Subaru Legacy Turbo RS 1990 rallybil

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
FAH
För mycket laddtryck
Inlägg: 152
Blev medlem: mån nov 10, 2014 9:55 am
Ort: Umeå

Re: Subaru Legacy Turbo RS 1990 rallybil

Inlägg av FAH »

Jens Gustavsson skrev:kul med en tråd här och bra bilder och info :thumbright: turbon ligger på arbets bänken ska porta till wg ventilen i dag. försök hitta en klocka som har mjuk fjäder, bra om man kan ställa ned trycket så mycket som möjligt över 5000rpm så man inte övervarvar alldeles för mycket och skapar onödigt avgastryck.

mvh jens
Ja jag tyckte det var på sin plats även om det blev lite korvstoppning med många inlägg på en gång för att komma ikapp :)

Kanon, då har jag hela onsdag eftermiddag på mig att montera den nya klockan!
Fick tag i en Forge ställbar med dubbla portar, svagaste fjädern tror jag var 0.5 bar så är en bra början.
// Fredrik Anderholdt Helgesson
Användarvisningsbild
super7
Forumsberoende
Inlägg: 1680
Blev medlem: tis nov 11, 2003 1:23 am
Ort: Umeå

Re: Subaru Legacy Turbo RS 1990 rallybil

Inlägg av super7 »

FAH skrev:Hehe ja, planen är att köra nollbil på Plåtrallyt den 18! Få känna på bilen och ta det lugnt, får se om jag hinner byta till dogboxen innan dess
Kul med en Ny gammal bil :thumbright:

//Nisse
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Subaru Legacy Turbo RS 1990 rallybil

Inlägg av Jens Gustavsson »

jo det blir en bra början.

jag har portat till wg kanalen nu så du kan hämta den.

då du har tid så montera en separat wg det blir alltid bäst i slutändan :thumbright:

tänkte bara lägga till att detta inte va en preppad restriktor turbo från mig utan en vanlig som modifierats själv för att hålla ned kostnaderna.

mvh jens
FAH
För mycket laddtryck
Inlägg: 152
Blev medlem: mån nov 10, 2014 9:55 am
Ort: Umeå

Re: Subaru Legacy Turbo RS 1990 rallybil

Inlägg av FAH »

Jens Gustavsson skrev:jo det blir en bra början.

jag har portat till wg kanalen nu så du kan hämta den.

då du har tid så montera en separat wg det blir alltid bäst i slutändan :thumbright:

tänkte bara lägga till att detta inte va en preppad restriktor turbo från mig utan en vanlig som modifierats själv för att hålla ned kostnaderna.

mvh jens
Super! Försöker titta förbi i eftermiddag om det passar, hör av mig under dagen.

Vad tror du om utformningen på restriktorn? :)
// Fredrik Anderholdt Helgesson
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Subaru Legacy Turbo RS 1990 rallybil

Inlägg av Jens Gustavsson »

den ser bra ut tycker jag :thumbright:

jag åker lite ärenden nu efter lunch men är tillbaka efter 15.00 ungefär. ligger annars där du lämna den. du får skruva ihop den själv :)

mvh jens
FAH
För mycket laddtryck
Inlägg: 152
Blev medlem: mån nov 10, 2014 9:55 am
Ort: Umeå

Re: Subaru Legacy Turbo RS 1990 rallybil

Inlägg av FAH »

Jens Gustavsson skrev:den ser bra ut tycker jag :thumbright:

jag åker lite ärenden nu efter lunch men är tillbaka efter 15.00 ungefär. ligger annars där du lämna den. du får skruva ihop den själv :)

mvh jens
Bra bra :)

Det låter bra, får se när jag tar mig ut! :D
// Fredrik Anderholdt Helgesson
mawte
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 97
Blev medlem: ons aug 03, 2011 6:11 pm
Ort: Umeå

Re: Subaru Legacy Turbo RS 1990 rallybil

Inlägg av mawte »

Hejja fredrik, kul med tråd om bilen, jäklar vad du mekat!! :shock: Vi hörs imorgon.
quattro
Forumsberoende
Inlägg: 566
Blev medlem: sön mar 01, 2009 2:47 pm
Ort: Borås

Re: Subaru Legacy Turbo RS 1990 rallybil

Inlägg av quattro »

Hej Fredrik, härlig bil!
Ända sen jag såg Colin McRae i engelska rallymästerskapet (på BBC producerad video) 1992 i en Legacy i Rothmans färger har jag tyckt den är en dj-ligt skön bil. :thumbright:

Jag håller också på med en gammal udda rallybil, i mitt fall en turbokonverterad 80 quattro. När jag läser din tråd är det 2 saker som slår mig, sånt som jag haft problem med.
Det första är I/Cn. Min bil tyckte inte om att ha vattenkylet nästan helt gömt bakom en I/C. Turbon skickar ut luft med temp på uppåt 150-200 grader och när fartvinden kyler bort den värmen ur ICn förs den vidare in i vattenkylet. Så risken är att du får överhettning. Audin kokade efter 2 km specialsträcka när jag hade I/Cn monterad så som du har den. Men Audin tillhör de bilar som alltid kyler dåligt så du kanske inte får riktigt dom problemen, men tror ivf det är något du bör hålla lite koll på.

Det andra är tändspolarna. Jag har aldrig fått Audin gå bra med långa tändkablar. Spelade ingen roll att jag hade högprestanda spolar från 034 Motorsport och värsta tändkablarna från Moroso. Misständningar, överslag, interferens. Alla möjliga typer av problem, hela tiden. Elektrodgapet fick hållas till max 0,4. Men alla problem försvann när jag bytte till COP. Väldigt mycket bättre helt enkelt. Mer plats i motorrummet får man på köpet. Det är ingen slump att dom sitter på alla moderna bilar. Jag kör numera med orginalspolar till SAAB 9-3, köpta på skroten. Billigt och effektivt.
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: Subaru Legacy Turbo RS 1990 rallybil

Inlägg av mattias »

Påminner mig om när 034-spolar användes på en annan Audi, vi fick aldrig till det då det blev störningar trots stift med motstånd och rätt typ av kabel (provade olika). Tyvärr är det inte så lätt att montera COP på Subarun, dom är korta och finns inte så mycket plats utåt på motorn där stiften sitter, det blir nog fint med LS-spolar !
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
FAH
För mycket laddtryck
Inlägg: 152
Blev medlem: mån nov 10, 2014 9:55 am
Ort: Umeå

Re: Subaru Legacy Turbo RS 1990 rallybil

Inlägg av FAH »

mawte skrev:Hejja fredrik, kul med tråd om bilen, jäklar vad du mekat!! :shock: Vi hörs imorgon.
Ja jag tyckte det var dags :thumbright:
quattro skrev:Hej Fredrik, härlig bil!
Ända sen jag såg Colin McRae i engelska rallymästerskapet (på BBC producerad video) 1992 i en Legacy i Rothmans färger har jag tyckt den är en dj-ligt skön bil. :thumbright:

Jag håller också på med en gammal udda rallybil, i mitt fall en turbokonverterad 80 quattro. När jag läser din tråd är det 2 saker som slår mig, sånt som jag haft problem med.
Det första är I/Cn. Min bil tyckte inte om att ha vattenkylet nästan helt gömt bakom en I/C. Turbon skickar ut luft med temp på uppåt 150-200 grader och när fartvinden kyler bort den värmen ur ICn förs den vidare in i vattenkylet. Så risken är att du får överhettning. Audin kokade efter 2 km specialsträcka när jag hade I/Cn monterad så som du har den. Men Audin tillhör de bilar som alltid kyler dåligt så du kanske inte får riktigt dom problemen, men tror ivf det är något du bör hålla lite koll på.

Det andra är tändspolarna. Jag har aldrig fått Audin gå bra med långa tändkablar. Spelade ingen roll att jag hade högprestanda spolar från 034 Motorsport och värsta tändkablarna från Moroso. Misständningar, överslag, interferens. Alla möjliga typer av problem, hela tiden. Elektrodgapet fick hållas till max 0,4. Men alla problem försvann när jag bytte till COP. Väldigt mycket bättre helt enkelt. Mer plats i motorrummet får man på köpet. Det är ingen slump att dom sitter på alla moderna bilar. Jag kör numera med orginalspolar till SAAB 9-3, köpta på skroten. Billigt och effektivt.
Ja de väcker vissa nostalgiska känslor :D Kul med gamla Audis i skogen också, inte så vanliga dem heller :)

Angående vattenkylaren:
Bilen kördes några timmar i bänk utan att tempen gick mycket över 90 °C så tror inte det ska vara nått problem med kylningen faktiskt!
Har aldrig varit med om att någon Subaru jag har haft har gått varm hur jag än kört (Legacy Turbo på Mittsvergiebanan med semi-R däck en sommardag med 30 °C) så har en förhoppning att det inte ska strula :)

Angående tändspolarna:
Som Mattias säger, finns inget utrymme för COP annat än Subarus originalspolar. Finns nyare från t.ex. en 2006 STI men de är dyra samt att de inte passar i mina toppar så måste slipa om lite för att få dem på plats :) Får se hur detta funkar, har inte kapat sönder originalhärvan så strular det mycket i bänken stoppar jag tillbaka originalspolarna (som är COP) och så får dem räcka så långt dem räcker :)

Igår kom det i alla fall ett efterlängtat paket! Forge WG-klocka :D

Bild

Passande nog hade Jens portat klart turbon under förmiddagen så efter jobbet åkte jag och plockade upp den. Tog sedan en tur förbi Mattias L med turbo och klocka för att modifiera fästet på turbon. Visade sig att klockan passade perfekt i originalfästet! :) Vad enkelt! Sedan blev det lite strul att modifiera själva armen till klockan, fingängad tumgänga på Forgeklocka som blev lite skadad under arbetets gång. Men det löste sig, tog lite längre tid än tänkt bara :) Nedan resultatet!

Bild

Känns skönt att ha turbon klar inför torsdag, var den viktigaste pusselbiten. Det värsta som händer är att spridaradaptrarna inte hinner komma så vi blir begränsade av bränslet alternativt att det strular så jag inte får dit de nya spolarna. Vilket som bör jag kunna åka från Sävar med en körbar bil, vilket är mitt mål, oavsett effekt :)

Hann inget mer igår så blir att jobba på ikväll och få dit turbon samt löda till tändningen :D
// Fredrik Anderholdt Helgesson
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Subaru Legacy Turbo RS 1990 rallybil

Inlägg av Jens Gustavsson »

kolla flödet i soppa pumpen om du hinner före bromsningen. gärna vid det tryck som pumpen utsätts för i bilen. 1.5bar ladd+ grundtryck 3 bar= 4.5 bar

mvh jens
FAH
För mycket laddtryck
Inlägg: 152
Blev medlem: mån nov 10, 2014 9:55 am
Ort: Umeå

Re: Subaru Legacy Turbo RS 1990 rallybil

Inlägg av FAH »

Jens Gustavsson skrev:kolla flödet i soppa pumpen om du hinner före bromsningen. gärna vid det tryck som pumpen utsätts för i bilen. 1.5bar ladd+ grundtryck 3 bar= 4.5 bar

mvh jens
Hinns tyvärr inte med men hade nog varit en god tanke :) Enligt specen på pumpen levererar den 320 l/h vid 2.3 bar men det säger ju ingenting om vad den levererar vid 4.5 bar!

Monterade spridare samt turbo igår i bilen och startade upp den. Gick bra utan problem!
Började sedan löda ihop kabelhärvan till tändningen men gick tyvärr inte överdrivet bra då min lödkolv successivt blev sämre och sämre för att slutligen vara oanvändbar! Smälte man en bit tenn på spetsen stelnade det till och fick ett skinn av stelnat tenn på utsidan av klumpen... Alldeles för låg effekt! Fick värma länge på kablarna mot slutet för att få dem tillräckligt varma. Gav upp när den blev för kall :)

Kommer sluta tidigt och åka till Mattias i Sävar med bilen och låna hans lödkolv för dem sista kablarna. Under tiden hinner han förhoppningsvis hänga upp bilen i bänken och testa lite för att se hur WG samt portningen av turbon funkar :) Sen är det snabbt bytt till de nya spolarna!
Blir en spännande kväll :D

PS: garaget.org där jag laddat upp mina bilder flyttar sina servrar idag så därför syns dem inte, skulle vara åtgärdat till i eftermiddag!
// Fredrik Anderholdt Helgesson
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Subaru Legacy Turbo RS 1990 rallybil

Inlägg av Jens Gustavsson »

det angivna flödet bruka va glädje siffror så bra att mäta själv på returen före mappning.

man ska provtrycka turbo systemet också före så det inte läcker. kolla också att wg armen är fullt öppen vid 0.4bar ungefär.

mvh jens
FAH
För mycket laddtryck
Inlägg: 152
Blev medlem: mån nov 10, 2014 9:55 am
Ort: Umeå

Re: Subaru Legacy Turbo RS 1990 rallybil

Inlägg av FAH »

Kan tänka mig det! Vi får göra det innan om det går att lösa :)

Vi trycktestade systemet sist jag var dit och det var väldigt tätt och fint så det ska det fortfarande vara då inget är rört :)
// Fredrik Anderholdt Helgesson
FAH
För mycket laddtryck
Inlägg: 152
Blev medlem: mån nov 10, 2014 9:55 am
Ort: Umeå

Re: Subaru Legacy Turbo RS 1990 rallybil

Inlägg av FAH »

Hej igen! Gårdagen gick faktiskt riktigt bra, lite strul som drog ut på tiden gjorde att vi inte hann klart så blir en fortsättning ikväll :) Dock nöjd med det vi åstadkom!

Slutade tidigt så jag och min far tog oss ut till Sävar och var på plats kring 17:40.
Började hänga upp bilen i bänken och Mattias och jag tittade på det som var kvar att löda.
Jag började gör i ordning tändkablarna med de speciella kontakterna som LS-spolarna har, är mindre än vanliga kontakter så fick klippa och göra om på Biltematändkablarna :)

Min far kom med pizza efter en stund så vi fick en paus i lödandet och kablandet!
Efter det monterade vi allt i bilen och vred igång den. Startade direkt! Skönt :)
Detta blev placeringen av spolar samt tändkablar:

Bild

Efter lite ändring av dödtid på spridare samt dwell till spolarna så började vi köra lite statiska lastpunkter för att se hur den betedde sig med nya spolar och spridare. Här började det strula en aning igen då bilen ibland gick väldigt fett och ibland gick snålt på samma värden i bränslemappen! Något stämde inte riktigt... Gick igenom loggar och såg lite olika avvikelser som vi misstänkte berodde på misständningar! Kollade igenom tändkablarna och monterade dem igen med lite mer våld. Detta gjorde skillnad då bilen började bete sig igen! Efter att ha stängt av och startat bilen hade vi liknande symptom igen, dock inte lika mycket... Kollade igenom loggarna och såg att batterivolten varierade mellan 12.5 till 13.8! Något funky med generator/kablage. Justerade kompenseringen för dödtid på spridarna till ett bredare intervall på volt och vips, nu funkade det! :D Hittade även en glapp kontakt till MAP-sensorn (fy på mig!!!) som vi rättade till, gör väl förhoppningsvis saker lite bättre :)

Äntligen kunde vi testa nya WG-klockan samt portningen. Blev stor skillnad, kring 0.7-0.8 bar vid 6500 rpm och under 0.2 vid 3500 rpm! Skönt :) Grundladd på ca 0.4 bar på klockan så det var lovande :)

Efter lite klurande och testande hittade vi en bra kombination av ladd och tändning på högre varv (efter 5000 rpm då restriktorn börjar påverka) som gav bra resultat :) nedan är effektpapper med maxladd på 1 bar, övre kurvorna är den Nissan Sunny GTI-R med likadan turbo jag jämfört med tidigare :)

Bild

Över 250 Nm vid 2500 rpm med kring 0.8 bar i ladd är inte illa tycker jag :D WG-klockan ligger och blöder ladd på låga varv då den endast kördes som en enkelports igår, något som ska laboreras mer med ikväll! :) Hoppas på mer vrid i botten, samt lite mer effekt i mellanregistret! Lite ökat ladd bör skjuta upp min kurva närmare den andra. Siktar inte på att komma så nära då SR20 är en bättre motor i grunden så kommer inte komma i närheten :) Toppnoteringarna för kvällen var kring 218 hk och 320 Nm!
Film från en av kvällens sista repor:

https://youtu.be/EFoypIcMU1Y

Är nöjd med resultatet, är mer intresserad av vad man kan uppnå med lite mer ladd i botten :) Vill dock vara försiktig och skona motorn så kommer vara konservativ! Återkommer efter kvällen med en uppdaterin
// Fredrik Anderholdt Helgesson
Skriv svar