Opel Manta A får nytt liv med en T4 under huven
Re: Opel Manta A får nytt liv med en T4 under huven
Tackar, kikar Tradera och eBay
Rudarmy, kommer köra haltech platinum sport 1000. Kommer köra bensin. 2.0t blocket är det jag tänkt, schimsa foderna och eventuellt stavar. Fräst vevhus och 83 i borr. Varför spricker det?? Är ju fina tjocka väggar..
Rudarmy, kommer köra haltech platinum sport 1000. Kommer köra bensin. 2.0t blocket är det jag tänkt, schimsa foderna och eventuellt stavar. Fräst vevhus och 83 i borr. Varför spricker det?? Är ju fina tjocka väggar..
~Johannes Sjöholm~
~Biltokig Mångsysslare~
~Biltokig Mångsysslare~
Re: Opel Manta A får nytt liv med en T4 under huven
Blir kokpunkter mellan cylindrarna(längst upp), jag knackade ner bladmått som ett försök att få bort punkterna men valde att byta till 81mm senare pga att flertalet motorer sprack..(rätt botten kostar inte många kronor i sammanhanget) valde även en garrett 3071r.
Skit i stavarna gör varken från el till på dessa, för du kommer ej kunna köra höga laddtryck ändå..
Recept dåda:)
Iom att du lämnar iväg toppen på uppgradering( kam val?) så kan du bara köpa h-profilstakar, å få tidigt ladd med ex mitsu agg 16-19t taket your pick.. För kul register å väldigt körbar motor!
Vill du gå på ordentligt så byt även botten(81mm med fräst vevhus + smidda kolvar, Bamse turbo 500+ inga problem:)
Tänk även över om du ska köra E85 istället
Skit i stavarna gör varken från el till på dessa, för du kommer ej kunna köra höga laddtryck ändå..
Recept dåda:)
Iom att du lämnar iväg toppen på uppgradering( kam val?) så kan du bara köpa h-profilstakar, å få tidigt ladd med ex mitsu agg 16-19t taket your pick.. För kul register å väldigt körbar motor!
Vill du gå på ordentligt så byt även botten(81mm med fräst vevhus + smidda kolvar, Bamse turbo 500+ inga problem:)
Tänk även över om du ska köra E85 istället
Re: Opel Manta A får nytt liv med en T4 under huven
Tack för tips, men kokpunkter, borde inte det lösas med ordentlig kylning till vattnet?? Lämnar inte iväg toppen än, filar nog lite på den själv till en början, tips på några billiga "org" kammar? Typ från sig eller liknande.. H profil blir det, sen har jag kikat på 19t eller t3/t4 E85 blir det inte, vill ha bilen körbar året om och vi vet ju alla hur E85 beter sig vid minus. Blir nog att bygga på en motor under tiden också, man vill ju ut och köra nån gång och vill verkligen ut i sommar
~Johannes Sjöholm~
~Biltokig Mångsysslare~
~Biltokig Mångsysslare~
Re: Opel Manta A får nytt liv med en T4 under huven
Sugkammar funkar utmärkt till dessa turbos men har du hydraullyftare el mekaniska?
Re: Opel Manta A får nytt liv med en T4 under huven
Inte kollat så noga, hur ser man skillnaden?
~Johannes Sjöholm~
~Biltokig Mångsysslare~
~Biltokig Mångsysslare~
Re: Opel Manta A får nytt liv med en T4 under huven
Vilken årgång är det på motorn?
Re: Opel Manta A får nytt liv med en T4 under huven
Nu vart det spännande diskussioner även om jag ska köra original till början. Hade lite tur att jag ovetandes har det bättre blocket från -99.
Skickat från min ALE-L21 via Tapatalk
Skickat från min ALE-L21 via Tapatalk
Re: Opel Manta A får nytt liv med en T4 under huven
MatsN: köp Sugkammar ( obs från 2.0 sugis)från 98-99 de är bara å ploppa i.
98-99 har hydrauliska ventillyftare så de är självjusterande
Kräver dock mappning..
Gör inte samma miss jag gjorde.. Köpte omslipade kammar å la i hydraultoppen fick 2 ras innan jag förstod vart felet låg
Alt 2: köp hel topp inkl insugsgrenrör från 01-03 sugmotor 2.0, där sitter vvt på insugskam, ja om du kan mappa in den då..
Sitter lite större ventiler Original åxå
98-99 har hydrauliska ventillyftare så de är självjusterande
Kräver dock mappning..
Gör inte samma miss jag gjorde.. Köpte omslipade kammar å la i hydraultoppen fick 2 ras innan jag förstod vart felet låg
Alt 2: köp hel topp inkl insugsgrenrör från 01-03 sugmotor 2.0, där sitter vvt på insugskam, ja om du kan mappa in den då..
Sitter lite större ventiler Original åxå
Re: Opel Manta A får nytt liv med en T4 under huven
Tar åt mig av tipsen. Kul att folk har provat det mesta redan
Men hade tanken att köra original tills den är besiktad. Nog mycket att göra fram till dess.
Skickat från min ALE-L21 via Tapatalk
Men hade tanken att köra original tills den är besiktad. Nog mycket att göra fram till dess.
Skickat från min ALE-L21 via Tapatalk
Re: Opel Manta A får nytt liv med en T4 under huven
Tack för tipsen rudarmy, ja matsn blir original för mig till bes också, tom kanske åker på att åka in utan turbo.. Men rudarmy, finns de nåt original styrsystem till dessa motorer utan startspärr om dom skulle gnälla på eftermarknads ?
~Johannes Sjöholm~
~Biltokig Mångsysslare~
~Biltokig Mångsysslare~
Re: Opel Manta A får nytt liv med en T4 under huven
Min motor är nånstans runt -00 exakt vet jag dock inte tyvärr. B4204t2 har jag för mig den heter
~Johannes Sjöholm~
~Biltokig Mångsysslare~
~Biltokig Mångsysslare~
Re: Opel Manta A får nytt liv med en T4 under huven
Är det en T4 el 2,0T du har? Är det den senare lär det väl gå bra besikta med turbo.
Skickat från min ALE-L21 via Tapatalk
Skickat från min ALE-L21 via Tapatalk
Re: Opel Manta A får nytt liv med en T4 under huven
dålig koll där tyvärr..Sjoholm skrev:Tack för tipsen rudarmy, ja matsn blir original för mig till bes också, tom kanske åker på att åka in utan turbo.. Men rudarmy, finns de nåt original styrsystem till dessa motorer utan startspärr om dom skulle gnälla på eftermarknads ?
Re: Opel Manta A får nytt liv med en T4 under huven
du har en 2.0t-00Sjoholm skrev:Min motor är nånstans runt -00 exakt vet jag dock inte tyvärr. B4204t2 har jag för mig den heter
Re: Opel Manta A får nytt liv med en T4 under huven
båda motorerna har turbo..MatsN skrev:Är det en T4 el 2,0T du har? Är det den senare lär det väl gå bra besikta med turbo.
Skickat från min ALE-L21 via Tapatalk