Bygga vuxenleksak av Sveriges rostigaste 242:a

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
alexanderdenstore
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 55
Blev medlem: tis feb 12, 2013 6:21 pm
Ort: Eskilstuna

Re: Bygga vuxenleksak av Sveriges rostigaste 242:a

Inlägg av alexanderdenstore »

Tackar,de har jag inte funderat ut en,t6 visst fränt ljud,t5 också fränt ljud,V8 bara för jag är uppväxt med jänk o raggarkulturen mja inte bestämt mig än,har dock en känsla att pengarna kommer spela in där på vad de blir för val :P
Henkken skrev:Ser ju för jäkla fint ut det där, vad blir det för drivlina?
Tänker du köra t6 twin eller singelturbo?
Sprut och så vidare?
Kanske du redan skrivit det nånstans men då har jag totalmissat det Bild

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
Veni,Vidi,Vici
alexanderdenstore
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 55
Blev medlem: tis feb 12, 2013 6:21 pm
Ort: Eskilstuna

Re: Bygga vuxenleksak av Sveriges rostigaste 242:a

Inlägg av alexanderdenstore »

Tackar 8) Ja där min har rostat är ju där precis alla rostar p.g.a konstruktionen :doh: men ändå bilarna är gamla så ändå bra att dom inte har ruttnat mer med tanke på dom svenska vägarna i vintertid :thumbdown:
subw000fer skrev:Bra jobbat!
Vet PRECIS vad du har att jobba med :hihi:
Har en tråd här sedan min påbörjan av renovering men photobucket har beslutat sig för att inte fungera längre så bilderna kan inte visas. http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=42868

Men bilderna är läskigt lika dina bilder, bara att min var mossgrön där det fanns färg kvar. Exakt samma rostangrepp :P

Lycka till, fortsätt kämpa!
Veni,Vidi,Vici
alexanderdenstore
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 55
Blev medlem: tis feb 12, 2013 6:21 pm
Ort: Eskilstuna

Re: Bygga vuxenleksak av Sveriges rostigaste 242:a

Inlägg av alexanderdenstore »

Tackar, I will try :thumbright:
Drakir skrev:följer varenda steg utan att tillägga nått, fortsätt inspirera!
Veni,Vidi,Vici
alexanderdenstore
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 55
Blev medlem: tis feb 12, 2013 6:21 pm
Ort: Eskilstuna

Re: Bygga vuxenleksak av Sveriges rostigaste 242:a

Inlägg av alexanderdenstore »

Ja nu har de brakat åt helvete på riktigt på jobbet,En av gammelgubbarna gick ju i pension i fredags han var en av svetsarna och torsdagen dan innan gick båda våra nya svetsare och sa upp sig så de ser riktigt mörkt ut på Kammeruds avbytarbänk nu för garagetid i feb... Men men var ute i garaget i dag och fick lite gjort :thumbright:

Utsidan klar av insidan eller vad man ska säga :roll:
Bild

Sen gjordes de en ny plåt vid fjäderbensskålen,blev sådär för de var många bockningar o former åt alla håll o kanter så fick bocka till den på plats samtidigt som man svetsa den,tog inte bild på den då jag tycker den blev totalt misslyckad men sen fortsatte jag med o göra utsidan

Bild
Bild

Kommer helsvetsa den innan den sätts dit.


Farsan var med ut för han är oxså mellandagsledig och hade inget att göra så han fortsatte med andra sidan,som är sämre ändå..

Bild
Bild

Är tänkt att jag ska ut i morgon o hålla på lite så de kan dyka upp lite bilder i morgon med :hey:
Veni,Vidi,Vici
alexanderdenstore
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 55
Blev medlem: tis feb 12, 2013 6:21 pm
Ort: Eskilstuna

Re: Bygga vuxenleksak av Sveriges rostigaste 242:a

Inlägg av alexanderdenstore »

var ut idag och gjorde färdigt hjulhuset,dock är plåten så satans tunn så de går bajs o svetsa och blir apfult men svetsa slipa,svetsa.slipa,svetsa slipa så blir de nog bra till slut.. :roll: 8)

Bild

Sen eftersom de gick så sjukt jävla dåligt så börja jag med att tillverka en plåt istället den blev lite lurig men efter lite tänkande och improviserande med mothåll i skruvstädet och lite stöd svetsat i form av rör kunde jag likna pressningen som ska vara :hey:

Bild
Bild
Bild

Sen följde farsan med ut i dag oxså och fortsatte med andra sidan :thumbright:

Bild

Får vi se om jag hinner ut i morgon,ska på nyårsfest på söndag så behöver kirra lite dricka och kläder i morgon så vi får se om jag hinner ut nånting :roll:
Veni,Vidi,Vici
Torbo
Lite mer laddtryck
Inlägg: 42
Blev medlem: fre nov 16, 2012 12:04 am

Re: Bygga vuxenleksak av Sveriges rostigaste 242:a

Inlägg av Torbo »

Fantastisk! Flott arbeid og mye fin plateteknikk og sveis! Og en tålamod uten grenser. Du kunne overlevd i villmarken!
Skulle gjerne vært og sett når du jobber!
Skulle lært meg noen knep...

Lykke til videre! :wink:
Användarvisningsbild
steppen
För mycket laddtryck
Inlägg: 123
Blev medlem: mån jul 29, 2013 8:15 am

Re: Bygga vuxenleksak av Sveriges rostigaste 242:a

Inlägg av steppen »

Hej
Så kul att se lite från dig igen. Riktig inspiration när man ska börja med sitt eget .
Kämp på . Vi bor inte så långt från varandra ser jag..
Snyggt jobbat

Skickat från min SM-G955F via Tapatalk
alexanderdenstore
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 55
Blev medlem: tis feb 12, 2013 6:21 pm
Ort: Eskilstuna

Re: Bygga vuxenleksak av Sveriges rostigaste 242:a

Inlägg av alexanderdenstore »

Tackar så hemskt mycket :D
Torbo skrev:Fantastisk! Flott arbeid og mye fin plateteknikk og sveis! Og en tålamod uten grenser. Du kunne overlevd i villmarken!
Skulle gjerne vært og sett når du jobber!
Skulle lært meg noen knep...

Lykke til videre! :wink:
Veni,Vidi,Vici
alexanderdenstore
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 55
Blev medlem: tis feb 12, 2013 6:21 pm
Ort: Eskilstuna

Re: Bygga vuxenleksak av Sveriges rostigaste 242:a

Inlägg av alexanderdenstore »

Tackar :P Ja motivationen har varit lite dålig på sista tiden men dom här dagarna man vart ute nu o hållit på har de flytigt på bra så den börjar komma tillbaka igen :thumbright:
steppen skrev:Hej
Så kul att se lite från dig igen. Riktig inspiration när man ska börja med sitt eget .
Kämp på . Vi bor inte så långt från varandra ser jag..
Snyggt jobbat

Skickat från min SM-G955F via Tapatalk
Veni,Vidi,Vici
alexanderdenstore
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 55
Blev medlem: tis feb 12, 2013 6:21 pm
Ort: Eskilstuna

Re: Bygga vuxenleksak av Sveriges rostigaste 242:a

Inlägg av alexanderdenstore »

va ute lite snabbt i dag för de fanns inte så mycket tid över men hann få dit plåten i motorrummet (den som gjordes igår)
Sen fixa jag ett hål som var under rutan på högersidan bakom skärmen sen blev de inte så mycket mer. I morgon är de winterburst och nyårsfest så blir inge garage då men finns ju en ledig måndag innan jobbet börjar igen :thumbright:

Ett par bilder blev de,missa dock motorrummet :doh:


Ny innerplåt gjordes,även här hade de rostat sig lövtunt så de blev lite fula ord innan de var ihop
Bild

Ny ytterplåt på oxså,svårt o ta bilder när de glänser så förbannat :roll:
Bild

Får passa på att önska er alla ett gott nytt år och så siktar vi på 2018 :thumbright:
Veni,Vidi,Vici
alexanderdenstore
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 55
Blev medlem: tis feb 12, 2013 6:21 pm
Ort: Eskilstuna

Re: Bygga vuxenleksak av Sveriges rostigaste 242:a

Inlägg av alexanderdenstore »

Hej alla goda o glada,nytt år men samma gamla rutiner :hey:

Har hunnit med 2 dagar i garaget nu under veckans gång,tänkte väl att jag skulle ut till garaget på lördag också men än är inge spikat.

Vad har hänt då,jo en plåt har gjorts fram vid kylarbalken,gjorde den igår och helsvetsa och slipa i dag :thumbright:
vet att de är ett hål men jag tycker de hålet inte fyller nån funktion mer än att de hjälper till att få rosten att gro så de gick fetbort :hihi:

Bild

Andra sidan är också rutten dock inte lika men den kommer bli ordning på den med :thumbright:
Bild

De har blivit lite framgång med hjulhuset,ser fördjävligt ut nu men de kommer bli bra sen när de är klart. Så ursäkta lapptäcket men har man bara ett skruvstäd och en biltema bock så blir de inte bättre tyvärr :roll:

Bild
Bild

Förresten,va tycker ni? vill ni ha lite före och efterbilder på allt ruttet eller bara när plåtarna sitter på plats? :confused:
Veni,Vidi,Vici
MVA-Productions
För mycket laddtryck
Inlägg: 299
Blev medlem: fre jul 19, 2013 9:27 pm
Ort: Ulricehamn

Re: Bygga vuxenleksak av Sveriges rostigaste 242:a

Inlägg av MVA-Productions »

före och efter bilder tycker iaf jag är roligast!
Snyggt jobb tycker jag du gör och jag känner att din tråd motiverar mig att själv ta tag i min gamla rostiga 242 igen! :thumbright:
alexanderdenstore
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 55
Blev medlem: tis feb 12, 2013 6:21 pm
Ort: Eskilstuna

Re: Bygga vuxenleksak av Sveriges rostigaste 242:a

Inlägg av alexanderdenstore »

Då får de nog blir så :thumbright:
Nice o höra,tycker fler bilar borde räddas,har sett bilar i mycket bättre skick än min gått till skrot/blivit folkrace bil vilket är jäkligt synd..

MVA-Productions skrev:före och efter bilder tycker iaf jag är roligast!
Snyggt jobb tycker jag du gör och jag känner att din tråd motiverar mig att själv ta tag i min gamla rostiga 242 igen! :thumbright:
Veni,Vidi,Vici
alexanderdenstore
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 55
Blev medlem: tis feb 12, 2013 6:21 pm
Ort: Eskilstuna

Re: Bygga vuxenleksak av Sveriges rostigaste 242:a

Inlägg av alexanderdenstore »

Lördag igen och vad gör man då,jo man spenderar lite tid i garaget så klart när man varken har flickvän eller barn :thumbright:

Började med att ta tag i lite rost igen :hey:

Bild

Började med att kapa bort de dåliga,plus lite till för att få bort dubbelplåt :hihi:
Bild

Sen när man fått ett stort hål,blåst ur all löst skit så var de dags för en ny plåt,använde den gamla som mall för att få med bockningarna.
Bild

Sen Var de bara att punkta dit plåten så den hamna kant i kant med karossen o sen helvsetsa och slipa :hihi:
Bild

Sen vet vi ju alla att laga rost inte är så jäkla kul så då fick de bli lite annat ... :hey:

Bild
Bild

Måste kolla upp regelverket vad som sägs,tycker 3mm känns tunt,funderar på och förstärka upp boxarna på ovansidan med en 5mm plåt :confused:
Veni,Vidi,Vici
alexanderdenstore
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 55
Blev medlem: tis feb 12, 2013 6:21 pm
Ort: Eskilstuna

Re: Bygga vuxenleksak av Sveriges rostigaste 242:a

Inlägg av alexanderdenstore »

har blivit lite tid i garaget,nu är alla boxar gjorda till buren,dock har jag aldrig byggt bur innan o nu ska jag försöka mig på och göra en grupp h rallybur,vem gillar inte utmaningar liksom :hey:

Dock önskar jag lite byggbilder på rallyburar samt vart man hittar regelverket på hur man måste bygga för att sfro regga :roll:

Kan bju på en bild iallafall :thumbright:

Bild
Veni,Vidi,Vici
Skriv svar