"Den Vite" Volvo 945 Classic -98

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Truls_Nordahl
För mycket laddtryck
Inlägg: 407
Blev medlem: sön jan 01, 2017 3:10 am
Ort: Österlen/Skåne

Re: "Den Vite" Volvo 945 Classic -98 (Årets dom!)

Inlägg av Truls_Nordahl »

Då var årets besiktning avklarad! Skönt att det blev i princip blankt papper. :)

Har ju sedan jag bytte till sportkat haft höjt Hc och Co värde, om än inom gränsvärdena. Hittade Tri Pak oktanbooster bränsletillsats på näten och det skulle sänka
avgasvärdena påstods det. Sagt och gjort beställde jag hem ett par flaskor för att testa, resultatet kan ni se här under:

http://drevdelar.se/svenska-bensinboost ... ttaren-no1




Årets besiktningsprotokoll med Tri Pak i tanken:
Bild





Fjorårets protokoll utan Tri Pak:
Bild
Bild

Tack till:
Bil Bengtsson i Simrishamn
do88.se
KL Racing
MVA-Productions
För mycket laddtryck
Inlägg: 299
Blev medlem: fre jul 19, 2013 9:27 pm
Ort: Ulricehamn

Re: "Den Vite" Volvo 945 Classic -98 (Årets dom!)

Inlägg av MVA-Productions »

De gjorde ju en ganska markant skillnad skulle jag nog tycka! Kan ju helt klart vara värt att testa om det skulle behövas någon gång!
Mvh
Användarvisningsbild
Robert Markström
Forumsberoende
Inlägg: 2098
Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
Ort: Luleå

Re: "Den Vite" Volvo 945 Classic -98 (Årets dom!)

Inlägg av Robert Markström »

Bra att veta!!!! Kommer ju testas vill jag lova, förekommer ju rätt ofta att man har lite trubbel med avgasvärden &
då äre ju kul om man kan "fuska" lite :hihi:
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar

Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;

TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Truls_Nordahl
För mycket laddtryck
Inlägg: 407
Blev medlem: sön jan 01, 2017 3:10 am
Ort: Österlen/Skåne

Re: "Den Vite" Volvo 945 Classic -98 (Årets dom!)

Inlägg av Truls_Nordahl »

MVA-Productions skrev:De gjorde ju en ganska markant skillnad skulle jag nog tycka! Kan ju helt klart vara värt att testa om det skulle behövas någon gång!
Mvh
Ja mitt Co har ju ligget på gränsen varje år sen jag bytte till högflödeskat, så tänkte det kunne vara värt att testa. :thumbright:



Robert Markström skrev:Bra att veta!!!! Kommer ju testas vill jag lova, förekommer ju rätt ofta att man har lite trubbel med avgasvärden &
då äre ju kul om man kan "fuska" lite :hihi:
Ja detta var över förväntan! :D

Blandar man sedan som för tävlingsbruk gör det faktiskt en del om man kör trimmad turbo, om än ingen WOW upplevelse.
Bild

Tack till:
Bil Bengtsson i Simrishamn
do88.se
KL Racing
Truls_Nordahl
För mycket laddtryck
Inlägg: 407
Blev medlem: sön jan 01, 2017 3:10 am
Ort: Österlen/Skåne

Re: "Den Vite" Volvo 945 Classic -98 (Årets dom!)

Inlägg av Truls_Nordahl »

I dag har det stått tvätt av kärran och rekond i motorrummet på schemat. Redo för bilträff på tisdag. :)




Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Bild

Tack till:
Bil Bengtsson i Simrishamn
do88.se
KL Racing
Oskar Johansson
För mycket laddtryck
Inlägg: 428
Blev medlem: tor maj 08, 2014 7:54 pm
Ort: Växjö

Re: "Den Vite" Volvo 945 Classic -98 (Årets dom!)

Inlägg av Oskar Johansson »

Fan va fint det blir :thumbright:
Truls_Nordahl
För mycket laddtryck
Inlägg: 407
Blev medlem: sön jan 01, 2017 3:10 am
Ort: Österlen/Skåne

Re: "Den Vite" Volvo 945 Classic -98 (Årets dom!)

Inlägg av Truls_Nordahl »

Tack så jättemycket! :D Försöker ha bra puts på grejerna.
Bild

Tack till:
Bil Bengtsson i Simrishamn
do88.se
KL Racing
Användarvisningsbild
steppen
För mycket laddtryck
Inlägg: 123
Blev medlem: mån jul 29, 2013 8:15 am

Re: "Den Vite" Volvo 945 Classic -98 (Årets dom!)

Inlägg av steppen »

Bra puts är ett understatement.
Kul att se iallafall.
Behöver ju inte vara superombyggt för att vara spännande att läsa om.
[THUMBS UP SIGN]

Skickat från min ASUS_Z016D via Tapatalk
Truls_Nordahl
För mycket laddtryck
Inlägg: 407
Blev medlem: sön jan 01, 2017 3:10 am
Ort: Österlen/Skåne

Re: "Den Vite" Volvo 945 Classic -98 (Årets dom!)

Inlägg av Truls_Nordahl »

Tusen tack! :D

Nej bilen är inte extrem på något sätt! Mitt mål var att ha en "originalare" med små förbättringar vad gäller prestanda, broms och chassi.
Tycker jag hittat rätt som det är nu. :)
Bild

Tack till:
Bil Bengtsson i Simrishamn
do88.se
KL Racing
Truls_Nordahl
För mycket laddtryck
Inlägg: 407
Blev medlem: sön jan 01, 2017 3:10 am
Ort: Österlen/Skåne

Re: "Den Vite" Volvo 945 Classic -98 (Lite experiment)

Inlägg av Truls_Nordahl »

En liten textuppdate...

Min tanke med inkopplingen av kylarna till automatlådan är att det ska fungera som en värmeväxlare ungefär. Den varma oljan kommer först in i extrakylaren och kyls
ner och sedan vidare in i originalkylaren och "värms upp" lite till bra arbetstemp även om det är kallt ute.

Med anledning av detta har jag i dag gjort lite tester på hur det funkar i praktiken. Använde mig av en vanlig utomhustermometer med sladd. Tejpade först fast
mätkroppen på röret där oljan kommer FRÅN lådan, alltså den varma oljan. Där höll oljan 67 grader, så inte det värsta ändå. Sedan mätte jag på röret som kommer
FRÅN extrakylaren, alltså den nedkylda oljan. Den höll 34 grader. Sist så mätte jag på röret FRÅN originalkylaren, alltså oljan som först kylts ner i extrakylaren och
sedan "värmts" till arbetstemp i originalkylaren. Den oljan höll 38 grader. Alla temperaturer mättes i vanlig landsvägsfart!

Jag är nöjd med resultatet och mina teorier verkar funka i verkligheten med. Kan tänka mig att i kall väderlek hade oljan blivit för kall med kylarna kopplade i omvänd
ordning.
Bild

Tack till:
Bil Bengtsson i Simrishamn
do88.se
KL Racing
Truls_Nordahl
För mycket laddtryck
Inlägg: 407
Blev medlem: sön jan 01, 2017 3:10 am
Ort: Österlen/Skåne

Re: "Den Vite" Volvo 945 Classic -98 (Lite experiment)

Inlägg av Truls_Nordahl »

Håller på och mixtrar lite med vevhusventen. Tänkte att jag skulle prova med B20 oljelock och bara en slang till ett vevhusfilter som fästs i fjäderbensstaget. Tänker
först bara fästa det i staget med buntband för att se så den inte vill spotta ut olja där. Är ju så jäkla knökfullt i mitt motorrum så jag får inte plats med oljecatchtank.




Bild

Bild
Bild

Tack till:
Bil Bengtsson i Simrishamn
do88.se
KL Racing
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: "Den Vite" Volvo 945 Classic -98 (Lite experiment)

Inlägg av mauser240 »

Häj. Najs puts på grejerna!

Angående oljekylarna, du tänker helt rätt! Har samma planer själv men det har inte blivit av än. Som kuriosa kan nämnas att jag nu har kört uppskattningsvis 2000 mil UTAN oljekyl, d.v.s. rör mellan in och ut på lådan. Jag kopplade så eftersom jag saknade lite detaljer och behövde få bilen ut på vägen igen och p.g.a. lathet och motivationsbrist har det inte blivit åtgärdat. Enda konstigheten jag märkt är att turbinlåset inte vill gå i när man dragit husvagn en bit :p Dock har jag preparerat lådan lite grann men jag är överraskad av hur bra den klarat sig.

Angående vevhusventilationen så skulle jag avråda dig att göra så. Gaserna skall upp till toppen och oljan ner därifrån och så krockar de på mitten...
//MartinL
Truls_Nordahl
För mycket laddtryck
Inlägg: 407
Blev medlem: sön jan 01, 2017 3:10 am
Ort: Österlen/Skåne

Re: "Den Vite" Volvo 945 Classic -98 (Lite experiment)

Inlägg av Truls_Nordahl »

Tack! :D

Ja det verkar ju funka som tänkt i alla fall. :thumbright:

Ofanken!? Men du ska nog inte köra för länge utan kyl.

Så långt har jag faktiskt inte tänkt angående vevhusventen! Bra att du påtalade detta, kommer lägga det på is då. :)
Bild

Tack till:
Bil Bengtsson i Simrishamn
do88.se
KL Racing
Truls_Nordahl
För mycket laddtryck
Inlägg: 407
Blev medlem: sön jan 01, 2017 3:10 am
Ort: Österlen/Skåne

Re: "Den Vite" Volvo 945 Classic -98 (Lite experiment)

Inlägg av Truls_Nordahl »

Har testat detta medel för plast, gummi och vinyl in och utvändigt. Det verkar lovande och all plast blev kol svart. Nu återstår att se hur länge det sitter, återkommer
till det framöver. :)




Bild

Bild

Bild

Bild
Bild

Tack till:
Bil Bengtsson i Simrishamn
do88.se
KL Racing
MVA-Productions
För mycket laddtryck
Inlägg: 299
Blev medlem: fre jul 19, 2013 9:27 pm
Ort: Ulricehamn

Re: "Den Vite" Volvo 945 Classic -98 (Lite experiment)

Inlägg av MVA-Productions »

Har du någon närbild på före och efter att du behandlade plasten?
Angående vevhus vent så kan man knacka ur täcklocket där blockmonterad fördelare sitter och göra en anslutning där istället om man vill ha lite extra ventilation.
Skriv svar