Sida 11 av 16

Re: "Den Vite" Volvo 945 Classic -98

Postat: mån nov 04, 2019 9:58 am
av jesper13
snyggt jobbat :thumbright:

har du artikelnummer och pris på oljekylaren hos volvo?

Re: "Den Vite" Volvo 945 Classic -98

Postat: mån nov 04, 2019 10:47 am
av Truls_Nordahl
Absolut!

VO 3507371 Oljekylare 2548kr.
VO 967343 O-ring. 65,10kr
VO 3507374 Nippel. 78,40kr

Re: "Den Vite" Volvo 945 Classic -98

Postat: sön nov 24, 2019 3:44 pm
av Truls_Nordahl
Händer inte så mycket här nu, dock är oljan och oljefiltret nu bytt på den inför
vinteravställningen. Oljetrycket ligger som vanligt på mellan 3,5 och 4 bar med
ny olja och kall motor, så den biten är helt okej.

I morgon blir det montering av ett rentvättat itg luftfilter och det som sitter ska
få sig en tvätt och inoljning så det är redo till nästa avställning.




Bild

Bild

Bild

Re: "Den Vite" Volvo 945 Classic -98

Postat: sön nov 24, 2019 3:46 pm
av Truls_Nordahl
Då sitter det rentvättat itg filter i bilen i väntan på våren, Det gamla filtret fick sig
en ordentlig tvätt och står nu på tork i väntan på inoljning igen.





Bild




Loss med det skitiga filtret...

Bild




Rentvättat filter på plats...

Bild




En grundlig rengöring...

Bild

Re: "Den Vite" Volvo 945 Classic -98

Postat: mån nov 25, 2019 3:50 pm
av Truls_Nordahl
Såg nu i serviceboken att det även är dax för oljebyte i automatlådan (gör det var 3000 mil),
får bli nu någongång i vinter. Har 22 liter Atf på hyllan, så den biten är klar.




Bild

Re: "Den Vite" Volvo 945 Classic -98

Postat: lör nov 30, 2019 8:22 pm
av Truls_Nordahl
Blev beställt ny dumpventil (original) till denna i dag då jag upptäkt att Forge
dumpen inte dumpar riktigt vid fullt laddtryck. Precis som att trycket får kolven
att "studsa" och på så vis slår laddtrycket tillbaka mot turbon.

Beställda dumpen:https://www.turbomeck.se/Dumpventil-orginal

Re: "Den Vite" Volvo 945 Classic -98

Postat: mån dec 02, 2019 6:05 pm
av Truls_Nordahl
Då har det avplockade luftfiltret torkat ordentligt efter tvätt, så då var det dax för
inoljning igen. Nu är det paketerat och får vänta till nästa service för att använda
igen.




Bild

Bild

Re: "Den Vite" Volvo 945 Classic -98

Postat: tis dec 03, 2019 6:06 pm
av Truls_Nordahl
Då har den nya originaldumpen kommit med posten. Ska dock testa lite grejer
med Froge dumpen och se fall jag kan få till med det "studsande" ljudet.




Bild

Re: "Den Vite" Volvo 945 Classic -98

Postat: ons dec 04, 2019 8:25 pm
av Manfred
Läste någonstans någon gång att det är viktigt att forge dumpen måste vara ordentligt smord för att funka bra.

Re: "Den Vite" Volvo 945 Classic -98

Postat: ons dec 04, 2019 9:01 pm
av Truls_Nordahl
Jo, jag har isär, rengör och smörjer den inför varje säsong.

Re: "Den Vite" Volvo 945 Classic -98

Postat: lör dec 07, 2019 12:17 pm
av Truls_Nordahl
Funderar lite på att bättra på vevhusventilationen med ventilerat oljelock...

Det finns ju två varianter, ett med slang och ett som ventilerar genom fingergreppet i
själva locket (öppen ventilation). Någon som testat det sistnämnda? Trycks det ut
olja genom det?

http://www.kgtrimning.org/pvduett/ovrigt/ol3515.html

Re: "Den Vite" Volvo 945 Classic -98

Postat: lör dec 07, 2019 1:18 pm
av JE Jr
Vevhusventen är konstruerad utan ventilation i oljelocket, och inte hört om några problem med det med frisk o hyffsat standard maskin såsom din. Har du några sympton du vill åtgärda?

Re: "Den Vite" Volvo 945 Classic -98

Postat: lör dec 07, 2019 1:34 pm
av Truls_Nordahl
Jo visserligen är den det.

Nej jag har inga problem med det alls. Tänkte bara om det gick att förbättra
ytterligare, men det är kanska mer till skada än nytta då?

Re: "Den Vite" Volvo 945 Classic -98

Postat: mån dec 16, 2019 3:38 pm
av dundersmurfen
Har du luftmassa mätare? Isåfall är det väl inte riktigt bra att olja in luftfiltret? Vet att man gör det för att öka förmågan att stoppa partiklar men det blir beläggningar på den varma tråden i lmm

Re: "Den Vite" Volvo 945 Classic -98

Postat: fre dec 20, 2019 2:15 pm
av Truls_Nordahl
Jo jag har LMM. Man ska ju inte olja så flödigt så det sugs in i LMM, har kört med
oljat filter i över tio år utan problem. :)

Tror att många oljar för generöst och därför får problem?