Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: fre okt 20, 2017 5:09 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 140 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5 ... 10  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: mån feb 06, 2017 5:13 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: mån nov 10, 2014 9:55 am
Inlägg: 94
Ort: Umeå
Hej!

Har lurkat runt på detta forum ett tag men aldrig tagit mig för att göra en tråd om mina bilar!

Nu har jag äntligen hittat mig en rallybil så tänkte att det är dags att dela med sig :)

Kommer lägga upp lite inlägg för att göra lite "catch up" till dags datum, har haft projekttråd på garaget.org samt på Swedish Suabru Clubs forum!

Har sedan jag fyllde 18 haft ett antal Subaru Legacy Turbo i varierande former och skick och självklart har drömmen om en fyrhjulsdriven rallybil alltid legat och grott. Har kört med min Golf MK1 GTI några tävlingar men suget efter en Subaru rallybil har alltid varit stort!

Började leta efter en fräsch Legacy-kaross och tänkte bygga en från grunden men insåg att det snabbt skulle bli ohyggligt dyrt så började leta efter färdiga rallybilar istället. Hittade ett antal i varierande skick och prisbilder...

Så en dag fick jag napp! En bil jag försökt köpa några månader tidigare kom ut till försäljning och jag högg direkt :)

Bild

Bild

Bilen i fråga är en 1990 Subaru Legacy Turbo RS som importerades från Japan till Sverige kring 1990 av Roger Ericsson (Legacy Turbo började säljas i Sverige först 2 år senare). Byggdes om till rallybil och vänsterstyrning direkt och har gått som rallybil sedan dess! Är lackad som grupp A bilarna såg ut när de var sponsrade av Rothman så igenkänningsfaktorn är hög! Har i dagsläget drygt 1800 mil på mätaren :) Byggdes som en grupp N bil men går i dagsläget in i Nationell Special eftersom den inte längre är klassad i grupp N. Detta innebär en större valmöjlighet då jag inte behöver hålla mig till standarddelar för Legacy Turbo utan kan blanda in Imprezadelar i bygget! Dock kommer jag alltid måste ha en 34 mm restriktor innan turbon då NS-reglementet säger så.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bilen är A-besiktad och startklar men har några detaljer jag vill åtgärda innan jag kör första tävlingen.
Bilen har i dagsläget ett original styrsystem med ett chip som är bränt och mappat för minst 10-15 år sedan... Så planen är att byta till ett Link G4 PnP och mappa om på 98 oktan till att börja med så jag kan börja köra med bilen och få lite mil i den :) Senare är planen att mappa om på E85 med en HX30 och 34 mm restriktor.

Bussningar måste bytas, mest akut är till växellänkaget då den är oerhört svårväxlad med en fladdrande växelspak!

Stolen måste justeras då jag sitter för nära ratten, bör gå att vinkla till så jag sitter br.

Utöver det är den onödigt fräsch i karossen, finns knappt rost alls! Undertill är det endast ytrost från stensprut så den kommer rivas ner i delar så småningom för att kunna lacka om den undertill :)

Vad är då min plan med bilen? Jo, jag vill försöka åka fyrhjulsdriven rallybil utan att det ska kosta skjortan! Har en mängd med delar till Legacy Turbo sedan tidigare så hoppas kunna hålla ner driftkostnaderna och få många mil i kroppen! :) De tävlingar jag kommer åka är mest i närområdet i Västerbotten, allt beror på ekonomi och hur bilen fungerar för mig!

Nedan länk till när jag provkörde bilen på en rallycrossbana i närheten där jag bor:

https://www.youtube.com/watch?v=Z8aC9XJIliE

Kommer uppdatera så fort jag har något nytt att komma med, håller för tillfället på att renovera garaget!

_________________
// Fredrik Anderholdt Helgesson


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån feb 06, 2017 5:14 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: mån nov 10, 2014 9:55 am
Inlägg: 94
Ort: Umeå
Hade besök av en besiktningsman idag som kollade igenom papper, men bur med mera. Allt var i sin ordning så det känns skönt!

Provstartade även bilen med Linket, startade efter bara några sekunder, underbart :D skönt att veta att allt funkar innan man börjar riva. Måste visserligen montera MAP-sensor samt insugstempgivare men bra att veta att det mesta fungerar :)

Lite bilder från kvällen:

Motorrummet utan IC:n, ser ut som ett bombnedslag!

Bild

IC:n liggande på golvet.

Bild

STI-fälgarna jag köpte :)

Bild

_________________
// Fredrik Anderholdt Helgesson


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån feb 06, 2017 5:14 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: mån nov 10, 2014 9:55 am
Inlägg: 94
Ort: Umeå
Ikväll har jag fått ett antal timmar i garaget, var behövligt! Fick även hämta ut tryckrören så nu kan bygget börja på allvar. Åstadkom hyfsat mycket faktiskt :) Borrade bort punktsvetaar och fick bort steget i fronten till övre kylarbalken för att rymma IC:n innanför karossen :) ställde dit den och la några av tryckrören där jag vill ha dem, ser ut att funka bara fint!

Bild

Bestämde mig för att byta kamrem när jag lika hade kylare borta, visade sig ta längre tid än jag hade hoppats! Två av bultarna till kamremskåpan hade rostat fast så fick såga av dem för hand... Fick lös dem tillslut men insåg då att jag inte hade någon mutterdragare att få lös remhjulet med! Försökte lägga i en växel och bromsa fast den men drivlinan flaxade så mycket så fick den aldrig att släppa. Fick bli morgondagens bekymmer, ska låna mig en mutterdragare och köra ett nytt försök. Mycket plats i fronten utan steget till övre kylarbalken iaf :)

Bild

Bild

Hämtade även ut en uppsättning 17" Speedline ST2 från bussgods :D riktigt snygga och tidsenliga :)

Bild

Ska skaffa bättre bilder på dem sen när bilen står på marken.
Nya tag imorgon, känns att det var ett tag sen man skruvade innan jag köpte rallybilen men börja sakta men säkert få upp tempot igen :)

_________________
// Fredrik Anderholdt Helgesson


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån feb 06, 2017 5:15 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: mån nov 10, 2014 9:55 am
Inlägg: 94
Ort: Umeå
Hej!

Har varit tyst ett tag men har varit i garaget av och till :)

Har monterat tillbaka växelelänkaget med några nya bussningar (kommer ju ändå måste byta det när jag får hem dogboxen) så bilen går att köra. Har bytt motorfästena till Hardrace-motorfästen som jag hade liggande. Kommer nog förmodligen stoppa dit Hardrace växellådsfästet jag har liggande också, även om jag måste byta det när jag byter låda :)

Slutförde kamremsbytet efter lite strul med olika längder på bultar. Byggde om spännaren till den nyare versionen som sitter på t.ex. EJ205-motorn i en GT :) Är en uppdaterad spännare, se skillnad bild 1 och 2 :)

Bild

För att byta till den nya versionen behöver man byta ett fäste som sitter bakom spännaren, hade ett liggande sen tidigare :)

Bild

Bytte även vattenpumpen när jag liks höll på.

Har även hållit på med styrsystemet och kabelhärvan. Återanvänder original kabelhärva så långt som möjligt när jag kopplar in de givare jag behöver. MAP-sensor och laddtrycksstyrning kommer sitta på samma ställe som original och använda samma kablage. IAT hade jag tänkt utnyttja MAF-kablaget men har insett att den ingången inte på ett enkelt sätt kan utnyttjas som en temp-ingång så kommer dra ny kabel till IAT:en från utbyggnadshärvan :)

En lite sneakpeak bakom instrumenteringen, ett riktigt råttbo!

Bild

Ikväll tänker jag ge mig på FMIC-systemet, nu när kamrem och det mesta i fronten är klart. På återseende!

_________________
// Fredrik Anderholdt Helgesson


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån feb 06, 2017 5:15 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: mån nov 10, 2014 9:55 am
Inlägg: 94
Ort: Umeå
Tack så mycket :) måste skynda lagom om jag ska ha bilen klar till mapping nästa fredag (16 december 2016) ;)

Ska skaffa mig ett fäste till gopro eller liknande så man kan få några bra filmer :) är ju nästan ett måste! Finns faktiskt lite film på bilen från förra ägaren som körde tävling i februari:

https://youtu.be/cY_7GZvhqdI

https://youtu.be/LmycXJ7ZnhI

Har ikväll fått hjälp med svetsning av tryckrören, blev helt ok! Var svårsvetsat då materialet var lite förorenat bitvis :)

Provmonterade efter det blev klart och det passar riktigt bra! Är nöjd med resultatet :) ska montera IC:n med samma sorts gummikuddar som vanliga kylaren står på så den inte står direkt mot karossen, dock inte livsnödvändigt inför mappningen.

Här kommer lite bilder på hur det blev! Saknas några silikonslangar som jag inte hade tänkt mig behöva :)

Bild

Bild

Bild

Som synes användes en del av Saab-tryckröret, passade perfekt ;) insåg även att mina nya telefon tar riktigt bra bilder!

Hade tänkt göra rören utan skarvar mitt på men insåg att jag vill ha det utifall man kör in i nått så IC:n kan röra sig längs med bilen en aning utan att rören ska böjas! Därav att det är en skarv mitt på rören :)

Imorgon ska jag ta tag i avgasröret och svetsa dit v-bandsklammer så det blir smidigt att monter :)

_________________
// Fredrik Anderholdt Helgesson


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån feb 06, 2017 5:16 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: mån nov 10, 2014 9:55 am
Inlägg: 94
Ort: Umeå
Hej allihop!

Hade som sagt mappning i fredags, gick sådär... Hade massa strul med trasiga kontaktstycken i tanken som gjorde att pumpen inte gick samt att jag i slutet på torsdag kväll stod helt utan gnista! Klockan sprang iväg så jag fick tyvärr ställa in resan till Motornord.
När jag lämnade bilen på torsdag kväll såg den ut såhär:

Bild

Hann klart med allt så det kändes bra, lite strul med passform på avgassystemet (kommer bygga ett nytt då det befintliga är så blästrat av grus, knappt någon plåt kvar).
Min förkylning jag dragits med (och fortfarande dras med) gjorde att jag var ledig fredagen och ändå tog mig en tur till Sundsvall för att hämta min Samsonas-dogbox :D

Vilade under helgen med lite isbanekörning med Outbacken och gav rallybilen ett nytt försök igår kväll.
Visade sig att MAF-kontakten och kontakten till tändförstärkaren är exakt likadan! Eftersom jag inte använder MAF:en längre hade jag råkat blanda ihop kontakterna... Kopplade in rätt kontakt och vips slog den igång :D lyckan var total :)

https://youtu.be/AAnFkLNoG2s

Varade dock inte lika länge som jag ville då röret som förser turbon med olja hade ett rätt stort hål i sig så den tömde 1 liter olja på golvet... Med andra ord lika bra att jag inte fick igång den och åkte till Sundsvall! :)

Nästa steg är A-besiktning på onsdag, ska göra nya stänkskydd som är större då det är nya regler för året. Tänkte även byta röret så att bilen går att köra, är enklare att lasta då! Måste lös med turbon igen för att kunna byta röret med det ska gå fort nu när den varit lös :)

Ny mappningstid i mitten på januari, vi jobbar vidare!

_________________
// Fredrik Anderholdt Helgesson


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån feb 06, 2017 5:17 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: mån nov 10, 2014 9:55 am
Inlägg: 94
Ort: Umeå
Hej!

Har funderat lite av och till under julen hur jag ska göra med mappningen av bilen... Har två alternativ:

1. Göra klart det sista på bilen, åka till Motornord och mappa den på 98 med originalturbo och originallåda. Detta gör att jag har bäst chans att ha en färdig bil till första tävlingen i februari.

2. Byta till dogbox, byta utväxling i bakdiffen, köpa en större turbo (tänker Holset HX30 eller om jag känner mig rik en Borg Warner EFR 6258) med 34 mm restriktor, bygga om lite tryckrör samt avgasystem, byta till mina 810 cc spridare och åka till Motornord och mappa på E85. Innebär mer jobb och bilen kommer mest troligt inte vara klar till februari.

Fördelen med att mappa på E85 direkt är att jag slipper mappa ännu en gång när jag senare vill köra på E85, pengar som då kan läggas på en ny turbo...

Fördelen med att mappa den som den står är att jag får komma igång och köra och få mil i bilen.

Det smartaste ekonomiskt är självklart att ta alternativ 2 då jag slipper mappa två gånger... Men samtidigt är det viktigt att komma ut i skogen så fort som möjligt och få erfarenhet!

Detta blir en karamell att suga på tills efter nyår :)

_________________
// Fredrik Anderholdt Helgesson


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån feb 06, 2017 5:17 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: mån nov 10, 2014 9:55 am
Inlägg: 94
Ort: Umeå
Hej och gott nytt år!

Har nog beslutat mig för att köra på alternativ 2, turbobyte samt E85 :)

Första tävlingen jag tänkt köra var den 4 februari men har några bekanta som gifter sig då så det sket sig med tävling... Nästa tävling är 18 februari vilket gör att jag har 2 veckor till att få bilen i ordning! Så då tycker jag att jag ska hinna med allt :)

Blir som det ser ut en HX30 till att börja med, känns som rimliga pengar och ett tåligt aggregat som håller i längden! Tror säkert en EFR håller också men är ändå sådan prisskillnad att jag vill prova med en HX30 först :) Går alltid att bygga om senare om jag inte blir nöjd!

_________________
// Fredrik Anderholdt Helgesson


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån feb 06, 2017 5:18 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: mån nov 10, 2014 9:55 am
Inlägg: 94
Ort: Umeå
Lutar mer och mer åt ett HX30-aggregat. Har dock börjat snegla på Garret GT2860R också... Samma pengar men verkar spoola snabbt! Osäker om den klarar toppeffekten samt hur den i gillar restriktorn i längden :)

Nedan är ett bromspapper (motoreffekt) på en Nissan Sunny GTI-R med en HX30 samt 34 mm restriktor mappad på 98 oktan.

Bild

Tycker det verkar rätt lovande, är också en 2 liters motor så ger i alla fall en fingervisning om hur turbon kommer uppföra sig. Över 180 Nm vid 2000 rpm är inte så illa, bör inte upplevas helt död under 3000 rpm som bilen gjorde med originalturbon :) Men är en helt annan motor så går egentligen bara att spekulera!

_________________
// Fredrik Anderholdt Helgesson


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån feb 06, 2017 5:18 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: mån nov 10, 2014 9:55 am
Inlägg: 94
Ort: Umeå
Hejsan!

Ikväll vara jag och köpte mig en turbo av Jens Gustafsson i Sävar :) blev en HX30 som jag ska rita en restriktor till och få den svarvad av en bekant!

Bild

Där är skönheten :) restriktorn har jag fått lite tips på hur den ska utformas samt att jag har lite egna idéer. Bilden nedan visar ungefär hur den kommer se ut, bara inte lika stor och lika extrem :)

Bild

Om ekonomin tillåter gör jag några olika restriktorer och provar dem på bänken. Bästa sättet att testa om idéerna fungerar :)

Ska få mittdiffen svetsad så fort som möjligt så att jag kan byta växellåda på bilen! Ska även plocka lös bakdiffen så det går att byta utväxling :)

Känns rätt att göra om och göra rätt från början! Blir kul det här :D

_________________
// Fredrik Anderholdt Helgesson


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån feb 06, 2017 5:18 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: mån nov 10, 2014 9:55 am
Inlägg: 94
Ort: Umeå
Hej!

Ett tag sedan jag uppdaterade, mest för att jag inte har hunnit med att vara i garaget sedan jag sist skrev!

Igår blev det i alla fall några timmar med min far i garaget, lyckades få lös det sista kring turbon samt montera lös den gamla växellådan :) Gick relativt smidigt, upptäckte att växlellådsbryggan var lös (som mycket annat på bilen...) så var bra att jag tog ner den! Ska byta bussningarna i den till SuperPro som jag har liggande.

Hann även med att byta lampor i taket i garaget till led, blev riktigt bra ljus! Mycket trevligare att arbeta när man ser nått :D

Bilder på bilen på pallbockar i ljuset från de nya lamporna!

Bild

Bild

Den 5-växlade lådan bredvid den 6-växlade (dogboxen)! Obligatorisk bild då man byter, är rätt stor skillnad på dem :) Var väldigt mycket metallflis på pluggen till den 5-växlade så var nog dags att byta... Oljan såg dock fin ut!

Bild

Tomt utan turbo och låda!

Bild

Ikväll ska jag byta mittdiffen i dogboxen och montera lådan i bilen. Förhoppningsvis hinner jag även ta den på släp till min kompis så han för börjar bygga avgassystem!

På återseende :)

_________________
// Fredrik Anderholdt Helgesson


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån feb 06, 2017 5:19 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: mån nov 10, 2014 9:55 am
Inlägg: 94
Ort: Umeå
Hej!

Monterad lådan i bilen igår, gick rätt smidigt men tog sin lilla tid. Tänkte montera mittdiffen men hade problem att få den ren från loppor efter svetsningen (ny svets som visade sig bara gå på 2 faser, en säkring till uttaget hade farit...) så tog paus när jag insåg att urtrampningslagret var tokslut och jag ändå behöver plocka ner lådan igen då jag inte hade ett hemma :)

För att få lådan på plats använder jag en motorcykellyft som jag ställer lådan på och rullar in under bilen, funkar riktigt bra! Slipper man lyfta den då den är tung. Hade lådan nästan på plats när jag insåg att fästet till turbon tog i sprängkåpan (borde kommit ihåg det, var samma på min vita Legacy när jag monterade 6-växlad låda på den...) så fick pausa och plocka lös det. Sen ville lådan fortfarande inte para sig med motorn, insåg då att ett styrstift hade fastnat i lådan vilket gjorde att hålet var tätt och stiftet på motorn inte hade någonstans att ta vägen :p Dra isär allt igen och knacka ut stiftet! Efter det gick det smidigt, tror man kan lyfta ner och upp lådan rätt snabbt om man ser till att göra rätt från början :)

Bytte även bussningarna till växellådsbryggan som var glapp, blev bra.

Tillslut stod bilen på hjul och kunde lastas på släpvagn! Trodde jag... Växeln var inne men hade inte monterat ett växellänkage då jag ändå ska ner med lådan igen! Gick dock förhållandevis smidigt att få lådan till nautralläge efter lite gungande och lirkande :)

Bild

Gick bra med lastning, bilen rullar oförskämt lätt! Lastade av bilen hos Mattias och ställde den i hans garage, vi kommer påbörja ombyggnationen i kväll.

Bild

På återseende!

_________________
// Fredrik Anderholdt Helgesson


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån feb 06, 2017 5:19 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: mån nov 10, 2014 9:55 am
Inlägg: 94
Ort: Umeå
Hej!

Blev en stund igår igen, adaptern till turbon är klar så den är bultad på plats!

Bild

Där ser man även den ungefärliga dragningen av IC-röret :) fick ingen bild på adaptern men den blev rätt snygg faktiskt! Tar en bild när den är slipad och portad. Lyfte av insuget så jag kunde plocka bort gamla insugsröret också. Nuvarande dragning gör att jag måste göra nya ledningar till servot, kommer montera en pump från en newage STI som jag har liggande :) har även pressade slangar som satt på en Legacy jag köpte, kommer passa bra!

Blir fortsatt jobb idag så får se hur långt vi hinner!

_________________
// Fredrik Anderholdt Helgesson


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån feb 06, 2017 5:19 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: mån nov 10, 2014 9:55 am
Inlägg: 94
Ort: Umeå
Blev några timmar igår då det hanns med att bygga om fästet för kylaren så IC:n ryms på riktigt samt att göra rejäla fästen till själva IC:n :) Blev riktigt bra, IC:n står på samma sorts gummikuddar som kylaren gör.

IC-röret ut ur turbon blev också i pricnip klart, lite justeringar så passar det perfekt! Kapade lös V-bandet på utloppet på turbon och svetsade dit ett vanligt rör så man kan ha en slang där.
Downpipen påbörjades och blev gjort halvvägs.

Två bilder som visar resultatet:

Bild

Bild

Idag blev det inget gjort, dels för att min förkylning har blivit lite värre samt att de flesta som hjälper mig hade en lång och blöt natt och var lite trötta i dag ;)

Hoppas på nya tag imorgon!

_________________
// Fredrik Anderholdt Helgesson


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån feb 06, 2017 5:20 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: mån nov 10, 2014 9:55 am
Inlägg: 94
Ort: Umeå
Hej!

Ikväll blev det lite gjort på bilen :) är ytterst dålig på att ta bilder när jag är där men lyckades ta två i alla fall! Tryckröret är omgjort och passar nu väldigt bra :) fick det dock inte klart då gasen till svetsen tog slut... Snyggt svetsat av Dennis hursomhelst!

Bild

Matte jobbade på avgassystemet så fick bistå med punktning samt hantlangning :D kom halvvägs bak på bilen men fick slut på plattjärn så blev inga fästen gjorda...

Fick en bild på hur infästningen till IC:n blev, är nöjd med hur den sitter!

Bild

Som smidigt med originaldelar som den är monterad med, smidigt att det fanns hål i kylarbalken med samma diameter som de som kylaren står i så jag kunde använda likadana gummikuddar! Det syns även på bilden förlängningen av övre kylarfästet!

I morgon görs nog det sista så jag kan lasta bilen och ta hem den! Då blir det att riva ner lådan så jag kan stoppa dit ett nytt urtrampningslager samt gänga i växellådskåpan så man kan skruva fast startmotorn (en av modifikationerna man måste göra när man monterar en 6-växlad på på en bil med gammal 5-växlad låda) :)
På återseende!

_________________
// Fredrik Anderholdt Helgesson


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 140 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5 ... 10  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Fabain Peterson, Fransson och 10 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010