Subaru Legacy Turbo RS 1990 rallybil
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Subaru Legacy Turbo RS 1990 rallybil
vart det nån körning i dag?
mvh jens
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: Subaru Legacy Turbo RS 1990 rallybil
Hej!Jens Gustavsson skrev:vart det nån körning i dag?
mvh jens
Ja, det blev det absolut!
I helgen kördes första tävlingen med bilen som nollbil (första bil innan tävlingsbilarna, körs för att se så tidtagning fungerar samt att t.ex. skyltningen på sträckan stämmer), gick riktigt bra
Började med att jag i torsdags hämtade motorolja hos Payback och bytte den. Monterade hasplåt samt gick igenom bilen och efterdrog bultar! Lindade även avgasbandaget så allt var redo inför fredag.
På fredag lastade vi och åkte till Vännäs för tävlingsbesiktning av bilen. Gick utan större problem Lastade bilen och åkte till stugan för att sova där, ligger bara 1 mil från Vännäs. Väl där provade jag bilen och kollade så justeringen av dödtiden fungerade, vilket den gjorde! Skönt, följde target lambda bra.
Fredag morgon, lambdan fungerar inte! Startar upp bilen men lambdan smyger iväg mot AFR 22.5 (maxvärde) och stannar där! Starta om men blir ingen skillnad... Tur att jag provade bilen dagen innan så jag visste att den fungerade bra
Lastade och åkte till serviceplatsen där vi lastade av bilen igen, samma problem... Här någonstans gav jag upp och sket i att den strulade, bilen gick definitivt som den skulle!
Körde in till HQ för att få en starttid och stannade och tankade på vägen:
Nu började det kännas bra inför start! Vi fick lite instruktioner vad tävlingsledningen ville att vi skulle titta på och sedan gav vi oss iväg
Nervös kille inför start...
De 3 första sträckorna kändes lite ringrostigt, hade även problem med att bilen gick varm på transporterna! På sträckorna när jag höll upp varven var det inga problem Hade lite svårt att fokusera då jag inte ville skjuta en toppackning eller liknande...
Åter till servicen så kollades olja och kylvatten, var inte för lite vatten i behållaren :O
Blev en kort service med smörgåstårta som tjejen gjort
Innan jag åkte ut drog jag temperaturvredet fram och tillbaka några gånger och vips så låg den stabilt på tempen! Gjorde så hela tävlingen. Skönt, måste ha varit luft i värmepaketet
Resten av tävlingen flöt på rätt bra, intercomen gick sönder på sträcka 4 så den byttes till en fungerande på servicen mellan SS5 och SS6
På sista sträckan hade jag blodad tand och det började gå rätt bra, kom in till en vinkel och behövde gå ner på ettan för att ta mig runt. När jag la in 2:an gick något sönder, gissningsvis växelföraren i lådan... Fick i 3:an och där fastande lådan så fick köra resterande 7 km på 3:ans växel Skönt att köra nollbil sådana gånger Lunkade mig i mål, körde till serviceplatsen och lastade bilen på släpvagnen.
Summan av tävlingen är att bilen går som en dröm på vägen, betydligt bättre än jag vågat hoppas Fjädringen ska renoveras så småningom men fungerade väldigt bra under hela helgen Hade lite problem med att bränslepumpen sög luft när det blev guppigt, även om jag hade 3/4 tank så blir att montera en catchtank Angående lambdan fick jag sedemera felkod E8 (är en Innovate lambda) vilket kan vara lite vad som helst (för varm sond, trasig sond, icke kalibrerad sond o.s.v.). Min gissning är att den nu sitter för varmt efter att jag lindade downpipen! Får se om jag måste flytta den längre ner på avgasröret
Ytterst nöjd med helgen, hade även rätt bra (inofficiella) tider på några av sträckorna så var inte ljusår efter Och beslutet om att byta växellåda blev ju rätt enkelt nu, ska göra det så fort som möjligt
Kommer upp lite filmer också från sträckorna så fort jag fått tag i dem i vettig kvalitet...
På återseende!
// Fredrik Anderholdt Helgesson
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Subaru Legacy Turbo RS 1990 rallybil
bra jobbat och fin race rapport
låter som en lyckad och positiv helg trots lite små fel men det är det ju alltid första körningarna.
mvh jens
låter som en lyckad och positiv helg trots lite små fel men det är det ju alltid första körningarna.
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: Subaru Legacy Turbo RS 1990 rallybil
Visst var det vid millitärförådet?FAH skrev:På sista sträckan hade jag blodad tand och det började gå rätt bra, kom in till en vinkel och behövde gå ner på ettan för att ta mig runt. När jag la in 2:an gick något sönder, gissningsvis växelföraren i lådan... Fick i 3:an och där fastande lådan så fick köra resterande 7 km på 3:ans växel
Var ju riktigt bra fart mot vinkeln
Vad är det för tank du kör med nu?FAH skrev:Hade lite problem med att bränslepumpen sög luft när det blev guppigt, även om jag hade 3/4 tank så blir att montera en catchtank
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
Re: Subaru Legacy Turbo RS 1990 rallybil
Tackar!Jens Gustavsson skrev:bra jobbat och fin race rapport
låter som en lyckad och positiv helg trots lite små fel men det är det ju alltid första körningarna.
mvh jens
Ja, är som sagt nöjd efter helgen, kunde gått betydligt sämre
super7 skrev: Visst var det vid millitärförådet?
Var ju riktigt bra fart mot vinkeln
Ja precis, när jag skulle i med 2:an efter vinkeln Kul, kändes bra fram tills dess!
Du råkar inte ha några filmer?
Kör originaltank så är inte så konstigt har haft problem med samma på min gatbil...super7 skrev: Vad är det för tank du kör med nu?
// Fredrik Anderholdt Helgesson
Re: Subaru Legacy Turbo RS 1990 rallybil
Har fått tag i några bilder från sträckorna
Nedan 6 stycken från motorsportvideo.se, utklipp från deras film (med tillstånd) från Vännäs Plåt-rally:
Sen 5 bilder från en lokal fotograf vid namn Lars Gustavsson:
Kul med bilder på bilen in action
Nedan 6 stycken från motorsportvideo.se, utklipp från deras film (med tillstånd) från Vännäs Plåt-rally:
Sen 5 bilder från en lokal fotograf vid namn Lars Gustavsson:
Kul med bilder på bilen in action
// Fredrik Anderholdt Helgesson
Re: Subaru Legacy Turbo RS 1990 rallybil
Stämningsfulla bilder, några såg ut att vara gamla rallybilder från 90talet.
Re: Subaru Legacy Turbo RS 1990 rallybil
Ja det tycker jagmawte skrev:Stämningsfulla bilder, några såg ut att vara gamla rallybilder från 90talet.
Haha ja, de är som sagt stillbilder tagna ur en film så kvaliteten blev lidande! men ser som du säger ut att vara tagna när bilen var ny
// Fredrik Anderholdt Helgesson
Re: Subaru Legacy Turbo RS 1990 rallybil
Nice med race-uppdatering, och ni kan ju det här med fika för motor-folk.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Re: Subaru Legacy Turbo RS 1990 rallybil
Haha ja, blev populärt med smörgåstårtan! Var min farfar som fyllde år så han fick smörgåstårta som plåster på såren att det var tävling samma dagmattias skrev:Nice med race-uppdatering, och ni kan ju det här med fika för motor-folk.
Har börjat leta en lämplig catchtank och har nog hittat en jag vill ha!
http://www.alloyracingfabrications.com/ ... duct_id=54
Rätt pris och har en bekant som är väldigt nöjd med kvalitén De har även en kylvattentank till rätt kurs som jag är sugen på...
Har redan dragen ström till en extra pump som satt i skuffen förut så kommer nog köra en Bosch 044 som matarpump till motorn.
Eftersom jag nu ska montera dogboxen gjorde jag igår slag i saken och beställde ett MapDCCD, en styrbox till den elektriska mittdiffen som sitter i dogboxen
http://mapdccd.com/dccd.html
Trevlig box med G-sensor och input för olika givar som TPS, fotbroms, handbroms o.s.v. Har ett antal mappar som går att justera om man skulle vilja!
Kommer till att börja med koppla in TPS, fotbroms och handbroms samt mest troligt köra på 100% lock men att den släpper när man drar handbromsen Tror man kommer ha fördel att variera låsningen om man åker på t.ex. asfalt eller hårda underlag Blir spännande att testa!
// Fredrik Anderholdt Helgesson
Re: Subaru Legacy Turbo RS 1990 rallybil
Hej igen!
Nu var det ett tag sen jag gjorde en uppdatering, mest för att det inte hänt så mycket Har knappt varit i garaget sen tävlingen i Vännäs då jag prioriterat tid med min sambo samt att jobbet tagit sin beskärda del!
Men nu ska det bli ändring på det, siktar på att köra nästa tävling den 11 juni i Åsele, backtävling! Så har en del att göra innan dess, vissa saker mer akuta än andra Ett axplock av det jag kommer på nu:
- Byta växellåda
- Kontrollera/byta koppling (har en extra lamell liggande som förhoppningsvis passar)
- Koppla in styrningen till mittdiffen
- Plocka ner bakvagn och slipa och lacka den så den blir trevligare att jobba med. Nya bussningar ska pressas i, kommer nog även byta vissa stag då de varit riktade och svetsade en gång i tiden
- Plocka ner tank, byta bränsleslangar, kontrollera luftning (för att bli av med bränslelukten i kupen), hänga tillbaka och bygga catchtank
- Plocka ner bakdiff och skicka till Encrantz Motorsport för renovering samt byte av utväxling
- Plocka lös fjädringen och skicka på renovering
- Byta hjullager höger fram
- Renovera en lös främre drivaxel så det finns en extra
- Bygga avskärmning till luftfiltret under huven
- Slipa och måla undersidan på bilen i den mån som jag hinner
Finns som sagt en del att göra men ska nog gå vägen! Vissa saker är inte så hög prio på (t.ex. att lacka bakvagnen) men är saker som ska göras förr eller senare
För att komma igång har jag, min far och min mor (utan vilka jag aldrig hade klarat detta, tack så mycket!) under förra veckan och varit i garaget och städat, verkligen behövligt! Har varit väldigt mycket skrot som har legat överallt då jag hade lite bråttom att få in bilen för att göra iordning den för att hinna köra nån tävling i vinter
Såg ut såhär under hela förra veckan:
Bilen fick agera avlastningsplats
Igår blev vi dock nästan klara, det mesta onödiga är borta och det som ska vara kvar är sorterat i hyllor. Kommer säkert behöva göras igen men nu känns det som att det finns en ordning vilket är en bra början
Firade med att putta ut bilen för att kunna rengöra golvet (inte ens tvättad efter tävlingen, stackarn...):
Byggde även ihop motorlyft samt 20 tons press (för att pressa bussningar) som stått i garaget ett tag
Rätt stort blir det när allt onödigt skräp är borta!
Puttade in bilen igen och gav den en välbehövlig tvätt:
Kommer fortsätta med utrensningen successivt då det finns förbättringspotential!
På onsdag siktar vi på att riva ner låda samt bakdiff, på återseende!
Nu var det ett tag sen jag gjorde en uppdatering, mest för att det inte hänt så mycket Har knappt varit i garaget sen tävlingen i Vännäs då jag prioriterat tid med min sambo samt att jobbet tagit sin beskärda del!
Men nu ska det bli ändring på det, siktar på att köra nästa tävling den 11 juni i Åsele, backtävling! Så har en del att göra innan dess, vissa saker mer akuta än andra Ett axplock av det jag kommer på nu:
- Byta växellåda
- Kontrollera/byta koppling (har en extra lamell liggande som förhoppningsvis passar)
- Koppla in styrningen till mittdiffen
- Plocka ner bakvagn och slipa och lacka den så den blir trevligare att jobba med. Nya bussningar ska pressas i, kommer nog även byta vissa stag då de varit riktade och svetsade en gång i tiden
- Plocka ner tank, byta bränsleslangar, kontrollera luftning (för att bli av med bränslelukten i kupen), hänga tillbaka och bygga catchtank
- Plocka ner bakdiff och skicka till Encrantz Motorsport för renovering samt byte av utväxling
- Plocka lös fjädringen och skicka på renovering
- Byta hjullager höger fram
- Renovera en lös främre drivaxel så det finns en extra
- Bygga avskärmning till luftfiltret under huven
- Slipa och måla undersidan på bilen i den mån som jag hinner
Finns som sagt en del att göra men ska nog gå vägen! Vissa saker är inte så hög prio på (t.ex. att lacka bakvagnen) men är saker som ska göras förr eller senare
För att komma igång har jag, min far och min mor (utan vilka jag aldrig hade klarat detta, tack så mycket!) under förra veckan och varit i garaget och städat, verkligen behövligt! Har varit väldigt mycket skrot som har legat överallt då jag hade lite bråttom att få in bilen för att göra iordning den för att hinna köra nån tävling i vinter
Såg ut såhär under hela förra veckan:
Bilen fick agera avlastningsplats
Igår blev vi dock nästan klara, det mesta onödiga är borta och det som ska vara kvar är sorterat i hyllor. Kommer säkert behöva göras igen men nu känns det som att det finns en ordning vilket är en bra början
Firade med att putta ut bilen för att kunna rengöra golvet (inte ens tvättad efter tävlingen, stackarn...):
Byggde även ihop motorlyft samt 20 tons press (för att pressa bussningar) som stått i garaget ett tag
Rätt stort blir det när allt onödigt skräp är borta!
Puttade in bilen igen och gav den en välbehövlig tvätt:
Kommer fortsätta med utrensningen successivt då det finns förbättringspotential!
På onsdag siktar vi på att riva ner låda samt bakdiff, på återseende!
// Fredrik Anderholdt Helgesson
Re: Subaru Legacy Turbo RS 1990 rallybil
Hej igen!
Var i garaget igår, hann mycket men inte det jag tänkte
Var 3 generationer, hade med min far och min farfar, väldigt trevligt! Farfar är van då pappa (som jag nämnt tidigare) byggt en rallybil i detta garage när farfar och farmor bodde i huset
Vi pallade upp bilen och plockade ner avgassystemet
Jag började plocka ner bakdiffen medan min far tog ner hasplåt och började demontera framvagnen. Då vi såg att de flesta yttre drivknutsdamasker var spruckna eller helt trasiga så beslutade vi att plocka lös alla drivaxlar. När vi liks höll på tyckte vi det var lika bra att plocka alla fjäderben då de ändå ska renoveras Fick ner bakdiffen utan problem, börjar ha rutin på det nu (tog inte ens en bild, gick så sjukt fort )!
Hade lite problem att få lös muttrarna på drivaxlarna, höger bak lyckade vi inte rubba med en 1.5 meters förlängare... De flesta skruvar i bakvagnen satt fast väldigt hårt, höger bak fick vi inte lös den nedre bulten för fjäderbenet, använde samma förlängare där! Ska ta hem en stor mutterdragare samt gasbrännare från stugan och göra ett nytt försök höger bak nästa vecka Vänster bak samt båda sidor fram fick vi lös tillslut
Var väldigt trevligt att se att det knappt var någon rost i hjulhusen eller i fjäderbenstornen
På bilderna ser det tråkigare ut än det är i verkligheten, blixten gör att allt ser rostbrunt ut
Fjäderbenen behöver en rejäl genomgång, tänkte fräscha upp dem utvändigt innan jag skickar dem på renovering
Hann rätt mycket för att bara varit i garaget ca 2.5 h Blev inte att plocka ner lådan men hann mycket annat istället! Blev även lite fortsatt städning, är så mycket trevligare att skruva nu när det är lite ordning
Blir kanske lite skruvning på fredag kväll också, på återseende!
Var i garaget igår, hann mycket men inte det jag tänkte
Var 3 generationer, hade med min far och min farfar, väldigt trevligt! Farfar är van då pappa (som jag nämnt tidigare) byggt en rallybil i detta garage när farfar och farmor bodde i huset
Vi pallade upp bilen och plockade ner avgassystemet
Jag började plocka ner bakdiffen medan min far tog ner hasplåt och började demontera framvagnen. Då vi såg att de flesta yttre drivknutsdamasker var spruckna eller helt trasiga så beslutade vi att plocka lös alla drivaxlar. När vi liks höll på tyckte vi det var lika bra att plocka alla fjäderben då de ändå ska renoveras Fick ner bakdiffen utan problem, börjar ha rutin på det nu (tog inte ens en bild, gick så sjukt fort )!
Hade lite problem att få lös muttrarna på drivaxlarna, höger bak lyckade vi inte rubba med en 1.5 meters förlängare... De flesta skruvar i bakvagnen satt fast väldigt hårt, höger bak fick vi inte lös den nedre bulten för fjäderbenet, använde samma förlängare där! Ska ta hem en stor mutterdragare samt gasbrännare från stugan och göra ett nytt försök höger bak nästa vecka Vänster bak samt båda sidor fram fick vi lös tillslut
Var väldigt trevligt att se att det knappt var någon rost i hjulhusen eller i fjäderbenstornen
På bilderna ser det tråkigare ut än det är i verkligheten, blixten gör att allt ser rostbrunt ut
Fjäderbenen behöver en rejäl genomgång, tänkte fräscha upp dem utvändigt innan jag skickar dem på renovering
Hann rätt mycket för att bara varit i garaget ca 2.5 h Blev inte att plocka ner lådan men hann mycket annat istället! Blev även lite fortsatt städning, är så mycket trevligare att skruva nu när det är lite ordning
Blir kanske lite skruvning på fredag kväll också, på återseende!
// Fredrik Anderholdt Helgesson
Re: Subaru Legacy Turbo RS 1990 rallybil
När räknar du med att det blir första tester med dogboxen? Blir intressant med styrelektroniken till mittdiffen!
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Re: Subaru Legacy Turbo RS 1990 rallybil
Räknar med att köra backtävling i Åsele den 10/6 Då ska jag ha dogbox med styrningen på plats!mattias skrev:När räknar du med att det blir första tester med dogboxen? Blir intressant med styrelektroniken till mittdiffen!
Kommer nog köra mittdiffen helt låst när jag åker grus till att börja med, så får man köra lite mer med bilen innan man börjar justera bort sig på inställningarna för mittdiffen Kommer ändå ha fördel jämfört med en svetsad diff, t.ex. att handbromsen går att använda
// Fredrik Anderholdt Helgesson