Bygga vuxenleksak av Sveriges rostigaste 242:a

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
alexanderdenstore
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 55
Blev medlem: tis feb 12, 2013 6:21 pm
Ort: Eskilstuna

Re: Bygga vuxenleksak av Sveriges rostigaste 242:a

Inlägg av alexanderdenstore »

Hallå alla där ute,hoppas de är bra med er. För min del är de en dunderförkylning som ställer till de för tillfället o känns ju sådär med tanke på att de är sista semesterveckan för min del..

Jo de har inte blivit så mycket uppdateringar här senaste tiden p.g.a att de var en helvete massa att göra på jobbet sista månaden innan semestern,blev lätt 60h veckor vilket gjorde att tid över till garage,träning och umgänge med dom få vännerna man har blev väldigt lite av. De har hänt lite med 242,lite ny plåt har kommit dit,motor o sånt har lyfts ur och bilen har även fått sett soljus för första gången på länge så de har inte dött och de har inte sålts den finns kvar i garaget. Och som sagt vi har haft väldigt mycket att göra på jobbet och kommer tydligen ha så de har anställds 2 svetsare till och 1 kantpressare så förhoppningsvis ska de bli lugnt på den fronten.

Har även lyckats få en Saab 9-5:a som brukis,besiktades förra veckan och de blev lite 2:or men inge omöjligt o få ordning på (hoppas jag ialla fall) Sen skaffa jag mig ett till projekt som ska fixas lite med,kommer nog upp lite bilder och info här senare :D

Men 242:an är prio 1 så de kommer uppdates framöver på den som vanligt igen,så jag hoppas att ni som har följt fortfarande kommer följa i fortsättningen :)
Veni,Vidi,Vici
alexanderdenstore
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 55
Blev medlem: tis feb 12, 2013 6:21 pm
Ort: Eskilstuna

Re: Bygga vuxenleksak av Sveriges rostigaste 242:a

Inlägg av alexanderdenstore »

Gick ju o skaffa mig ett litet sidoprojekt ju,ska få lite små kärlek och sen besiktas. En gammal sur Merca,sitter en om 602 i nu med 5 växlad manuell låda Står TA31 motor utbytt Mercedes OM602 effekt ej uppmätt. Kan alltså bygga busbil på denna utan att besiktningen ska krångla allt för mycket :D

Bild

Bild
Veni,Vidi,Vici
alexanderdenstore
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 55
Blev medlem: tis feb 12, 2013 6:21 pm
Ort: Eskilstuna

Re: Bygga vuxenleksak av Sveriges rostigaste 242:a

Inlägg av alexanderdenstore »

Liten uppdatering är bättre än ingen alls :D

De har gått väldigt sakta fram med bilen tyvärr,har blivit kaos på jobbet,börja redan direkt efter semestern. En underleverantör till och som haft problem så vi har hamnat efter vilket har lett till väldigt mycket övertid. Jobbade i dag,kan ni tänka er på en söndag.. Sen har jag gått o blivit personlig tränare åt min bästa väns fru,har ju sprungit på gym sen jag var 14 i omgångar så lite kunskap har man allt. Sen så har jag ett stort speedway hjärta o mitt älskade lag Smederna har tagit sig hela vägen till sm-final. Men ska försöka komma in i rutiner igen och försöka hinna med garaget 5 dar i veckan. Men ni kan få glädjas lite av en bild iallafall :)

Bild

Lill-Erik kom med en rallybur från finess till mig i dag för jag hann faktiskt ut till garaget nån timme :)
Veni,Vidi,Vici
ander3on
Lite mer laddtryck
Inlägg: 17
Blev medlem: sön jul 22, 2007 6:47 pm
Ort: Uppsala

Re: Bygga vuxenleksak av Sveriges rostigaste 242:a

Inlägg av ander3on »

Läst igenom hela tråden, Riktigt snyggt jobb! Som flera sagt, kul att en 2 dörrars räddas :)
Ger mig lite mer motivation till att ta tag i min egna 242 :)
Marcus A

Volvo 242 -75 Turbo

Volvo 940 T5 - SÅLD
alexanderdenstore
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 55
Blev medlem: tis feb 12, 2013 6:21 pm
Ort: Eskilstuna

Re: Bygga vuxenleksak av Sveriges rostigaste 242:a

Inlägg av alexanderdenstore »

rostlagningen fortgår :)

Batteriet ska ju in i skuffen så batterihylla bort ;

Bild

Bild

Sen fick jag tag i plåtar till innerskärmarna fram för dom var ruttna:

Bild

Bild

Utsidan hjulhus har de oxså börjats med,dock är de jävligt bökigt o dåligt så de kommer ta tid och fixa:

Bild

Bild

Framvagnen har jag börjat rivigt,bara balk o styrservo kvar. Har oxså börja skrapat underredsmassa o mer rost har hittats :D
Bild

I helgen blir de NGK Masters så kommer tyvärr inte hinna med garage förns nästa vecka,ska försöka fixa bättre bilder då oxså.


Ha de!
Veni,Vidi,Vici
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6036
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Bygga vuxenleksak av Sveriges rostigaste 242:a

Inlägg av Steve »

Ska du verkligen ha den som "vuxenleksak"? :hihi: :hihi:
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
alexanderdenstore
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 55
Blev medlem: tis feb 12, 2013 6:21 pm
Ort: Eskilstuna

Re: Bygga vuxenleksak av Sveriges rostigaste 242:a

Inlägg av alexanderdenstore »

förra veckan blev ju katastrof,börja med att stuka foten ordentligt på jobbet,lindad o haltandes så blev de inte mycket mer än att man orka jobba,sen blev jag sjuk gick hem från jobbet på torsdagen och va hemma resten av veckan. Men den här veckan blev de lite garagetid :D

Framvagnen togs bort helt för bättre åtkomst :hey:

Bild

Sen börjades torpedväggen att lagas :thumbright:
Bild

Förstår inte hur den kan ha ruttnat så pass som den gjort .. :doh:
Bild

All rost bortkapad :thumbright:
Bild

Sen följde farsan med ut,delar ju garaget med han så han börja med andra sidan :wink:
Bild
Bild

Nu har ju vintern börjat knacka på så förhoppningsvis kommer de bli mer garagetid så man kommer vidare med bilen,ser mest fram emot och börja med buren faktiskt :lol:
Veni,Vidi,Vici
alexanderdenstore
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 55
Blev medlem: tis feb 12, 2013 6:21 pm
Ort: Eskilstuna

Re: Bygga vuxenleksak av Sveriges rostigaste 242:a

Inlägg av alexanderdenstore »

Steve skrev:Ska du verkligen ha den som "vuxenleksak"? :hihi: :hihi:
Klart jag ska, med tanke på att dom "kvinnor" jag träffat dom senaste åren inte ens velat snaska kotte :hey: så kommer jag nog bli mer tillfredsställd av att köra den här sen när den är färdig :thumbright:
Veni,Vidi,Vici
alexanderdenstore
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 55
Blev medlem: tis feb 12, 2013 6:21 pm
Ort: Eskilstuna

Re: Bygga vuxenleksak av Sveriges rostigaste 242:a

Inlägg av alexanderdenstore »

Hej alla smygisar (till er som tittar men inte skriver) I dag så fick jag äntligen svetsa lite på jobbet,har inte svetsat på säkert 2 veckor om inte mer men i dag blev de o damma av den gamle esaben bränna ihop lite redskapsfästen,I morgon ska jag tydligen få börja lära mig gasskärmaskinen så får se när man lyckas svetsa lite igen :hihi:

Mag solid 0.8 tråd,egentligen borde jag svetsat med rörtråd men Lill Erik den fittan har snott min nya svets jag fick innan semestern :roll:

Bild

Sen hann jag med lite garage i dag så de börjar ordna upp sig,dock inte färdigt för 5 öre :whistle:

Bild
Bild

Sen följde farsan med ut i dag o höll mig sällskap o han lyckades få ett par bitar färdiga

Bild
Bild

Är tänkt att jag ska ut i morgon en liten stund så får se om jag orkar med en liten uppdate i morgon eller ej :thumbright:
Veni,Vidi,Vici
ander3on
Lite mer laddtryck
Inlägg: 17
Blev medlem: sön jul 22, 2007 6:47 pm
Ort: Uppsala

Re: Bygga vuxenleksak av Sveriges rostigaste 242:a

Inlägg av ander3on »

Spännande projekt, Håller på att dona med en 242 med så detta ska följas :)
Marcus A

Volvo 242 -75 Turbo

Volvo 940 T5 - SÅLD
Hasse Bus
För mycket laddtryck
Inlägg: 248
Blev medlem: tis jan 16, 2007 4:30 pm
Ort: Vadstena
Kontakt:

Re: Bygga vuxenleksak av Sveriges rostigaste 242:a

Inlägg av Hasse Bus »

Japp "smyger runt" läser mycket men kommenterar lite.
Helt otroligt vilket jobb du gör med 242:an.
Vad är det för redskapsfäste?
Anledningen till att jag inte kommenterar är att jag inte kan tillföra något.
Har du däremot något du undrar över om en Volvo lastmaskin kanske jag kan hjälpa till.
Det ä en klen ursäkt, men så är det.
Har du problem med din Gula Volvo , askamaskinservice.se
Hans-Åke Rahm.
robinb3rgsten
För mycket laddtryck
Inlägg: 289
Blev medlem: tor feb 05, 2015 9:54 pm

Re: Bygga vuxenleksak av Sveriges rostigaste 242:a

Inlägg av robinb3rgsten »

Går ju åt rätt håll i alla fall en del rost som utplånas . Heja heja
alexanderdenstore
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 55
Blev medlem: tis feb 12, 2013 6:21 pm
Ort: Eskilstuna

Re: Bygga vuxenleksak av Sveriges rostigaste 242:a

Inlägg av alexanderdenstore »

Tackar,va heter din tråd? :D
ander3on skrev:Spännande projekt, Håller på att dona med en 242 med så detta ska följas :)
Veni,Vidi,Vici
alexanderdenstore
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 55
Blev medlem: tis feb 12, 2013 6:21 pm
Ort: Eskilstuna

Re: Bygga vuxenleksak av Sveriges rostigaste 242:a

Inlägg av alexanderdenstore »

tackar,ja många hade nog skrotat den när man fick bort allt spackel som gömde en hel del rost och fusklagningar,men dom har gamla 2 dörrarna börjar bli ovanliga o de är lite hemskt att se bilar gå till folkrace istället för att göras ordning. Är redskapsfästen för tillbehör (spade,spätt,piassavakvast etc.) finns att köpa på swecon har jag för mig (dock är de ju inte bara jag som svetsar så aa...)

Hasse Bus skrev:Japp "smyger runt" läser mycket men kommenterar lite.
Helt otroligt vilket jobb du gör med 242:an.
Vad är det för redskapsfäste?
Anledningen till att jag inte kommenterar är att jag inte kan tillföra något.
Har du däremot något du undrar över om en Volvo lastmaskin kanske jag kan hjälpa till.
Det ä en klen ursäkt, men så är det.
Veni,Vidi,Vici
alexanderdenstore
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 55
Blev medlem: tis feb 12, 2013 6:21 pm
Ort: Eskilstuna

Re: Bygga vuxenleksak av Sveriges rostigaste 242:a

Inlägg av alexanderdenstore »

ja snart är hela bilen utbytt :doh:
robinb3rgsten skrev:Går ju åt rätt håll i alla fall en del rost som utplånas . Heja heja
Veni,Vidi,Vici
Skriv svar