Opel Manta A får nytt liv med en T4 under huven

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Cassius
Forumsberoende
Inlägg: 1012
Blev medlem: tis jan 25, 2005 7:43 pm
Ort: Göteborg

Re: Opel Manta A får nytt liv med en T4 under huven

Inlägg av Cassius »

Kul med en Manta A! Har haft en själv under ett par år som jag sålde nu i höstas :)

Jag gick en annan väg med växelspaken än dig dock då jag gillade original looken (åkte Rekord 2.2 med getrag 240 låda), jag kortade spakstället max och tog upp spaken i originalhålet, med std spak fick man dock luta sig frammåt för att nå spaken (trots att jag har långa armar) så jag köpte ett hydraulrör som jag bockade och gjorde om till justerbart vid leden så jag fick en originalliknande spak som trots sin längd hade kortare lägen än std spekn till 240 lådan!

Bakaxeln antar jag du har koll på? Kör du inte som en idiot håller dom rätt bra men vill man busa rekomenderas ofta inte mer än 300hk (även om de finns dom som åkt med 400 också utan större bekymmer) Manta B diffbromsen passar rakt i om du tar utväxlingen också, vill du behålla 3.67 istället för 3.44 som de sitter på Manta B får du svarva dig en distansring till kronhjulet.

Ett tips om stötdämpare, GAZ Shocks i england har justerbara stötdämpare till Manta A, ett kit kostar ~3000 för fyra dämpare. De var den enskilt bästa uppgraderingen jag gjorde på min bil! Jag åkte Koni röda fram och Biltema Rally bak först men de var bara stötigt, med GAZ dämparna fick jag lika fast chassie, men ingen stötighet ;)

En annan tanke.. Glöm inte bort att ventilationshålen du la igen på C-stolpen hade en funktion. Luft som kommer in i kupen måste kunna ta sig ut! Så du bör komplettera med ventiler någonstans, många nyare bilar har ventiler med gummiflärpar som ofta sitter bakom bakhjulen i innerskärmen, något sådant kanske kan vara en lösning här med?

Och bara för att förstöra lite med den redan långt komna karossen... :D Om du kan Photoshop, prova photoshoppa in Ascona B skärmkanter runt om, du kommer få något större hjulhus som hamnar aningen högre upp med med samma designlinjer som original. Endast någon som verkligen kan Manta A kommer se skillnaden men bilen i sin helhet kommer se modernare ut och du kommer få mer plats för hjulen ;)
Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
fugazi
Forumsberoende
Inlägg: 1534
Blev medlem: mån sep 07, 2009 12:58 pm
Ort: Vällingby

Re: Opel Manta A får nytt liv med en T4 under huven

Inlägg av fugazi »

Du får 6 poäng av 5 möjliga för antalet bilder i tråden!!!
Så skulle ALLA trådar se ut... :hihi:
MatsN
Forumsberoende
Inlägg: 634
Blev medlem: sön sep 19, 2010 7:29 pm
Ort: Lule

Re: Opel Manta A får nytt liv med en T4 under huven

Inlägg av MatsN »

Då får man fortsätta följa bygget här då. Hämtar själv en T4 imorron till mitt projekt.

Skickat från min ALE-L21 via Tapatalk
Användarvisningsbild
Sjoholm
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 75
Blev medlem: lör nov 08, 2014 10:40 pm

Re: Opel Manta A får nytt liv med en T4 under huven

Inlägg av Sjoholm »

Cassius skrev:Kul med en Manta A! Har haft en själv under ett par år som jag sålde nu i höstas :)

Jag gick en annan väg med växelspaken än dig dock då jag gillade original looken (åkte Rekord 2.2 med getrag 240 låda), jag kortade spakstället max och tog upp spaken i originalhålet, med std spak fick man dock luta sig frammåt för att nå spaken (trots att jag har långa armar) så jag köpte ett hydraulrör som jag bockade och gjorde om till justerbart vid leden så jag fick en originalliknande spak som trots sin längd hade kortare lägen än std spekn till 240 lådan!

Bakaxeln antar jag du har koll på? Kör du inte som en idiot håller dom rätt bra men vill man busa rekomenderas ofta inte mer än 300hk (även om de finns dom som åkt med 400 också utan större bekymmer) Manta B diffbromsen passar rakt i om du tar utväxlingen också, vill du behålla 3.67 istället för 3.44 som de sitter på Manta B får du svarva dig en distansring till kronhjulet.

Ett tips om stötdämpare, GAZ Shocks i england har justerbara stötdämpare till Manta A, ett kit kostar ~3000 för fyra dämpare. De var den enskilt bästa uppgraderingen jag gjorde på min bil! Jag åkte Koni röda fram och Biltema Rally bak först men de var bara stötigt, med GAZ dämparna fick jag lika fast chassie, men ingen stötighet ;)

En annan tanke.. Glöm inte bort att ventilationshålen du la igen på C-stolpen hade en funktion. Luft som kommer in i kupen måste kunna ta sig ut! Så du bör komplettera med ventiler någonstans, många nyare bilar har ventiler med gummiflärpar som ofta sitter bakom bakhjulen i innerskärmen, något sådant kanske kan vara en lösning här med?

Och bara för att förstöra lite med den redan långt komna karossen... :D Om du kan Photoshop, prova photoshoppa in Ascona B skärmkanter runt om, du kommer få något större hjulhus som hamnar aningen högre upp med med samma designlinjer som original. Endast någon som verkligen kan Manta A kommer se skillnaden men bilen i sin helhet kommer se modernare ut och du kommer få mer plats för hjulen ;)
Mycket att svara på :) tack för tipsen, ska kolla detta med fjädringen! ventilationshålen är jag medveten om, tänkt att komplettera med som du säger liknande nya bilar med gummiflärpar.. Skärmarna kommer inte ändras som det ser ut nu..
~Johannes Sjöholm~
~Biltokig Mångsysslare~
Användarvisningsbild
Sjoholm
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 75
Blev medlem: lör nov 08, 2014 10:40 pm

Re: Opel Manta A får nytt liv med en T4 under huven

Inlägg av Sjoholm »

MatsN skrev:Då får man fortsätta följa bygget här då. Hämtar själv en T4 imorron till mitt projekt.

Va kul att du hänger på! Intressant, vad har du för projekt?
Skickat från min ALE-L21 via Tapatalk
fugazi skrev:Du får 6 poäng av 5 möjliga för antalet bilder i tråden!!!
Så skulle ALLA trådar se ut... :hihi:
Hehe tackar, ja gillar också att det är mycket bilder, kul att du gillar det !!
~Johannes Sjöholm~
~Biltokig Mångsysslare~
Användarvisningsbild
Sjoholm
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 75
Blev medlem: lör nov 08, 2014 10:40 pm

Re: Opel Manta A får nytt liv med en T4 under huven

Inlägg av Sjoholm »

Bild

Kul att folk kommenterar här, de gillar vi! Har tyvärr bara en bild att bju på! Rivit isär hela motorn nu och vad glad man blir av att se att detta är ett mycket bra block, vevhus fönster och 83mm borr, enligt vad jag löst ska det vara bästa blocken att bygga på:) började även plocka i lite inredning och ena bakrutan med alla lister som va intressant att komma ihåg hur allt satt :) kommer mer bilder imorgon :)
~Johannes Sjöholm~
~Biltokig Mångsysslare~
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6048
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Opel Manta A får nytt liv med en T4 under huven

Inlägg av Steve »

Sjoholm skrev:
Cassius skrev: En annan tanke.. Glöm inte bort att ventilationshålen du la igen på C-stolpen hade en funktion. Luft som kommer in i kupen måste kunna ta sig ut! Så du bör komplettera med ventiler någonstans, många nyare bilar har ventiler med gummiflärpar som ofta sitter bakom bakhjulen i innerskärmen, något sådant kanske kan vara en lösning här med?
Mycket att svara på :) tack för tipsen, ska kolla detta med fjädringen! ventilationshålen är jag medveten om, tänkt att komplettera med som du säger liknande nya bilar med gummiflärpar.. Skärmarna kommer inte ändras som det ser ut nu..
Brukar ju finnas en massa ventilationshål på andra ställen på gamla Oplar också...nästan ett original tillbehör :hihi:
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Användarvisningsbild
Sjoholm
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 75
Blev medlem: lör nov 08, 2014 10:40 pm

Re: Opel Manta A får nytt liv med en T4 under huven

Inlägg av Sjoholm »

Haha bästa jag hört, de stämmer ju!
~Johannes Sjöholm~
~Biltokig Mångsysslare~
MatsN
Forumsberoende
Inlägg: 634
Blev medlem: sön sep 19, 2010 7:29 pm
Ort: Lule

Re: Opel Manta A får nytt liv med en T4 under huven

Inlägg av MatsN »

Hur mycket pulver räknar du med att ta ut?

Skickat från min ALE-L21 via Tapatalk
Truls_Nordahl
För mycket laddtryck
Inlägg: 407
Blev medlem: sön jan 01, 2017 3:10 am
Ort: Österlen/Skåne

Re: Opel Manta A får nytt liv med en T4 under huven

Inlägg av Truls_Nordahl »

Jäkla kul projekt! Extra plus för alla bilder! :thumbright:
Bild

Tack till:
Bil Bengtsson i Simrishamn
do88.se
KL Racing
Användarvisningsbild
Sjoholm
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 75
Blev medlem: lör nov 08, 2014 10:40 pm

Re: Opel Manta A får nytt liv med en T4 under huven

Inlägg av Sjoholm »

MatsN skrev:Hur mycket pulver räknar du med att ta ut?

Skickat från min ALE-L21 via Tapatalk
Hoppas får ut över 350hk. Men bara den startar och har original effekt så är jag nöjd att börja med, men drömmen och målet till slut är 500whp. Då hade bilen varit väldigt rolig
Truls_Nordahl skrev:Jäkla kul projekt! Extra plus för alla bilder! :thumbright:
Kul att du gillar det! Oja mycket bilder gillar vi;) sen blev de ju mycket bilder då jag haft tråd på garaget ett tag, köpte bilen på elmia helgen förra året så dags att bli klar snart så man kan ta hand om sina andra projekt :P
~Johannes Sjöholm~
~Biltokig Mångsysslare~
Truls_Nordahl
För mycket laddtryck
Inlägg: 407
Blev medlem: sön jan 01, 2017 3:10 am
Ort: Österlen/Skåne

Re: Opel Manta A får nytt liv med en T4 under huven

Inlägg av Truls_Nordahl »

Jo tiden har en tendens att inte räcka till när man mekar bilar! :P
Bild

Tack till:
Bil Bengtsson i Simrishamn
do88.se
KL Racing
MatsN
Forumsberoende
Inlägg: 634
Blev medlem: sön sep 19, 2010 7:29 pm
Ort: Lule

Re: Opel Manta A får nytt liv med en T4 under huven

Inlägg av MatsN »

350 lär den väl orka med men 500 lär du väl få uppgradera innandömet?

Skickat från min ALE-L21 via Tapatalk
Användarvisningsbild
Sjoholm
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 75
Blev medlem: lör nov 08, 2014 10:40 pm

Re: Opel Manta A får nytt liv med en T4 under huven

Inlägg av Sjoholm »

Truls_Nordahl skrev:Jo tiden har en tendens att inte räcka till när man mekar bilar! :P

Hehe ja så är de ju :)
MatsN skrev:350 lär den väl orka med men 500 lär du väl få uppgradera innandömet?

Skickat från min ALE-L21 via Tapatalk
Självklart, kommer köra smidd botten och lämna iväg toppen för större ventiler och portning.
~Johannes Sjöholm~
~Biltokig Mångsysslare~
Användarvisningsbild
Jokern / Woodridge
För mycket laddtryck
Inlägg: 141
Blev medlem: mån mar 26, 2007 6:35 pm
Ort: Skogås

Re: Opel Manta A får nytt liv med en T4 under huven

Inlägg av Jokern / Woodridge »

Jag nöjer mig med att enbart göra :thumbright: för detta projekt.
Caprice Coupe -78:a, utan respirator.
Jag gillar denna Oldsmobile som kör i Stock "otrimmad", 11,89sek!! Tung bil & liten lågkompad smog motor på 350 cu.in.!
Nästan magi.

"Det finns bara två tragedier i livet. Det ena är att uppnå det man drömmer om, det andra är att inte uppnå det" -Oscar Wilde

”Det är varje människas förbannade plikt, att bil ett original” -Albert Engström

"Retiring is easy...I've done it many times...." -Don "Big Daddy" Garlits
Skriv svar