Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: mån jan 22, 2018 9:16 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Ny tråd Svara på tråd  [ 157 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 7, 8, 9, 10, 11
Författare Meddelande
InläggPostat: tor jan 11, 2018 11:19 am 
För mycket laddtryck

super7 skrev:
FAH skrev:
På lördag har jag fått möjlighet att testa på en väg utanför Umeå så det ska bli riktigt spännande att se hur bilen beter sig nu :)

Om det är där det testades lite förra helgen så är det riktigt bra fäste och bra plogat :thumbright:

//Nisse

Det var det nog, tyvärr blev jag dock sjuk och har varit så sedan onsdag förra veckan, därav radiotystnaden!
Har alltså tyvärr inte hunnit provköra bilen nått...

Hjulinställningen är dock fixad, visade sig behövas! :)
Stod väldigt fel så inte konstigt att bilen betedde sig lite lustigt i högre farter.
Nu är den justerad så jag 0 toe runtom och ca 1-1.5 grad camber runtom, ska bli intressant att känna skillnaden!

Bild

Bild på bilen under hjulinställningen, alltid kul med nån bild så man har det dokumenterat!

Bild

Bild på vinklarna före och efter justering... Här ser man att det inte var helt optimalt bak, negativ camber på en sida och positiv på den andra :D

I tisdags blev bilen A-besiktad utan anmärkning så nu är vi redo inför säsongen!

Mår bättre idag så blir en kort provkörning ikväll för att känna så allt lirar, får se om man kan se nått på incar-filmen! På återseende!

InläggPostat: lör jan 13, 2018 9:52 am 
Forumsberoende

FAH skrev:
...får se om man kan se nått på incar-filmen!

Det vore kul att få se!
:thumbright:

Tappa inte sugen,
världen är full av tappade sugar.

InläggPostat: lör jan 13, 2018 8:10 pm 
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

hur gick det i dag?

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS

InläggPostat: mån jan 15, 2018 12:01 pm 
För mycket laddtryck

Här kommer svaret Jens!

Hej igen!

En tävlingshelg har passerat så här kommer en liten tävlingsrapport :)

Men innan det ska vi backa bandet till torsdagens korta test då jag lika förbannat hade problem med mittdiffen!
Började provköra lite och då verkade allt funkar bra, bromsarna tog mycket bättre och bilen låg bra på vägen, skönt :)
Sen kom jag på att jag skulle prova låsa mittdiffen, när diffen blir låst börjar hela drivlinan låsa upp sig och bakvagnen börjar hoppa!
Precis som om det är fel utväxling i bakdiffen...
Kör inte nått mer utan lastar bilen och åker hem med pannan i djupa veck!

Ringer säljaren av lådan och det visar sig att han upptäckt samma sak när han monterat och testat sin nya låda dagarna innan!
Efter lite fundering och en koll i hans bakdiff så står det klart att min låda har 4.44 i slutväxel, en utväxling som inte finns i någon Subaru-modell med 6-växlad låda som såldes till gemene man :)
Han köpte bilen med lådan i utan information om att det skulle vara bytt utväxling, enligt växellådskoden är det 3.9 och det är även det som står på bakdiffen.

Kontentan är att jag har 4.44 i framdiffen och 3.9 i bakdiffen :D
Ingen fara om jag kör med diffen öppen men det förklarar ett och annat, varför bilen känts så himla överstyrd! Vill bakhjulen gå snabbare än framhjulen är det inte så konstigt ;)
Skönt att veta vad orsaken är, har fått tag i diff med rätt utväxling av köparen så det kommer lösa sig enkelt och jag hoppas att jag äntligen ska få en riktigt fyrhjulsdriven bil :D

Nåja, åter till tävlingen!

Stärkesmarksrundan kallas tävlingen, går i byn där min farfar är uppvuxen :)
Ca 5 mil totalt med ca 2 mil sträckor på nyhyvlade vägar, underbart underlag!
2 sträckor som kördes 2 ggr med lite varierad sträckning, ca 32 startande i olika klasser.

Bild

Bild från kvällen innan tävlingen.

Gick in med inställningen att få köra och målet var att ta mig i mål utan att sladda av vägen! :D

Morgonen började med att bjuda på -22 grader och klar himmel, en temperatur och ett väder som skulle hålla i sig hela dagen :)

Körningen var lite ringrostig första varvet, tog det väldigt lugnt och försökte hålla bilen på vägen.
Nu när jag visste att den drev betydligt mer bak så blev den ännu svårare att köra än sist ;)

Andra varvet hade jag lite högre tempo, på SS3 hade jag 3:dje snabbaste tid totalt!

Gjorde inga större misstag (mest eftersom jag tog det lugnt) och höll mig på vägen så jag var väldigt nöjd :)

Nedan kommer några bilder från Fredrik Rönnbäck, tack så mycket!
4 första bilderna är från SS2, de två sista är från SS3.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bra ladd på SS3, rolig målgång med ett krön :)

Nedan även länkar till incar-filmer från alla 4 sträckorna. Tyvärr klarar inte kameran av ljuset utomhus när den sitter så långt bak i bilen så vägen är ibland svår att se...
Men kul med lite film ändå :D

SS1:
https://youtu.be/kZ_uPohuQIo

SS2:
https://youtu.be/Li_lg9DDT7M

SS3:
https://youtu.be/sQJLbewh2_0

SS4:
https://youtu.be/iT3L4cl2J28

Roligt att få se sin egen körning, är nyttigt :)
Det viktigaste jag måste ta med mig är att våga åka på en högre växel, bilen orkar så föraren måste bara våga :D

Är ändå väldigt nöjd med dagen, var 3 sekunder från 3:dje-platsen i 4wd så det kändes kul :) Får jag till diffarna nu så är vi på banan!
Det jag vill ändra på bilen är mjukare fjädring bak då den vill studsa och hålla på samt att jag skulle vilja ha ännu mer broms fram så ska titta på om det går att lösa på nått bra sätt...
Annars funkade bilen felfritt, var varmt och trevligt i kupen trots temperaturen ute.
Motorn höll tempen och fungerande klockrent hela helgen!
Det som gick sönder var innerskärmarna fram, kunde varit värre helt enkelt :)

Vad händer nu?
Ska riva ner diffen i kväll för byte av utväxling :)
Sen ska jag titta över bromsarna!

Återkommer med uppdatering när jag vet mer om bakdiffen, på återseende!

InläggPostat: tis jan 16, 2018 8:17 am 
För mycket laddtryck

Hejsan!

Igår plockade jag ner bakdiffen och packade den för att skicka till Encrantz så han kan byta utväxling :)

Bild

Känns som jag tagit liknande bilder tidigare? ;)

Noterade även att mitt ena bromsbelägg vänster bak var helt nednött, var metall mot metall!
Alla 3 andra belägg bak såg nästan nya ut, lite mystiskt... Måste ta lös oket och kolla om det kärvar samt beställa nya belägg :) Ska även beställa renoveringssats till bak-oken utifall att!
Skivan såg ut att ha klarat sig hyfsat så tar nog bara lös den och svarvar av den en aning.

Har börjat titta på ljusboxen också, den ville inte lysa senast jag testade så blir att byta ut kablaget till den så man vet hur det är kopplat :)
Är rätt smart gjort, sitter insatser med H4 så man har hel- och halvljus i boxen!
Perfekt om det är snörök eller dimma när man kör, då kan man köra halvljus på ljusboxen så slipper man bli så bländad :)
Kommer koppla den på en 3-vägsbrytare så man har 3 lägen: avstängd, halvljus, helljus.

Blir ingen skruvning ikväll utan siktar på en effektiv kväll med demontering av bakbromsar på onsdag, på återseende! :)

InläggPostat: tis jan 16, 2018 10:17 am 
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

kul att läsa och följa de fina inläggen! ni jobbar lugnt och metodiskt och fin putsar på bilen som man ska göra :thumbright:

kul sen att hitta sånna där stora fel och känna hur det blir bättre och bättre hela tiden.

har ni fått till nå data loggar man kan analysera? snart då bilen blir bra och chaffören mer varm i kläderna är det kanske dax att plocka fram lite mer hk?

ha det bra och kör försiktigt det vinner man på långa loppet då man hinner utveckla bilen och körningen istället för att rikta plåt hela tiden.

en sån 4wd bil på såna vägar är ganska snäll mot däck kontot eller?

ska se lite filmer i kväll

mvh jens

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS

InläggPostat: tis jan 16, 2018 10:37 am 
För mycket laddtryck

Tackar, kul att det uppskattas :)

Ja det har varit min plan, vill få köra bilen och testa mig fram så jag vet hur jag vill ha den :)
Ser det positivt, har nu lärt mig köra bilen när den är orolig och sladdar, kan bara bli bättre sen när den inte är så överstyrd :)

Jo, jag loggar varje tävling så börjar ha en del data! Än så länge räcker effekten men som du säger så vill man nog ha mer i framtiden, har nog en plan på E85 så småningom :)

Det är mitt mål, kör hellre lite försiktigare och tar mig i mål med hel bil än att köra sönder :)

I helgen nöttes däcken inget alls, hade två nya fram! Syns inte att de har gått en tävling ens :) Tacksamt när det är så mycket is på vägarna!

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 157 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 7, 8, 9, 10, 11

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme