Bygga vuxenleksak av Sveriges rostigaste 242:a

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
alexanderdenstore
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 55
Blev medlem: tis feb 12, 2013 6:21 pm
Ort: Eskilstuna

Bygga vuxenleksak av Sveriges rostigaste 242:a

Inlägg av alexanderdenstore »

De hela började med att jag fick erbjudande o köpa en 242-75 som då redan hade byggts om för att klara en reggbesiktning,lite roligt godis hade bilen med och förra ägaren antog mitt bud så 2013-10-20 blev jag lycklig ägare. Hade inge garage när jag köpte bilen så mest blev de lite småpillande och fixande för och kunna fixa besiktningen. Dock upptäcktes rost på lite vitala ställen och när man börja riva ordentligt så insåg man att de skulle behöva ett garage för att få ordning på bilen. Månaderna gick och garage var de ont om men till slut för ungefär ett år sen hitta jag ett garage och då börja äventyret.

Bilen då,en orange Volvo 242:a utrustad med en b21et,m47 låda med sinter och förstärkt tryckplatta,1031 bakaxel med lamelldiffen,väghållningskitt runtom med riktiga dämpare och sänkfjädrar,3 tum från turbon hela vägen bak,ombyggd garret snurra med uppställt k-sprut. Ventilerade bromsar fram etc. Sitta still stolar från opel manta,lite extra mätare mm.

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Började med att bogsera bilen till garaget,soppa slangen i motorrummet hade torkat sönder o spruta bensin
Bild

Sen var de bara o pallra upp bilen och börja kapa
Bild

Hela kupègolvet var ihjäl mer eller mindre så de var bara o börja med och göra nya bottnar på inner trösklar för att kunna sätta dit nya golvplåtar.

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Sen när insidan var gjord var de bara o börja med utsidan

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Sen fortsatte de o bytas plåt bakåt,ny innerskärm,egengjord hjulbalja á la 242 GT

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

När vänstersidan vart klar så var de bara och börja med höger,samma där,allt ruttet så de blev nya golv,nya balkar,ny inner/ytterskärm mm.

Bild

Högersidan bjöd på mer överraskningar än vänster,massa fusklagningar b.la
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Eftersom bilen ska gå fort rakt fram så byggdes även hjulhusen om lite grann :D

Bild
Bild
Bild

Ska leta upp lite mer bilder på telefonen då arslet på bilen oxså är bytt en massa plåt på. Tänkte att jag skulle ut till garaget i morgon och köra en heldag,hade planer på o köra lörda med men måste jobba i helgen,behövs då de gått åt mellan 10.000-15.000 på bara plåt än så länge till bilen

Lite uppdate;

Bild
Bild
Bild

Bild

Va ute några timmar igår i garaget och fick lite gjort,hörnet vid dörren blev klart

Bild
Bild

Sen hitta jag en till fusklagning som jag absolut inte kunde ha kvar

Bild

Nya plåtar gjordes

Bild
Bild
Bild

Är tänkt att jag ska ut i morgon o köra lite,förhoppningsvis får jag ihop balken helt och kan börja med skuffgolvet,tänkt att de ska bli en fuelcell med catch tank o dubbla pumpar mm. :)
Veni,Vidi,Vici
Jesper Mäki
För mycket laddtryck
Inlägg: 103
Blev medlem: lör nov 07, 2009 6:37 pm
Ort: Kardis

Re: Bygga vuxenleksak av Sveriges rostigaste 242:a

Inlägg av Jesper Mäki »

Fina rostlagningar :thumbright: vet precis hur mycket rost de verkar kunna finnas just där golv möter innertröskel, rostlagat lite i en 244 -75 jag, ju mer man kapar ju mer rost hittar man.. Ekonomiplåtarna är dock fina att hålla på med!

B21an följde med bilen som jag förstod? Va har du för motorplaner?
alexanderdenstore
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 55
Blev medlem: tis feb 12, 2013 6:21 pm
Ort: Eskilstuna

Re: Bygga vuxenleksak av Sveriges rostigaste 242:a

Inlägg av alexanderdenstore »

Tackar,skulle dock vilja ha en bättre svets men man kan inte få allt man vill :P de är ju mest för att de är 3 plåtar på varandra (inre/yttre tröskel och golv) sen var de ju inte så smart konstruktion av volvo för allt skit som kom ner i friskluftintaget (barr,löv etc.) hamna ju i trösklarna och förmultna..

Japp de gjorde den,kommer nog köra T6 i den så både b21 et motorn o m47:an med hastighetsvajer kommer bli "över".
Veni,Vidi,Vici
Användarvisningsbild
silversurfaren
För mycket laddtryck
Inlägg: 232
Blev medlem: tis jan 22, 2008 3:59 pm
Ort: Ursviken/skellefteå

Re: Bygga vuxenleksak av Sveriges rostigaste 242:a

Inlägg av silversurfaren »

banan vilket jobb du lagt ned på den! :thumbright: Och snygga bitar du gjort
Nyfiken,vilken del av landet bor du? (söker en M47)
Användarvisningsbild
Perkele70
Forumsberoende
Inlägg: 1058
Blev medlem: sön maj 06, 2007 9:48 am
Ort: ELDSMARK /GIDEÅ /ÖRNSKÖLDSVIK

Re: Bygga vuxenleksak av Sveriges rostigaste 242:a

Inlägg av Perkele70 »

du räddar en 242a!
du är en ängel!
har inga roliga bilar!;)
alexanderdenstore
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 55
Blev medlem: tis feb 12, 2013 6:21 pm
Ort: Eskilstuna

Re: Bygga vuxenleksak av Sveriges rostigaste 242:a

Inlägg av alexanderdenstore »

silversurfaren skrev:banan vilket jobb du lagt ned på den! :thumbright: Och snygga bitar du gjort
Nyfiken,vilken del av landet bor du? (söker en M47)
Tack så mycket,hoppas man får lön för mödan sen bara. Farsan har ju vart med både i wheels och även bilsport classik så jag måste ju med försöka komma med i nån ;) jag bor i Södermanland,så mer eller mindre mitt i landet.
Veni,Vidi,Vici
alexanderdenstore
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 55
Blev medlem: tis feb 12, 2013 6:21 pm
Ort: Eskilstuna

Re: Bygga vuxenleksak av Sveriges rostigaste 242:a

Inlägg av alexanderdenstore »

Perkele70 skrev:du räddar en 242a!
du är en ängel!
Tack så mycket,ja dom är ju inte direkt jätte vanliga längre så man blir ju smått förbannad när man ser folk som skrotar dessa eller bygger folkrace bil,o då är de ofta bilar i bättre skick än vad jag starta med.
Veni,Vidi,Vici
alexanderdenstore
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 55
Blev medlem: tis feb 12, 2013 6:21 pm
Ort: Eskilstuna

Re: Bygga vuxenleksak av Sveriges rostigaste 242:a

Inlägg av alexanderdenstore »

Var ute ett par timmar i dag och dona,flöt på rätt så bra faktiskt

Bild
Bild
Bild

Sen så hitta man ju en lagning som inte var okej..
Bild

De fixades till sen blev de även lite ny golvplåt

Bild
Bild

Är tänkt att jag ska ut o köra lite i morgon med,hoppas på att de går lika bra i morgon med :)

Då kanske ni kommer få en bild på hur jag har tänkt att golvet kommer bli,planen är att jag ska ut i helgen o hålla på lite och jag hoppas på att bli klar med alla plåtar och fått de punktat iallafall.
Veni,Vidi,Vici
robinb3rgsten
För mycket laddtryck
Inlägg: 289
Blev medlem: tor feb 05, 2015 9:54 pm

Re: Bygga vuxenleksak av Sveriges rostigaste 242:a

Inlägg av robinb3rgsten »

Bra kämpat o snyggt o seriöst
alexanderdenstore
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 55
Blev medlem: tis feb 12, 2013 6:21 pm
Ort: Eskilstuna

Re: Bygga vuxenleksak av Sveriges rostigaste 242:a

Inlägg av alexanderdenstore »

Fick några timmar i dag i garaget

Bild

Självklart måste man köra med volvos svetspasta när de blir dubbelplåt

Bild

Sen börja jag med golvet,för o få till en av alla bitar var man tvungen och improvisera,dock blev jag inte nöjd med den,får se om de går o rädda eller om jag måste komma på en annan lösning.

Bild
Bild
Bild
Bild

Tänkte dra till garaget på lördag och försöka få färdigt golvet,iallafall med plåt och få de ihop punktat allting. För sen när golvet är klart ska jag gå igenom allt från sitthöjsplåten och bakåt och kolla vart jag har missat och svetsat/slipat så när de är gjort så ska jag börja jobba mig framåt,motor,låda och framvagn ska bort så man kommer åt överallt. De är tänkt att i slutet av april ska buren va i och klar. Så man kan börja leta motor och börja med det roliga :)
Veni,Vidi,Vici
alexanderdenstore
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 55
Blev medlem: tis feb 12, 2013 6:21 pm
Ort: Eskilstuna

Re: Bygga vuxenleksak av Sveriges rostigaste 242:a

Inlägg av alexanderdenstore »

robinb3rgsten skrev:Bra kämpat o snyggt o seriöst
Tackar,ja ska man lägga tid och pengar i en större skala så tycker iallafall jag att de ska vara seriöst gjort.
Veni,Vidi,Vici
Truls_Nordahl
För mycket laddtryck
Inlägg: 407
Blev medlem: sön jan 01, 2017 3:10 am
Ort: Österlen/Skåne

Re: Bygga vuxenleksak av Sveriges rostigaste 242:a

Inlägg av Truls_Nordahl »

Jisses! Där var lite att svetsa! :shock: Snyggt jobbat! :thumbright:
Bild

Tack till:
Bil Bengtsson i Simrishamn
do88.se
KL Racing
alexanderdenstore
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 55
Blev medlem: tis feb 12, 2013 6:21 pm
Ort: Eskilstuna

Re: Bygga vuxenleksak av Sveriges rostigaste 242:a

Inlägg av alexanderdenstore »

De blev garaget i dag,men inte mitt utan jag husa i farsans garage och fixa lite med min 940 turbo jag har,3 bilar blir för mycket när alla tre har saker som måste fixas .. Fick iallafall tätt på oljeläckage motor,ägaren innan tyckte att packningen på oljereturen inte behövdes (den i blocket) utan använde sig av en halv tub flytande packning istället.. Lilla handbromsvajern var av så den byttes oxså samt bromsbackar bak och så blev det en översyn av bilen. Ska kolla över styrväxeln och fixa läckage på den med sen blir de besiktning. Dock så är den där bilen mer besudlad än en prostituerad på Malmskillnadsgatan så de kommer bli mycket skruva med den bilen innan den är ok.
Veni,Vidi,Vici
alexanderdenstore
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 55
Blev medlem: tis feb 12, 2013 6:21 pm
Ort: Eskilstuna

Re: Bygga vuxenleksak av Sveriges rostigaste 242:a

Inlägg av alexanderdenstore »

Truls_Nordahl skrev:Jisses! Där var lite att svetsa! :shock: Snyggt jobbat! :thumbright:

Tack så mycket,de har blivit en del svetsning men de är de värt när man får utseendet som man själv vill ha de :)
Veni,Vidi,Vici
Truls_Nordahl
För mycket laddtryck
Inlägg: 407
Blev medlem: sön jan 01, 2017 3:10 am
Ort: Österlen/Skåne

Re: Bygga vuxenleksak av Sveriges rostigaste 242:a

Inlägg av Truls_Nordahl »

Absolut! :)
Bild

Tack till:
Bil Bengtsson i Simrishamn
do88.se
KL Racing
Skriv svar