Subaru Legacy Turbo RS 1990 rallybil

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
FAH
För mycket laddtryck
Inlägg: 152
Blev medlem: mån nov 10, 2014 9:55 am
Ort: Umeå

Re: Subaru Legacy Turbo RS 1990 rallybil

Inlägg av FAH »

Igår stötte jag på ett problem som kan göra det svårt att hinna klart till mappningen... Mittdiffen jag svetsat passar inte i växellådan! Fel utgående och ingående splines... Behöver alltså lösa det innan tisdag om mappningen ska bli av! :lol:

Som jag ser finns det 3 alternativ:

1. Få tag i en gammal DCCD-diff som jag kan svetsa

2. Få tag i en RWD-konverteringsdiff som ersätter original, finns att få tag i men är rätt dyra! SKa se om jag hittar en till vettig peng under dagen...

3. Svetsa mittdiffen på gamla lådan och stoppa tillbaka den. Billigast men omständigt då jag måste byta växellåda igen samt att jag inte kan skicka iväg bakdiffen på renovering...

Hoppas kunna komma på ett bra svar under dagen!

Utöver det gick det rätt bra, plockade lös insuget och demonterade rails samt spridare för att kunna montera mina 810 cc. Bytte vattenröret under insuget då det läckte vatten mellan block och rör, nya o-ringar hoppas jag ska göra susen! Bytte röret för att det gamla var omsvetsat för att låta insugsröret under insuget att passera. Detta innebar dock att kamremskåpan var i vägen så den gamla kåpa var det kapat ett hål i! Med det nya röret kunde jag byta till en hel kåpa vilket känns bra :)

Bild

Diffen rengjordes och packades på pall för att kunna skickas, kommer dock avvakta tills jag bestämt hur jag ska göra med mittdiffen!
// Fredrik Anderholdt Helgesson
FAH
För mycket laddtryck
Inlägg: 152
Blev medlem: mån nov 10, 2014 9:55 am
Ort: Umeå

Re: Subaru Legacy Turbo RS 1990 rallybil

Inlägg av FAH »

Kommer lösa det enligt alternativ 3, svetsa mittdiffen på gamla lådan! Enklast, billigast och snabbast. Lämnar diffen till Mattias ikväll så svetsar han den under helgen! Då vet jag att jag har en lösning som är klar tills på tisdag. Pratade med KAPS Transmissions om en ersättningsaxel till 6-växlade lådan men den skulle kosta 5500 kr innan den var hemma så kändes lite väl dyrt...
// Fredrik Anderholdt Helgesson
FAH
För mycket laddtryck
Inlägg: 152
Blev medlem: mån nov 10, 2014 9:55 am
Ort: Umeå

Re: Subaru Legacy Turbo RS 1990 rallybil

Inlägg av FAH »

Hej!

Helgens skruvning hade gärna fått gå bättre!

Började lördagen med att åka till stugan för att ta ner en diff samt drivaxlar från en Impreza GT jag har stående. Gick enkelt, såg fastrostat ut men lossnade med lite övertalning!

Bild

Bild

Åkte tillbaka till stan på eftermiddagen men kom på kvällen på att jag missat det viktigaste, styrservot!
Fick bli en tidig morgon på söndag då jag åkte upp till stugan igen och skruvade lös servot från en annan bil...

Påväg tillbaka till stan stannade jag hos Mattias som hade svetsat mittdiffen till 5-växlade lådan!

Mutade två kompisar med middag mot skruvhjälp så hade stora förhoppningar om att få in växellåda, bakdiffen samt att få insug med de nya spridarna på plats under kvällen. Började strula med spridarna då det adapterkit jag köpt för ca 1 år sedan inte passade... Ena O-ringen var för stor och vi hittade inget sätt som det överhuvudtaget skulle kunna funka! Så spridarna som är för fas 2-rails ligger för tillfället på sidan och jag har inget bra sätt att få dem på plats. :(

Nåja, lät dem ligga på sidan och mina medhjälpare monterade insuget utan rails utan några problem. Under tiden monterade jag bakdiffen vilket också gick smidigt. Styrservot med nya stålomspunna ledningar hittade också på plats vilket kändes skönt! :D

Sedan var det dags för mittdiffen igen. Passade den? Nej. Visade sig att utgående axel ur diffen har två splines i olika storlekar (förstår inte hur det funkar, kan ha att göra med att det är en viskodiff men vet inte...) där deras motsvarigheter skulle varit i linje med varandra i diffen innan den svetsades... Så var ju inte fallet så vi tog beslut om att slipa ner inre splinesen i hopp om att det ska räcka och att axeln inte går av! :(

Här någonstans började vi vara rätt trötta men eftersom vi hade lagt på tätningssilikon för att montera ihop lådan så ville vi göra klart :) Tog rätt lång tid att slipa till axeln då det är rätt hårt material. Efter lite klurande var så äntligen lådan ihopmonterad!

I skenet av detta har planen ändrats en aning. Kommer mappa med originalspridare med uppställt bränsletryck bara för att få komma igång och köra bilen nån gång! Vet ju inte hur fjädring eller nått fungerar... Mappar på 98 och låter spridarna begränsa effekten, byter låda till dogbox inför den 18 och kör då nollbil för att slippa stressen och för att kunna prova ut bilen :) Får jag under tiden lösa spridarfrågan (antingen nya rails för toppmatat eller ett nytt adapterkit) samt klura på hur man enklare gör bilen bakhjulsdriven inför mappning...

Nya tag ikväll, lådan ska in i bilen och turbon har förhoppningsvis fått sig en restriktor så turbon äntligen kan monteras på bilen :)
// Fredrik Anderholdt Helgesson
FAH
För mycket laddtryck
Inlägg: 152
Blev medlem: mån nov 10, 2014 9:55 am
Ort: Umeå

Re: Subaru Legacy Turbo RS 1990 rallybil

Inlägg av FAH »

Snabb uppdatering:

Fick mina vinterfälgar levererade idag under lunchen! 5" breda 16" Braid-fälgar med ET 48.

FIck 4 st nu och får 5 st till levererade under veckan!

Bild

Var även iväg till en hydraulfirma och pressade en oljeslang till turbon, skönt med en riktigt pressad slang så man slipper läckage!

Bild

Har pratat med Mattias Sandgren i Sävar och han trodde jag skulle klara mig hyfsat långt med mina originalspridare bara jag stoppade dit en ställbar bränsletrycksregulator. Har en liggande som jag tänker montera så man har möjligheten att höja bränsletrycket!

Ikväll åker lådan in :cool: Börjar känna peppen att äntligen få prova bilen :D
// Fredrik Anderholdt Helgesson
FAH
För mycket laddtryck
Inlägg: 152
Blev medlem: mån nov 10, 2014 9:55 am
Ort: Umeå

Re: Subaru Legacy Turbo RS 1990 rallybil

Inlägg av FAH »

Igår gick det bra, fick upp lådan, mellanaxel samt växellänkage så under bilen sitter allt där det ska :) Monterade tillbaka railsen med originalspridare också, ska montera en ställbar bränsletrycksregulator i serie med den gamla så jag kan ställa upp trycket om det skulle behövas!

Fick även en leverans av turbon med en restriktor :D Restriktorn blev inte 100% då det blev nått fel med vissa mått i översättningen från dator till svarv så kommer få en ny levererad, mest troligt ikväll.

Bild

Tog kväll kl 22 för att hinna hem till tjejen och umgås innan hon ger upp på mig och skulle "bara" hitta bränsletrycksregulatorn jag hade liggande någonstans... Letade i 45 minuter utan att hitta den :D :D Haha, så går det när man skruvar i ett flyttkaos... Ett bra garage men finns lite för mycket gamla pallar, tapeter och väggfärg som gärna skulle fått bo någon annanstans :lol:

Är dock positiv att hinna, ska fixa en slangnippel till oljereturen idag efter jobbet, sen montera turbo och avgassystem. Hoppas på uppstart ikväll!
// Fredrik Anderholdt Helgesson
FAH
För mycket laddtryck
Inlägg: 152
Blev medlem: mån nov 10, 2014 9:55 am
Ort: Umeå

Re: Subaru Legacy Turbo RS 1990 rallybil

Inlägg av FAH »

Igår fick jag (med hjälp av bekanta och min far, tack!) äntligen liv i bilen :D

Åkte direkt efter jobbet och skaffade en nippel till oljereturen samt lite klammer till filtret.

Mattias levererade en ny restriktor efter middagen, denna gång var den polerad så den sken som hundballa i månsken! Vacker skapelse :)

Bild

Passade in restriktorn och borrade samt gängade hål för att sätta fast den i kompressorhuset.
Monterade turbon och tillhörande oljeledningar, nippel till oljetillförseln var inte helt lyckad då den hade för liten tätningsyta men den höll tätt än så länge så får se om det funkar i bänken, annars får jag fixa en ny. Avgassystemet monterades och olja fylldes i växellåda och styrservo, oljan i motorn kontrollerades och kylvatten fylldes på. En sista koll gjordes så att alla kablar satt där dem skulle och att bränsleledningarna var fastsatta och åtdragna. Hade lite strul med elen först då jag hade satt kablarna till startmotorn fel (är annorlunda dragning av kablarna eftersom batteriet sitter i skuffen och att alla kablar som använts är svarta gör inte saken lättare!) men vi upptäckte snabbt när huvudströmmen slogs på att nått var fel så ingen skada skedd! Efter lite omkoppling av kablar startade den direkt! Underbart skönt :D Nedan lite bilder på motorutrymmet samt på avgassystemet (blixten får den att se sämre ut under än den är i verkligheten :) )

Bild

Filterplaceringen är inte rätt, den 4" slang jag hade köpt passade inte mot filtret så får jaga en bättre lösning idag...

Bild

Bild

Planen för kvällen är att starta bilen igen och låta den gå längre så jag ser om det finns några läckage (såg inga igår under de minuter den var igång). Sen blir det oljebyte samt nya tändstift. Sen lastas bilen och körs ut till Sävar för mappning så får vi se hur mycket vi hinner ikväll! Spännade :D
// Fredrik Anderholdt Helgesson
FAH
För mycket laddtryck
Inlägg: 152
Blev medlem: mån nov 10, 2014 9:55 am
Ort: Umeå

Re: Subaru Legacy Turbo RS 1990 rallybil

Inlägg av FAH »

Hur gick det då igår? Över förväntan :)

Bjuder på lite bilder innan bilen lastades för att åka till Sävar. Insåg att jag hade hällt i fel styrservoolja så fick börja med att demontera pumpen och tömma den + ledningarna :) Sedan hängde jag dit en av vinterfälgarna bara för att få se hur de ser ut, passade bra tycker jag!

Bild

Tog en tur förbi Biltema när jag slutat och köpte lite olika 4" slangar till insuget. Hittade ett universalrör som gick att variera diametern på genom att vrida det i olika riktningar! Passade bra och är tätt. Är i hårdplast så gick bra att skruva fast filtret på det, vred till röret så det klämde fast sig själv över restriktorn samt drog åt slangklammret hårt så tror det kommer funka bra :cool:

Bild

Efter en till uppstart där allt verkade funka som det skulle så lastade vi bilen och åkte till Sävar!

Bild

På plats hos Mattias Sandgren. Bilen hissades upp bak och fram (navringarna till bänken fick slipas till för att passa) och sedan kopplades bilen upp mot bänken.

Bild

Inga större läckage under de 2 timmar bilen satt i bänken. Ett litet avgasläckage vid turbon som jag ska titta på ikväll innan vi kör igång igen, annars helt tätt :) Gjorde en grundmapp som sugmotor med lastpunkter för att se så allt lirade och det gjorde det. Nedan en kort filmsnutt på en lastpunkt kring 2500 rpm har jag för mig:

https://youtu.be/IT07qNSm_-M

Den lever om väldigt mycket under belastning, på filmen är den tyst jämfört med hur den levde om senare! Får se om jag behöver montera en ljuddämpare...

Grundladd på 1 bar gav maxvrid kring 3700 rpm, kring 270 Nm vill jag minnas. Var lite lägre än förväntat så vi ska se om det blir bättre när vi justerat laddtrycksstyrningen då den var aktiverad men inte justerad. Skulle vilja få laddet tidigare än det kom så får se om vi kan lösa det eller om jag måste ha en tvåports wastegateklocka. :)

Den anmärkning Mattias Sandgren hade på min bil var placeringen av min insugstempgivare. Den sitter just innan spjället vilket jag tyckte kändes logiskt. Han menade dock på att den kommer utsättas för mycket heat soak när bilen står still vilket kommer göra att bilen inte går som den ska när man drar iväg. Typiskt tråkigt att stått i kö inför start i några minuter så insugstempen visar 60-70 grader när man står vid starten! Får tempgivaren flyttad till ett annat rör närmare IC:n under dagen av min kompis Mattias L! Tur man har bekanta som ställer upp :)

Blir en spännande kväll ikväll då vi ska börja öka laddet och se hur den reagerar på det :D återkommer med uppdatering.
// Fredrik Anderholdt Helgesson
FAH
För mycket laddtryck
Inlägg: 152
Blev medlem: mån nov 10, 2014 9:55 am
Ort: Umeå

Re: Subaru Legacy Turbo RS 1990 rallybil

Inlägg av FAH »

Hej igen!

Uppdatering från mappningen, inget gick sönder, bilen funkar väldigt bra, min WG-klocka har ett grundladd på 3 bar :lol: Hehe, det var ett litet bakslag ;) Jag hade fattat det som att den skulle ha 1 bar i grundladd ungefär men antingen lyssnade jag med arslet eller så blev det nått missförstånd för den fjädern i klockan var inte att leka med :D

Förutom det så gick mappningen bra, bilen betedde sig riktigt bra! Inga konstigheter och den byggde laddtryck riktigt fint, hade 1.26 bar innan 3500 rpm vilket jag tycker är bra på en 2 liters motor :) Vi satte tryckluft på WG-klockan så den var så öppen som den kunde vara och gjorde en grundmapp utan laddtryck.

Jag visste sedan innan att WG-porten behövde slipas till och göras större och mjukare för att kunna reglera laddet men det hanns inte med (var svårt att komma åt med de verktyg som fanns tillgängliga när det skulle göras) så jag prioriterade bort det. Detta innebar att turbon vid ca 3000 rpm hade 0.2 bar i ladd, vilket är ok. Vid 6500 rpm var laddet nästan 1 bar vilket är alldeles för högt när WG-porten är helt öppen! Nedan film på en repa med öppen WG-port:

https://youtu.be/zbmdZlJKdgM

Sedan visade det sig även att spridarna inte alls räckte så långt... När vi hade 132 hk på hjulen i början av kvällen använde vi 45% av spridarna vilket gav oss hopp att de skulle räcka rätt långt! Dock använde vi 88% då vi hade 188 hk på hjulen så där någonstans tappade vi hoppet... :)

Vi beslutade att bara göra en grundmapp med så lågt ladd som möjligt då vi liks var i bänken, då är det gjort inför nästa mappning! Bilen går alltså bra upp till ca 0.9 bar ladd och på låglast så den är betydligt lättare att flytta nu samt att vi sparat tid inför nästa gång :)

Vad händer nu då? Än har jag inte gett upp att köra tävling den 18, är flera dagar kvar! :D
Spridaradaptrar är beställda från Lateral Performance så jag kan montera min 810 cc spridare. Turbon åker av ikväll eller under helgen så den kan portas. Jag ska under dagen panikartat leta efter en lämplig WG-klocka med 2 portar som jag hinner få hem innan nästa onsdag så jag kan mappa igen på torsdag! Den jag har hittat är Turbosmarts IWG 75 men den kostar ca 2500 kr så känns lite saftigt... Hoppas hitta en annan under dagen! Ingen läsare som råkar ha en 2 ports klocka liggande? ;)

Är ändå nöjd med dagen, fick ingen riktig fullgasrepa men bilen visade sig vara riktigt stark kring 3500 rpm (där den borde vara det) så det finns definitivt potential! Inget gick sönder (förutom en inre drivknutsdamask höger fram som kastade fett lite då och då på downpipe och turbo...), bilen levde om och inga läckage! :) Det skönaste var att jag bara var i Sävar och inte i Sundsvall på Motor Nord! Detta gjorde allt bök med svetsning av mittdiff värt det då det bara var att lasta bilen, åka hem och ta nya tag :)

Fortsättning följer!
// Fredrik Anderholdt Helgesson
FAH
För mycket laddtryck
Inlägg: 152
Blev medlem: mån nov 10, 2014 9:55 am
Ort: Umeå

Re: Subaru Legacy Turbo RS 1990 rallybil

Inlägg av FAH »

Forge wastegateklocka beställd från GIK turbo, adaptrar till spridarna beställda från England! Hoppas posten är duktig och levererar i tid... :D

Turbon lämnas till Jens Gustavsson så får han porta den då han gjort det förut på turbon till Nissan Sunnyn. Ska titta över min drivaxel höger fram då den som sagt kastade ut lite fett under mappningen! Får se om jag gör det innan eller efter mappningen :)
// Fredrik Anderholdt Helgesson
FAH
För mycket laddtryck
Inlägg: 152
Blev medlem: mån nov 10, 2014 9:55 am
Ort: Umeå

Re: Subaru Legacy Turbo RS 1990 rallybil

Inlägg av FAH »

Och nu är vi ikapp med datumen på inläggen! Har utelämnat vissa inlägg och bara tagit med de viktigaste så man förstår hur bilen utvecklats.

Plockade lös turbon igår (gick rätt smidigt faktiskt, skönt att veta att det går relativt enkelt att plocka lös turbo vid behov) och körde ut den till Jens i Sävar, han skulle porta den på tisdag.

Eftersom jag gissningsvis inte kan göra någonting förrän onsdag då delarna kommer så började jag fundera på mitt tändsystem. Sitter original tändspolar för tillfället vilka inte är kända för att vara speciellt hållbara eller bra så nu när jag fick tid tänker jag att det är lika bra att åtgärda dem så de inte strular i bänken :) Byter jag dem inte kommer de definitivt strula, Murphys lag o.s.v. ;)

En bekant visade sig ha 4 st LS-2 spolar med kabelhärva så kommer nog köpa av honom dem och bygga om tändningen ikväll och på tisdag. Monterar då spolarna på fjäderbensstaget och drar tändkablar ner till topparna. Alternativt monterar jag dem på rambenen bredvid topparna för att få kortare tändkablar, beror på hur kabelhärva som följer med ser ut! :)
// Fredrik Anderholdt Helgesson
FAH
För mycket laddtryck
Inlägg: 152
Blev medlem: mån nov 10, 2014 9:55 am
Ort: Umeå

Re: Subaru Legacy Turbo RS 1990 rallybil

Inlägg av FAH »

Hejsan!

Fick tag i LS2-spolar med kontaktstycke av Dennis som hjälpte till med ombyggnationerna kring turbon. Som jag sa tänkte jag montera dem på fjäderbensstaget och sen dra tändkablar ner till topparna. Blir ca 900 mm långa kablar då men tror det ska vara lugnt :) Bild på placering av spolarna, kommer dock placeras under staget och inte ovanpå ;)

Bild

Tror det kommer bli bra!

Kom även på att jag borde koppla förbi gamla tändförstärkaren så jag får den rena signalen direkt från boxen. Smidigt att kontaktstycket jag tog från en kasserad luftmängdmätare passar på kablaget som går in till tändförstärkaren med signal från boxen :D Blir smidigt att bara löda in kablaget i den, se nedan :)

Bild

Blir en tur på Biltema imorgon för att köpa deras skärmade silikontändkablar samt lite kabel :) Tänker ta plusmatning från startmotorn och jorda på nått bra ställe, typ motorn eller i karossen.

Min mor kom förbi under förra vecka och hittade samt hängde upp en Legacy-banderoll jag fick från den lokala Subaruåterförsäljaren för några veckor sedan! Detta var den banderoll de hade hängandes i butiken när Legacy generation 1 var ny :D Riktigt kul med lite nostalgiprylar i garaget ;)

Bild

Mer spännande än så blev det inte idag, hoppas på en produktiv dag imorgon med två paket på posten (WG-klocka samt spridaradaptrar)!
// Fredrik Anderholdt Helgesson
Lillen
Forumsberoende
Inlägg: 798
Blev medlem: fre jan 16, 2009 5:48 pm
Ort: Umeå

Re: Subaru Legacy Turbo RS 1990 rallybil

Inlägg av Lillen »

Vem besiktade?

Hörde att det var dags snart sade ryktet i Stärkes :mrgreen:
VW & Volvo.
Användarvisningsbild
Arnesson Rallycross
För mycket laddtryck
Inlägg: 296
Blev medlem: sön okt 21, 2007 9:35 pm
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Re: Subaru Legacy Turbo RS 1990 rallybil

Inlägg av Arnesson Rallycross »

Coolt och annorlunda projekt 8)
FAH
För mycket laddtryck
Inlägg: 152
Blev medlem: mån nov 10, 2014 9:55 am
Ort: Umeå

Re: Subaru Legacy Turbo RS 1990 rallybil

Inlägg av FAH »

Lillen skrev:Vem besiktade?

Hörde att det var dags snart sade ryktet i Stärkes :mrgreen:
Var på A-besiktning i Umeå på PK Bilel för ca 1 månad sen :)

Hehe ja, planen är att köra nollbil på Plåtrallyt den 18! Få känna på bilen och ta det lugnt, får se om jag hinner byta till dogboxen innan dess, har en bättre hälft hemma som tycker jag tillbringar för mycket tid i garaget :D
Arnesson Rallycross skrev:Coolt och annorlunda projekt 8)
Tackar! Tycker det är roligt med en annorlunda bil, förhoppningsvis blir någon nostalgisk i skogen när man passerar :)
// Fredrik Anderholdt Helgesson
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Subaru Legacy Turbo RS 1990 rallybil

Inlägg av Jens Gustavsson »

kul med en tråd här och bra bilder och info :thumbright: turbon ligger på arbets bänken ska porta till wg ventilen i dag. försök hitta en klocka som har mjuk fjäder, bra om man kan ställa ned trycket så mycket som möjligt över 5000rpm så man inte övervarvar alldeles för mycket och skapar onödigt avgastryck.

mvh jens
Skriv svar