Subaru Legacy Turbo RS 1990 rallybil

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
FAH
För mycket laddtryck
Inlägg: 152
Blev medlem: mån nov 10, 2014 9:55 am
Ort: Umeå

Re: Subaru Legacy Turbo RS 1990 rallybil

Inlägg av FAH »

Hej!

Long time no see!

Har varit alldeles för länge sedan jag uppdaterade här, mest på grund av lathet men även lite motivationsbrist i slutet av vintern... Men nu är vi igång igen så här kommer en liten sammanfattning av vad som har hänt sen sist!

När jag senast skrev höll jag på med att montera ihop bilen inför tävling, Mullsjöcupen 1 och 2, som
gick lördag respektive söndag!

Fick ihop bilen och tog mig till tävlingen.

Bild

På plats vid servicen med den nya fronten monterad.

Upptäckte ganska snabbt att värmeproblemet var kvar och började sakta inse att det nu inte fanns så många alternativ kvar! Lät bilen kylas av och mycket riktigt, luktade avgaser i expansionskärlet...
Toppackningsproblem!

Tävlingen på söndagen ställdes in och jag åkte hem och började plocka ur motorn, igen :D

Bild

Börjar ha bra rutin på det nu!

Bild

Bild

Bild

Bild

Hittade ganska snabbt att något var trasigt, toppackningen dålig på en cylinder! Alltså inte luft i systemet som jag tidigare trodde!
Även spikat hyfsat mycket i det förbränningsrummet... Om den spikat p.g.a. dålig packning eller om packningen gått sönder för att den har spikat vågar jag nog inte svara på... Skickade i samband med detta spridarna på rengöring och spridaren vid den skadade cylindern flödade en aning sämre så kan ha varit orsaken!

Bild

Visade sig även att packningen innan turbon var blåst så även där fanns rum för förbättring :D

Topparna skickades på renovering hos Motorslip i Umeå, kolven som var skadad plockades ur och filades till så den inte skulle ha några vassa kanter.

Ny delar köptes in, original toppackningar och bultar, och motorn började monteras ihop igen :)

Bild

Bild

Medan motorn var ur byggdes det även ett stag som håller emot huvudcylindrarna för kopplingen och bromsen för att de ska flexa mindre.

I samband med att motorn lyftes i så rengjordes allt kring kopplingen och smörjdes upp ordentligt med fett så det inte ska kunna tjärva, förhoppningsvis har detta åtgärdat kopplingsproblemen jag har haft!

Motorn lyftes i och vätskor fylldes på, den startades upp och varmkördes utan problem, skönt.

Innan senaste tävlingen jag körde, backtävling i Åsele (samma som jag kört nån gång tidigare), så renoverade jag en ny bakvagn som monterades.
Skickade den på pulverlack och monterade nya bussningar överallt!

Bild

Bild

Riktigt trevligt med nymålade delar!

Så till backtävlingen i Åsele!

Som vanligt 3 omgångar där den snabbaste tiden räknas.

Bild

På serviceplatsen innan start.

Tävlingen gick riktigt bra måste jag säga, mina tider var väldigt nära varandra och jag förbättrade mig med drygt 2 sekunder mot förra året! Bilen gick så mycket bättre med nya bakvagnen, går inte att jämföra :)
Kom tvåa totalt av ca 35 startande så är grymt nöjd :)

Lite filmer från tävlingen:

Omgång 1 incar:

https://youtu.be/nCkCpumYKk4

Omgång 2 incar

https://youtu.be/0yRDYSV7Gyo

Omgång 3 incar

https://youtu.be/dybE0L3dYhA

Utifrån (tror det var omgång 2):

https://youtu.be/07Q-zmrt274

Framförallt så höll tempen sig lägre och stabilare än den gjort på länge, ligger där den brukar ligga på en standard Legacy! Underbart :)

Efter tävlingen så blev det ett sommaruppehåll men nu är jag igång igen!

Tävling denna helg (24/8) i Sävar, Umenatta. Denna gång vill jag inte få in lika mycket damm som förra året så har börjat täta alla hål jag kan hitta!
Igår fick jag hjälp av min kompis Ludvig att montera plast på dörrsidorna (satt ingen där upptäckte jag) vilket bör göra viss skillnad hoppas jag. Även gjort om och gjort rätt kring växelspaken så nu ska det vara tätt där med!
Ikväll fortsätter vi med förberedelserna.

Det var nog allt för denna gång, ska bli bättre på att uppdatera :D

På åteseende!
// Fredrik Anderholdt Helgesson
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Subaru Legacy Turbo RS 1990 rallybil

Inlägg av Jens Gustavsson »

det är inte dax snart för e85 konvertering snart? allt håller så mycket bättre då + att du kan ladda på mycket mer om man vill.

ska komma och kolla lite i sävar om jag har tid.

mvh jens
FAH
För mycket laddtryck
Inlägg: 152
Blev medlem: mån nov 10, 2014 9:55 am
Ort: Umeå

Re: Subaru Legacy Turbo RS 1990 rallybil

Inlägg av FAH »

Jens Gustavsson skrev:det är inte dax snart för e85 konvertering snart? allt håller så mycket bättre då + att du kan ladda på mycket mer om man vill.

ska komma och kolla lite i sävar om jag har tid.

mvh jens
Skrev inte det men visade sig att motorn är i princip original invändigt, var bara kolvarna som var bytta :) Så stakarna är inte speciellt grova! Vågar nog inte ladda så mycket mer än jag gör idag :)
Toppar/kammar var också helt original, har ju inget med hållbarheten att göra utan mer intressant att veta när man tittar på dynakurvan.

Sen måste Mattias bygga en till uppsättning rullar så jag kan bromsa bilen på alla 4 hjulen ;) Det är väl det stora "hindret" just nu!

Ja gör det, är en trevlig tävling!
// Fredrik Anderholdt Helgesson
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Subaru Legacy Turbo RS 1990 rallybil

Inlägg av Jens Gustavsson »

fördelen med e85 är just att orginal grejor håller mycket längre då man i princip slipper spikningar som man ser du har haft. överladdning och alkohol bränslen = helt nya och mycket högre gränser i vrid och effekt utan problem. klart lite jobbig att starta utan motorvärmare i minus grader men det fixar ett litet elverk.
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: Subaru Legacy Turbo RS 1990 rallybil

Inlägg av mattias »

Frän uppdatering!

Det är inte så att kylvattnet vandrar lite ofördelaktiga vägar och cirkulerar dåligt i vissa delar av motorn? Tänkte på att spikningsbenägenheten kan öka om kylningen blir kass.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
FAH
För mycket laddtryck
Inlägg: 152
Blev medlem: mån nov 10, 2014 9:55 am
Ort: Umeå

Re: Subaru Legacy Turbo RS 1990 rallybil

Inlägg av FAH »

Jens Gustavsson skrev:fördelen med e85 är just att orginal grejor håller mycket längre då man i princip slipper spikningar som man ser du har haft. överladdning och alkohol bränslen = helt nya och mycket högre gränser i vrid och effekt utan problem. klart lite jobbig att starta utan motorvärmare i minus grader men det fixar ett litet elverk.
Så är det ju också. Då var det detaljen med bänken då :D
Bör ju gå att få den att starta när det är kallt om man lägger lite tid på kallstartsmappen tänker jag.
mattias skrev:Frän uppdatering!

Det är inte så att kylvattnet vandrar lite ofördelaktiga vägar och cirkulerar dåligt i vissa delar av motorn? Tänkte på att spikningsbenägenheten kan öka om kylningen blir kass.
Jo, det är nog inte helt otroligt! Vet att det finns företag (bla VEMS tror jag?) som producerar ett kit för att öka kylvattenflödet i bakre delen av den vänstra toppen (där cylinder 4 sitter, samma som spikat på min bil)!
Hittade det för nån vecka sen bara, om den cylindern i vanliga fall går lite extra varm så bör den ju ha gått ännu lite varmare nu när jag haft problem med kylningen. Alltså något som är värt att ta en titt på!
Nu med nya packningar går bilen mycket kallare under belastning (sällan över 90 grader när motorn har lite varv) så tror det ska vara mindre risk nu men ska nog se över det ändå för säkerhets skull.

http://www.ejcooling.com/

Kittet riktar sig till nyare motorer men eftersom konstruktionen i princip är identisk tänker jag att det går att applicera på min också.
Kittet i sig är inte avancerat, en nippel för att ansluta i toppen, lite slang och sen ett T-kors för att ansluta till en kylslang :)
Att bygga ett eget bör vara enkelt!

Ska nog ta mig en titt på det ikväll redan, är det rimliga gängor i toppen bör man kunna slänga ihop en lösning på detta rätt snabbt tänker jag!
Den andra toppen (enligt de hemsidor som säljer kittet, källkritik ska man nog ändå ha...) kyls bättre då kylvattnet till originalturbon tas därifrån.
Nu har jag bara pluggat den anslutningen då jag inte kör med vatten till turbon, skulle kanske ha gjort en där också...

Var lite skeptisk till det först, har dock hittat lite olika belägg för att det kanske inte är en dum ide! Bl.a. en film där de visare en temperatursänkning på toppen efter modifikationen på ca 3-4 °C mätt med IR-mätare på utsidan. Sänkning av EGT med ca 15 °C(enligt VEMS dedikerade sida för kittet).
Sen att Subaru har placerat den enda knacksensorn på just cylinder 4 gör ju att man blir lite mer misstänksam! Och att min motor nu tydligt spikat på den cylindern men inte de andra... Intressant!
// Fredrik Anderholdt Helgesson
Thunderbo1t
Forumsberoende
Inlägg: 1041
Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Ort: Ljusdal

Re: Subaru Legacy Turbo RS 1990 rallybil

Inlägg av Thunderbo1t »

Jag har läst att man brukar byta till ett kylarlock med mycket högre tryck för att öka kylningen på "hot spots" där det kan bildas ångblåsor och i förlängningen kanske minska spikningstendenser och kylproblem, givetvis inga extrema skillnader men alla bäckar små :wink:

Att kallstarta med E85 (åker själv E85 med förgasare) görs skitlätt med en dusch brake clean eller startgas, borde väl vara tolerabelt på en tävlingsbil som inte brukas varje dag :thumbright:
FAH
För mycket laddtryck
Inlägg: 152
Blev medlem: mån nov 10, 2014 9:55 am
Ort: Umeå

Re: Subaru Legacy Turbo RS 1990 rallybil

Inlägg av FAH »

Thunderbo1t skrev:Jag har läst att man brukar byta till ett kylarlock med mycket högre tryck för att öka kylningen på "hot spots" där det kan bildas ångblåsor och i förlängningen kanske minska spikningstendenser och kylproblem, givetvis inga extrema skillnader men alla bäckar små :wink:

Att kallstarta med E85 (åker själv E85 med förgasare) görs skitlätt med en dusch brake clean eller startgas, borde väl vara tolerabelt på en tävlingsbil som inte brukas varje dag :thumbright:
Ingen dum tanke! Fick tips av Jens annars att leta en termostat som är kallare, också enkelt sätt att hålla ner tempen i motorn :)

Temperaturen hade jag tack och lov inga som helst problem med under helgen, väldigt skönt!

Istället rasade motorn på första sträckan :|

Gissar på en kolv, bilen började gå på 3 cylindrar efter en lång raksträcka och sen började den tappa oljetryck. Så något trasigt är det!

Hann bara köra halva SS2 (SS1 ströks på grund av en avåkning) innan motorn började tappa effekt, synd för bilen kändes väldigt trevlig att köra!
Nästan mer störd över att inte få fullfölja tävlingen än att motorn gick sönder... :D

Bild

Bild

Bilder efter att motorn gått sönder och bilen blev lastad.

Jag har börjat samla på mig lite delar redan, kommer bygga på samma block men med H-profilstakar och smidda kolvar, roligare toppar (V1-4 STI av något slag är tanken), konvertering till toppmatade spridare (för att få bättre valmöjlighet samt nyare spridare) och sen E85 som kronan på verket :) På det sättet slipper jag göra om så mycket med styrsystemet och slipper annat bök eftersom topparna passar mot mitt nuvarande insug.
Ska även gå igenom kablage och liknande för att utesluta att det varit något problem där, får se vad skadan är när motorn rivs om det är samma kolv som det spikat på tidigare.
Är det fallet får man fundera på de åtgärder som diskuterats ovan angående kylning!

Fick i alla fall en incar-film som jag kan bjuda på, går rätt OK i mitten av den innan motor går sönder.

https://youtu.be/BPbwKl1APQQ

Målet nu är att ha en körklar och testad bil innan rally-SM i Vännäs i februari :) Vore bra om den var körklar innan årsskiftet så jag hinner köra nått test med ny motor och förhoppningsvis ny fjädring!

Uppdateringar kommer eftersom, på återseende!
// Fredrik Anderholdt Helgesson
FAH
För mycket laddtryck
Inlägg: 152
Blev medlem: mån nov 10, 2014 9:55 am
Ort: Umeå

Re: Subaru Legacy Turbo RS 1990 rallybil

Inlägg av FAH »

Hej igen, nu har det gått länge utan uppdatering!

Har inte stått helt stilla, har plockat ur motorn och rivit stora delar av den.

Bild

Börjar ha rutin på att lyfta ur den nu! Tog 2 timmar denna gång :)

Bild
Bild
Bild
Bild

Aj aj så trasigt allt var! Blocket skadat också så var inte mycket som går att återanvända :) Vattenpump och toppar är väl det jag kommer ta tillvara på!

En stake som gått av och fallit i flera bitar ner i tråget. Mycket material från lager i pickupen också, generalras!

Ska i helgen riva en Legacy Turbo-motor jag har stående för att rensa det blocket så jag kan använda det som grund för nya motorn :)

Har fått tag på toppar som kommer bli perfekt för bygget.

Kommer nog beställa konvertering till toppmatade spridare också snart, finns ett trevligt på Import Car Parts som jag sneglar på från Fuji Racing :) Ska även klura på en oljekylarlösning som jag känner mig bekväm med.

Har lite nyheter om de "nya" fjäderbenen också, har lyckats få hjälp av en bekant som heter Lars som svarvar nya bussningar till benen så att de går att använda! Så förhoppningsvis kommer jag kunna börja 2020 med ny motor och nya fjäderben, spännande :D

Utöver det så går det sakta men säkert, återkommer när det finns mer att berätta!
På återseende!
// Fredrik Anderholdt Helgesson
FAH
För mycket laddtryck
Inlägg: 152
Blev medlem: mån nov 10, 2014 9:55 am
Ort: Umeå

Re: Subaru Legacy Turbo RS 1990 rallybil

Inlägg av FAH »

Hittade en till bild som jag glömde lägga in, det som var kvar av staken :D

Bild

Många delar blev det!

Det som ligger i mitten på bilden som har krullat ihop sig är lagren...
// Fredrik Anderholdt Helgesson
Användarvisningsbild
super7
Forumsberoende
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis nov 11, 2003 1:23 am
Ort: Umeå

Re: Subaru Legacy Turbo RS 1990 rallybil

Inlägg av super7 »

FAH skrev: Aj aj så trasigt allt var! Blocket skadat också så var inte mycket som går att återanvända :) Vattenpump och toppar är väl det jag kommer ta tillvara på!

En stake som gått av och fallit i flera bitar ner i tråget. Mycket material från lager i pickupen också, generalras!
Rejält ras..... titthål i blocket också :shock:
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
FAH
För mycket laddtryck
Inlägg: 152
Blev medlem: mån nov 10, 2014 9:55 am
Ort: Umeå

Re: Subaru Legacy Turbo RS 1990 rallybil

Inlägg av FAH »

super7 skrev:
FAH skrev: Aj aj så trasigt allt var! Blocket skadat också så var inte mycket som går att återanvända :) Vattenpump och toppar är väl det jag kommer ta tillvara på!

En stake som gått av och fallit i flera bitar ner i tråget. Mycket material från lager i pickupen också, generalras!
Rejält ras..... titthål i blocket också :shock:
Faktiskt inte! Syntes inte utifrån på motorn :)
Trodde inte att den gått sönder så illa då den fortfarande gick när jag gick i mål. Tappade dock oljetrycket så var väl ändå lur på att nått var trasigt på riktigt!
// Fredrik Anderholdt Helgesson
Skriv svar