökigt var att justera det rätt så bakaxeln ligger mitt under bilen, det krävdes lite meck för att få det riktigt bra. Nu har jag 22mm
från skärmkant in till fälgen på vänsterhjulet och 24mm på högerhjulet, bättre gick det inte att få. Original kan det skilja flera centimeter.




Bilen upphissad och pallbockar under.
Bild




Gamla panhardstaget borta.
Bild




Gamla grejerna. Kan säga att bussningarna gjort sitt.
Bild




Grovjustering av längden på nya staget. Här ser man också hur mycket grövre det nya staget är
Bild




Nya staget på plats och finjusterat, dragit till 85Nm.
Bild

_________________
Bild

Tack till:
Bil Bengtsson i Simrishamn
do88.se
KL Racing


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön jan 01, 2017 3:30 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön jan 01, 2017 3:10 am
Inlägg: 217
Ort: Österlen/Skåne
Lite fler bilder på inredning och hur det såg ut i motorrummet fram tills nu i vinter då det gjorts om en del.




Bild

Bild

Bild

Bild





Bild

Bild

Bild

_________________
Bild

Tack till:
Bil Bengtsson i Simrishamn
do88.se
KL Racing


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön jan 01, 2017 3:32 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön jan 01, 2017 3:10 am
Inlägg: 217
Ort: Österlen/Skåne
Laborerade lite med en Dawes device men gav upp den då den gav laddtryckspeakar innan laddet lade sig stabilt.




Dawes Devise laddtrycksstyrning typ kula/fjäder.
Bild

_________________
Bild

Tack till:
Bil Bengtsson i Simrishamn
do88.se
KL Racing


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön jan 01, 2017 3:36 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön jan 01, 2017 3:10 am
Inlägg: 217
Ort: Österlen/Skåne
Monterade ställbara stabilisatorstag med uniballs och hårda polybussningar, gjorde ganska mycket skillnad får jag säga.




Bild




Seriös olja till bakaxeln.




Bild

_________________
Bild

Tack till:
Bil Bengtsson i Simrishamn
do88.se
KL Racing


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön jan 01, 2017 3:38 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön jan 01, 2017 3:10 am
Inlägg: 217
Ort: Österlen/Skåne
Bytte bromssköldarna fram då dom gamla börjat fått lufthål! :mrgreen:




Bromsok och hållare av...
Bild

Bild




...bromsskiva och nav borta...
Bild




...ny sköld på plats och navet momentdras...
Bild




...allt klart på denna sidan! Samma procedur på andra sidan.
Bild




Allt gick smärtfritt och inget satt fastrostat utan lossnade lätt!

_________________
Bild

Tack till:
Bil Bengtsson i Simrishamn
do88.se
KL Racing


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön jan 01, 2017 3:42 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön jan 01, 2017 3:10 am
Inlägg: 217
Ort: Österlen/Skåne
Klädseltvätt på gång!




Bild

Bild




Smorde in lädret med läderbalsam.



Bild

Bild

_________________
Bild

Tack till:
Bil Bengtsson i Simrishamn
do88.se
KL Racing


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön jan 01, 2017 3:48 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön jan 01, 2017 3:10 am
Inlägg: 217
Ort: Österlen/Skåne
Oljekylare till automatlådan monterad.




Bild









Bromsarna blev renoverade med nya grejer och målade ok.




Bild

Bild

Bild




Lite rostlagning! Inget allvarligt bara fingernagel stora bubblor i lacken, men lika bra att blästra och lacka.




Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild






Uppgradering av hela chassit.




Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild




Nya spindel och styrleder.




Bild

Bild

Bild

Bild




Montering av nytt drag.




Bild




Montering av TarOx high performance bromsbelägg.




Bild

Bild

Bild

_________________
Bild

Tack till:
Bil Bengtsson i Simrishamn
do88.se
KL Racing


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön jan 01, 2017 3:54 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön jan 01, 2017 3:10 am
Inlägg: 217
Ort: Österlen/Skåne
Köpte mig en filteravskärmning hos BSR vilken lackades vit.




Bild

Bild

Bild




ITG luftfilter med 3" anslutning.




Bild




Satt på klämmorna för att ha något att skära efter.
Bild




Slangen monterad och kapad till rätt längd.
Bild




Här monteras grejerna:




Utgångsläget!
Bild




Börjar så smått med att lossa kontaktstycke till LMM och värmeventilen till vevhusventen.
Bild




Locket bortmonterat! Det blir lite dammigt i burken.
Bild




Här ligger locket i väntan på att LMM ska skruvas loss.
Bild




Skruvar bort avskärmningen/luftstyrningen jag tillverkat.
Bild

Bild




Insugsslangen mellan LMM och turbo borta.
Bild

Bild




Burken bortmonterad! Skitigt som fan under, men det torkade jag rent. (Ej på bild)
Bild

Bild




LMM avmonterad från locket.
Bild




Avskärmning med LMM monterad sitter på plats.
Bild




Oops! Stod ingen information om att avskärmningen inte passar på bilar med automatlåda! :?

Vad fan gör jag nu...

Bild




...jo man får helt enkelt bocka om röret till oljekylaren så insugsslangen går fri. Kan säga att det inte var helt lätt att få till det så röret gick att gänga på kylaren
utan att tvinga det.

Bild




Insugsslangen på plats! Notera att den ligger helt fri från oljeröret.
Bild





Filter och kantlist på plats.
Bild

Bild

Bild

Bild




En ITG dekal får kröna verket!
Bild

_________________
Bild

Tack till:
Bil Bengtsson i Simrishamn
do88.se
KL Racing


Senast redigerad av Truls_Nordahl sön jan 01, 2017 4:22 am, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön jan 01, 2017 3:57 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön jan 01, 2017 3:10 am
Inlägg: 217
Ort: Österlen/Skåne
Lite service och bränslefilterbyte.




Loss med pluggen, av med filtret och ut med oljan.
Bild




Bränslefilter på väg ner.
Bild

Bild




Ny olja och nytt filter på plats.
Bild




Nya bränslefiltret på plats och grejerna sprutade med underredsmassa.
Bild

_________________
Bild

Tack till:
Bil Bengtsson i Simrishamn
do88.se
KL Racing


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön jan 01, 2017 3:59 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön jan 01, 2017 3:10 am
Inlägg: 217
Ort: Österlen/Skåne
Lite service på automatlådan. Extra viktigt när man kör trimmat!




Grejerna som man behöver:




ATF, givetvis. (Snåla inte här utan köp hem många!)
Bild




Dunk med nivåmarkeringar.
Bild




Rörbit med genomskinlig slang för att man ska kunna se luftbubblor.
Bild




Tratt med slang för påfyllning genom oljestickans rör.
Bild




Lossa övre (retur) oljeröret från kylaren.
Bild




Skruva dit röret (köpte ett oljerör på skroten och kapade) på övre anslutningen.
Bild




Ner med slangen i dunken.
Bild




Starta motorn och kör ut ATF tills det börjar komma luftbublor, i det här fallet liter för liter. Kör samtidigt växelväljaren mellan dess olika lägen.
Bild




Fyll på med ny färsk ATF.
Bild




Så här håller man på tills ATF som kommer ut är lika klarröd som det man fyller på




Det går åt en del flaskor.
Bild




Så, nu är det ny färsk ATF på lådan.

_________________
Bild

Tack till:
Bil Bengtsson i Simrishamn
do88.se
KL Racing


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön jan 01, 2017 4:29 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön jan 01, 2017 3:10 am
Inlägg: 217
Ort: Österlen/Skåne
Tog bort huvisoleringen och lackade insidan av huven.




Den skitiga huvisoleringen borta.
Bild




Avfettat med lacknafta och sist thinner samt maskerat.
Bild




Lackat och klart!
Bild




Lackade remskivan.




Rent och avtorkat med Thinner.
Bild




Grundprimer lagd.
Bild




Lackad med fälgfärg i sliver.
Bild

Bild




Resultatet.




Bild

_________________
Bild

Tack till:
Bil Bengtsson i Simrishamn
do88.se
KL Racing


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön jan 01, 2017 4:34 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön jan 01, 2017 3:10 am
Inlägg: 217
Ort: Österlen/Skåne
Nya däck på kärran och en framvagnsinställning.




Bild

Bild




Köpte mig ett par slitsade Bremboskivor fram.




Bild

Bild




Målade naven svarta.




Bild

Utgångsläget!
Bild




Påbörjat demonteringen.
Bild




Gamla skivorna loss. Dom satt ganska hårt vill jag tala om, men med en plastklubba gick det att övertala dom.:D
Bild




Klockar in kastet! Max angivna axialkastet på skivorna var satt till 0,1mm, dessa låg på 0,05mm så med råge innanför toleransen.:)
Bild

Bild




Slutresultatet så!:cool: Nu väntar bara inkörning av skivorna innan dom får bekänna färg.;)
Bild

_________________
Bild

Tack till:
Bil Bengtsson i Simrishamn
do88.se
KL Racing


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 90 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010