Subaru Legacy Turbo RS 1990 rallybil

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
benkoilovikka
Forumsberoende
Inlägg: 514
Blev medlem: tor maj 31, 2007 3:45 pm
Ort: Pajala/Lovikka

Re: Subaru Legacy Turbo RS 1990 rallybil

Inlägg av benkoilovikka »

Lite lagom häftigt bygge faktiskt, inte för mycket av något!

Har du någon bild på hur ni moddade tändkablarna för att passa mot Ls-spolarna? Måste nämligen göra samma operation på min bil då tändspolarna måste monteras längre bort än vad befintliga tändkablar når just nu!
FAH
För mycket laddtryck
Inlägg: 152
Blev medlem: mån nov 10, 2014 9:55 am
Ort: Umeå

Re: Subaru Legacy Turbo RS 1990 rallybil

Inlägg av FAH »

benkoilovikka skrev:Lite lagom häftigt bygge faktiskt, inte för mycket av något!

Har du någon bild på hur ni moddade tändkablarna för att passa mot Ls-spolarna? Måste nämligen göra samma operation på min bil då tändspolarna måste monteras längre bort än vad befintliga tändkablar når just nu!
Tackar :) Har varit lite min tanke :) Lådan blev lite värre än jag tänkte men tror det är värt det in längden...

Tyvärr inte, köpte vanliga Biltema avstörda silikonkablar och klipte av änden mot spolen. Klämde sedan dit kontakter från MSD för LS-spolar :)
// Fredrik Anderholdt Helgesson
benkoilovikka
Forumsberoende
Inlägg: 514
Blev medlem: tor maj 31, 2007 3:45 pm
Ort: Pajala/Lovikka

Re: Subaru Legacy Turbo RS 1990 rallybil

Inlägg av benkoilovikka »

FAH skrev:
benkoilovikka skrev:Lite lagom häftigt bygge faktiskt, inte för mycket av något!

Har du någon bild på hur ni moddade tändkablarna för att passa mot Ls-spolarna? Måste nämligen göra samma operation på min bil då tändspolarna måste monteras längre bort än vad befintliga tändkablar når just nu!
Tackar :) Har varit lite min tanke :) Lådan blev lite värre än jag tänkte men tror det är värt det in längden...

Tyvärr inte, köpte vanliga Biltema avstörda silikonkablar och klipte av änden mot spolen. Klämde sedan dit kontakter från MSD för LS-spolar :)
Ahaa, tänkte att du kanske hade modifierat biltemaskor att passa ls-spolarna, får nog göra likadant jag också :thumbright:
FAH
För mycket laddtryck
Inlägg: 152
Blev medlem: mån nov 10, 2014 9:55 am
Ort: Umeå

Re: Subaru Legacy Turbo RS 1990 rallybil

Inlägg av FAH »

Äntligen är mappningen "klar"! Nöjde mig med maxladd på 1.5 bar då den inte svarade så mycket över det :) Detta blev resultatet:

Bild

Jämn och fin kurva, ingen dum peak med vrid :) Har över 320 Nm från 2800 till 5000 rpm så är väldigt nöjd med registret! Även kul att ha över 200 hk efter 6500 rpm, bra att ha lite varv att dra på om man behöver :) Laddar ca 1.3 bar vid 2800 rpm och sedan peakladd på 1.5 bar upp till ca 4000 rpm då vi drar ner det då det inte gjorde någon större skillnad. Behövde aldrig koppla in andra porten på WG-klockan då jag inte kände att jag behövde mer ladd på låga varv, ville skona motorn från det värsta :)

Nedan kurva med Nissan Sunny-kurvan inlagd igen bara för jämförelse:

Bild

Som synes saknas det en del effekt och vrid. Dock bör det vara skillnad på en grupp-A motor och min som är rätt nära original i toppar och kammar :) Är väldigt nöjd med resultatet!

Har fått tag i däck som ska läggas på fälgar idag så blir det provkörning imorgon på isen i stugan :D

Det enda lustiga som vi inte blev kloka på riktigt är att den går väldigt magert på tomgång när den är nystartad. När den är uppe i arbetstemp (ca 88 °C) går den jättefint! Men innan den har tempen uppe är den grinig på tomgång, går bra med lite belastning eller om man varvar upp den lite. Har rätt mycket bränsle tillsatt på kallstarten för att kompensera men verkar inte räcka alla gånger. Någon som haft liknande problem?

Det jag kan tänka mig är att dessa spridare sprider sämre på tomgång och att bränslet hinner kondensera i insuget innan den kommer in i motorn :) Får se om jag kommer hittar en lösning, ska börja med att byta till en bättre generator i förebyggande syfte :)
// Fredrik Anderholdt Helgesson
FAH
För mycket laddtryck
Inlägg: 152
Blev medlem: mån nov 10, 2014 9:55 am
Ort: Umeå

Re: Subaru Legacy Turbo RS 1990 rallybil

Inlägg av FAH »

Hej igen!

Har äntligen fått prova bilen :D Fick tag i 16" vinterdäck som jag la på fälg på lördag. Hade fått en begagnad fälg men tänkte inte så mycket mer på det! Ser rätt kaxiga ut :)

Bild

Lastade den igår förmiddag och åkte till stugan för att prova på isbanan där. När jag kommer upp och ska montera fälgarna är det fel bultmönster på en av fälgarna! :confused: Stod rätt på kartongen så nått fel har det blivit... Tur man har bra kompisar så Mattias L fick rycka ut igen, åkte tillbaka till stan och la om däcket till en fälg med rätt bultmönster. Tappade bara 1.5 timme, tur att det är ljust förhållandevis länge nu :D Monterade det hjulet och plockade bort fronten för att slippa köra sönder den.
Här står den på hjul redo:

Bild

Hur gick provkörningen då? Utmärkt! Hade lite småsaker som strulade, t.ex. hade jag glömt att dra åt tankarmaturen då det skvalpade ut lite bräsnle när man svängde :) Var dock enkelt åtgärdat! Tycker även att jag hade lite lågt oljetryck, kring 0.5 bar vid 7-800 rpm... Inga problem alls på varv så ska ställa upptomgången till ca 1200 rpm, då har jag kring 1 bar så det känns bättre :) Ska även justera dead time på spridarna för att se om jag får bukt på att den går snålt på tomgången, tror det har att göra med att tabellen inte är komplett för låga spänningar :)

För övrigt tycker jag att bilen kändes bra! Snäll och följsam, betydligt trevligare att köra med svetsad mittdiff än jag hade förväntat mig :) Styr in bra och har inga dumheter för sig. Är ju dock rätt plant på isen så blir intressant att känna hur den känns till helgen i skogen :) Nedan länk till två filmer (tyvärr dålig kvalitet då de skickats via facebook... Ska fixa bättre och ladda upp!) från slutet av dagen. Låter som en fiskebåt på tomgången när den är så låg :D

https://youtu.be/i-M1HtG0Waw

https://youtu.be/yPupjvGpfqc

Under veckan blir det att justera tomgång samt se om jag kan få den att gå mindre snålt där. Även allmän service med olja, filter samt efterdra alla bultar :) På återseende!
// Fredrik Anderholdt Helgesson
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Subaru Legacy Turbo RS 1990 rallybil

Inlägg av Jens Gustavsson »

kul! kunde men analysera fram nått intresant på loggarna?

mvh jens
FAH
För mycket laddtryck
Inlägg: 152
Blev medlem: mån nov 10, 2014 9:55 am
Ort: Umeå

Re: Subaru Legacy Turbo RS 1990 rallybil

Inlägg av FAH »

Jens Gustavsson skrev:kul! kunde men analysera fram nått intresant på loggarna?

mvh jens
Ja, riktigt skönt att den funkar :) Den var lite seg på ladd under 3500 rpm, skulle tro att det har att göra med att motorn inte andas tillräckligt där alternativt att WG ligger och blöder lite (vi kopplade aldrig om så den använde båda portarna till WG-klockan då jag tyckte att den gav nog med vrid på låga varv i bänken!). Är dock väldigt körbart tycker jag, handlar om ca 1-1,5 sekunds väntan vilket det brukar vara på chippade originalbilar också :)

Jag tittade på loggarna igår kväll, hade med datorn i bilen och loggade med den! Följde inte AFR-target alla gånger, misstänker att det har med dödtiden på spridarna att göra i kombination med att spänningen ibland föll under 13 volt (hade inte min reservgenerator där jag trodde så kunde inte byta) :) Går snålt på tomgång av och till som den gjorde i bänken men hoppas att det också har med spridarna att göra!

Har lågt oljetryck på tomgång också (kring 0.5 bar vid 7-800 rpm) så ska justera upp tomgången till ca 1200 rpm, då har jag kring 1 bar istället! Funderar på att åka lite tjockare olja också :)

Insugstempen låg kring 20 °C (som max 25 °C), var kring 0 °C ute, så är väl därikring man får förvänta sig :)

Började fundera på en sak igår, kör ju med en originaldump monterad öppen till atmosfär. Den ligger öppen rätt mycket på låglast och suger då varm luft från under insuget. I och med att vi flyttade insugstempgivaren till just efter intercoolern så läser den tempen innan dumpen! Undra hur mycket luft den suger i sig genom dumpen och hur mycket det påverkar tempen som faktiskt åker in i motorn? :)
Dumpen är i och för sig rätt liten i diameter så vet inte hur stor skillnad det gör i praktiken... :)
// Fredrik Anderholdt Helgesson
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Subaru Legacy Turbo RS 1990 rallybil

Inlägg av Jens Gustavsson »

prova lite hårdare fjäder i dumpen.

sen se till att du har ärliga 14v hela tiden på alla varv innan det ska fin liras riktigt.

om generatorn är bra montera grövre kablar till den det är ganska vanligt att de är 0.5v spänings fall eller mer i kablarna på original bilar.

logga mycket och analysera allt så kommer allt bli lite bättre hela tiden.

har du kollat grund kondetionen på motorn nyligt med leeakdown? kollat att alla kamaxlar står exakt rätt?

kolla lyftet vid tdc på alla på överlapp så kan man nog säga en del utan att gå på djupet allt för mycket nu här till en början.

tycker inte den ska ge så mycket mindre än nissan motorn på samma laddtryck den motorn va ingen super tunad raket på nått sätt. (uppdaterad grup N bil med större restriktor och eftermarknads insprut)

mvh jens
FAH
För mycket laddtryck
Inlägg: 152
Blev medlem: mån nov 10, 2014 9:55 am
Ort: Umeå

Re: Subaru Legacy Turbo RS 1990 rallybil

Inlägg av FAH »

Jens Gustavsson skrev:prova lite hårdare fjäder i dumpen.

sen se till att du har ärliga 14v hela tiden på alla varv innan det ska fin liras riktigt.

om generatorn är bra montera grövre kablar till den det är ganska vanligt att de är 0.5v spänings fall eller mer i kablarna på original bilar.

logga mycket och analysera allt så kommer allt bli lite bättre hela tiden.

har du kollat grund kondetionen på motorn nyligt med leeakdown? kollat att alla kamaxlar står exakt rätt?

kolla lyftet vid tdc på alla på överlapp så kan man nog säga en del utan att gå på djupet allt för mycket nu här till en början.

tycker inte den ska ge så mycket mindre än nissan motorn på samma laddtryck den motorn va ingen super tunad raket på nått sätt. (uppdaterad grup N bil med större restriktor och eftermarknads insprut)

mvh jens
Vi stoppade dit en hårdare fjäder, grundtryck kring 0.6 bar vill jag minnas :)

Jo precis, ska kolla över kabeldragningen till batteriet då det sitter i skuffen så finns risk att kablarna där är boven! Är nog tillräckligt grova men ska kolla så det är bra kontakt överallt.

Precis, tänker logga mycket! Blir bra att köra nollbil så man kan ta det lite lugnt. Ska försöka hinna byta generatorn så jag kan testa lite snabbt på fredag innan tävlingen!

När vi provtryckte trycksystemet tryckte vi genom insuget och den läckte ytterst lite då men har inte gjort något annat test :) Ventilerar väldigt lite ur vevhuset också så vill tro att motorn är tät!

Kan man göra, är ny kamrem och kontrollerade efter att den var monterad att allt stod rätt.

Ok, trodde det var en grupp-A motor? Hamnade ca 40hk samt 65 Nm lägre men med väldigt liknande karaktär, bara med lägre siffror :) Vi var dock snäll med laddet i botten då jag inte ville pressa drivlina eller motor, vill att det ska hålla så jag kan köra denna säsong :)
// Fredrik Anderholdt Helgesson
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Subaru Legacy Turbo RS 1990 rallybil

Inlägg av Jens Gustavsson »

ingen vet nog vad som satt i den motorn men tror inte den va nått speciellt.

kan inte mycket om dem men sticker ut hakan och säger att nissan alldrig kört grup a med gtir bilen?? det va grup n.

hur kollade du att kamaxlarna stog rätt?

fins det nå data på kamaxlarna och instälningarna nånstans?

hur ser topparna ut fins det bilder? är det jätte insugs kanaler? (bruka inte subaru ha de?)

mvh jens
FAH
För mycket laddtryck
Inlägg: 152
Blev medlem: mån nov 10, 2014 9:55 am
Ort: Umeå

Re: Subaru Legacy Turbo RS 1990 rallybil

Inlägg av FAH »

Jens Gustavsson skrev:ingen vet nog vad som satt i den motorn men tror inte den va nått speciellt.

kan inte mycket om dem men sticker ut hakan och säger att nissan alldrig kört grup a med gtir bilen?? det va grup n.

hur kollade du att kamaxlarna stog rätt?

fins det nå data på kamaxlarna och instälningarna nånstans?

hur ser topparna ut fins det bilder? är det jätte insugs kanaler? (bruka inte subaru ha de?)

mvh jens
Ok, är samma som för mig då! Har inte öppnat den så gissar att det är original Legacy Turbo toppar och kamaxlar :)

Finns grupp-A klassning för den är jag rätt säker på :) Men spelar inte så stor roll, tror det kan vara så enkelt att SR20 är en "bättre" motor än en EJ20 från en Legacy Turbo :)

Kamdreven går bara att montera på kammarna på ett sätt med ett styrstift och det satt där det skulle :)

Inte tvärenkelt, har dock lösa kammar man kan mäta på. Vet ju dock inte säkert vad som sitter i den!

Detta är det närmaste bilder jag kommer just nu... Tyvärr med trasor i portarna!

Bild

Rätt stora kanaler kan jag tycka :)
// Fredrik Anderholdt Helgesson
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Subaru Legacy Turbo RS 1990 rallybil

Inlägg av Jens Gustavsson »

inför nästa sesong så kan jag hjälpa dig om du vill? vi kan gå igenom vilka kamaxlar du har på min cam pro mätare samt vad som kan va lämpligt att använda sen fixa till toppar och kompa mm för perfekt 34mm restriktor rally bruk. sen en separat wg då ska det gå plocka 300hk och nästan valfritt max vrid på e85.

mvh jens
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Subaru Legacy Turbo RS 1990 rallybil

Inlägg av Jens Gustavsson »

vad är borr/slag och ventilstorlekar?
FAH
För mycket laddtryck
Inlägg: 152
Blev medlem: mån nov 10, 2014 9:55 am
Ort: Umeå

Re: Subaru Legacy Turbo RS 1990 rallybil

Inlägg av FAH »

Jens Gustavsson skrev:inför nästa sesong så kan jag hjälpa dig om du vill? vi kan gå igenom vilka kamaxlar du har på min cam pro mätare samt vad som kan va lämpligt att använda sen fixa till toppar och kompa mm för perfekt 34mm restriktor rally bruk. sen en separat wg då ska det gå plocka 300hk och nästan valfritt max vrid på e85.

mvh jens
Ja det vore riktigt kul och intressant :D
Har några originaltoppar och kammar man kan börja mäta på så man vet vad man har att börja med. Skulle sen fått tag i nyare toppar från en japanbil som har fasta lyftare så man slipper de hydrauliska om man vill åka med lite repsons :) De är dessutom betydligt bättre från fabrik!

Original är specen:

Borr: 92 mm
Slag: 75 mm
// Fredrik Anderholdt Helgesson
FAH
För mycket laddtryck
Inlägg: 152
Blev medlem: mån nov 10, 2014 9:55 am
Ort: Umeå

Re: Subaru Legacy Turbo RS 1990 rallybil

Inlägg av FAH »

Hejsan!

Har påtat på lite med småsaker, har inte hunnit vara i garaget så mycket under veckan. Har bytt drivaxel höger fram så den inte ska kasta fett på turbo och downpipe. Försökte byta generator men den nya var lite större yttermått på så den tog i oljetrycksgivaren... Åkte igår och pressade en slang så jag kunde flytta den, på bilden just när slangen var monterad!

Bild

Givaren monteras mot insuget så den är ur vägen för generatorn, funkade kanon!

Nu när generatorn laddade så gick bilen ännu sämre på tomgång... Justerade dödtiden på spridarna tills den började gå som den ska (följa lambda-target hyfsat) så hoppas att den nu fungerar bättre! Linket visar stadig spänning på 13.7 volt så det tycker jag är ok. Ska nog kosta på ett nytt batteri också då det inte håller laddnigen så bra :)

Har även köpt en begagnad Asus Tranformer Book, en läsplatta med löstagbart tangentbord (läs en bärbar dator där skärmen går att ta lös och använda som läsplatta) som kör vanligt Windows 10. Vad ska jag ha den till då? Jo, Link G4 stödjer inte ODBII så kan inte få ut data till en Android läsplatta eller nått liknande så loggningen blir låst till det inbyggda minnet som jag anser är alldeles för litet. Med denna platta kan jag installera PCLink (som på min bärbara dator) och få full funktionalitet! Betydligt billigare än en dash, ska bara lista ut hur jag ska montera den på bästa sätt :) Nedan länk till en liknande lösning:

https://youtu.be/cXmmUjhMPGc

Hämtar ut den idag, hinner nog inte montera den då jag har en del andra saker att göra innan lördag!

Måste byta olja, linda downpipe samt montera hasplåt. Oljan kräver en resa på ca 3.5 mil enkelväg till Payback men det ska det vara värt! Taggen inför lördag smyger sig på ;)

På återseende!
// Fredrik Anderholdt Helgesson
Skriv svar