A-traktor Bmw compact

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
turbodart
För mycket laddtryck
Inlägg: 192
Blev medlem: ons maj 02, 2007 10:34 am
Ort: Sandefjord,Norway

Re: A-traktor Bmw compact

Inlägg av turbodart »

Grattis. Hur løste du fartspärren mot m47n??
Daniel Krüger
MickeK
Forumsberoende
Inlägg: 608
Blev medlem: lör dec 03, 2011 2:48 pm
Ort: Påarp/Helsingborg

Re: A-traktor Bmw compact

Inlägg av MickeK »

Hastighets reglering från LOH electronics model H
Induktiv givare mellan lådorna som mäter hastigheten
MVH Micke

Med mål på 6,50 på 201m

PB 6,52s/182km
Tack till Nordic Tuning, Bakaxel.se, Mekonomen Helsingborg och KL racing.se
JoBy
Forumsberoende
Inlägg: 1473
Blev medlem: tor jan 05, 2006 2:29 pm
Ort: Timrå
Kontakt:

Re: A-traktor Bmw compact

Inlägg av JoBy »

Grattis! :thumbright:

Men jag förstår fortfarande inte hur den kan godkännas vid besiktning.
Funktionen i sig fungerar säkert utmärkt, men det ska ju vara svårt att ändra hastighetsbegränsningen också.
Konstruktiv hastighet
33 § A-traktor skall vara så ombyggd att dess högsta konstruktiva
hastighet uppgår till högst 30 km/h på horisontell
väg. Ombyggnaden skall vara så konstruerad och utförd att
det endast med stor svårighet går att öka A-traktorns högsta
konstruktiva hastighet.
Hur har du löst det?

Jag har svårt att tro att det tar med än fem minuter att gå förbi hastighetsbegränsningen.
Jonas Bylund
Bild
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6036
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: A-traktor Bmw compact

Inlägg av Steve »

Dom har varit rätt specifika när dom skrivit regpapperet :)
KAROSSERI TYP PICKUP, FLAK GODSLÅDA
MOTOR VOLVO B230F.
TVÅ VÄXELLÅDOR;
FRAM: VOLVO M47, 1,2,3,4,5 & R BRUKBARA
BAK: VOLVO M40 LÅST TILL 1:AN.
KONSTRUKTIV MAXHASTIGHET PÅ HÖGSTA VÄXEL 30 KM/H VID 2300RPM.
HASTIGHETEN REGLERAS AV EN KOMBINERAD VARVTALS-
OCH HASTIGHETSREGULATOR LOH ELECTRONICS MODELL H,
PLACERAD MED TÄNDSPOLEN I FÖRSLUTEN PLÅTLÅDA I MOTORUTRYMMET
BAKOM BATTERIET.
INDUKTIV PULSGIVARE I FÖRSLUTEN PLÅTLÅDA, MONTERAD MELLAN
VÄXELLÅDORNA.
BLÅ KONTROLLLAMPA MONTERAT RAKT OVAN INTRUMENTERINGEN
FÖR ATT TÄNDAS PRECIS INNAN DEN INDUKTIVA PULSGIVAREN BRYTER.
NÄR 30 KM/H UPPNÅS BRYTER REGULATORN STRÖMMEN TILL TÄNDSPOLEN.
OM SIGNAL FRÅN GIVAREN UTEBLIR, ELLER FORDONET STÅR STILLA,
REGLERAS MAXVARVTALET NED TILL 2300 V/MIN.
Visserligen är det väl inga större bekymmer att fiffla med det ändå, men är väl kanske mindre risk att nån fipplar med en sån där än en som går typ 27 vid 5000 rpm(som man MÅSTE fuska med för att kunna använda)
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
MickeK
Forumsberoende
Inlägg: 608
Blev medlem: lör dec 03, 2011 2:48 pm
Ort: Påarp/Helsingborg

Re: A-traktor Bmw compact

Inlägg av MickeK »

Japp. Bilen är byggd enl spec i intyget. Visst allt går att fuska med men 2300rpm vid 30km är behovet lågt och jag som byggare har intygat på att inga inbyggda varesig mekaniska eller elektriska funktioner är inbyggda. Lådorna till givare och styrbox/tändspole är försedda med möjlighet till plombering. Dessa är i nuläget bra skruvade men utan åtkomst från kupe vilket godtogs. Jag vill påstå att ryckspärrar är snabbaste sätt för manipulering. Blev 2.5tim övningskörning idag med dottern i 30km, det hade jag inte orkat om den varvat 6000rpm ;-)
MVH Micke

Med mål på 6,50 på 201m

PB 6,52s/182km
Tack till Nordic Tuning, Bakaxel.se, Mekonomen Helsingborg och KL racing.se
Skriv svar