Subaru Legacy Turbo RS 1990 rallybil
Re: Subaru Legacy Turbo RS 1990 rallybil
Hej igen!
Nu börjar det röra på sig i garaget igen
I fredags förmiddag demonterade jag bärarmen höger fram och pressade ut bussningarna ur de bakre infästningarna för de främre bärarmarna. Hämtade ut nya Powerflex Black Series (man måste byta främre bussningen på bärarmen till en bussning för en GC8 när man ska köra med newage alu-bärarmar fram, bygger olika mycket ut från bärarmen så de passar inte in framvagnsbryggan annars) och monterade dessa, skönt att äntligen får börja montera ihop delar på bilen Passade även på att rengöra bärarmarna lite så man slipper bli så skitig när man tar i dem! De blev nästan blanka på viss ställen
På söndag blev det dags att lösa bakdiffproblematiken! Åkte till stugan och gick igenom reservdelsbilarna, fick jackpot i en gammal Legacy 2.2 som hade rätt utväxling Bra med traktor och gafflar (ligger lastpallar mitt under bilen som säkerhet)!
Inte den fräschaste diffen utvändigt men den har bara gått 14000 mil så ska förhoppningsvis vara i bra skick invändigt! Kommer inte hinna byta till lamelldiffen jag har då den ligger hos Encrantz så kommer nog svetsa denna då jag tänker mig att det är bättre med svetsad bakdiff än helt öppen!
Åter i garaget tvättades fjäderbenen av och rengjordes så gott det gick, nu går de att ta i utan att man blir full med jord och olja!
Tog med mig en spindel höger fram som jag hade liggande i stugan utifall jag inte hinner byta hjullagret, då kan jag bara bulta dit en fungerande spindel istället Rensade den från ABS-givare och bromssköld så nu är den redo.
Då var vi framme vid gårdagens arbete, plocka ned tanken! Efter lite klurande och lirkande fick jag (med hjälp av min far och hans bekant) ned den. Var mycket torra gamla bränsleslangar som vägra lossna. Tur att allt ska bytas ut till slang som tål E85 för framtiden! Tvättade av tanken när den var ute ur bilen, var i bra skick:
Problemet med bränslelukt i cupén är dock inte löst än... Avluftningen från tanken går till en liten plastbehållare i skuffen (ser inte ut som ett kolfilter) och därifrån går det en slang ut till hjulhuset där den slutar öppen mot atmosfären Enda teorin jag har är att det drar in ångorna på nått sätt till cupén när man kör så funderar på att dra ut slangen längre bak på bilen i kofångaren. Ska klura på den ett tag!
Ska idag handla nya bränsleslangar i 8 och 6 mm som tål E85 så kan jag montera tillbaka tanken ikväll.
Efter att tanken var nere tänkte jag byta styrleder (inre och yttre) så tog lös en damask. Där i var det fullt med servoolja och det fortsatte droppa rätt mycket ur styrväxeln även när damasken var tömd! Dåligt
Bestämde mig för att plocka lös hela styrväxeln för att undersöka närmare. Konstaterade att tätningarna måste vara tokslut så de måste bytas/styrväxeln bytas ut! Har kollat upp artikelnummer på tätningar förut men det var väldigt lång leveranstid på dem. Tur att jag har en styrväxel från en -99 Impreza GT liggande som har gått 9000 mil Blir en tur till stugan under veckan och hämta den
Mer än så hann jag inte göra förutom en stunds funderingar över placering och montering av catchtank för bränsle i skuffen
På återseende!
Nu börjar det röra på sig i garaget igen
I fredags förmiddag demonterade jag bärarmen höger fram och pressade ut bussningarna ur de bakre infästningarna för de främre bärarmarna. Hämtade ut nya Powerflex Black Series (man måste byta främre bussningen på bärarmen till en bussning för en GC8 när man ska köra med newage alu-bärarmar fram, bygger olika mycket ut från bärarmen så de passar inte in framvagnsbryggan annars) och monterade dessa, skönt att äntligen får börja montera ihop delar på bilen Passade även på att rengöra bärarmarna lite så man slipper bli så skitig när man tar i dem! De blev nästan blanka på viss ställen
På söndag blev det dags att lösa bakdiffproblematiken! Åkte till stugan och gick igenom reservdelsbilarna, fick jackpot i en gammal Legacy 2.2 som hade rätt utväxling Bra med traktor och gafflar (ligger lastpallar mitt under bilen som säkerhet)!
Inte den fräschaste diffen utvändigt men den har bara gått 14000 mil så ska förhoppningsvis vara i bra skick invändigt! Kommer inte hinna byta till lamelldiffen jag har då den ligger hos Encrantz så kommer nog svetsa denna då jag tänker mig att det är bättre med svetsad bakdiff än helt öppen!
Åter i garaget tvättades fjäderbenen av och rengjordes så gott det gick, nu går de att ta i utan att man blir full med jord och olja!
Tog med mig en spindel höger fram som jag hade liggande i stugan utifall jag inte hinner byta hjullagret, då kan jag bara bulta dit en fungerande spindel istället Rensade den från ABS-givare och bromssköld så nu är den redo.
Då var vi framme vid gårdagens arbete, plocka ned tanken! Efter lite klurande och lirkande fick jag (med hjälp av min far och hans bekant) ned den. Var mycket torra gamla bränsleslangar som vägra lossna. Tur att allt ska bytas ut till slang som tål E85 för framtiden! Tvättade av tanken när den var ute ur bilen, var i bra skick:
Problemet med bränslelukt i cupén är dock inte löst än... Avluftningen från tanken går till en liten plastbehållare i skuffen (ser inte ut som ett kolfilter) och därifrån går det en slang ut till hjulhuset där den slutar öppen mot atmosfären Enda teorin jag har är att det drar in ångorna på nått sätt till cupén när man kör så funderar på att dra ut slangen längre bak på bilen i kofångaren. Ska klura på den ett tag!
Ska idag handla nya bränsleslangar i 8 och 6 mm som tål E85 så kan jag montera tillbaka tanken ikväll.
Efter att tanken var nere tänkte jag byta styrleder (inre och yttre) så tog lös en damask. Där i var det fullt med servoolja och det fortsatte droppa rätt mycket ur styrväxeln även när damasken var tömd! Dåligt
Bestämde mig för att plocka lös hela styrväxeln för att undersöka närmare. Konstaterade att tätningarna måste vara tokslut så de måste bytas/styrväxeln bytas ut! Har kollat upp artikelnummer på tätningar förut men det var väldigt lång leveranstid på dem. Tur att jag har en styrväxel från en -99 Impreza GT liggande som har gått 9000 mil Blir en tur till stugan under veckan och hämta den
Mer än så hann jag inte göra förutom en stunds funderingar över placering och montering av catchtank för bränsle i skuffen
På återseende!
// Fredrik Anderholdt Helgesson
Re: Subaru Legacy Turbo RS 1990 rallybil
Hej!
Igår var en seg dag, gick alldeles för sakta! Tog mig 1.5 timme att leta bränsleslang i stan som tålde E85... Fanns inte hemma hos någon i princip
Letade även krympslang som klarar transmissionsolja (ska skarva kablaget till mittdiffen inuti lådan) utan att hitta. Var på Swedol, Laitis och Specma utan framgång! Ska ringa runt idag till alla möjliga ställen och hoppas någon har hemma
Lyckades i alla fall montera nya slangar vid tanken och hänga upp den, fick dock direkt ta ned den då jag tänkte lite fel med slanglängderna... Tog dock inte mer än 15 min upp och ner andra gången så var väl inte hela världen Skönt att ha en del på plats!
Började även fundera på placering av catchtanken, den placering jag hade tänkt ut fungerade dåligt då jag skulle borra rakt genom en balk i bakvagen! Har några tankar (haha) kvar på alternativa placeringar
Kommer använda en tank min mor hade på sin Opel Kadett när hon körde rally, hemmagjord i aluminium Kul att återanvända!
Hoppas på mer framgångar idag, även om ett biobesök kommer göra kvällen kortare än vanligt.
På återseende!
Igår var en seg dag, gick alldeles för sakta! Tog mig 1.5 timme att leta bränsleslang i stan som tålde E85... Fanns inte hemma hos någon i princip
Letade även krympslang som klarar transmissionsolja (ska skarva kablaget till mittdiffen inuti lådan) utan att hitta. Var på Swedol, Laitis och Specma utan framgång! Ska ringa runt idag till alla möjliga ställen och hoppas någon har hemma
Lyckades i alla fall montera nya slangar vid tanken och hänga upp den, fick dock direkt ta ned den då jag tänkte lite fel med slanglängderna... Tog dock inte mer än 15 min upp och ner andra gången så var väl inte hela världen Skönt att ha en del på plats!
Började även fundera på placering av catchtanken, den placering jag hade tänkt ut fungerade dåligt då jag skulle borra rakt genom en balk i bakvagen! Har några tankar (haha) kvar på alternativa placeringar
Kommer använda en tank min mor hade på sin Opel Kadett när hon körde rally, hemmagjord i aluminium Kul att återanvända!
Hoppas på mer framgångar idag, även om ett biobesök kommer göra kvällen kortare än vanligt.
På återseende!
// Fredrik Anderholdt Helgesson
Re: Subaru Legacy Turbo RS 1990 rallybil
Laitis kan få tag på slang från Gates som är bra med E85.
Istället för krympslang kanske du kan använda pneumatik-slang av PTFE? Den borde tåla livet där, men den är ju styv 6/4 mm som är enklast att få tag på kanske är liten för dina kablar. Om du har två ledare får du lägga skarvarna på varje ledare en bit från varandra. Oljan borde inte leda så mycket ström (!) och även krympslang som tålt oljan hade ju inte hållt tätt mot ledarna ändå.
Bild på nya bränsletanken vore intressant!
Istället för krympslang kanske du kan använda pneumatik-slang av PTFE? Den borde tåla livet där, men den är ju styv 6/4 mm som är enklast att få tag på kanske är liten för dina kablar. Om du har två ledare får du lägga skarvarna på varje ledare en bit från varandra. Oljan borde inte leda så mycket ström (!) och även krympslang som tålt oljan hade ju inte hållt tätt mot ledarna ändå.
Bild på nya bränsletanken vore intressant!
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Re: Subaru Legacy Turbo RS 1990 rallybil
Hittade slang på Swedol till slut, ville ha den igår så jag kunde montera tillbaka tankenmattias skrev:Laitis kan få tag på slang från Gates som är bra med E85.
Istället för krympslang kanske du kan använda pneumatik-slang av PTFE? Den borde tåla livet där, men den är ju styv 6/4 mm som är enklast att få tag på kanske är liten för dina kablar. Om du har två ledare får du lägga skarvarna på varje ledare en bit från varandra. Oljan borde inte leda så mycket ström (!) och även krympslang som tålt oljan hade ju inte hållt tätt mot ledarna ändå.
Bild på nya bränsletanken vore intressant!
Är bara ca 1.5 dm kabel och kablarna är redan klippta av föregående ägare så de är tyvärr mitt för varandra!
Kablarna är rätt små, ca 3 mm² kan jag tro så de är tunna. Kanske blir att skarva och klippa isär en tunnväggig slang på längden och använda stripes för att hålla den på plats! Ska göra ett försök med krympslang idag, annars blir det en annan lösning. Vill få lådan monterad ikväll!
Absolut, blir bilder när jag hittat en vettig placering. Tanken är inte optimalt utformad men tror den kommer fungera utmärkt på min effektnivå
// Fredrik Anderholdt Helgesson
Re: Subaru Legacy Turbo RS 1990 rallybil
Hej!
Fick mig nån timme igår innan biobesöket och det gick rätt bra
Kontrollmätte kopplingen och det finns nån mm kvar av slitytorna så den får gå denna sommar, har inte känt något problem med den hittills
Rengjorde lådan och gjorde nytt kablage till DCCD-styrningen då det gamla var skadat. Löste skarvarna inuti lådan med kabelskarvar med plastisolering, tänker att jag säkert ska ner med lådan om en inte allt för avlägsen framtid så kan då se hur de verkar klara oljan
Rengjorde packningsytorna till bakre gaveln och lirkade dit den, var lite klurigt att få den på plats då ett nållager ville falla lös! Nu är den i alla fall komplett och reda att monteras. Fick fila till hålet för kopplingsgaffels axel då det blivit svetsat nån gång, var en kant som gjorde att axeln var ytterst svår att få ut Nu går den lätt och fint!
Ser inte mycket ur för världen men ska förhoppningsvis göra skillnad på körningen med en dogbox
Hann inte så mycket mer annat än att titta ännu en gång på placeringen av catchtanken i skuffen
Kommer har matning från tanken samt matningen fram till motorn på de nedre anslutningarna och returer på de övre anslutningarna. Är som sagt inte en optimal konstruktion men tror det kommer fungera utmärkt! Har rätt mycket överkapacitet hos pumparna så tanken kommer nog vara helt full hela tiden vilket gör att det inte kommer kunna suga luft Fästet till höger i bild är för min Bosch 044-pump som kommer mata motorn, kommer styras med ON/OFF-strömbrytare.
Kvällen uppdrag blir att hänga upp lådan samt montera framvagnen!
På återseende
Fick mig nån timme igår innan biobesöket och det gick rätt bra
Kontrollmätte kopplingen och det finns nån mm kvar av slitytorna så den får gå denna sommar, har inte känt något problem med den hittills
Rengjorde lådan och gjorde nytt kablage till DCCD-styrningen då det gamla var skadat. Löste skarvarna inuti lådan med kabelskarvar med plastisolering, tänker att jag säkert ska ner med lådan om en inte allt för avlägsen framtid så kan då se hur de verkar klara oljan
Rengjorde packningsytorna till bakre gaveln och lirkade dit den, var lite klurigt att få den på plats då ett nållager ville falla lös! Nu är den i alla fall komplett och reda att monteras. Fick fila till hålet för kopplingsgaffels axel då det blivit svetsat nån gång, var en kant som gjorde att axeln var ytterst svår att få ut Nu går den lätt och fint!
Ser inte mycket ur för världen men ska förhoppningsvis göra skillnad på körningen med en dogbox
Hann inte så mycket mer annat än att titta ännu en gång på placeringen av catchtanken i skuffen
Kommer har matning från tanken samt matningen fram till motorn på de nedre anslutningarna och returer på de övre anslutningarna. Är som sagt inte en optimal konstruktion men tror det kommer fungera utmärkt! Har rätt mycket överkapacitet hos pumparna så tanken kommer nog vara helt full hela tiden vilket gör att det inte kommer kunna suga luft Fästet till höger i bild är för min Bosch 044-pump som kommer mata motorn, kommer styras med ON/OFF-strömbrytare.
Kvällen uppdrag blir att hänga upp lådan samt montera framvagnen!
På återseende
// Fredrik Anderholdt Helgesson
Re: Subaru Legacy Turbo RS 1990 rallybil
När jag åkte runt och sökte slang som skall tåla bromsvätska så var slangen jag eventuellt tänkte köpas hosFAH skrev:Tog mig 1.5 timme att leta bränsleslang i stan som tålde E85... Fanns inte hemma hos någon i princip
http://www.hydroscand.se/butiker/slang_umea-teg specad att tåla E85
//Nisse
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
Re: Subaru Legacy Turbo RS 1990 rallybil
min Bosch 044-pump som kommer mata motorn, kommer styras med ON/OFF-strömbrytare.
Glöm inte att du måste ha automatisk avstängning av pumpen så fort motorn stannar. Så du kan inte bara ha en on/off-brytare. Bättre att låta styrboxen sköta det än att ha en brytare. Då går pumpen några sekunder när du slår på tändningen och sen går den när startmotorn körs och när motorn går.
Minns inte om du skrivit vilket styrsystem du har men de flesta brukar väl ha en egen utgång för just bränslepumpen.
Glöm inte att du måste ha automatisk avstängning av pumpen så fort motorn stannar. Så du kan inte bara ha en on/off-brytare. Bättre att låta styrboxen sköta det än att ha en brytare. Då går pumpen några sekunder när du slår på tändningen och sen går den när startmotorn körs och när motorn går.
Minns inte om du skrivit vilket styrsystem du har men de flesta brukar väl ha en egen utgång för just bränslepumpen.
Re: Subaru Legacy Turbo RS 1990 rallybil
Bra tips! De hann dock stänga innan jag hunnit dit, gick in på Swedol kl 16:53 så hade tight att hinnasuper7 skrev:När jag åkte runt och sökte slang som skall tåla bromsvätska så var slangen jag eventuellt tänkte köpas hosFAH skrev:Tog mig 1.5 timme att leta bränsleslang i stan som tålde E85... Fanns inte hemma hos någon i princip
http://www.hydroscand.se/butiker/slang_umea-teg specad att tåla E85
//Nisse
Bra poäng! Linket styr för tillfället pumpen i originaltanken men man skulle nog ha kopplat båda pumparna på ett relä styrt från Linketquattro skrev:min Bosch 044-pump som kommer mata motorn, kommer styras med ON/OFF-strömbrytare.
Glöm inte att du måste ha automatisk avstängning av pumpen så fort motorn stannar. Så du kan inte bara ha en on/off-brytare. Bättre att låta styrboxen sköta det än att ha en brytare. Då går pumpen några sekunder när du slår på tändningen och sen går den när startmotorn körs och när motorn går.
Minns inte om du skrivit vilket styrsystem du har men de flesta brukar väl ha en egen utgång för just bränslepumpen.
// Fredrik Anderholdt Helgesson
Re: Subaru Legacy Turbo RS 1990 rallybil
Hej!
Helgen har passerat med två extra lediga dagar och bilen borde vara provkörd! Inte det
Började i torsdags när jag skulle hänga upp lådan i bilen, insåg att det saknades en del från växellänkaget (den del som sitter på lådan) så kunde inte montera lådan i bilen. Åkte till stugan och letade efter delen men hade ingen, var annorlunda konstruerat på en 5-växlad låda
Tur att man har bra kompisar, fick hjälp att göra en ny del och kunde hänga upp lådan i bilen
Gjorde en ritning så Mattias kunde bygga delen jag behövde.
På plats i bilen
Fredag eftermiddag, lådan sitter i bilen och jag ska börja montera slavcylinder och annat runt lådan. Upptäcker att kopplinggaffeln har en tokig vinkel så cylindern inte går att montera!
Tittar på bilder och konstaterar att det måste vara en gaffel från en 5-växlad låda... Pratar med Encrantz och får bilder på hans bil med en likadan gaffel i en 6-växlad låda, mystiskt! Blir lite ställd och börjar leta förklaringar, hittar inget annat än att det är olika gafflar (även om Encrantz bevisligen har en 5-växlad gaffel och att det funkar) så slänger mig på telefonen och får tag i en gaffel hos en bekant som skickar den med post. Kommer inte fram förän på onsdag (idag när jag skriver detta inlägg) så min tidsplan höll dåligt!
Som ni ser på bilden är det inte möjligt att montera cylindern. Urtrampningslagret har hakat i som det ska och allt verkar vara där det ska!
Bilden ovan är en 6-växlad gaffel och bilden nedanför är en 5-växlad gaffel.
Ser rätt annorlunda ut så misstänker att det är problemet! Ska vara olika gafflar enligt min personliga erfarenhet men olika källor säger annorlunda. Får se om detta var problemet, alltid lär man sig något!
Eftersom lådan inte var klar fokuserade jag på resten av bilen kvarvarande dagar. Igår eftermiddag (tisdag) var bilen klar förutom lådan och det som måste monteras efter att det är på plats (avgassystem, mellanaxel o.s.v.)! Inte helt utan bök, monterade nya bussningar i upphängningen till bakdiffen och eftersom bakvagnen inte var helt rak ville det inte alls passa! Fick fram med spett, slägga och brytjärn samt en kompis som fick hjälpa till Tillslut fick vi det på plats, det rör sig inte mycket, kommer nog känns stumt och fint när man kör!
Hade även problem med bärarmen väsnter fram, även här nya bussningar och lite krokig bil (räcker med några mm fel när bussningarna är väldigt hårda). Framvagnsbryggan har nog också fått sig en smäll nån gång under bilens livstid
Fram löste det sig med ett spännband samt brytjärn!
Hämtade hem den bättre begagnade styrväxeln jag hade och monterade nya styrleder och damasker. Rengjorde den så den ser ut som ny!
Resten av monteringen gick relativt smärtfritt, tar sin lilla tid ändå
Avslutade med att dra slangarna till catchtanken i skuffen, blev ett rätt enkelt och stilrent montage Ska bli intressant att se hur det funkar! (ska rengöra också så fort bilen går, är rätt smutsigt på bilderna...)
Planen inför tävlingen och resten av veckan är att ha en körklar bil ikväll om kopplingsgaffeln passar och löser problemet. Provkörning på nån bra plats under torsdagen för att se så allt sitter ihop samt få prova köra med dogbox
Fredag eftermiddag blir att efterdra bultar och annat samt lasta på släpvagn inför tävlingen på lördag!
Hoppas allt lirar som det ska, återkommer med uppdatering
Helgen har passerat med två extra lediga dagar och bilen borde vara provkörd! Inte det
Började i torsdags när jag skulle hänga upp lådan i bilen, insåg att det saknades en del från växellänkaget (den del som sitter på lådan) så kunde inte montera lådan i bilen. Åkte till stugan och letade efter delen men hade ingen, var annorlunda konstruerat på en 5-växlad låda
Tur att man har bra kompisar, fick hjälp att göra en ny del och kunde hänga upp lådan i bilen
Gjorde en ritning så Mattias kunde bygga delen jag behövde.
På plats i bilen
Fredag eftermiddag, lådan sitter i bilen och jag ska börja montera slavcylinder och annat runt lådan. Upptäcker att kopplinggaffeln har en tokig vinkel så cylindern inte går att montera!
Tittar på bilder och konstaterar att det måste vara en gaffel från en 5-växlad låda... Pratar med Encrantz och får bilder på hans bil med en likadan gaffel i en 6-växlad låda, mystiskt! Blir lite ställd och börjar leta förklaringar, hittar inget annat än att det är olika gafflar (även om Encrantz bevisligen har en 5-växlad gaffel och att det funkar) så slänger mig på telefonen och får tag i en gaffel hos en bekant som skickar den med post. Kommer inte fram förän på onsdag (idag när jag skriver detta inlägg) så min tidsplan höll dåligt!
Som ni ser på bilden är det inte möjligt att montera cylindern. Urtrampningslagret har hakat i som det ska och allt verkar vara där det ska!
Bilden ovan är en 6-växlad gaffel och bilden nedanför är en 5-växlad gaffel.
Ser rätt annorlunda ut så misstänker att det är problemet! Ska vara olika gafflar enligt min personliga erfarenhet men olika källor säger annorlunda. Får se om detta var problemet, alltid lär man sig något!
Eftersom lådan inte var klar fokuserade jag på resten av bilen kvarvarande dagar. Igår eftermiddag (tisdag) var bilen klar förutom lådan och det som måste monteras efter att det är på plats (avgassystem, mellanaxel o.s.v.)! Inte helt utan bök, monterade nya bussningar i upphängningen till bakdiffen och eftersom bakvagnen inte var helt rak ville det inte alls passa! Fick fram med spett, slägga och brytjärn samt en kompis som fick hjälpa till Tillslut fick vi det på plats, det rör sig inte mycket, kommer nog känns stumt och fint när man kör!
Hade även problem med bärarmen väsnter fram, även här nya bussningar och lite krokig bil (räcker med några mm fel när bussningarna är väldigt hårda). Framvagnsbryggan har nog också fått sig en smäll nån gång under bilens livstid
Fram löste det sig med ett spännband samt brytjärn!
Hämtade hem den bättre begagnade styrväxeln jag hade och monterade nya styrleder och damasker. Rengjorde den så den ser ut som ny!
Resten av monteringen gick relativt smärtfritt, tar sin lilla tid ändå
Avslutade med att dra slangarna till catchtanken i skuffen, blev ett rätt enkelt och stilrent montage Ska bli intressant att se hur det funkar! (ska rengöra också så fort bilen går, är rätt smutsigt på bilderna...)
Planen inför tävlingen och resten av veckan är att ha en körklar bil ikväll om kopplingsgaffeln passar och löser problemet. Provkörning på nån bra plats under torsdagen för att se så allt sitter ihop samt få prova köra med dogbox
Fredag eftermiddag blir att efterdra bultar och annat samt lasta på släpvagn inför tävlingen på lördag!
Hoppas allt lirar som det ska, återkommer med uppdatering
// Fredrik Anderholdt Helgesson
Re: Subaru Legacy Turbo RS 1990 rallybil
Hej igen!
Igår fick jag äntligen vrida på nyckeln igen
Efter en nervös resa hem efter jobbet hittade jag en kopplingsgaffel i brevlådan! Tack Oskar
Tog mig till garaget efter en snabb middag och delade motor och låda (med hjälp av min far, tack så mycket) för att kunna byta gaffeln. Lät lådan hänga kvar på pinnbultarna ur motorn så det var förhållandevis enkelt då jag slapp plocka ner lådan Monterade nya gaffeln och styrde ihop motor och låda.
Tada! Nu passar det
Äntligen! Bestämde mig för att jag inte skulle åka från garaget förrän bilen var startad så började montera allt som var kvar. Det trevligaste var att montera ihop framvagnen klart med nya drivaxlar, bärarmar och leder Riktigt mysigt!
Blev tyvärr dåligt med bilder tagna då jag fokuserade på att få bilen klar. Hade lite strul med att få växellänkaget på plats men ett brytjärn senare var det löst
Donald, en bekant, hade gjort en skyddsplåt att sätta över catchtanken och pumpen som blev riktigt snygg och bra! Kommer bilder på det så småningom
Efter ca 4 timmar var bilen monterad och redo att startas. Vred på och av tändningen några gånger för att fylla bränslesystemet, slog på den externa pumpen och vred på nyckeln.
Motorn hann gå nått varv sedan slog den igång Underbart! Inga läckage eller konstiga lukter. Provade att växla med lådan också och allt verkar funka som det ska, kan både köra framåt och bakåt Underbart!
Vill tacka alla som hjälpt mig, framförallt min mor, min far och min sambo som står ut med detta
Provkörning står på agendan idag, ska montera några småsaker innan dess t.ex. hasplåt, momentstag från växellådan till torpedväggen samt efterdra bultar Ska försöka hitta någon bra väg att testa på!
På återseende!
Igår fick jag äntligen vrida på nyckeln igen
Efter en nervös resa hem efter jobbet hittade jag en kopplingsgaffel i brevlådan! Tack Oskar
Tog mig till garaget efter en snabb middag och delade motor och låda (med hjälp av min far, tack så mycket) för att kunna byta gaffeln. Lät lådan hänga kvar på pinnbultarna ur motorn så det var förhållandevis enkelt då jag slapp plocka ner lådan Monterade nya gaffeln och styrde ihop motor och låda.
Tada! Nu passar det
Äntligen! Bestämde mig för att jag inte skulle åka från garaget förrän bilen var startad så började montera allt som var kvar. Det trevligaste var att montera ihop framvagnen klart med nya drivaxlar, bärarmar och leder Riktigt mysigt!
Blev tyvärr dåligt med bilder tagna då jag fokuserade på att få bilen klar. Hade lite strul med att få växellänkaget på plats men ett brytjärn senare var det löst
Donald, en bekant, hade gjort en skyddsplåt att sätta över catchtanken och pumpen som blev riktigt snygg och bra! Kommer bilder på det så småningom
Efter ca 4 timmar var bilen monterad och redo att startas. Vred på och av tändningen några gånger för att fylla bränslesystemet, slog på den externa pumpen och vred på nyckeln.
Motorn hann gå nått varv sedan slog den igång Underbart! Inga läckage eller konstiga lukter. Provade att växla med lådan också och allt verkar funka som det ska, kan både köra framåt och bakåt Underbart!
Vill tacka alla som hjälpt mig, framförallt min mor, min far och min sambo som står ut med detta
Provkörning står på agendan idag, ska montera några småsaker innan dess t.ex. hasplåt, momentstag från växellådan till torpedväggen samt efterdra bultar Ska försöka hitta någon bra väg att testa på!
På återseende!
// Fredrik Anderholdt Helgesson
Re: Subaru Legacy Turbo RS 1990 rallybil
Jäklar va kul att läsa om dom senaste dagarna! Och bra jobbat, kul att det gick vägen tillslut
Lycka till med provkörningen nu också, och hoppas det flyter på bra i helgen!
Lycka till med provkörningen nu också, och hoppas det flyter på bra i helgen!
Ludvig Lyttbacka
Re: Subaru Legacy Turbo RS 1990 rallybil
Tack så mycket! Kul att det uppskattas, har varit lite spännande att försöka få den att fungeraTrubbis skrev:Jäklar va kul att läsa om dom senaste dagarna! Och bra jobbat, kul att det gick vägen tillslut
Lycka till med provkörningen nu också, och hoppas det flyter på bra i helgen!
Hur gick då gårdagens test? Bara bra, kan sammanfattas med mycket mygg och en underbar växellåda
Fick med mig några kompisar och min far till garaget efter middagen så vi monterade hasplåt och justerade framvagnen samt monterade lite saker som inte jag inte hann montera förra gången Tankade och kontrollerade oljor. Sedan lastade vi bilen för avfärd till en testväg vi fått låna av en bekant, tack Marcus (och alla som följde med och stod som vägvakter och hjälpte till att skruva, tack)
Väl på plats lastade vi av bilen och överlät oss till myggen
Blev inte så mycket mer fotat men fick några filmer!
https://youtu.be/W-YYbb9M6vU
https://youtu.be/y4H2dfuGo2E
Lådan fungerar klockrent, underbart med en växellåda som vill växlas utan att behöva väntas in Glömde tyvärr bort att ta med datorn så fick inga loggar, grymt dumt! Lambdan låg dock bra så är inte orolig
Bilen i övrigt kändes väldigt bra på vägen, var ett större krön i en kurva man kunde ladda över, väldigt förlåtande och stabil på vägen För tillfället är den rätt överstyrd då jag inte har någon styrning till mittdiffen vilket gör den mer bakhjulsdriven men tycker den betedde sig riktigt bra ändå Kommer nog inte hinna koppla in den innan lördag men inför nästa tävling (som är på tisdag kväll) tänkte jag ha den monterad!
Enda som upptäcktes är att servooljan blir väldigt varm (dock inget läckage ur styrväxlen, yay!) så måste montera en liten kylslinga dit. Hade även problem med att bromsslangarna lossnade (från stripesen som höll fast dem mot fjäderbenet) och hamnade lite dåligt till mellan fjäderben och hjul, ingen skada skedd tack och lov
Körde ca 4 rundor bara för att kolla så allt funkade, sen lastade vi och for hem (myggen blev nog besvikna, på filmerna ser man hur mycket dem svärmar ).
Väl hemma hissade jag upp bilen bak och vinklade om bromsslangarna och monterade med nya, bättre stripes Nu ska det inte vara någon risk att de hamnar tokigt till igen! Lustigt nog var det mycket mygg i garaget men inte utomhus, tror vi importerade en avsevärd mängd!
Fick hjälp av min mor och far att snabbt tvätta bort dam och rengöra rutorna inför lördag Kommer gå igenom bilen ikväll och efterdra alla bultar undertill. Sen lastar vi och åker till stugan och sover där tills lördag morgon (sparar några mil då den ligger mot Åsele) Ska försöka få mycket material med filmer och bilder från tävlingen, ska tvinga ut sambon med kamera
På återseende!
// Fredrik Anderholdt Helgesson
Re: Subaru Legacy Turbo RS 1990 rallybil
Mygg?
Va menar du??
*stockholmsbosatt_på_14nde_våningen_23°C_ute_nu_23:07*
Gillar att du kör denna där subban... trots att jag är lite mitsu-nörd...
Kul-t!!!
Kommer fortsätta läsa.
Va menar du??
*stockholmsbosatt_på_14nde_våningen_23°C_ute_nu_23:07*
Gillar att du kör denna där subban... trots att jag är lite mitsu-nörd...
Kul-t!!!
Kommer fortsätta läsa.
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Subaru Legacy Turbo RS 1990 rallybil
bra jobbat! nu kan du snart tanka/mappa e85 och ladda på lite mer då du har en fin låda. eller fins det andra svaga länkar i drivlinan? vist körde du backe i går?
mvh jens
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: Subaru Legacy Turbo RS 1990 rallybil
Det blev en 3:e plats
https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... 736&type=3
https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... 736&type=3
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM