Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: sön jun 25, 2017 8:05 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 110 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 4, 5, 6, 7, 8
Författare Meddelande
InläggPostat: mån jun 12, 2017 8:28 am 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: mån nov 10, 2014 9:55 am
Inlägg: 73
Ort: Umeå
Jens Gustavsson skrev:
bra jobbat! nu kan du snart tanka/mappa e85 och ladda på lite mer då du har en fin låda. eller fins det andra svaga länkar i drivlinan? vist körde du backe i går?

mvh jens


Ja precis, är väl min tanke! Ska dit med en större bakdiff under året, sen är den nog redo för E85!

super7 skrev:


Precis! :D

I helgen kördes alltså äntligen första tävlingen, vilken upplevelse!

Började helgen med att lasta bilen och servicebussen efter jobbet på fredag, tog med mig lite reservdelar (två drivaxlar bland annat) och annat som behövs på tävling, såsom domkraft, pressenning m.m.

Åkte upp till stugan för att spara lite tid på lördagmorgon och sov där.
På lördag morgon kl 05:40 lämnade vi stugan påväg mot Åsele, var dimmigt och ca 7 grader varmt!

Bild

Väl på plats anmälde vi oss och hittade en serviceplats att ställa bilen på. Vädret visade sig från sin bästa sida i Åsele och vilken utsikt det var från serviceplatsen! Bra uppladdning.

Bild

Bild

Bild

Vi gick igenom bilen en gång till och efterdrog de bultar vi tänkte kunde vara lösa. Diffen behövde bland annat dras på!

Efter det tog vi oss en promenad längs banan, ca 1570 meter lång men riktigt brant! Blev ett bra motionspass och bra uppladdning så hjärnan vaknade :)

Kl 10:30 var det förarmöte, sen var det bara att sätta sig i bilen och rulla ner till starten. Själva serviceplatsen var på toppen av backen så inför varje körningen körde alla bilar nedför backen och ställde sig i kö för att starta. Jag hade nummer 4 så fick starta rätt tidigt och slapp stå och vänta!

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Påväg ner för start!

Bild

Bild

Tävlingen innebar 3 rundor uppför backen, endast bästa tiden räknades.

Efter första rundan låg jag 9:a totalt och 3:a i klassen med en tid på 1:05,99, ca 6 sekunder efter bästa bil! Min bilen kändes väldigt bra, lådan är helt underbar! Går inte att jämföra med originallåda, bilen känns helt annorlunda :) Nu är det en tävlingsbil ;)

Hissade upp bilen och kollade så inget läckte, allt såg bra ut. Inget hade lossnat och inga missljud eller konstiga lukter :) Underbart!

Till 2:a rundan förbättrade jag ca 2.5 sekund till en tid på 1:03,24 vilket räckte till en 5:e bästa tid och 3:a i klassen! Började få upp tempot lite, bilen är lite väl överstyrd utan diffstyrningen, speciellt när man åker lite fortare och provocerar. Åker gärna lite understyrt så man kan lita på att bilen inte kastar ut arslet i tid och otid :) Väldigt nöjd med körningen ändå!

Inför sista rundan bestämde jag mig för att göra en bättre start (hade gjort lite mjukare starter för att inte köra sönder något) för att kunna kapa lite tid i starten.
Detta gjorde ca 0.2 sekunder, dock förbättrade vissa andra förare mer så dagen slutade på en 6:e plats totalt och en 3:e plats i klassen med en tid på 1:03,04. Supernöjd med resultatet för att knappt ha kört bilen :D

Bjuder på två filmer från sista rundan, hade bra ladd tycker jag :) Första filmen går lite brett då jag snuddar däckshögen med fronten :D

https://youtu.be/04oieObS1cs

https://youtu.be/NyQzQRZPqlY

Den låter rätt brutalt! :) Mer ljud framifrån än jag hade förväntat mig!

Bild

Bilen efter tävlingen, inget trasigt och inga läckage! Skönt att få komma hem med hel bil ;) Nästan det bästa var att allt jag ändrat har fungerat, bilen känns väldigt snäll och följsam på vägen. Kommer bli grymt när jag får dit styrningen till mittdiffen och en riktigt lamellbakdiff! :)

Bild

Fick till och med komma upp på pallen :D

Bild

Efter att ha spenderat helgen hos min sambos föräldrar i Dorotea så lastade vi av bilen hemma igen igår kväll.

Vill bara passa på att tacka alla som gjort detta möjligt! Framförallt mina föräldrar och min sambo som följde med under helgen, hade inte gått utan er :)

Får se när nästa tävling blir, har mycket på jobbet och i livet nu innan sommaren, nästa garanterade tävling är i Augusti i Sävar utanför Umeå!

På återseende!

_________________
// Fredrik Anderholdt Helgesson


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis jun 13, 2017 7:25 am 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20193
Ort: Tomterna/sävar
kul att läsa så bra race rapport :thumbright:

fick du med nå bra data loggar från racet? vore kul att se

mvh jens

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis jun 13, 2017 8:56 am 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: mån nov 10, 2014 9:55 am
Inlägg: 73
Ort: Umeå
Jens Gustavsson skrev:
kul att läsa så bra race rapport :thumbright:

fick du med nå bra data loggar från racet? vore kul att se

mvh jens

Kul att det uppskattas :)

Nope, jag var totalt värdelös och glömde tömma interna minnet... På Link G4 skrivs inte gamla loggar över utan den slutar logga istället :) Och glömde som sagt datorn när jag testade så är inte så stolt över mig själv ;)
Ska koppla in en brytare så jag enkelt kan starta och stoppa loggningen och bara logga det jag känner är nödvändigt eftersom jag har så begränsat internminne :)

Ska så småningom även montera in en liten 10" laptop jag har så kan jag logga direkt till den :)
Får jag ju även livedata från boxen på ett enkelt sätt!

_________________
// Fredrik Anderholdt Helgesson


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis jun 13, 2017 11:51 am 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20193
Ort: Tomterna/sävar
det är synd link har så dåligt intärn minne annars ett bra system! med vems så loggar det alltid allt och det räcker ca 1000 timmar!

man lär sig inget utan logg (om man överdriver lite kanske :) ) man ser både hur bil, motor, chafför jobbar om man kan analysera bra iallafall.

mvh jens

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis jun 13, 2017 11:58 am 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: mån nov 10, 2014 9:55 am
Inlägg: 73
Ort: Umeå
Jens Gustavsson skrev:
det är synd link har så dåligt intärn minne annars ett bra system! med vems så loggar det alltid allt och det räcker ca 1000 timmar!

man lär sig inget utan logg (om man överdriver lite kanske :) ) man ser både hur bil, motor, chafför jobbar om man kan analysera bra iallafall.

mvh jens

Ja, det är väldigt synd! Hade velat logga varje gång jag startade motorn så man har data från varje körning :) Känns inte som att det hade kostat mycket att stoppa in mer än 4mb?
Antar dock att det har med hur systemet är uppbyggt och begränsningar i hårdvara/mjukvara då även G4+ är byggt på G4 som är ett förhållandevis gammalt system vid det här laget :)

Pratade med Links support häromdagen och vad jag förstod på honom skulle de erbjuda mer minne när Link G5 kommer ut :)
Fick dock inget bra svar varför det var så lite minne på G4 och G+ annat än att det räckte när G4 laserades :P Vilket jag synar!

Jag vill tro det också, dessutom får man en historik på hur bilen beteer sig under olika förhållanden så man kan gå tillbaka och kolla när något går snett eller om man får problem :)

_________________
// Fredrik Anderholdt Helgesson


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 110 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 4, 5, 6, 7, 8

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Gson adak, Jimmen och 8 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010