Subaru Legacy Turbo RS 1990 rallybil

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Subaru Legacy Turbo RS 1990 rallybil

Inlägg av Jens Gustavsson »

följer tråden, frän mitt diff styrning!

kul att ha tre generationer som mekar tillsammans :thumbright:
FAH
För mycket laddtryck
Inlägg: 152
Blev medlem: mån nov 10, 2014 9:55 am
Ort: Umeå

Re: Subaru Legacy Turbo RS 1990 rallybil

Inlägg av FAH »

Jens Gustavsson skrev:följer tråden, frän mitt diff styrning!

kul att ha tre generationer som mekar tillsammans :thumbright:
Ja det ska bli kul att leka lite med den senare och känna hur man kan påverka beteendet :)

Väldigt roligt, kul att ha stöd även hos sina farföräldrar som dessutom tycker att det är en rolig sport :)
// Fredrik Anderholdt Helgesson
FAH
För mycket laddtryck
Inlägg: 152
Blev medlem: mån nov 10, 2014 9:55 am
Ort: Umeå

Re: Subaru Legacy Turbo RS 1990 rallybil

Inlägg av FAH »

Hallå!

Blev skruvning i fredags, fick ut växellådan :) Tömde oljan och hittade en bit av ett drev på pluggen, är nog varför lådan slutade fungera ;)


Bild

Bild

Skönt att ha den ute ur bilen :) Lastade den och tog upp den till stugan, mer plats i garaget!
Satte upp en affisch som pappa skrivit ut på rallybilen, 1x1.5 meter :D riktigt trevlig motivation att ha i garaget!

Bild

Tog hem lite delar från stugan, bakre länkarmar från min vita Legacy Turbo bland annat. Ska pressa i nya bussningar i dem armarna istället då är i riktigt bra skick :)

Blir nog bara skruvat en kväll i veckan, ska skicka iväg diffen på renovering så den hinner komma tillbaka i tid!

På återseende :)
// Fredrik Anderholdt Helgesson
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Subaru Legacy Turbo RS 1990 rallybil

Inlägg av Jens Gustavsson »

kuggar på magnet pluggen är inte bra :) men tur de har en fin låda på gång. va va det för modell?

vad kör du för koppling? jag är av tron att rätt koppling är rädningen till mycket drivline grejor och med det menar jag ingen koppling som tål flera hundra nm mer än mad man behöver för då blir vrid pikarna aldeles för stora vid växling och vid landning i hopp mm. de ska slira till lite då.

mvh jens
FAH
För mycket laddtryck
Inlägg: 152
Blev medlem: mån nov 10, 2014 9:55 am
Ort: Umeå

Re: Subaru Legacy Turbo RS 1990 rallybil

Inlägg av FAH »

Jens Gustavsson skrev:kuggar på magnet pluggen är inte bra :) men tur de har en fin låda på gång. va va det för modell?
Helt rätt! En Samsonas dogbox :) Eller, är väl egentligen mer rätt att säga Samsonas dogbox kit i ett 6-växlat hus från en Subaru Impreza STI :) Ser på utsidan ut som vilken låda som helst, smygrostig och vacker ;)
Jens Gustavsson skrev:vad kör du för koppling? jag är av tron att rätt koppling är rädningen till mycket drivline grejor och med det menar jag ingen koppling som tål flera hundra nm mer än mad man behöver för då blir vrid pikarna aldeles för stora vid växling och vid landning i hopp mm. de ska slira till lite då.

mvh jens
Ska jag vara ärlig vet jag inte, har inte hunnit plocka lös den! Kollade bara så lamellen var hyfsad innan jag körde tävlingen :) Är dock en sinter av nått slag, gissningsvis 6-puckad med fjädrat centrum! Har en ACT-lamell liggande som jag funderar på att stoppa dit. Men har haft samma tankar som du har, är bättre att kopplingen får ta stryk än att man knäcker något annat! Vet som sagt inte vad min tryckplatta är specad till men passar lamellen jag har så kör jag nog på den. Tror inte jag kommer ha en alldeles för överdimensionerad koppling då!
// Fredrik Anderholdt Helgesson
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Subaru Legacy Turbo RS 1990 rallybil

Inlägg av Jens Gustavsson »

kolla vilket tryck den i en tryckplatte testare och vilken dim så kan man gissa ungefär va den klarar. sen bättre att kopplingen slirar sönder nån gång än att man spränger nya dyra lådan då är det inte kul!
FAH
För mycket laddtryck
Inlägg: 152
Blev medlem: mån nov 10, 2014 9:55 am
Ort: Umeå

Re: Subaru Legacy Turbo RS 1990 rallybil

Inlägg av FAH »

Jens Gustavsson skrev:kolla vilket tryck den i en tryckplatte testare och vilken dim så kan man gissa ungefär va den klarar. sen bättre att kopplingen slirar sönder nån gång än att man spränger nya dyra lådan då är det inte kul!
Så är det :) Ska titta på det när jag plockar lös kopplingen!
// Fredrik Anderholdt Helgesson
FAH
För mycket laddtryck
Inlägg: 152
Blev medlem: mån nov 10, 2014 9:55 am
Ort: Umeå

Re: Subaru Legacy Turbo RS 1990 rallybil

Inlägg av FAH »

Hallå!

Fick mig en timme i garaget igår, hade fadern till hjälp så efter lite bråk fick vi lös fjäderbenet höger bak också. Muttern som håller drivaxeln sitter fortfarande hårt som berget så kommer nog ta lös hela hubben och ta den till nån bekant med värre grejer :) Tänker att en stadig mutterdragare kommer göra susen!

Vi tog även lös främre infästningen till diffen, den T-formade bryggan. Plåtarna som fäster den mot karossen var väldigt blästrade och har nog fått sig några smällar under åren! Fick slå och bända bort lite plåtveck som lagt sig över bultarna. Fick lös alla bultar förutom en, gick dock att lirka ut brygga så den är nu ute ur bilen också :) Bulten blir ett senare problem, ska testa att värma på den och se om den släpper.

Blev tyvärr inga bilder denna gång, blir bättring nästa tillfälle!

Nu blir det nog ett litet uppehåll under påsken, ha en trevlig ledighet alla! :)
// Fredrik Anderholdt Helgesson
Truls_Nordahl
För mycket laddtryck
Inlägg: 407
Blev medlem: sön jan 01, 2017 3:10 am
Ort: Österlen/Skåne

Re: Subaru Legacy Turbo RS 1990 rallybil

Inlägg av Truls_Nordahl »

Riktigt härlig kärra detta! :)
Bild

Tack till:
Bil Bengtsson i Simrishamn
do88.se
KL Racing
FAH
För mycket laddtryck
Inlägg: 152
Blev medlem: mån nov 10, 2014 9:55 am
Ort: Umeå

Re: Subaru Legacy Turbo RS 1990 rallybil

Inlägg av FAH »

Truls_Nordahl skrev:Riktigt härlig kärra detta! :)
Tack så mycket, kul att den uppskattas :)

Var i garaget en stund igår, har gjort lite omprioriteringar då jag råkade köpa lite nya delar till hjulupphängningen :) Alltså kommer jag inte lägga ner tid på att pulverlacka min nuvarande bakvagn eller stag utan den får gå denna sommar! Är så få och korta tävlingar jag kommer åka så ska inte vara något problem :)

Kommer fokusera på att få ner bakvagnen i en del så jag slipper ta lös bärarmar och liknande :) Sen ner med tanken så jag kan byta bränsleslangar och se om jag hittar varför det luktar så förbenat mycket bensin inne i bilen när man kör :)

Fick inte så mycket gjort annat än att jag la upp en plan (tävling om ca 1 månad), städade lite smått, påbörjade en lista med delar som måste köpas samt att båda bakdiffarna packades för att skickas till Encrantz för genomgång och byte av utväxling :)

På återseende!
// Fredrik Anderholdt Helgesson
gasekke
Forumsberoende
Inlägg: 633
Blev medlem: fre sep 04, 2009 3:49 pm
Ort: Umeå

Re: Subaru Legacy Turbo RS 1990 rallybil

Inlägg av gasekke »

Får man se den i Åmsele i sommar på lite konbana?
Användarvisningsbild
super7
Forumsberoende
Inlägg: 1680
Blev medlem: tis nov 11, 2003 1:23 am
Ort: Umeå

Re: Subaru Legacy Turbo RS 1990 rallybil

Inlägg av super7 »

FAH skrev:Fick inte så mycket gjort annat än att jag la upp en plan (tävling om ca 1 månad)
Lycksele eller?
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
FAH
För mycket laddtryck
Inlägg: 152
Blev medlem: mån nov 10, 2014 9:55 am
Ort: Umeå

Re: Subaru Legacy Turbo RS 1990 rallybil

Inlägg av FAH »

gasekke skrev:Får man se den i Åmsele i sommar på lite konbana?
Jag har tänkt tanken så kanske :) har varit och kört med min vita Legacy Turbo några gånger så hade varit kul att jämföra mot rallybilen!
super7 skrev: Lycksele eller?
Nej, Åsele! Backtävling där också fast på grus :) den tävlingen går på lördag och tävlingen i Lycksele på söndag :)
// Fredrik Anderholdt Helgesson
FAH
För mycket laddtryck
Inlägg: 152
Blev medlem: mån nov 10, 2014 9:55 am
Ort: Umeå

Re: Subaru Legacy Turbo RS 1990 rallybil

Inlägg av FAH »

Hej igen!

Fick mig en stund i garaget igår, fick hjälp av min far att plocka ner bakvagnen från karossen! Jävlades med bulten som håller den främre bärarmen mot karossen höger bak, tog alldeles för lång tid då gängan var skadad. Fick lös den tillsut och kunde plocka ner bakvagnen:

Bild

Bild

Var riktigt fräsch där under också, kul! Bakvagnsbryggan har någon gång i sitt liv fått sig en smäll då den är en aning krokig så ska försöka rikta den :)

Började plocka ned tanken också men insåg att den var 3/4 full och att jag inte hade några tomma dunkar i garaget... Så fick avvakta med det!

Började pressa ur bussningar ur newage aluminiumbärarmarna jag har haft liggande, tänker montera de med nya bussningar fram :) Tog en stund att hitta bra mothåll samt en hylsa i vettig storlek men tillslut gick det bra! Andra bärarmen tog 1/10 av tiden för den första :D

Bild


Pressade även ut bussningarna ur en av länkarmarna bak som jag hade lös från en annan bil. Gick väldigt enkelt så blev lite sugen att byta i bakvagnen trots allt! Om jag ska rikta bakvagnsbryggan måste jag ändå säkert göra en hjulinställning så då kan jag lika gärna byta bussningarna :)
Det kan dock väntas med tills jag monterat växellåda och kopplat in styrningen till den. Då vet jag om det finns tid till bakvagnen :)

Ska försöka komma igång med skruvningen så jag hinner klart i tid innan tävlingen!
På återseende :)
// Fredrik Anderholdt Helgesson
FAH
För mycket laddtryck
Inlägg: 152
Blev medlem: mån nov 10, 2014 9:55 am
Ort: Umeå

Re: Subaru Legacy Turbo RS 1990 rallybil

Inlägg av FAH »

Hej!

Fick men nån timme i garaget igår, blev kortare än tänkt då min Outback behövde lite kärlek med ett kärvande bromsok!

Hann i alla fall med att plocka lös högre bärarm och nav, samt skruva lös bromsoket.
Måste byta hjullager på den sidan så ska försöka få tag i några solida stålbitar man kan ha som mothåll när man pressar :)

Tömde tanken på bränsle med hjälp av en gammal bränslepump! Kopplade in mig på tankarmaturen och sög genom in-tank pumpen, gick betydligt bättre än jag förväntat mig :) Fick ut ca 40 liter så nu blir det nog enklare att ta ner tanken.

Hämtade ut ett paket från Import Car Parts också, mycket tevligt:

Bild

Är bland annat nya innre och yttre styrleder samt damsker, Super Pro-bussningar inklusive nya bultar till hela bakvagnen (även camberbultarna som fäster bärarmarna till bakvagnsbryggan), två nya kompletta främre drivaxlar m.m.

Betalade 79 pund för en ny främre drivaxel så kunde inte låta bli att köpa två!
Blir intressant att se hur de håller :)

Fick ett litet bakslag med diffarna jag skickade iväg, visade sig att diffen jag plockat från en Impreza GT (som borde haft 3.9 i utväxling, alltså den jag behöver) hade 3.54 i utväxling och alltså har jag ingen användning för den! Hade tänkt flytta över utväxlingen från den till diffen som satt i rallybilen då den har en lamelldiff :)
Förhoppningsvis har Encrantz rätt utväxling liggande, annars söker jag 3.9 till en R160-diff, rätt akut :D

Även fjädringen blev lite svår att renovera då jag måste skicka den till Sellholm och de hade mycket jobb och inte tid. Pratade med en kille i Umeå som renoverar fjädring men han kunde inte renovera Bilstein-ben då de kräver en speciell maskin för att kunna fyllas!
Kommer alltså bara rengöra och smörja upp benen inför sommaren och renovera dem inför sista sommartävlingen i augusti, de fungerade ändå över förväntan i vintras :) De två tävlingar jag ska köra innan dess är dessutom bara en backtävling samt en kortare sprint, blir inga mil så det kommer funka bara fint!

Löser diffen sig så ser jag snart ljuset i tunneln :) På återseende!
// Fredrik Anderholdt Helgesson
Skriv svar