Subaru Legacy Turbo RS 1990 rallybil
- Galant turbo
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 332
- Blev medlem: fre mar 17, 2006 9:31 pm
- Ort: Sundsvall
- Kontakt:
Re: Subaru Legacy Turbo RS 1990 rallybil
Kul att se dig och bilen in action på Mittsverigebanan!
Fortsätt köra så det (inte) ryker!
Fortsätt köra så det (inte) ryker!
*När nyfikenheten överträffar förståndet*
Jens Larsson
Porsche 996 Carrera -00
BMW 750 V12 Dubbelturbo -88 (på pallbockar)
Starion Turbo Intercooler -86 (på pallbockar)
BMW 520d -12 (wtf?)
Lenko Larven 340cc -82 (på pallställ)
Jens Larsson
Porsche 996 Carrera -00
BMW 750 V12 Dubbelturbo -88 (på pallbockar)
Starion Turbo Intercooler -86 (på pallbockar)
BMW 520d -12 (wtf?)
Lenko Larven 340cc -82 (på pallställ)
Re: Subaru Legacy Turbo RS 1990 rallybil
Om du testar att byta plats på cylindrarna,om det funkar,så kanske det är en lösning?
Skickat från min SM-G389F via Tapatalk
Skickat från min SM-G389F via Tapatalk
"När HX60 talar lyssnar man"
Gammalt dragracingordspråk.
Gammalt dragracingordspråk.
Re: Subaru Legacy Turbo RS 1990 rallybil
Detsamma!Galant turbo skrev:Kul att se dig och bilen in action på Mittsverigebanan!
Fortsätt köra så det (inte) ryker!
Ja det är min plan, ska försöka hålla bilen hel så jag får så mycket körtid som möjligt
Det var ingen dum idé! Ska läsa på cylindrarna och se om det går att avgöra storlek så de inte är samma storlek.Love skrev:Om du testar att byta plats på cylindrarna,om det funkar,så kanske det är en lösning?
Skickat från min SM-G389F via Tapatalk
Går det så tror jag att jag byter plats på bromsledningarna ut ur cylindrarna, slipper jag byta plats på sjävla cylindern
// Fredrik Anderholdt Helgesson
Re: Subaru Legacy Turbo RS 1990 rallybil
Hej!
Kort uppdatering, fick tag i lite bilder från banan, tänkte jag skulle dela med mig!
Kommer förhoppningsvis fler bilder så småningom
Tack till Vincent Berglund för bilderna!
Kort uppdatering, fick tag i lite bilder från banan, tänkte jag skulle dela med mig!
Kommer förhoppningsvis fler bilder så småningom
Tack till Vincent Berglund för bilderna!
// Fredrik Anderholdt Helgesson
Re: Subaru Legacy Turbo RS 1990 rallybil
Hej igen!
Några fler bilder, denna gång från Ante, tack så mycket!
Tycker färgerna på bilen gör sig bra på bild, kul att Biltema-presenningen matchar färgen så bra
Jo, det är lite smutsigt under huven men det blir lätt så på en rallybil!
Kommer lacka om där under i framtiden, är så tråkigt när det är svart, svårt att hålla rent
Några fler bilder, denna gång från Ante, tack så mycket!
Tycker färgerna på bilen gör sig bra på bild, kul att Biltema-presenningen matchar färgen så bra
Jo, det är lite smutsigt under huven men det blir lätt så på en rallybil!
Kommer lacka om där under i framtiden, är så tråkigt när det är svart, svårt att hålla rent
// Fredrik Anderholdt Helgesson
Re: Subaru Legacy Turbo RS 1990 rallybil
Hej!
Nu har det varit tyst här alldeles för länge
Rallybilen är äntligen inne i garaget igen efter kopplingsbyte på min andra Legacy.
Igår monterade vi även in en luftvärmepump i garaget så nu ska vi väl slippa frysa också
Det som står på agendan som är akut är att plocka ut mittdiffen och skicka spolen på omlindning samt att byta den främre huvudbromscylindern till en mindre i hopp om att skjuta bromsbalansen mer framåt
Hann hissa upp bilen och börja skruva bort lite delar undertill för att komma åt lådan. Ska köpa ett uppsamlingskärl att använda till växellådsolja så den kan återanvändas, den nuvarande oljan har gått ca 6 ss-mil och totalt 15 mil så tänker inte kasta bort den än
Demonterade även en del under huven för att komma åt att kolla storleken på bromscylindrarna Sitter girling 0.7 både fram och bak, kommer beställa en 0.625 för att montera fram för att få mer bromskraft fram
Hann inte mer då det dök upp många bekanta på besök under kvällen så blev mycket pratat och mindre skruvat
Kommer förhoppningsvis bli mer uppdaterat här framöver, nästa tävling är den 13 januari, tiden går alltid fortare än man tror
Nu har det varit tyst här alldeles för länge
Rallybilen är äntligen inne i garaget igen efter kopplingsbyte på min andra Legacy.
Igår monterade vi även in en luftvärmepump i garaget så nu ska vi väl slippa frysa också
Det som står på agendan som är akut är att plocka ut mittdiffen och skicka spolen på omlindning samt att byta den främre huvudbromscylindern till en mindre i hopp om att skjuta bromsbalansen mer framåt
Hann hissa upp bilen och börja skruva bort lite delar undertill för att komma åt lådan. Ska köpa ett uppsamlingskärl att använda till växellådsolja så den kan återanvändas, den nuvarande oljan har gått ca 6 ss-mil och totalt 15 mil så tänker inte kasta bort den än
Demonterade även en del under huven för att komma åt att kolla storleken på bromscylindrarna Sitter girling 0.7 både fram och bak, kommer beställa en 0.625 för att montera fram för att få mer bromskraft fram
Hann inte mer då det dök upp många bekanta på besök under kvällen så blev mycket pratat och mindre skruvat
Kommer förhoppningsvis bli mer uppdaterat här framöver, nästa tävling är den 13 januari, tiden går alltid fortare än man tror
// Fredrik Anderholdt Helgesson
Re: Subaru Legacy Turbo RS 1990 rallybil
Hejsan!
Klämde in lite skruvning igår och det flöt på rätt bra måste jag säga
Tömde växellådsoljan, köpte som sagt en uppsamlingsdunk från Biltema som endast ska användas för växellådsolja så den kan återanvändas
Demonterade mellanaxeln och revolutionerade demonteringen av växellänkaget!
Insåg att det gick mycket snabbare och enklare att ta lös den bakre bulten på leden i länkaget jämfört med den främre!
Ser ut att vara nitad men är egentligen en väldigt tunn mutter med 14 mm fattning
Lustigt hur många gånger jag tagit ner länkage utan att tänka på det, man lär sig nått nytt varje dag!
Efter det delade jag lådan och plockade ut mellandiffen, smidigt när man gjort det en gång förut med lådan utanför bilen
Bakre kåpan på lådan samt mellandiffen på arbetsbänken.
Demonterade spolen från diffen, var bara att försiktigt lirka lös den med en skruvmejsel, är pressad på lagret
Mätade diametern på spolen för att kunna begära offert på omlindningen.
Mätade även motståndet i spolen, ska ligga kring 1.8-3 ohm så den är inte helt kry!
Är övertygad att jag hittat felet i alla fall
Ska försöka få iväg spolen med posten innan helgen så den kanske kommer tillbaka innan nästa helg!
Klämde in lite skruvning igår och det flöt på rätt bra måste jag säga
Tömde växellådsoljan, köpte som sagt en uppsamlingsdunk från Biltema som endast ska användas för växellådsolja så den kan återanvändas
Demonterade mellanaxeln och revolutionerade demonteringen av växellänkaget!
Insåg att det gick mycket snabbare och enklare att ta lös den bakre bulten på leden i länkaget jämfört med den främre!
Ser ut att vara nitad men är egentligen en väldigt tunn mutter med 14 mm fattning
Lustigt hur många gånger jag tagit ner länkage utan att tänka på det, man lär sig nått nytt varje dag!
Efter det delade jag lådan och plockade ut mellandiffen, smidigt när man gjort det en gång förut med lådan utanför bilen
Bakre kåpan på lådan samt mellandiffen på arbetsbänken.
Demonterade spolen från diffen, var bara att försiktigt lirka lös den med en skruvmejsel, är pressad på lagret
Mätade diametern på spolen för att kunna begära offert på omlindningen.
Mätade även motståndet i spolen, ska ligga kring 1.8-3 ohm så den är inte helt kry!
Är övertygad att jag hittat felet i alla fall
Ska försöka få iväg spolen med posten innan helgen så den kanske kommer tillbaka innan nästa helg!
// Fredrik Anderholdt Helgesson
Re: Subaru Legacy Turbo RS 1990 rallybil
Det är inte så lätt att överföra bromsbalansen från asfalt till grus.
Eftersom greppet är så mycket bättre på asfalt så blir tyngdförskjutningen framåt när du bromsar betydligt större än den blir på grus. Det betyder att du lastar ned framhjulen och avlastar bakhjulen betydligt mer på asfalt än på grus. Därför behöver du betydligt mer broms i fram, och mindre broms bak, på en bil uppsatt för asfalt jämfört med en bil uppsatt för grus.
Blir det sen snö och is så kan du behöva ytterligare förskjuta balansen mot mer broms i bak.
Jag tycker du skulle ut och bromstesta på grus innan du ändrar något. Alternativt installera en bromsvåg så du kan justera balansen när du behöver.
Eller lås den där mittdiffen igen så behöver du inte bry dig. Då har du alltid perfekt balans mellan fram och bak...
Eftersom greppet är så mycket bättre på asfalt så blir tyngdförskjutningen framåt när du bromsar betydligt större än den blir på grus. Det betyder att du lastar ned framhjulen och avlastar bakhjulen betydligt mer på asfalt än på grus. Därför behöver du betydligt mer broms i fram, och mindre broms bak, på en bil uppsatt för asfalt jämfört med en bil uppsatt för grus.
Blir det sen snö och is så kan du behöva ytterligare förskjuta balansen mot mer broms i bak.
Jag tycker du skulle ut och bromstesta på grus innan du ändrar något. Alternativt installera en bromsvåg så du kan justera balansen när du behöver.
Eller lås den där mittdiffen igen så behöver du inte bry dig. Då har du alltid perfekt balans mellan fram och bak...
Re: Subaru Legacy Turbo RS 1990 rallybil
Nej men med tanke på hur den betedde sig så bromsar den obefintligt fram jämfört med bak På banan låste den bakhjulen ungefär som om jag ryckte handbromsenquattro skrev:Det är inte så lätt att överföra bromsbalansen från asfalt till grus.
Eftersom greppet är så mycket bättre på asfalt så blir tyngdförskjutningen framåt när du bromsar betydligt större än den blir på grus. Det betyder att du lastar ned framhjulen och avlastar bakhjulen betydligt mer på asfalt än på grus. Därför behöver du betydligt mer broms i fram, och mindre broms bak, på en bil uppsatt för asfalt jämfört med en bil uppsatt för grus.
Blir det sen snö och is så kan du behöva ytterligare förskjuta balansen mot mer broms i bak.
Jag tycker du skulle ut och bromstesta på grus innan du ändrar något. Alternativt installera en bromsvåg så du kan justera balansen när du behöver.
Eller lås den där mittdiffen igen så behöver du inte bry dig. Då har du alltid perfekt balans mellan fram och bak...
Ska även kontrollera bromsledningarna fram noga innan jag börjar byta delar så de inte blivit täta och att det är anledningen till att den bromsar dåligt
Absolut, upplevde den även otrevlig när jag körde senaste grustävlingen med öppen diff så är väldigt säker att det är för mycket bakbroms för min smak Vill åka förhållandevis lite bakbroms då jag gärna åker lite understyrt!
Har en bromsvåg som är justerad max framåt, även det en av anledningarna till att jag vill prova att byta cylinder
Måste ut och testa efter bytet för att se om det blivit bättre, tänkte försöka hinna testa några gånger så man har en chans att ställa in bilen!
Tack för input, bra med andras synpunkter!
// Fredrik Anderholdt Helgesson
Re: Subaru Legacy Turbo RS 1990 rallybil
Har du nån bra test sträcka?FAH skrev:Måste ut och testa efter bytet för att se om det blivit bättre, tänkte försöka hinna testa några gånger så man har en chans att ställa in bilen!
//Nisse
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
Re: Subaru Legacy Turbo RS 1990 rallybil
Förhoppningsvis isbana i stugan men utöver den så har jag inte någon solklar kandidatsuper7 skrev:Har du nån bra test sträcka?FAH skrev:Måste ut och testa efter bytet för att se om det blivit bättre, tänkte försöka hinna testa några gånger så man har en chans att ställa in bilen!
//Nisse
Har eventuellt några vägar kring stugan som går att stänga av men är inte överdrivet bra
// Fredrik Anderholdt Helgesson
Re: Subaru Legacy Turbo RS 1990 rallybil
Igår fick jag äntligen hämta ut mitt efterlängtade paket med en huvudbromscylinder!
I paketet låg även ett fäste för GoPro så förhoppningsvis kommer några incar-filmer här framöver
Demonterade den gamla cylindern (var lite klurigt innan jag kom på hur jag skulle gå till väga...) och monterade den nya utan större problem, tog bara en jäkla tid då det var trångt att komma åt
Ska idag köpa lite nya nipplar till cylindern och nya slangar mellan cylindrarna och bromsvätskebehållaren!
Andra, väldigt goda, nyheter är att spolen till diffen är omlindad och ligger på postterminalen i Umeå sedan i morse! Med lite tur så hinner Postnord leverera den under dagen
Kvällens mål är att ha kopplat in diffen och provkört styrningen så den inte klagar på kortslutning
När jag vet att den fungerar så ska jag försöka göra klart bromssystemet och lufta det.
Sen är det inte så mycket kvar (skruva ihop lådan och allmän service), har bokat hjulinställning första veckan i januari!
Är positivt inställd till att hinna köra ett test innan tävlingen också
Det var allt för nu, på återseende!
I paketet låg även ett fäste för GoPro så förhoppningsvis kommer några incar-filmer här framöver
Demonterade den gamla cylindern (var lite klurigt innan jag kom på hur jag skulle gå till väga...) och monterade den nya utan större problem, tog bara en jäkla tid då det var trångt att komma åt
Ska idag köpa lite nya nipplar till cylindern och nya slangar mellan cylindrarna och bromsvätskebehållaren!
Andra, väldigt goda, nyheter är att spolen till diffen är omlindad och ligger på postterminalen i Umeå sedan i morse! Med lite tur så hinner Postnord leverera den under dagen
Kvällens mål är att ha kopplat in diffen och provkört styrningen så den inte klagar på kortslutning
När jag vet att den fungerar så ska jag försöka göra klart bromssystemet och lufta det.
Sen är det inte så mycket kvar (skruva ihop lådan och allmän service), har bokat hjulinställning första veckan i januari!
Är positivt inställd till att hinna köra ett test innan tävlingen också
Det var allt för nu, på återseende!
// Fredrik Anderholdt Helgesson
Re: Subaru Legacy Turbo RS 1990 rallybil
Hej!
Lite seg gårdag då jag efter kvällens arbete var sämre till än innan
Var seg i huvudet efter en lång dag så det gick rätt sakta men började med att koppla in diffen till styrningen för att kontrollera den
Efter att jagat kablar som inte var inkopplade onödigt länge samt en evig jakt på en mini-USB kabel (ration micro-USB VS mini-USB som fanns i garaget var frustrerade) så kunde jag konstatera att allt verkar fungera som det ska!
Får som mest ca 8.5 A till diffen vid full låsning, rekommenderad kontinuerlig ström vid max låsningen är 10 A så det känns bra
Hade även datorstrul där min dator inte ville hitta igen styrningen men det är en annan historia!
Det som gjorde att jag tog ett steg framåt och två bakåt var att spolen inte längre gick att pressa på plats på diffen!
Visade sig att gjutningen är gjord lite tjockare än den gamla vilket gör att den tar i diffen innan spolen är på sin plats
Ska ringa till de som gjutit den och fråga om det går att svarva bort delar av gjutningen (så jag inte råkar komma ner till spolen) så den går att pressa på plats
Övriga nyheter var att nipplarna till bromscylindern som min far handlat passade bra tills vi kapade av dem för kort!
En underbart produktiv dag
Tar nya tag och återkommer med glada nyheter nästa gång, på återseende
Lite seg gårdag då jag efter kvällens arbete var sämre till än innan
Var seg i huvudet efter en lång dag så det gick rätt sakta men började med att koppla in diffen till styrningen för att kontrollera den
Efter att jagat kablar som inte var inkopplade onödigt länge samt en evig jakt på en mini-USB kabel (ration micro-USB VS mini-USB som fanns i garaget var frustrerade) så kunde jag konstatera att allt verkar fungera som det ska!
Får som mest ca 8.5 A till diffen vid full låsning, rekommenderad kontinuerlig ström vid max låsningen är 10 A så det känns bra
Hade även datorstrul där min dator inte ville hitta igen styrningen men det är en annan historia!
Det som gjorde att jag tog ett steg framåt och två bakåt var att spolen inte längre gick att pressa på plats på diffen!
Visade sig att gjutningen är gjord lite tjockare än den gamla vilket gör att den tar i diffen innan spolen är på sin plats
Ska ringa till de som gjutit den och fråga om det går att svarva bort delar av gjutningen (så jag inte råkar komma ner till spolen) så den går att pressa på plats
Övriga nyheter var att nipplarna till bromscylindern som min far handlat passade bra tills vi kapade av dem för kort!
En underbart produktiv dag
Tar nya tag och återkommer med glada nyheter nästa gång, på återseende
// Fredrik Anderholdt Helgesson
Re: Subaru Legacy Turbo RS 1990 rallybil
Hejsan!
Nu sitter bilen ihop, skurvade ihop det sista igår
Problemet med spolen löste jag med att plocka spolen från en annan DCCD-låda som jag köpt Blev enklast då jag slapp riskera att förstöra den nylindade i ivern att få ihop bilen. Ska försöka få den att passa så fort som möjligt så jag har en extra
Bromsarna är luftade och klara så de behöver bara testas för att veta om balansen blev bra
Monterade ett fäste för GoPro i buren också så jag kan filma inifrån bilen, ska bli spännande att se hur man kör!
Ikväll ska jag koppla upp datorn och kolla tändning samt lite annat i styrsystemet, sen ska bilen lastas för hjulinställning på torsdag eftermiddag
På lördag har jag fått möjlighet att testa på en väg utanför Umeå så det ska bli riktigt spännande att se hur bilen beter sig nu
Därefter blir det A-besiktning någon gång under nästa vecka. Har några dagar på mig sen innan tävling att gå igenom bilen och tvätta av den
Känns bra! Kommer med uppdateringar under veckan, på återseende!
Nu sitter bilen ihop, skurvade ihop det sista igår
Problemet med spolen löste jag med att plocka spolen från en annan DCCD-låda som jag köpt Blev enklast då jag slapp riskera att förstöra den nylindade i ivern att få ihop bilen. Ska försöka få den att passa så fort som möjligt så jag har en extra
Bromsarna är luftade och klara så de behöver bara testas för att veta om balansen blev bra
Monterade ett fäste för GoPro i buren också så jag kan filma inifrån bilen, ska bli spännande att se hur man kör!
Ikväll ska jag koppla upp datorn och kolla tändning samt lite annat i styrsystemet, sen ska bilen lastas för hjulinställning på torsdag eftermiddag
På lördag har jag fått möjlighet att testa på en väg utanför Umeå så det ska bli riktigt spännande att se hur bilen beter sig nu
Därefter blir det A-besiktning någon gång under nästa vecka. Har några dagar på mig sen innan tävling att gå igenom bilen och tvätta av den
Känns bra! Kommer med uppdateringar under veckan, på återseende!
// Fredrik Anderholdt Helgesson
Re: Subaru Legacy Turbo RS 1990 rallybil
Om det är där det testades lite förra helgen så är det riktigt bra fäste och bra plogatFAH skrev:På lördag har jag fått möjlighet att testa på en väg utanför Umeå så det ska bli riktigt spännande att se hur bilen beter sig nu
//Nisse
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM