Subaru Legacy Turbo RS 1990 rallybil

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
FAH
För mycket laddtryck
Inlägg: 152
Blev medlem: mån nov 10, 2014 9:55 am
Ort: Umeå

Re: Subaru Legacy Turbo RS 1990 rallybil

Inlägg av FAH »

quattro skrev:Ok. Tänkte bara på det du skrev tidigare att den tappade mycket när du kom upp i 150-160 och att det var runt 6000 rpm.

Nu vill jag inte vara negativ för jag gillar din bil och att du gör en massa bra grejer med den och jag gillar också att se hur det går för dig på tävlingarna. Så se det mer som förslag från en supporter på hur du kan bli ännu bättre.
Men 230 på hjulen motsvarar runt 265 i motorn, lite beroende på hur den är testad, på naven eller hjulen och hur bänken är korrigerad. Dessutom påverkas effekten av hur långa pull som kördes och hur mycket insugningsluften värmts upp. Men stämmer dom siffror du har så är det ca 40-50 hästar mindre än du bör ha på en OK Subarumotor. 180 bhp motsvarar ca 210 i motorn. Även det är lågt. Du bör kunna ha runt 250 bhp vid 7000 rpm. Så antingen är siffrorna fel eller så finns det mycket potential kvar att hitta i motorn :thumbright:

När det gäller köra på vridet eller på effekten så är ju det ett evigt tvisteämne på de flesta siter. Men så här är det: på en och samma växel så är accelerationen störst kring maxvrid. Men växlar man ned vid maxvrid så ökar acceleration iaf, trots att man då inte hamnar kring maxvrid på den lägre växeln. Därför att vridmomentet på hjulen ökar pga den lägre utväxlingen. Gör man en g-kraftsmätning på olika växlar och lägger in i ett diagram så syns detta tydligt. På min Audi så ligger max acceleration på 4an runt 4000 rpm, vilket är runt vridmax. Accelerationen är runt 0,45 g. Växlar man ned till 3an ökar varvtalet till ca 4850 rpm vilket är långt över vridmax men ändå ökar accet till över 0,5 g. Alltså vid samma hastighet.
Vad detta säger är inte att man inte skall höja slutväxeln, bara att man inte skall köra på de varvtal där vridmax ligger. Med en tätstegad låda skall man i princip aldrig köra på vridmax, för accelerationen är bättre på en lägre växel.
Höjer man utväxlingen i slutväxeln ökar bilens toppfart på bekostnad av lite sämre acceleration. Vilket som viktigast får man avgöra från bil till bil. Men att lägga till en sjätte växel är däremot alltid bra. Då kan man istället sänka utväxlingen på slutväxeln lite grand och då blir det bättre på alla växlar :lol:

Har man inte möjlighet att göra ett g-kraftstest så kan man utgå från att g-kraftskurvan för varje växel följer vridmomentskurvan. Det stämmer ganska väl.
Tar det absolut inte som kritik! :) Väldigt kul att diskutera tycker jag, har långt ifrån facit :)

Jag tycker att den effekten på 98 oktan med ett billigt aggregat, som detta i mina ögon är, samt med en grupp-N specad motor (vad jag vet, känns dock inte helt orimligt med tanke på effekt och vrid) från 1990 är rätt bra :)
Finns nog mer att plocka, vi lugnade oss då jag mappade den med svetsad mittdiff på bakhjulen med en original-låda!
Vi vågade inte gå på mer i botten utan försökte få vridet rätt lugnt och snällt så lådan skulle hålla.
Dessutom var jag mest ute efter en driftsäker motor så jag skulle få köra mer och skruva mindre så därför ville jag ta det lugnt och inte plocka det sista :)

De effektsiffror du pratar om, är det på E85? Med eller utan AVCS (variabel kamstyrning)?
I min bil skulle jag säga att topparna är det mest begränsande! De har t.ex. hydrauliska lyftare så jag åker inte ALS och har väldigt snäll launch control :)
Har ingen koll vad det sitter för kammar i den heller.
Med nyare new-age STI-toppar, insug och vettiga kammar så skulle man nog hitta lite mer effekt skulle jag tro :)

Nedan ser du effektkurvan samt hur snabbt vi släppte varven.
Släppte iväg den lite snabbare än vi hade velat då det blev sådana svängningar i drivlinan som vi inte lyckade få bort!
Berodde gissningsvis på att bussningar och liknande var rätt trötta då jag inte hade bytt några då...

Bild

Absolut, har en bekant som gjorde ett excel-blad med kurvor över vrid och optimala punkter att växla, rent teoretiskt!
Det jag menade med det jag skrev var att jag har både mer vrid och effekt om jag skulle få ner varven (alltså under 6-6.5k rpm), t.ex. genom att ha en 6:e växel :)
Den upplevs tröttare över 6k rpm men den fortsätter att dra, är inga problem att dra den till 7k rpm.
Menar bara på att det känns att den skulle gillat att ha en extra växel :)

Är dock övertygad att det inte skulle göra någon som helst skillnad för mig om jag bytte utväxling eller hade e 6:e växel då jag måste våga bromsa senare och ligga kvar på en högre växel för att få en mjukare körning :)
Tror det finns mer tid att tjäna i att träna föraren och köra mer än att trimma bilen just nu!
Den funkar väldigt bra och jag upplever att effekten räcker för mig så kommer nog låta motorn vara en stund tills jag kört mer :)

Återkommer med en uppdatering från helgens tävling, snabb sammanfattning är dock att jag körde fegt, bättrade mig under dagen och tog mig i mål med en icke fungerade koppling (trasig kopplingscylinder) :)
// Fredrik Anderholdt Helgesson
FAH
För mycket laddtryck
Inlägg: 152
Blev medlem: mån nov 10, 2014 9:55 am
Ort: Umeå

Re: Subaru Legacy Turbo RS 1990 rallybil

Inlägg av FAH »

Hej!

Ursäkta sen uppdatering, har haft mycket att stå i så har inte funnit tid att sätta mig vid datorn!

Sista vintertävlingen för säsongen är körd, inte helt nöjd med mina insatser men tog mig i mål (just så pass) :)

Tävlingen kördes i Mullsjö, några mil från Umeå :)
3 sträckor som kördes 2 ggr, totalt 3 mil SS! 2 av sträckorna var vändsträckor så det är lite klurigt :)

Den stora skillnaden för mig var att jag för första gången skulle skriva egna noter, har suttit som kartläsare och skrivit noter men aldrig skrivit åt mig själv :)

Vi kom fram till Mullsjö och lastade av bilen samt besiktade den utan större problem.

Bild

Bild på mitt lojala service-team med min mor, min far och min sambo, tack så hemskt mycket för hjälpen :)
Utan ert stöd och hjälp hade jag aldrig kunna hålla på med rally :)
Vill även passa på att tacka min kartläsare Mats som vill åka med mig!

Efter besiktning åkte jag och Mats och rekade sträckorna och skrev noter.
Kändes svårt då det var längesen jag gjorde det men efter några genomkörningar så kändes det ändå helt ok!

Vi åkte tillbaka till servicen och gjorde oss klara för start.

SS1, en rätt kort vändsträcka, var ganska snabb med lite större gupp i nån av kurvorna (större gupp med min bil mätat, vägarna var underbart bra!).
Påväg till sträckan började bilen lukta bränd olja och det började ryka under huven så vi stannade och gick ut och kollade.
Rök lite om turbon men kunde inte hitta något direkt läckage!
Konstaterade att det förmodligen var gammal olja som hamnat på turbon när vi skruvat i bilen...

Tappade lite fokus samt att jag inte riktigt vågade lita på noterna så körde alldeles för försiktigt och fick dåligt flyt :) Tog mig igenom och fortsatte till nästa sträcka!

SS2 var en snabb sträcka på lite större väg, många snabba kruvor!
Körde lite bättre men kom inte riktigt överens med bilen :)

SS3 var en vändsträcka den med, med två vändningar!
Klurig med varierande karaktär, mycket uppför och nedför bitvis :)
Körde lite bättre men var fortfarande inte så nöjd, tog mig till service med en hel bil i alla fall :)

Efter första varvet så var jag inte överdrivet nöjd, bilen var hel men jag visste att det hade gått sakta (kollade inte ens tiderna)!
Laddade om för andra varvet med en hamburgare :)

Andra varvet hade jag bättre tempo, inte bra men bättre :)
Mot slutet på SS6 så började kopplingen känns konstig men fortsatte köra!
När jag kommer i mål och ska lägga i backen för att backa om märker jag att kopplingen inte frikopplar!

Lunkar mig till målgång och lämnar in tidkortet så fullföljer tävlingen :)
Visar sig att kopplingscylindern gått sönder! Två cylindrar på samma vecka, tror åldern på delarna börjar visa sig :)

Bild

Bild från SS6 :)

Hursomhelst så var jag ändå rätt nöjd med helgen, tog det nog onödigt lugnt i början då jag nog inte släppt förra tävlingens avåkning helt!
Inte tillräcklig rutin att gå på till 100% direkt :)
Även ovanan att lita på sina egna noter spelar in!
Men det är ju det som är en del av sporten, man lär sig sakta med säkert :D

Hamnade på en 7:e plats av 19 startande, varken bra eller dåligt skulle jag säga :)
Var sekundlika på de två sista sträckorna med en Subaru Impreza GC8 så fick till körningen lite bättre mot slutet :)

En rolig avlsutning på helgenvar att det visade sig att jag placerat mig på en 2:a plats i Mullsjöcupen fastän jag bara kört 2 av 3 tävlingar :) Det kördes en tävling dagen efter denna som jag inte kunde vara med på samt att 2 sträckor från Plåtrallyt räknades in i cupen!
Roligt :D

Nu får bilen vila inför nästa tävling i Maj i Åsele, bl.a. tycker min sambo att det är trevligt om jag är hemma nån kväll :)

Bild

Den har i alla fall bra sällskap i garaget :)

Avslutar med lite skvaller och funderingar, råkade köpa på mig en till Legacy Turbo rallybil med lite tillhörande delar :D

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Har vetat av den en längre tid men nu blev det affär :)
Karossen är helt ok på den så får se vad framtiden har att erbjuda, tills vidare är det bra med en reservdelsbil för huv och annat!

När jag bytte däck på den inför lastning när den hämtades så noterade jag att fjädringsvägen bak kändes längre än på min rallybil. Sitter likadana Bilstein-ben från Sellholm på den så när jag kom hem så hissade jag båda bilarna bak och jämförde utfjädringen:

Bild

Bild

Viss skillnad! Man blir lite lurad av bilden, är ca 5 cm det skiljer skulle jag säga.
Det är ganska mycket då jag inte har överdrivet lång från början!
Kan förklara varför min känns lite orolig bak ibland och inte klarar gupp så bra...
Har hört av mig till Sellholm så han som renoverat dem skulle höra av sig på måndag :)

Bra med reservdelsbilar ibland :D Beroende på hur det går som kanske jag plockar benen från den nya rallybilen då de ser riktigt fräscha ut och har längre fjädringsväg :)

Återkommer med filmer från helgen samt lite annat smått och gott, blir en paus i skruvningen nu som sagt men funderingar på förbättringar kommer fortgå!
På återseende :)
// Fredrik Anderholdt Helgesson
quattro
Forumsberoende
Inlägg: 566
Blev medlem: sön mar 01, 2009 2:47 pm
Ort: Borås

Re: Subaru Legacy Turbo RS 1990 rallybil

Inlägg av quattro »

Jag tror inte en GrpN 16-ventilsmotor kan vara så dålig att just det har störst betydelse på vilken effekt du får i restriktorutförande. Stecka Walfridsson testade för ett antal år sen att byta mellan olika restriktorstorlekar på den GrpN Mitsubishi han hade då. Dom grundmappade och bromsade motorn för varje restriktor. Nu är jag inte hemma så jag kan kolla exakt vad det står för hästkrafter (reportage i Bilsport Rally&Racing för typ 15 år sen) men vill minnas att det blev väldigt stora skillnader. Jag vill påstå att restriktorn tillsammans med turbon är helt avgörande på de flesta motorer.

En i grunden bra motor är ganska lätt att få till 280-290 motorhästar med 34 mm restriktor. Sen börjar restriktorn strypa på allvar och då ställs det större krav på både motorbyggare o mappare. Där nånstans börjar det också spela stor roll hur din turbo ser ut. En normal turbo är designad för att suga luft från atmosfärstryck. Men en restriktor gör att trycket framför kompressorinducern (CIP compressor inlet pressure brukar jag kalla det) sjunker ner mot 0,5 bar och lägre. Det gör att tryckstegringen över kompressorn blir den dubbla mot normalt. Så när restriktorn börjar strypa luften så hamnar du stegvis längre o längre utanför kompressordiagrammet (= vad turbon är designad för). Både varvtal och lagerpåkänningar ökar rejält och effektiviteten sjunker. Exakt hur turbon är designad ned i minsta detalj blir allt viktigare. När du går över nånstans kring 280-290 bhp i motorn så kliver du in i det här området.

Under det fungerar turbon ”normalt”. Det klarar det flesta standardturbos av rimligt rätt storlek. Så din motor borde inte vara några problem att ”mappa upp” till den effekten. I det utförande den är nu. Och jag pratar då på 98 oktan bensin.

Sen kan jag väldigt mycket känna igen mig i det du skriver att ”det finns mer tid att tjäna i att träna föraren och köra mer än att trimma bilen”.
Jag körde Audin med GrpA sugmotor på runt 200 bhp i ett år efter jag köpt den. Det tog ett par tävlingar (jag hade inte kört nåt på 13 år) men sen kunde jag närma mig gränserna för hur fort man kunde åka med den. Med turbo blev det helt annorlunda. Hela balansen i bilen ändrades. Hur mycket jag gasade i en kurva blev lika viktigt som vilken hastighet jag hade. Spann det för mycket kanade bilen rakt ut i böjarna. Med primitiv drivlina o ”allt-eller-inget”-effekt i motorn så är det inte så lätt. Jag har fortfarande inte lärt mig ordentligt.
FAH
För mycket laddtryck
Inlägg: 152
Blev medlem: mån nov 10, 2014 9:55 am
Ort: Umeå

Re: Subaru Legacy Turbo RS 1990 rallybil

Inlägg av FAH »

quattro skrev:Jag tror inte en GrpN 16-ventilsmotor kan vara så dålig att just det har störst betydelse på vilken effekt du får i restriktorutförande. Stecka Walfridsson testade för ett antal år sen att byta mellan olika restriktorstorlekar på den GrpN Mitsubishi han hade då. Dom grundmappade och bromsade motorn för varje restriktor. Nu är jag inte hemma så jag kan kolla exakt vad det står för hästkrafter (reportage i Bilsport Rally&Racing för typ 15 år sen) men vill minnas att det blev väldigt stora skillnader. Jag vill påstå att restriktorn tillsammans med turbon är helt avgörande på de flesta motorer.

En i grunden bra motor är ganska lätt att få till 280-290 motorhästar med 34 mm restriktor. Sen börjar restriktorn strypa på allvar och då ställs det större krav på både motorbyggare o mappare. Där nånstans börjar det också spela stor roll hur din turbo ser ut. En normal turbo är designad för att suga luft från atmosfärstryck. Men en restriktor gör att trycket framför kompressorinducern (CIP compressor inlet pressure brukar jag kalla det) sjunker ner mot 0,5 bar och lägre. Det gör att tryckstegringen över kompressorn blir den dubbla mot normalt. Så när restriktorn börjar strypa luften så hamnar du stegvis längre o längre utanför kompressordiagrammet (= vad turbon är designad för). Både varvtal och lagerpåkänningar ökar rejält och effektiviteten sjunker. Exakt hur turbon är designad ned i minsta detalj blir allt viktigare. När du går över nånstans kring 280-290 bhp i motorn så kliver du in i det här området.

Under det fungerar turbon ”normalt”. Det klarar det flesta standardturbos av rimligt rätt storlek. Så din motor borde inte vara några problem att ”mappa upp” till den effekten. I det utförande den är nu. Och jag pratar då på 98 oktan bensin.

Sen kan jag väldigt mycket känna igen mig i det du skriver att ”det finns mer tid att tjäna i att träna föraren och köra mer än att trimma bilen”.
Jag körde Audin med GrpA sugmotor på runt 200 bhp i ett år efter jag köpt den. Det tog ett par tävlingar (jag hade inte kört nåt på 13 år) men sen kunde jag närma mig gränserna för hur fort man kunde åka med den. Med turbo blev det helt annorlunda. Hela balansen i bilen ändrades. Hur mycket jag gasade i en kurva blev lika viktigt som vilken hastighet jag hade. Spann det för mycket kanade bilen rakt ut i böjarna. Med primitiv drivlina o ”allt-eller-inget”-effekt i motorn så är det inte så lätt. Jag har fortfarande inte lärt mig ordentligt.
Se där! Vore väldigt kul att läsa det reportaget :)
Hade en tanke att laborera med olika restriktorer när jag stod i bänken man hade lite strul inför mappningen så det hanns inte med!
Restriktorn designade jag själv utifrån det material som min kompis hade tillgängligt att svarva ur samt reglementet så den är säkert inte optimal :)
Jag tror ändå att min motor samt mitt grenrör är en bidragande orsak till den saknade effekten då Legacy Turbo har märkbart sämre toppar och kapacitet att plocka effekt om man jämför med en några år nyare Impreza!
Turbon klarar att plocka effekt, jämför med Nissan Sunny bromspapperna nedan. Mappad i samma bänk med likadan turbo och på 98 oktan (dock halverad rpm/s så svepet är dubbelt så långt) :)

Bild

Uppskattar verkligen denna diskussion, försöker bara förklara de val jag gjort, är inte ute efter att överbevisa dig eller nått :)

Haha ja, jag kommer som sagt köra som den är ett tag till så jag får rutin, tror de där 40 Hk till bara skulle göra mig rädd så jag körde saktare :D Just nu i alla fall ;)
// Fredrik Anderholdt Helgesson
FAH
För mycket laddtryck
Inlägg: 152
Blev medlem: mån nov 10, 2014 9:55 am
Ort: Umeå

Re: Subaru Legacy Turbo RS 1990 rallybil

Inlägg av FAH »

Hej igen!

Här kommer filmerna från helgen, har bara lagt ut SS4-6 då SS1-3 är samma sträckor och jag körde bättre andra varvet ;)

SS4:

https://youtu.be/nKNNMpoCEL4

SS5:

https://youtu.be/8epEGpOsQ9U

SS6:

https://youtu.be/rMAmC2SAi_g

Hoppas på att få tag i nån film utifrån samt kanske några fler bilder från tävlingen :)

På återseende!
// Fredrik Anderholdt Helgesson
Användarvisningsbild
super7
Forumsberoende
Inlägg: 1680
Blev medlem: tis nov 11, 2003 1:23 am
Ort: Umeå

Re: Subaru Legacy Turbo RS 1990 rallybil

Inlägg av super7 »

FAH skrev:Visar sig att kopplingscylindern gått sönder! Två cylindrar på samma vecka, tror åldern på delarna börjar visa sig :)

När jag bytte däck på den inför lastning när den hämtades så noterade jag att fjädringsvägen bak kändes längre än på min rallybil. Sitter likadana Bilstein-ben från Sellholm på den så när jag kom hem så hissade jag båda bilarna bak och jämförde utfjädringen:
Viss skillnad! Man blir lite lurad av bilden, är ca 5 cm det skiljer skulle jag säga.
Har hört av mig till Sellholm så han som renoverat dem skulle höra av sig på måndag :)
Har du nån stopp för kopplingspedalen?

Asfaltsben för Åmsele körning :thumbright:
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
FAH
För mycket laddtryck
Inlägg: 152
Blev medlem: mån nov 10, 2014 9:55 am
Ort: Umeå

Re: Subaru Legacy Turbo RS 1990 rallybil

Inlägg av FAH »

super7 skrev: Har du nån stopp för kopplingspedalen?

Asfaltsben för Åmsele körning :thumbright:
Nej det har jag inte, är dock en originalpedal och cylinder men kanske är en tanke att stoppa dit så man inte bottnar cylindern!

Hahaha ja, jag har haft den tanken!
Har även en uppsättning AST 5300 3-vägs asfaltben liggande... Behöver göras specialbyggda topplagringar bak till dem men annars passar dem rakt på! :wink:
// Fredrik Anderholdt Helgesson
FAH
För mycket laddtryck
Inlägg: 152
Blev medlem: mån nov 10, 2014 9:55 am
Ort: Umeå

Re: Subaru Legacy Turbo RS 1990 rallybil

Inlägg av FAH »

Hej alla glada!

Long time, no see! :)

Tävling den 26/5 så nu är det dags att komma igång med skruvandet igen!

När vi senast hörde nått om bilen var den utan koppling, hade buckliga dörrar samt led av dålig utfjädring bak. Dags att göra nått åt det! :D

För att komma underfund med fjädringen bak så stals bakre fjäderbenen från den andra rallybilen:

Bild

Bilen togs till garaget förra helgen, igår kom vi igång med skruvandet på riktigt så bilen hissades upp bak och demonteringen började :)

När kvällen var slut såg bilen ut såhär:

Bild

Kopplingscylindern var också demonterad, läcker som ett såll! Beställde en ny förra veckan så den kommer förhoppningsvis snart.

Eftersom de bakre fjäderbenen ändå skulle plockas lös från bilen så passade vi på att demontera dem och inspektera.
De från den andra rallybilen var i riktigt bra skick, kul!

Bild

Notera den underbara affischen i bakgrunden :)

Totala längdskillnaden på benen var ca 1 dm...
Förutom att topplagringarna skiljer markant så var både insatsdämparen och ytterbenet kortare på de nyrenoverade dämparna, nästan så jag tror att de är asfaltsben?

Bild

Bild

Bild

Detta tål att forskas i!

De nyrenoverade benen såg förövrigt ut att ha klarat vintern bra vilket var skönt.

Utöver fjädringen så ska dörren och framskärmen riktas, därför de är demonterade!
Har även beställt en rulle på 3100x600 mm med 2 mm skyddsplast att sätta under bilen, kommer nog blir kalas :)

Hoppas på effektiva kvällar nästa vecka så bilen är klar någon dag i förväg!

Som en bonus kommer äntligen lite incar-filmer från förra tävlingen!

SS4:
https://youtu.be/nKNNMpoCEL4

SS5:
https://youtu.be/8epEGpOsQ9U

SS6:
https://youtu.be/rMAmC2SAi_g

I slutet på SS6 ser man när jag lägger in backen och upptäcker att kopplingen är trasig :D

Det var allt för denna gång, på återseende!
// Fredrik Anderholdt Helgesson
FAH
För mycket laddtryck
Inlägg: 152
Blev medlem: mån nov 10, 2014 9:55 am
Ort: Umeå

Re: Subaru Legacy Turbo RS 1990 rallybil

Inlägg av FAH »

Hejsan!

Nu är bilen mekaniskt fungerande igen :)

Har pratat med Sellholm och har nu gått igenom de bakre benen från den andra rallybilen, fettat in dem och monterat dem på plats :) Nu snackar vi utfjädring! Går inte att jämföra, ska bli kul att känna skillnaden!

Bild

Syns inte så mycket på bilden men är väldigt stor skillnad i verkligheten :) Har lite mer än halv fjädringsvägen kvar när bilen står på hjulen, ca 120 mm av totalt 210 mm vill jag minnas! Ska börja där och se hur det blir, bilen ser ut att vara rätt plan så det känns rimligt :)

Fick inte till cambern först så fick fila ur de övre hålen på benen så det gick att justera mer! Men nu är den redo för hjulinställning på måndag :)

Den nya kopplingscylindern monterades och luftades också, kopplingen funkar nu utan problem så det var grymt skönt! :)

Har fått hem plasten att sätta under bilen också så det samt ett byte av växellådsolja står nog på schemat ikväll, på återseende!
// Fredrik Anderholdt Helgesson
Användarvisningsbild
super7
Forumsberoende
Inlägg: 1680
Blev medlem: tis nov 11, 2003 1:23 am
Ort: Umeå

Re: Subaru Legacy Turbo RS 1990 rallybil

Inlägg av super7 »

Vars blir nästa tävling?

//Nisse
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
FAH
För mycket laddtryck
Inlägg: 152
Blev medlem: mån nov 10, 2014 9:55 am
Ort: Umeå

Re: Subaru Legacy Turbo RS 1990 rallybil

Inlägg av FAH »

super7 skrev:Vars blir nästa tävling?

//Nisse
Nästa tävling blir i Åsele, samma backtävling som jag körde förra året :)
Ska bli riktigt kul att känna skillnaden nu när jag kört mer med bilen och gjort lite förändringar!
T.ex. har jag ju samma utväxling fram och bak nu så det bådar gott :D
// Fredrik Anderholdt Helgesson
FAH
För mycket laddtryck
Inlägg: 152
Blev medlem: mån nov 10, 2014 9:55 am
Ort: Umeå

Re: Subaru Legacy Turbo RS 1990 rallybil

Inlägg av FAH »

Hej igen!

Igår fick jag hjulinställningen gjord, var skönt att se att framvagnen knappt rört sig alls!
Justerade lite toe men annars rörde vi inte framvagnen :)

Bild

Samma inställningar som förra gången, neutral toe fram och bak och kring 1-1.5 grad camber!

Efter det monterade jag mina nybyggda grusskrapor som ska rädda mina bakre bromsok från att knäckas av stenar som hamnar i fälgarna :) Byggde grunden i söndags och gjorde det sista igår, de blev rätt bra :)

Bild

Bild

Fick även hjälp av min far att börja sätta plast under bilen, tar en stund men kommer skydda bilen bra!
Blir vit plast under stora delar av bilen, ska ta bilder när det är klart :)

Ikväll ska jag försöka rikta dörren så den kan hängas tillbaka och om jag hinner så ska jag fortsätta med plasten :) På återseende!
// Fredrik Anderholdt Helgesson
FAH
För mycket laddtryck
Inlägg: 152
Blev medlem: mån nov 10, 2014 9:55 am
Ort: Umeå

Re: Subaru Legacy Turbo RS 1990 rallybil

Inlägg av FAH »

Hejsan!

Har under två dagar haft hjälp av två kompisar, Nicklas och Marcus, som turats om att skruva! Detta utöver min far som hjälper mig i princip varje kväll!
Oerhört tacksam, har gått riktigt bra :)

I förrgår riktade jag och Nicklas dörrarna på högersidan samt hängde tillbaka dem och justerade till så allt öppnar och stänger som det ska!
Rätt tidskrävande men blev bra med tanke på hur dörrarna såg ut innan :)

Bild

Igår fick jag hjälp av Marcus att fortsätta montera plast under bilen.
Han fick äran att ligga och svära under bilen så att jag kunde efterdra bultar, kolla loggar i styrsystemet (såg förövrigt bra ut det lilla jag kollade på), hänga fast front och justera till framskärmen lite till o.s.v :)
Hjälpa självklart honom det som gick, bra med 4 händer ibland för att övertala plasten att sitta där den ska :D

Bild

Nu är stora delar av bilens undersida skyddad mot stensprut, känns bra!
Måste förr eller senare rensa hela karossen så man kan blästra den och lacka om hela men än så länge är det inte så farligt så vill skydda den så gott det går så jag får fokusera på att köra istället :)

Ikväll blir det mest förberedelser inför tävlingen på lördag, ska lasta ikväll så bilen är redo! Kommer åka till stugan som är några mil närmare Åsele och åka därifrån på lördag morgon. Då hinner jag också eventuellt testa bilen lite imorgon eftermiddag :D
Kommer blir spännande, på återseende!
// Fredrik Anderholdt Helgesson
Användarvisningsbild
super7
Forumsberoende
Inlägg: 1680
Blev medlem: tis nov 11, 2003 1:23 am
Ort: Umeå

Re: Subaru Legacy Turbo RS 1990 rallybil

Inlägg av super7 »

Grattis till den fina placeringen :checkered_waving:
Snyggt kört.


//Nisse
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
FAH
För mycket laddtryck
Inlägg: 152
Blev medlem: mån nov 10, 2014 9:55 am
Ort: Umeå

Re: Subaru Legacy Turbo RS 1990 rallybil

Inlägg av FAH »

super7 skrev:Grattis till den fina placeringen :checkered_waving:
Snyggt kört.


//Nisse
Tack så mycket, det tar sig! :D

Helgens tävling avklarad, bilen är hel och den känns riktigt bra nu! :)

Tävlingen var alltså en backtävling i Åsele, samma som jag körde förra året.
1570 meter lång dragning längs en grusväg upp mot några vindkraftsverk, 3 körningar där den bästa tiden räknas!
Väldigt trevligt upplägg, serviceplatsen var som förra året på toppen under kraftverken så en trevlig inramning. 37 anmälda, 3 i min klass! Väldigt blandat med rallycross, isracingbilar samt folkrace!

Bilen lastades på torsdag kväll för att var redo för helgen.
På fredag efter jobbet åkte vi till stugan för att var några mil närmare Åsele och för att kunna testa bilen lite snabbt.
Körde lite på en av våra egna skogsbilvägar och kände direkt att bilen äntligen gjorde som jag ville!
Blev grym skillnad med bakfjädringen, går inte att jämföra :) var en bra boost för självförtroendet så bilen lastades igen med en bra magkänsla.

På lördag morgon lämnade vi stugan kl 05:45, trötta men taggade!

Bild

Väl framme ställde vi upp servicen och jag anmälde mig.
Återigen visade vädret sig från en bra sida, likt förra året :)

Bild

Efter anmälan gick jag och min far sträckningen för att få en känsla för hur den såg ut detta år.
Rätt lika, en del däckstravar i innerkurvor för att undvika att alla genar men inga större överraskningar :)
Underlaget kändes löst så förberedde mig på att första varvet skulle bli halt!

Gjorde mig klar för att köra första rundan, tog några bilder innan start:

Bild

Bild

Körde första rundan, kändes halt som jag trodde men wow vad bilen var följsam!
Behövde inte alls ratta lika mycket och bakvagnen höll sig där jag ville, underbart :D
Tiden blev 1:02:47, vilket räckte till en 4:e plats totalt och 2:a i klassen :) Bra start!

Laddade snabbt om för omgång två, tyckte jag körde bättre och allt flöt på men tiden sa annat! 1:02:57, en tiondel saktare! Nu på en 7:e plats totalt... Var lite förvånad så tog fram gopro-filmen från den körningen och tittade hur jag körde.
Såg ganska direkt att jag kunde åka en växel högre i de flesta kurvor samt våga bromsa senare i framförallt två kurvor där jag förlorade mycket tid!

Sista rundan försökte jag åka en högre växel, åkte 4:an och 5:an hela backen, växlade bara ner en gång. Var fortfarande alldeles för feg i en av kurvorna men helheten var bättre :) Detta visade även tiden på 1:00:67, 1.8 sekunder snabbare :D
Räckte till en 4:e plats totalt och 2:a i klassen, skönt avslut :)

Ska lägga ut filmer så fort som möjligt, har lite strul med importen för tillfället!

Underbart skönt att jag äntligen kan lita på att bilen gör som jag vill!
Fjädringen gjorde underverk, är väldigt följsam och lugn nu.
När jag lagt upp filmerna får ni se att jag rattar betydligt mindre jämfört med förut!

Nu är bilen som jag vill ha den mekaniskt, enda jag kommer uppgradera är med en snabbare styrväxel, sen kommer jag vara nöjd en stund framöver :)

Skönt att känna att det nu är föraren som behöver utvecklas och köra mer och att det inte längre är bilen som är begränsningen :) En 4:e plats av 37 är jag grymt nöjd med utifrån hur lite jag har kört bilen, var en Mitsubishi Evo som kom 1:a, sen två Volvo S40 rallycrossbilar så är definitivt nöjd med det :)
Nästa tävling blir nog en racingspecial den 12 juni på Pengforsbanan utanför Vännäs!
På återseende :)
// Fredrik Anderholdt Helgesson
Skriv svar