Subaru Legacy Turbo RS 1990 rallybil

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
FAH
För mycket laddtryck
Inlägg: 152
Blev medlem: mån nov 10, 2014 9:55 am
Ort: Umeå

Re: Subaru Legacy Turbo RS 1990 rallybil

Inlägg av FAH »

Hej!

Har fått tag i 4 bilder från tävlingen, tack Lars Gustavsson för bra bilder! :)

Bild

Bild

Bild

Bild

Igår tömde jag och min far bromssystemet på bromsvätska, får hem ny idag så vi kan fylla i den och lufta systemet ikväll :)

Beläggen skickades igår så får förhoppningsvis dem imorgon, onsdag!
Blev Carbotech XP10 fram och XP8 bak (mest för att det inte fanns XP10 bak i lager).
Hade velat ha samma runtom men med tanke på att bromsvågen är maxad framåt för att få hyfsad balans så gör det inte så mycket om den bromsar lite sämre bak :)
Var viktigare att få dem i tid!

Roade oss även med att göra om innerskärmarna (igen) då de inte vill sitta kvar när hjulen tar i dem.
Tog även lös vänster framskärm för att hänga upp kabelhärvan bättre, den hade börjat hänga lite väl lågt :) Tråkigt om man skulle riva av den vid en infjädring :P

Ska försöka fixa filmerna ikväll, på återseende!
// Fredrik Anderholdt Helgesson
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Subaru Legacy Turbo RS 1990 rallybil

Inlägg av Jens Gustavsson »

bra jobbat och intresant läsning. skulle va kul att se lite på loggningarna hur det ser ut sen framöver då du har tid. då du är på max rpm vad har du för varv då och vilket laddtryck och lamda?

mvh jens
FAH
För mycket laddtryck
Inlägg: 152
Blev medlem: mån nov 10, 2014 9:55 am
Ort: Umeå

Re: Subaru Legacy Turbo RS 1990 rallybil

Inlägg av FAH »

Jens Gustavsson skrev:bra jobbat och intresant läsning. skulle va kul att se lite på loggningarna hur det ser ut sen framöver då du har tid. då du är på max rpm vad har du för varv då och vilket laddtryck och lamda?

mvh jens
Tack så mycket!

Absolut, jag har alla loggar på datorn så kan skicka dem på mail till dig om du vill? :)
Den orkar lite mer men man känner tydligt att den tappar ork kring 150-160 km/h och det går väldigt sakta att öka hastigheten över det!
RPM är kring 6000 vill jag minnas :) AFR ligger kring 11-12 enligt filmerna, loggen säger något lägre har jag för mig då signalen ut från lambdamätare inte stämmer till 100% med vad mätaren säger!
// Fredrik Anderholdt Helgesson
FAH
För mycket laddtryck
Inlägg: 152
Blev medlem: mån nov 10, 2014 9:55 am
Ort: Umeå

Re: Subaru Legacy Turbo RS 1990 rallybil

Inlägg av FAH »

Hej igen!

Har äntligen lyckats lägga upp två av filmerna, de som var tillräckligt korta för att inte delas upp i två olika filer av gopro-kameran...
Ska lägga upp resten av sträckorna när jag har fixat mig ett redigeringsprogram!

SS4
https://youtu.be/QFzSD60BiR8

SS8
https://youtu.be/AwHhWO6O1lE

SS4 var som sagt första sträckan i DM-tävlingen så tog det väldigt lugnt där.

SS8 var näst sista sträckan så där vågade jag gasa lite mer!

Kul att se inne i bilen och jämföra med andra, snabbare förare, som lagt ut sina filmer.
Bra för att analysera sin egen körning :)

Igår gjorde vi klart innerskärmarna och hängde tillbaka framskärmen.
Kollade även oljan i bakdiffen då den fuktat, visade sig vara ur avluftningen då jag överfyllt den en aning så det fanns gott om olja i den :)

Fyllde även på med ny bromsvätska, ATE typ 200 (hette ATE blue förut men de fick ta bort den blå färgen då den var giftig eller liknande), så nu är hela systemet urluftat :)
Får som det ser ut beläggen ikväll så de kommer monteras och allt kommer luftas igen!

La om två nya däck för att ha fram också, tack Mattias för hjälpen :)

Återkommer förhoppningsvis inom snar framtid med resten av filmerna, på återseende!
// Fredrik Anderholdt Helgesson
FAH
För mycket laddtryck
Inlägg: 152
Blev medlem: mån nov 10, 2014 9:55 am
Ort: Umeå

Re: Subaru Legacy Turbo RS 1990 rallybil

Inlägg av FAH »

Hejsan!

Ännu en tävling avklarad och äntligen fungerar bilen som den ska! :D
Lite för bra ;)

Tävlingen hette Örnskölden och bestod av 12.3 mil varav 6.5 mil SS.
Var drygt 60 anmälda där merparten var äldre, klassiska bilar, såsom Volvo Amazon, Saab V4 o.s.v. :) Hade ändå en Mitsubishi Lancer och en Subaru Impreza i min klass så hade nog med motstånd, var helt enkelt ett trevligt startfält! :D

Vi åkte från Umeå på lördag morgon kring 6, siktet inställt på Örnsköldsvik för besiktning.
När den var avklarad åkte vi vidare mot Långviksmon där själva tävlingen var förlagd :)

Vi lastade av bilen och hittade en bra plats på serviceplatsen.
Därefter gick vi och åt tidig lunch på den lokala restaurangen (Långviksmon är inte stort så det var en rolig överaskning!), vi hittade till och med en trevlig liten loppis där min sambo shoppade lös :)

Nåväl, tillbaka till servicen och göra sig redo för första sträckan, 2.3 mil lång!

Bild

Bild

Påväg ut från servicen, taggad som få!

Bild
Bild
Bild
Bild

En trevlig bildsekvens när jag lämnar serviceplatsen, grymt väder hade vi! :)

Påväg ut mot första sträckan passade jag på att bromsa in beläggen, jäklar vilket bett det blev efter jag hade gjort det! Grym skillnad, kände hur förtroendet för bilen kom direkt :)

Första sträckan hade växlande karaktär med snabba och lite krokigare partier, tyvärr hann jag upp en Audi efter ca 3/4 av stäckan så fick ingen bra tid...
Men bilen kändes underbar, riktigt rolig! Äntligen var den som jag ville :)
Beläggen gjorde underverk, nu kunde jag lita på att det bromsade inför en kurva och åka med attack :) Körde rätt bra tycker jag förutom att jag missade ett vägbyte men ingen skada skedd.

Efter sträckan kom vi in till servicen igen, gick igenom bilen lite snabbt och allt såg bra ut :) Var väldigt nöjd och det kändes riktigt kul :)

Bild

Titta så glad jag var :D

Åkte iväg för nästa del av tävlingen, två sträckor, ca 1 mil vardera!

SS2 var också generellt snabb med lite varierande tempo och några riktigt ojämna bitar!
Hade fått 2 minuter fram till Audin så kom inte ikapp någon, körningen kändes bättre och bättre och jag började lyssna mer och mer på noterna :)
Hörde fel på en not så kom lite snabbt in i en vänster 2 men det var tack och lov rätt brett och mycket snö så klarade mig undan med en lite bucklig dörr :)

SS3 gick på lite bredare väg och hade en riktigt trevlig karaktär, inte så slagig och ett antal öppna kurv-kombinationer med 4or och 5or så det gick att åka på rätt bra, underbart roligt!
Kom till en vänster 4 över krön och just innan krönet var det två, rätt stora, sprätt!
Första guppet bottnade fjädringen, andra skickade oss upp i luften, över krönet med hjulen i luften!

Slutade tyvärr i snödrivan, inga större skador på bilen med tanke på vad som kunde hänt, en rejält bucklig höger fram- och bakdörr och en sprucken front.

Bild

Bild

Hade i alla fall tur med vädret :D
Skämt åsido, tråkigt slut men är ändå väldigt nöjd med dagen, bilen är väldigt trevlig att köra nu, litar på den på ett helt annat sätt :)
Jämför man körningen från helgen innan med denna så syns det rätt stor skillnad på tempot :)

Nedan är in-car filmer från SS2 och även SS3 med avåkningen i slutet :)

SS2:

https://youtu.be/ieoV4ugwyKU

SS3:

https://youtu.be/C9ZCoEblwOQ

Här ser man att guppen kommer rätt oväntat, var inte med i noterna så var helt oförberedd på dem :)
Kan konstatera att om jag skriver egna noter (detta var arrangörsnoter) någon gång i framtiden så måste jag vara noga med gupp likt dessa då bilen är så tung och fjädringen kan inte hantera situationer likt denna nu när det går lite fortare :)

Mot slutet av dagen när resultaten började trilla in visade det sig att jag var totalsnabbast på SS2 fastän jag missade en kurva rätt rejält så det kändes väldigt kul, lite bekräftelse på att jag är påväg åt rätt håll :)

Nu blir det att slicka bilens sår och rikta dörrar inför nästa tävling som är den 3 mars :)
Påbörjade jobbet igår lite smått, nedan bilder på hur det såg ut direkt efter tävlingen:

Bild

Bild

Bild

Som sagt, kunde varit värre! Framdörren var dock lite klurig så kommer ta lös den från bilen och se om det går att få till den.

Återkommer förhoppningsvis med bilder från nån sträcka under veckan, på återseende!
// Fredrik Anderholdt Helgesson
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Subaru Legacy Turbo RS 1990 rallybil

Inlägg av Jens Gustavsson »

:thumbright:
robinb3rgsten
För mycket laddtryck
Inlägg: 289
Blev medlem: tor feb 05, 2015 9:54 pm

Re: Subaru Legacy Turbo RS 1990 rallybil

Inlägg av robinb3rgsten »

Kul när de funkar och lite lösa plåtdelar går ju o leva med
FAH
För mycket laddtryck
Inlägg: 152
Blev medlem: mån nov 10, 2014 9:55 am
Ort: Umeå

Re: Subaru Legacy Turbo RS 1990 rallybil

Inlägg av FAH »

Ja det var kul :)
Var några som rullade också så kom undan förhållandevis lindrigt :)
// Fredrik Anderholdt Helgesson
FAH
För mycket laddtryck
Inlägg: 152
Blev medlem: mån nov 10, 2014 9:55 am
Ort: Umeå

Re: Subaru Legacy Turbo RS 1990 rallybil

Inlägg av FAH »

Hej!

Var ett tag sen jag uppdaterade, har inte varit så mycket i garaget så jag varit på rally-SM som funktionär och lite annat.
Bilen är ändå i stort redo för helgens tävling i Mullsjö, en liten lokal tävling med några vändsträckor! :)

Har riktat framskärmarna och plastat ihop kofångaren hjälpligt (min far visade oanade kunskaper när det gäller plastning!), inte perfekt men ser rätt bra ut faktiskt :)

Högerdörrarna är det som är kvar så ska se om jag kan få till dem på torsdag.

Bild

Bild

Köpte bättringsfärg från Biltema som var hyfsat rätt kulör och fyllde i där färgen lossnat så nu ser det rätt bra ut igen :)

Kontrolldrog alla bultar under bilen och kollade oljor.
Tömde även ECUn på loggar, såg bra ut det jag har tittat på!

Återkommer med uppdatering inför tävlingen, på återseende!
// Fredrik Anderholdt Helgesson
Användarvisningsbild
super7
Forumsberoende
Inlägg: 1680
Blev medlem: tis nov 11, 2003 1:23 am
Ort: Umeå

Re: Subaru Legacy Turbo RS 1990 rallybil

Inlägg av super7 »

FAH skrev:Hej!

Var ett tag sen jag uppdaterade, har inte varit så mycket i garaget så jag varit på rally-SM som funktionär och lite annat.
Hej Fredrik.

Var lite oväntat att stöta på dig i Östersund.

Vad är det för spännande uppdateringar på G?


//Nisse
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
FAH
För mycket laddtryck
Inlägg: 152
Blev medlem: mån nov 10, 2014 9:55 am
Ort: Umeå

Re: Subaru Legacy Turbo RS 1990 rallybil

Inlägg av FAH »

super7 skrev: Hej Fredrik.

Var lite oväntat att stöta på dig i Östersund.

Vad är det för spännande uppdateringar på G?


//Nisse
Detsamma!
Jag och min far har varit förarvärdar där några år nu, brukar vara ett trivsamt uppdrag omän krävande bitvis! :)

Egentligen inga större, vill mest köra för att få mil i kroppen!
Kanske utväxling får att få den att varva lite mindre och få lite bättre toppfart samt att jag ska kolla över värmeavskärmning under huven.
Måste även kolla varför fjädringsvägen är så kort bak, tycker den blev kortare efter att Sellholm bytte insatser i dämparna... Ska mäta och jämför med ett originalben!

Lite småsaker helt enkelt men i sin helhet är jag rätt nöjd med bilen som den är faktiskt :)
// Fredrik Anderholdt Helgesson
FAH
För mycket laddtryck
Inlägg: 152
Blev medlem: mån nov 10, 2014 9:55 am
Ort: Umeå

Re: Subaru Legacy Turbo RS 1990 rallybil

Inlägg av FAH »

Hejsan!

Nu är bilen klar för race :)

Gick igenom bilen en sista gång igår inför lastning, upptäckte till min förvåning att bromsvätskan till den bakre kretsen var helt tom!

Det var bara att ta lös hjulen och ställa den på pallbockar igen :P
Visade sig att huvudbromscylindern hade gått sönder och läckt ut bromsvätska på golvet...
Golvmattan som ligger där gjorde det svårare att upptäcka!

Funderade en stund och kom på att jag sparat den gamla cylindern som satt till främre kretsen så grävde fram den och rengjorde den :)
2 timmar senare var systemet luftat och klart!

Bild

Söligt och härligt är det med bromsvätska!

Hann inte lasta bilen eller rikta dörren, lastningen kommer ske ikväll.
Dörren får vara bynglig, riktade den grovt direkt efter tävlingen och det är inga problem att stänga eller öppna den så det får duga för nu :)
Kommer ändå åka på att byta den så småningom!

Nu ska vi ladda inför sista tävlingen denna vinter, återkommer med rapport!
// Fredrik Anderholdt Helgesson
quattro
Forumsberoende
Inlägg: 566
Blev medlem: sön mar 01, 2009 2:47 pm
Ort: Borås

Re: Subaru Legacy Turbo RS 1990 rallybil

Inlägg av quattro »

Kul att läsa hur det går för dig o bilen. Du verkar få till bra tider också när det stämmer :thumbright:

Angående utväxlingen så har du i princip samma som jag har i Audin som ju också har 34 mm restriktor.
Problemet tycker jag mer verkar vara att din motor varvar för lite.
Audin varvar klart mer och då är det ändå en 2-ventilsmotor. Förut - med ett steg lägre utväxling - varvade den lätt till stoppet på 7500 rpm på 5an, vilket motsvarade ca 173 kmh. Jag tyckte det var för lite så jag förstår att du inte är nöjd med 160.
Får du upp din till 6500 kommer den att göra över 170. Vid 7000 rpm bör den göra minst 185. Detta om den gör runt 160 vid 6000 rpm.

Vad som begränsar varvet på restriktormotorer brukar enligt min erfarenhet vara en kombination av högt laddtryck på höga varv och olämplig kamaxel. Då blir det högt mottryck i grenröret tillbaka in i motorn, avgaserna kommer inte ut ordentligt och detta bromsar i sin tur luften från att komma in i motorn. Om avgasventilen står öppen för länge efter TDC kan avgaser i grenröret tryckas tillbaka in i cylindern. Om å andra sidan avgasventilen stänger för tidigt så kan avgaserna i cylindern tryckas ut i insugsplenumet istället. Effekten blir i båda fallen att luften i cylindrarna blandas upp med avgaser och effekten sjunker drastiskt. Problemet förvärras om du har liten turbin på turbon, speciellt liten exducer. Laddtrycket är högt men motorn känns som den går in i väggen.

Vad säger loggen att du har för laddtryck på höga varv? Jag tycker du skall ligga nedåt 0,7 bar vid 6500 och högre
FAH
För mycket laddtryck
Inlägg: 152
Blev medlem: mån nov 10, 2014 9:55 am
Ort: Umeå

Re: Subaru Legacy Turbo RS 1990 rallybil

Inlägg av FAH »

Den gör över 170 utan problem, hade bara gått fortare om man fått ner varven så den fick jobba med vridet istället :)
Är nog mest jag som stör mig på att den hade utnyttjat effektkurvan om jag hade en växel till!

Laddar ca 0.7 där så ligger som du säger. Min bil har förhållandevis bra med effekt över 6k rpm för att vara en restriktormotor är min upplevelse :)
Turbon är ju rätt stor (förhållandevis när det gäller inducer/exducer) så har kring 180 hk på hjulen vid 7k rpm så det tycker jag är bra med tanke på att max är ca 230 hk :)
// Fredrik Anderholdt Helgesson
quattro
Forumsberoende
Inlägg: 566
Blev medlem: sön mar 01, 2009 2:47 pm
Ort: Borås

Re: Subaru Legacy Turbo RS 1990 rallybil

Inlägg av quattro »

Ok. Tänkte bara på det du skrev tidigare att den tappade mycket när du kom upp i 150-160 och att det var runt 6000 rpm.

Nu vill jag inte vara negativ för jag gillar din bil och att du gör en massa bra grejer med den och jag gillar också att se hur det går för dig på tävlingarna. Så se det mer som förslag från en supporter på hur du kan bli ännu bättre.
Men 230 på hjulen motsvarar runt 265 i motorn, lite beroende på hur den är testad, på naven eller hjulen och hur bänken är korrigerad. Dessutom påverkas effekten av hur långa pull som kördes och hur mycket insugningsluften värmts upp. Men stämmer dom siffror du har så är det ca 40-50 hästar mindre än du bör ha på en OK Subarumotor. 180 bhp motsvarar ca 210 i motorn. Även det är lågt. Du bör kunna ha runt 250 bhp vid 7000 rpm. Så antingen är siffrorna fel eller så finns det mycket potential kvar att hitta i motorn :thumbright:

När det gäller köra på vridet eller på effekten så är ju det ett evigt tvisteämne på de flesta siter. Men så här är det: på en och samma växel så är accelerationen störst kring maxvrid. Men växlar man ned vid maxvrid så ökar acceleration iaf, trots att man då inte hamnar kring maxvrid på den lägre växeln. Därför att vridmomentet på hjulen ökar pga den lägre utväxlingen. Gör man en g-kraftsmätning på olika växlar och lägger in i ett diagram så syns detta tydligt. På min Audi så ligger max acceleration på 4an runt 4000 rpm, vilket är runt vridmax. Accelerationen är runt 0,45 g. Växlar man ned till 3an ökar varvtalet till ca 4850 rpm vilket är långt över vridmax men ändå ökar accet till över 0,5 g. Alltså vid samma hastighet.
Vad detta säger är inte att man inte skall höja slutväxeln, bara att man inte skall köra på de varvtal där vridmax ligger. Med en tätstegad låda skall man i princip aldrig köra på vridmax, för accelerationen är bättre på en lägre växel.
Höjer man utväxlingen i slutväxeln ökar bilens toppfart på bekostnad av lite sämre acceleration. Vilket som viktigast får man avgöra från bil till bil. Men att lägga till en sjätte växel är däremot alltid bra. Då kan man istället sänka utväxlingen på slutväxeln lite grand och då blir det bättre på alla växlar :lol:

Har man inte möjlighet att göra ett g-kraftstest så kan man utgå från att g-kraftskurvan för varje växel följer vridmomentskurvan. Det stämmer ganska väl.
Skriv svar