"Den Vite" Volvo 945 Classic -98

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
jesper13
Lite mer laddtryck
Inlägg: 27
Blev medlem: ons feb 16, 2011 10:39 am

Re: "Den Vite" Volvo 945 Classic -98

Inlägg av jesper13 »

snyggt jobbat :thumbright:

har du artikelnummer och pris på oljekylaren hos volvo?
Truls_Nordahl
För mycket laddtryck
Inlägg: 407
Blev medlem: sön jan 01, 2017 3:10 am
Ort: Österlen/Skåne

Re: "Den Vite" Volvo 945 Classic -98

Inlägg av Truls_Nordahl »

Absolut!

VO 3507371 Oljekylare 2548kr.
VO 967343 O-ring. 65,10kr
VO 3507374 Nippel. 78,40kr
Bild

Tack till:
Bil Bengtsson i Simrishamn
do88.se
KL Racing
Truls_Nordahl
För mycket laddtryck
Inlägg: 407
Blev medlem: sön jan 01, 2017 3:10 am
Ort: Österlen/Skåne

Re: "Den Vite" Volvo 945 Classic -98

Inlägg av Truls_Nordahl »

Händer inte så mycket här nu, dock är oljan och oljefiltret nu bytt på den inför
vinteravställningen. Oljetrycket ligger som vanligt på mellan 3,5 och 4 bar med
ny olja och kall motor, så den biten är helt okej.

I morgon blir det montering av ett rentvättat itg luftfilter och det som sitter ska
få sig en tvätt och inoljning så det är redo till nästa avställning.




Bild

Bild

Bild
Bild

Tack till:
Bil Bengtsson i Simrishamn
do88.se
KL Racing
Truls_Nordahl
För mycket laddtryck
Inlägg: 407
Blev medlem: sön jan 01, 2017 3:10 am
Ort: Österlen/Skåne

Re: "Den Vite" Volvo 945 Classic -98

Inlägg av Truls_Nordahl »

Då sitter det rentvättat itg filter i bilen i väntan på våren, Det gamla filtret fick sig
en ordentlig tvätt och står nu på tork i väntan på inoljning igen.





Bild




Loss med det skitiga filtret...

Bild




Rentvättat filter på plats...

Bild




En grundlig rengöring...

Bild
Bild

Tack till:
Bil Bengtsson i Simrishamn
do88.se
KL Racing
Truls_Nordahl
För mycket laddtryck
Inlägg: 407
Blev medlem: sön jan 01, 2017 3:10 am
Ort: Österlen/Skåne

Re: "Den Vite" Volvo 945 Classic -98

Inlägg av Truls_Nordahl »

Såg nu i serviceboken att det även är dax för oljebyte i automatlådan (gör det var 3000 mil),
får bli nu någongång i vinter. Har 22 liter Atf på hyllan, så den biten är klar.




Bild
Bild

Tack till:
Bil Bengtsson i Simrishamn
do88.se
KL Racing
Truls_Nordahl
För mycket laddtryck
Inlägg: 407
Blev medlem: sön jan 01, 2017 3:10 am
Ort: Österlen/Skåne

Re: "Den Vite" Volvo 945 Classic -98

Inlägg av Truls_Nordahl »

Blev beställt ny dumpventil (original) till denna i dag då jag upptäkt att Forge
dumpen inte dumpar riktigt vid fullt laddtryck. Precis som att trycket får kolven
att "studsa" och på så vis slår laddtrycket tillbaka mot turbon.

Beställda dumpen:https://www.turbomeck.se/Dumpventil-orginal
Bild

Tack till:
Bil Bengtsson i Simrishamn
do88.se
KL Racing
Truls_Nordahl
För mycket laddtryck
Inlägg: 407
Blev medlem: sön jan 01, 2017 3:10 am
Ort: Österlen/Skåne

Re: "Den Vite" Volvo 945 Classic -98

Inlägg av Truls_Nordahl »

Då har det avplockade luftfiltret torkat ordentligt efter tvätt, så då var det dax för
inoljning igen. Nu är det paketerat och får vänta till nästa service för att använda
igen.




Bild

Bild
Bild

Tack till:
Bil Bengtsson i Simrishamn
do88.se
KL Racing
Truls_Nordahl
För mycket laddtryck
Inlägg: 407
Blev medlem: sön jan 01, 2017 3:10 am
Ort: Österlen/Skåne

Re: "Den Vite" Volvo 945 Classic -98

Inlägg av Truls_Nordahl »

Då har den nya originaldumpen kommit med posten. Ska dock testa lite grejer
med Froge dumpen och se fall jag kan få till med det "studsande" ljudet.




Bild
Bild

Tack till:
Bil Bengtsson i Simrishamn
do88.se
KL Racing
Manfred
För mycket laddtryck
Inlägg: 269
Blev medlem: sön aug 28, 2011 9:08 pm
Ort: Leksand

Re: "Den Vite" Volvo 945 Classic -98

Inlägg av Manfred »

Läste någonstans någon gång att det är viktigt att forge dumpen måste vara ordentligt smord för att funka bra.
Truls_Nordahl
För mycket laddtryck
Inlägg: 407
Blev medlem: sön jan 01, 2017 3:10 am
Ort: Österlen/Skåne

Re: "Den Vite" Volvo 945 Classic -98

Inlägg av Truls_Nordahl »

Jo, jag har isär, rengör och smörjer den inför varje säsong.
Bild

Tack till:
Bil Bengtsson i Simrishamn
do88.se
KL Racing
Truls_Nordahl
För mycket laddtryck
Inlägg: 407
Blev medlem: sön jan 01, 2017 3:10 am
Ort: Österlen/Skåne

Re: "Den Vite" Volvo 945 Classic -98

Inlägg av Truls_Nordahl »

Funderar lite på att bättra på vevhusventilationen med ventilerat oljelock...

Det finns ju två varianter, ett med slang och ett som ventilerar genom fingergreppet i
själva locket (öppen ventilation). Någon som testat det sistnämnda? Trycks det ut
olja genom det?

http://www.kgtrimning.org/pvduett/ovrigt/ol3515.html
Bild

Tack till:
Bil Bengtsson i Simrishamn
do88.se
KL Racing
Användarvisningsbild
JE Jr
För mycket laddtryck
Inlägg: 289
Blev medlem: tis nov 18, 2003 8:44 pm
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: "Den Vite" Volvo 945 Classic -98

Inlägg av JE Jr »

Vevhusventen är konstruerad utan ventilation i oljelocket, och inte hört om några problem med det med frisk o hyffsat standard maskin såsom din. Har du några sympton du vill åtgärda?
Boost -> break -> fix -> repeat.
-740 Sport på Garaget-
-S70 Bruksis på Garaget-
Truls_Nordahl
För mycket laddtryck
Inlägg: 407
Blev medlem: sön jan 01, 2017 3:10 am
Ort: Österlen/Skåne

Re: "Den Vite" Volvo 945 Classic -98

Inlägg av Truls_Nordahl »

Jo visserligen är den det.

Nej jag har inga problem med det alls. Tänkte bara om det gick att förbättra
ytterligare, men det är kanska mer till skada än nytta då?
Bild

Tack till:
Bil Bengtsson i Simrishamn
do88.se
KL Racing
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Re: "Den Vite" Volvo 945 Classic -98

Inlägg av dundersmurfen »

Har du luftmassa mätare? Isåfall är det väl inte riktigt bra att olja in luftfiltret? Vet att man gör det för att öka förmågan att stoppa partiklar men det blir beläggningar på den varma tråden i lmm
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
Truls_Nordahl
För mycket laddtryck
Inlägg: 407
Blev medlem: sön jan 01, 2017 3:10 am
Ort: Österlen/Skåne

Re: "Den Vite" Volvo 945 Classic -98

Inlägg av Truls_Nordahl »

Jo jag har LMM. Man ska ju inte olja så flödigt så det sugs in i LMM, har kört med
oljat filter i över tio år utan problem. :)

Tror att många oljar för generöst och därför får problem?
Bild

Tack till:
Bil Bengtsson i Simrishamn
do88.se
KL Racing
Skriv svar