Volvo 244 -76 D19T (VW AAZ-motor)
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 92
- Blev medlem: lör nov 10, 2012 3:29 pm
- Ort: Norrbyberg (Lycksele)
Volvo 244 -76 D19T (VW AAZ-motor)
Fick ta över min fars gamla Volvo 240 och jag ansåg att den var lite väl törstig så tankarna på motorbyte uppstod.
Körde först bilen till besiktningen och fick två tvåor som gjorde mig sur eftersom motorn redan var snålställd: Hög CO-halt och oljeläckage i motorn. Gjorde en fuling (tankade en massa E85, stod på full gas några minuter och torkade bort oljan som fanns på tråget) och fick bilen genom besiktningen 2,5 timme senare. Besiktningsmotorn lyftes ur samma kväll.
Nya motorn som åkte in. Här med fel svänghjul och tryckplatta, vilket gjorde att startmotorn inte passade.
Provade lyfta ner motorn och insåg att tråget behövde byggas om en del. För att slippa hålla på och testa en massa och försöka få ultimat passform gjordes tråget med bulan så långt bak som möjligt och sugröret till oljepumpen byggdes om. För att få 180-graders böj utan veck blev det att leta fram ett 90-graders rör, värma och böja.
När röret var böjt blev det ändå ett veck på utsidan som fixades till för bättre flöde.
Färdigt tråg. Ligger nära veven så framkanten av motorn kunde sänkas ned så mycket som möjligt mot framvagnsbalken. Detta för att få mer plats mot torpedväggen.
Kulan för kopplingsgaffeln fick förlängas.
Hål för startmotorn togs upp i sprängkåpan.
Högra motorfästet påbörjat.
Vänstra motorfästet klart.
Motorn nere på plats.
Ungefär såhär ser motorrummet ut idag.
Delar som är använt hittills:
Adapterplatta från SMT.
Svänghjul från Audi A4 -97 1,6 bensin och tillhörande 210mm tryckplatta.
Lamell från Volvo 240, nerfilad för att passa i tryckplattan.
Styrlager till någon 70-tals Passat 1,6 bensin.
Motor 1,9TD AAZ från Golf 3 -94
Startmotor från Passat TDI -97
Eftermonterad IC från Golf 3 TDI
Kylare från Golf 3 TD -94, upp&nervänd.
Körde först bilen till besiktningen och fick två tvåor som gjorde mig sur eftersom motorn redan var snålställd: Hög CO-halt och oljeläckage i motorn. Gjorde en fuling (tankade en massa E85, stod på full gas några minuter och torkade bort oljan som fanns på tråget) och fick bilen genom besiktningen 2,5 timme senare. Besiktningsmotorn lyftes ur samma kväll.
Nya motorn som åkte in. Här med fel svänghjul och tryckplatta, vilket gjorde att startmotorn inte passade.
Provade lyfta ner motorn och insåg att tråget behövde byggas om en del. För att slippa hålla på och testa en massa och försöka få ultimat passform gjordes tråget med bulan så långt bak som möjligt och sugröret till oljepumpen byggdes om. För att få 180-graders böj utan veck blev det att leta fram ett 90-graders rör, värma och böja.
När röret var böjt blev det ändå ett veck på utsidan som fixades till för bättre flöde.
Färdigt tråg. Ligger nära veven så framkanten av motorn kunde sänkas ned så mycket som möjligt mot framvagnsbalken. Detta för att få mer plats mot torpedväggen.
Kulan för kopplingsgaffeln fick förlängas.
Hål för startmotorn togs upp i sprängkåpan.
Högra motorfästet påbörjat.
Vänstra motorfästet klart.
Motorn nere på plats.
Ungefär såhär ser motorrummet ut idag.
Delar som är använt hittills:
Adapterplatta från SMT.
Svänghjul från Audi A4 -97 1,6 bensin och tillhörande 210mm tryckplatta.
Lamell från Volvo 240, nerfilad för att passa i tryckplattan.
Styrlager till någon 70-tals Passat 1,6 bensin.
Motor 1,9TD AAZ från Golf 3 -94
Startmotor från Passat TDI -97
Eftermonterad IC från Golf 3 TDI
Kylare från Golf 3 TD -94, upp&nervänd.
Re: Volvo 244 -76 D19T (VW AAZ-motor)
Sedär, nu hade man en liten checklista den dagen man blir sugen på att byta:)
Hur tycker du motorn går i 240in?
Hur tycker du motorn går i 240in?
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 92
- Blev medlem: lör nov 10, 2012 3:29 pm
- Ort: Norrbyberg (Lycksele)
Re: Volvo 244 -76 D19T (VW AAZ-motor)
Nu har jag lite uppställt laddtryck. Laddar cirka 1 bar vid normala varvtal och cirka 1,4-1,5 om man ligger på pumpstoppet. Samt att jag har eftermonterad IC, men effektmässigt så är det väl ungefär som en fräsch och bra justerad B20 under huven. Jag tycker det är fullt körbart och då får man ha i åtanke att AAZ-motorn ger 75hk original och då har jag kanske 80hk på sin höjd.
Har inte rört skruven för bränslemängden på dieselpumpen i hopp om att denna maskin ska gå så billigt som möjligt.
Glömde nämna att det först satt 4,10 utv i bakaxeln och det var inget roligt att köra med. Marschade 70 knyck eftersom jag tyckte det började varva så jävligt annars. Nu sitter det 3,15 där och det är jag väldigt nöjd med
Har inte rört skruven för bränslemängden på dieselpumpen i hopp om att denna maskin ska gå så billigt som möjligt.
Glömde nämna att det först satt 4,10 utv i bakaxeln och det var inget roligt att köra med. Marschade 70 knyck eftersom jag tyckte det började varva så jävligt annars. Nu sitter det 3,15 där och det är jag väldigt nöjd med
Re: Volvo 244 -76 D19T (VW AAZ-motor)
Motorn svarar inte på laddtryck som den skall om du inte tar bort breda stoppbrickan under membranet under locket som sitter med fyra skruvar på pumpen.
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 92
- Blev medlem: lör nov 10, 2012 3:29 pm
- Ort: Norrbyberg (Lycksele)
Re: Volvo 244 -76 D19T (VW AAZ-motor)
Jag tycker då det är ganska bra som det är nu. Vill inte ladda mer än 1 bar vid normal körning och kommer det något tillfälle där man verkligen behöver så pass med effekt att man lägger sig på riktigt höga varv så ligger laddet på cirka 1,5 bar.
Har även justerat wastegaten på turbon så spjället är helt stängt när det inte är övertryck i insuget. Spjället var inte helt stängt från början och det gjorde att laddet började komma vid kanske 1500 varv, vilket jag tyckte var jävligt sent med tanke på hur liten turbon är.
Har även justerat wastegaten på turbon så spjället är helt stängt när det inte är övertryck i insuget. Spjället var inte helt stängt från början och det gjorde att laddet började komma vid kanske 1500 varv, vilket jag tyckte var jävligt sent med tanke på hur liten turbon är.
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 208
- Blev medlem: fre sep 24, 2004 3:29 pm
- Ort: vännäs
Re: Volvo 244 -76 D19T (VW AAZ-motor)
jag har en dieselmeken pump till en aaz som levererar 110cc om det finns något intresse för det
Christoffer Nygren
vw freak !
vw freak !
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 92
- Blev medlem: lör nov 10, 2012 3:29 pm
- Ort: Norrbyberg (Lycksele)
Re: Volvo 244 -76 D19T (VW AAZ-motor)
Hehe. Tanken var faktiskt att försöka få ner bränsleförbrukningen och inte bygga en dieselräcer
Re: Volvo 244 -76 D19T (VW AAZ-motor)
https://www.youtube.com/watch?v=xx4rTVTSz_EJens93 skrev:Hehe. Tanken var faktiskt att försöka få ner bränsleförbrukningen och inte bygga en dieselräcer
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 92
- Blev medlem: lör nov 10, 2012 3:29 pm
- Ort: Norrbyberg (Lycksele)
Re: Volvo 244 -76 D19T (VW AAZ-motor)
Hehe. Måste ju se till att ha någon bil som går billigt så man kan få ekonomin att bygga räcer sen, Steve
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 208
- Blev medlem: fre sep 24, 2004 3:29 pm
- Ort: vännäs
Re: Volvo 244 -76 D19T (VW AAZ-motor)
min golf 2 med aaz med t3/t4 turbo och dieselmeken pumpen drog prick 0.5 långvägen
Christoffer Nygren
vw freak !
vw freak !
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 92
- Blev medlem: lör nov 10, 2012 3:29 pm
- Ort: Norrbyberg (Lycksele)
Re: Volvo 244 -76 D19T (VW AAZ-motor)
Inte illa Men vill jag ha mer effekt kan jag ju börja med att ratta upp dieselpumpen, vilket jag ännu inte gjort. Finns det någon risk att bilen skulle börja dra mindre sås om jag ställer på dieselpumpen så motorn inte säckar ihop så fort det börjar luta uppförs?
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1041
- Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
- Ort: Ljusdal
Re: Volvo 244 -76 D19T (VW AAZ-motor)
Fräscha spridare är det klart bästa för både ekonomi och effekt, bästa "trimmet" jag gjort på en gammal sugdiesel.
Med dåliga spridare hade jag en toppfart på 130 efter flera minuter... med renoverade 160+ och förbrukningen sjönk drygt 2dl milen, så det lönar sig ganska fort och bilen blir mycket trevligare att köra, gassvar som en helt annan motor.
Bilen? En Sierra med 2,3 XD3 motor om jag inte minns fel.
Med dåliga spridare hade jag en toppfart på 130 efter flera minuter... med renoverade 160+ och förbrukningen sjönk drygt 2dl milen, så det lönar sig ganska fort och bilen blir mycket trevligare att köra, gassvar som en helt annan motor.
Bilen? En Sierra med 2,3 XD3 motor om jag inte minns fel.
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 92
- Blev medlem: lör nov 10, 2012 3:29 pm
- Ort: Norrbyberg (Lycksele)
Re: Volvo 244 -76 D19T (VW AAZ-motor)
Det låter klart intressant! Ska prova rengöra de spridare jag har
Re: Volvo 244 -76 D19T (VW AAZ-motor)
Du köper en spridarspets som heter DSLA 150 P502. Den finns på http://www.nascom.se/sv/motorstyrning/b ... -p502.html
den ger mer effekt än en dieselbox på en AFN motor (110hk)
har själv gjort detta med gott resultat.. å de bästa är att den inte ryker nämnvärt mer så den går igenom besiktning om man uppskattar sånt
jag har även gjort detta på en 90hk men då rök den lite mycke.. men då kör man bara på DSLA 150 P520 den istället..
den ger mer effekt än en dieselbox på en AFN motor (110hk)
har själv gjort detta med gott resultat.. å de bästa är att den inte ryker nämnvärt mer så den går igenom besiktning om man uppskattar sånt
jag har även gjort detta på en 90hk men då rök den lite mycke.. men då kör man bara på DSLA 150 P520 den istället..
180zx..
joel lindell
joel lindell