Kapade i mittkonsolen och började spåna i lite idéer hur den ska plastas, tanken är att det inte ska synas så mycket att det inte är original för ett otränat öga. Kommer alltså vara full inredning och ljuddämpning då lite vikt i en så här lätt bil inte gör nåt, hängde även dit brädan och torr växlade lite , mycket nöjd hur lägena blev
Imorgon ska jag åka och kika på lite grejer, så får vi se om de blir köp eller inte. Annars blir det att sätta sig och klicka hem lite delar..
Blir lite mer mek i helgen
Skrotade ner en 145a jag hade på allt som kunde vara värt att spara på för nåt år sen. Vintern närmar sig så jag va iväg hos far och hämtade hem framvagnen för att man måste ju ha en vinterbil. Så blir ett litet sidoprojekt att byta balken på 142an men de e ju snabbt gjort:)
Lite rost har väl inte dödat nån , lite färg och nya bussningar så är den redo sen, allt utom balken kommer användas från framvagnen som sitter på bilen.
Sen har jag köpt en hel del nya grejer till bilen, bl.a. Spridare, haltech sprut med härva, wg, BB lambda, btr(kanske köper en annan) dator till sprutet, t3 kollektor, lite givare till sprutet, en biffig bränslepump. har säkert glömt nåt. Men är de nån som är en riktig hejare på haltech tar jag gärna mot tips
Öppnade en startmapp för att kolla lite hur allt funkar, får nog läsa på lite haha
Hissade upp bakaxeln, ungefärlig ride height som hjulen är på bild..
Sen plockades balken ner och tråghalvorna blir planade imorgon sen skicks iväg på svetsning...
Tanken med recaro stolarna är att det fanns ju recaro inredning i dom på 70 talet så blir en liten rolig detalj, fast typ 40 år nyare stolar då. Vill ha lite factory look och inte renodlad racing men samtidigt inte gubbabil. Stolarna tycker jag gjorde sig riktigt bra, sitter som en kung i dom:)
Dom behöver en rekond, likaså Sparco ratten som kommer användas, båda mocca, nån som har tips på att fräscha till mocca?
Beställde fuel Rail och nav också
Sen idag har jag pillat lite med elhärvan , vilket jobb, köpte beg härva så gått genom så uppmärkningar stämmer...
Mycket kablar, längtar tills allt är färdig kopplat och med kabelstrumpa
Grejat ytterst lite i helgen
Tänkte kolla om någon här har lust att svetsa mitt tråg? Ekonomin över jul tillåter inte ett tig svets inköp tyvärr.. Så om nån i Skaraborg som är duktig på att svetsa Alu så skicka PM eller kommentera här. Vore väldigt skönt att få de svetsat.
Har börjat plocka ner bilen lite smått för att lägga igen diverse hål och lacka.
Fixade även till original fågelbad (värmepaketet). Fick kapa bort lite för de vart tajt vid motorn, vill ju att bilen ska se ändå hyfsat original ut fast med egen touch
Har även börjat spåna i kopplingen, tänkte använda urtrampningslagret från V40 som är hydrauliskt, borde inte vara några problem? Hade varit skönt att slippa gaffeln då jag isåfall måste kapa ur en bit i tunneln för att få plats..
Sen tror jag att jag bestämt mig för lacken, den på bild med grå metallic detaljer samt diverse eloxerade delar
Kapa bort sålt som inte behövs och svetsa. Kommer fortsätta imorgon.
Planerade hur jag skulle lösa lagret. Vill använda lagret från V40 just för att slippa kapa i växellådstunnel, blir smidigt. Men passade sjävlklart inte rätt över, fick sandpappra ner en halvmillimeter, sen då jag ventilpasta för att slipa de sista. Smacka dit lagret sen snurra banan med växel i.
Sen jag jag en fundering, ska man ta och svarva till en förlängning till axeln så att den går in i veven? Känns som de kommer leva om lite annars?? Eller man kanske inte behöver bry sig om det. Det var allt för idag, blir de nåt vettigt gjort imorgon kommer en update. På fredag åker jag och köper mig en tig
Lagt i lite plåt, han även svetsa den men ingen bild på de, lagade även nere kanten av innerskärmen.
Slipat och lagt på lite mer spackel på sina ställen. Under tiden de torkade punktade jag dit nya v-låds tunneln
Lagt på ca primer i motorrummet, hoppas jag får epoxigrunden imorgon. Dock kommer de inte hända nåt då jag jobbar kvällsskift i veckan
Sen har jag bestämt mig för lacken på bilen. Nån som har nån aning om färgkod??
Natt update.
Fick hem fina stötdämpare som jag fyndade På Tradera för mån dag sen, sen va postgubben så jävla snabb imorse så han inte få lackgrejerna. Hämtar väl ut dom senare idag om man har tur. Sen la jag igen ett hål i innerskärmen och kapade upp ett jättestort inuti, finn ett fel??
Hoppas intresset för bilen kommer igång samtidigt som man kan börja köpa shiny parts, varit rätt dött de senaste.. Fick gå från jobbet fram tills ca februari, så får hålla mig till "gratis grejer" eller sånt som ligger på hyllan. Men sen är de ju ingen Volvo heller som dom flesta härinne verkar va intresserade av
Hallå!!
Kört ett lååångt nattpass i garaget nu, så här är lite bilder vad som hänt inatt.
Fick bli en liten myshörna i garaget med ny bänk och hylla O stol som man fick i julklapp av flickvännen. De e bra med inredning till garaget
Sen har jag målat en massa saker, penslat istället för spruta. Blir bra det med, kör en vända till när de torkat.
Japp kommer köra coils runtom men inte genom reggning då dom säkert lär gnälla.
Blev lite prylar
Kom på att jag behövde en askkopp nu när man ägnat några timmar att städa så satte upp en kolv från ett 960 block och plansvarvade med en fasning längst ut, perfekt! Men måste verkligen köpa nya stål, totalt värdelös finish men bruk före stuk som man säger. Skönt att rasta svarven ibland också
Vet inte om jag visat bild på stötdämparna som blir ifram till att börja med men får la bli en extra gång i värsta fall:) allt för nu:)
Blev målat lite idag med, plockade ner bakaxeln och la på färg, imorgon blir väl går över allt på andra sidan
Va ute en sväng och helsvetsade golv och tunnel, sen blev de god mat och öl så får passa på och önska gott nytt år alla garagenissar
Spacklade lite och la på ett tuntlager ca primer invändigt igår, imorgon blir det lägga epoxigrund invändigt och sen slipa spackel samt matta ner övriga bilen
Behövdes en liten uppryckning nu när det varit intensivt med allt i garaget, så bytte spindelled på 140in och plockade ihop framvagnen. Puttade ut den och skruvade dit bakaxeln på opeln för att få den rullande med motorlyften i andra änden. Sen va de lite städ och byta plats på bilarna. Kommer städa ordentligt och köra iväg lite skit i helgen, men nu kan man gå runt hela opeln iallafall!!
Maj-Britt ute och nere från bockar första gången på snart ett år, blåste bort lite damm osv
Stackars min "första" bil som får agera packåsna..
sen blev det lite epoxi invändigt, växellådstunneln och motorrum O ena dörren
Självaste MR.Sjöholm fick hålla i lacksprutan en stund ikväll, blir några lager till nästa gång. Sen är den klar invändigt. Svetsat igen lite hål osv så snart är utsidan klar för lack också..
Känns som att man börjar komma nån vart nu:D ser fram emot ihopplock
Eftersom man är så jävla snål ibland så kapade jag loss flänsen flänsen ur original grenrör och mättade in vart besiktningsturbon hamnar
Fick lägga på lite svets runt 2-3 cyl för att få upp väggarna lite
Svetsade också om en anslutning på vattenröret
Sen hängde jag på framvagnsbalken och motorn åkte i
Måttar med en något slut 13c turbo
Stadgat upp
O no name wgn åkte på plats. Trångt om plats men mättade lite med downpipe för och de kommer få plats. Blir lindat grenrör samt dp.. Hur långt från turbon ska man sätta BB lambdan sen? Och visst behöver man inte en smalbandare om man har BB?
Så, då va till de senaste som hänt idag.. Imorgon ut en sväng igen. Mycket att läsa de första nu hoppas de lockar folk