Duster - Skuren motor, ny växellåda och bromsning hos PPF.

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Jonathan_
Forumsberoende
Inlägg: 597
Blev medlem: mån okt 20, 2008 9:16 am
Ort: Västland

Duster - Skuren motor, ny växellåda och bromsning hos PPF.

Inlägg av Jonathan_ »

Hej! Ny på det här forumet men har lusläst en del i smyg.

Heter Jonathan, är 21 år gammal och har en Plymouth Duster från -71 som är orsaken till den här tråden.

Bilen köpte jag i Luleå och körde hem den därifrån i somras.
Resan hem var inga problem alls förutom att den inte var särskilt snål (gick ganska fett dessutom) så en hel del soppa blev det ju.
Väl hemma blev det lite smågrejer dock. Generatorn pajade, filterna till vevhusventilationen sattes igen vilket resulterade att oljan tog en annan väg än den skulle (lützendimma), glapp hjälpstyrarm och lite såna smågrejer jag jag också bytt.
I det stora hela är det ett mycket bra objekt.
Från fabrik kom just denna med en rak sexa, nu sitter det dock en chrysler 340” vilken den är reggad med.
Ytterst lite rost och i allmänt gott skick ändå.

Nu till syftet med denna tråd. Målet med den här bilen är att få en rapp gatbil, med stark betoning på gata i mild Pro Street anda. Jag kommer alltså inte rensa den inuti, kapa bort fronten och ersätta med rör osv osv.
Detta är mitt första bilprojekt så en del frågor kommer att ställas här som jag vore tacksam över att få hjälp med.

Recept på bil och motor, i grova drag:

- Chrysler 340”
- Effekt (org); 275 hp. Förmodligen aningen underdrivet.
- Slag; 84,1 mm
- Borr; 102,6 mm (+.030)
- Smidd vev, ARP-bultade stakar samt TRW kolvar
- Kompression; ca 8,5:1
- Portade X-toppar vilka ska ha ett flöde vid 28” vattenpelare (stock) som följer:

.100” = 58/45 cfm
.200” = 125/95 cfm
.300” = 172/122 cfm
.400” = 208/135 cfm
.500” = 221/140 cfm
.600” = 210/142 cfm

Detta är taget från http://users.erols.com/srweiss/tablehdc.htm#Chrysler" onclick="window.open(this.href);return false; så sanningshalten i detta kan jag inte bekräfta. Ni som vet närmare angående toppflöden får gärna uttala er, Jens t ex.

- Insugventil; Ø51,3 mm
- Avgasventil; Ø 40,6 mm
- Megasquirt+EDIS (version kommer senare när jag kikat upp det)
- Chrysler 727 aut. med shiftkit
- Chrysler 8 ¾” axel med spole, utväxl. 3,23:1
- Två styck Garret T3/T04 agg. som har sett bättre dagar..
- Intercooler från någon Volvo som också varit i bättre skick än den är nu.
- Alu-kylare.
- Edelbrock Performer insug med frästa brunnar för spridarna som troligtvis kommer från Saab.

Detta är väl vad jag kommer på idag. Jag har alltså inte gjort något av detta utan ägaren som hade den innan har haft och utvecklat bilen i många år. Ni uppe i norr kanske känner igen den?

Det som jag tänkte ta tag i nu i vinter är att bygga om hela turboinstallationen i princip.

- Nya grenrör, egentillverkade, förmodligen i rfs.
- Nya turboaggregat. Detta är det jag tänker på mest just nu, vilka aggregat jag skall använda mig av. Eftersom jag aldrig turbokonverterat något hittills vill jag gärna ha tips på vad som skulle passa bra. Effektmål då? Runt 6-800 hk tycker jag inte skall vara några problem. Bygger gör jag med marginal sett till turboaggregat och spridare.
Av någon okänd anledning har jag fastnat Precision serien, bra eller kass turbo kontra pris?
Vill ha ett hyfsat brett register med tanke på användningsområde.
- Nytt insug som skall modifieras likt det som sitter på nu, fast bättre. Förmodligen ett likadant men med svetsade rörstosar som spridarna skall sitta i.
- Externa wastegates (om det blir en sådan turbo). Storlek på dessa? 40-50mm?
PPF 75mm dumpventil.
- Hur stora spridare bör man satsa på?. Prisskillnaden är ju marginell, men försvåras mappningen om man väljer t ex 1680cc? Denna motor kommer att köras på bensin då jag bor så till att E85 är 5 mil bort.
- Intercooler. Detta har jag också haft en hel del huvudbry kring. Alternativ med två styck separata intercoolers, en stor med samma princip som idag med tryckrören som går ihop till ett och sedan in i intercoolern, en intercooler men med två ingångar i samt en ut, osv osv. Vad är det bästa rent flödesmässigt? Det absolut optimala rent konstruktionsmässigt vore att ha en större intercooler med två ingångar i på varsin gavel nedtill samt en utgång i en gavel upptill. Men skulle detta fungera? Skickar med ett par enkla modeller så småningom såsom jag tänkt det. Åsikter/kritik tas gärna emot.

Många frågor blir det men håll tillgodo, för det kommer fler. ;)

Mvh J

Lite bilder på henne då.


Bild

Bild

Bild

Bild

En 340 i vintersolen.

Bild

Vevaxeln skall skickas in på slipning så fort motorslipen öppnar igen. Nya ramlager + vevstakslager blir det. Varför ser ni här..

Bild
Senast redigerad av Jonathan_ den ons okt 30, 2019 4:12 pm, redigerad totalt 44 gång.
Jonathan Westerlund, Tierp

Plymouth Duster -1971 340cui HX55/VEMS.

Samt ett par, tre Alfor.
Användarvisningsbild
Overdriver
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 99
Blev medlem: mån jan 16, 2006 1:36 pm
Ort: Halmstad

Inlägg av Overdriver »

Coolt bygge! :thumbright:

Är inne på att bygga nåt liknande själv... kanske kan bolla lite idéer med dig...


Duster rulez!
Användarvisningsbild
Jonathan_
Forumsberoende
Inlägg: 597
Blev medlem: mån okt 20, 2008 9:16 am
Ort: Västland

Inlägg av Jonathan_ »

Overdriver skrev:Coolt bygge! :thumbright:

Är inne på att bygga nåt liknande själv... kanske kan bolla lite idéer med dig...


Duster rulez!
Ja det är inte världens vanligaste bil eller motor. :thumbright:

Sitter det en 340 i din med? Eller bigblock till och med?
Jonathan Westerlund, Tierp

Plymouth Duster -1971 340cui HX55/VEMS.

Samt ett par, tre Alfor.
Användarvisningsbild
Overdriver
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 99
Blev medlem: mån jan 16, 2006 1:36 pm
Ort: Halmstad

Inlägg av Overdriver »

Jonathan_ skrev: Ja det är inte världens vanligaste bil eller motor. :thumbright:

Sitter det en 340 i din med? Eller bigblock till och med?
Nej inte rikigt.. haha sitter ingenting för tillfället :wink: men har en 318 som har gått med kompressor som ska turbomatas å ska i...
Det sitter smidda grejor och portade 360 toppar på så det ska nog gå.
Hade planer på insprutning (å de finns kvar) men det blir att trycka genom en Demon förgasare till att börja med...

Har du mer bilder på insuget? Ja hela installationen för den delen... kul å se hur nån annan har löst det eviga problemet med plats
Användarvisningsbild
Jonathan_
Forumsberoende
Inlägg: 597
Blev medlem: mån okt 20, 2008 9:16 am
Ort: Västland

Inlägg av Jonathan_ »

Overdriver skrev:
Jonathan_ skrev: Ja det är inte världens vanligaste bil eller motor. :thumbright:

Sitter det en 340 i din med? Eller bigblock till och med?
Nej inte rikigt.. haha sitter ingenting för tillfället :wink: men har en 318 som har gått med kompressor som ska turbomatas å ska i...
Det sitter smidda grejor och portade 360 toppar på så det ska nog gå.
Hade planer på insprutning (å de finns kvar) men det blir att trycka genom en Demon förgasare till att börja med...

Har du mer bilder på insuget? Ja hela installationen för den delen... kul å se hur nån annan har löst det eviga problemet med plats
Hehe, men då har du o andra sidan alla möjligheter att göra det ordentligt från början.

Okej, låter bra!

Hmm, ja jag har en massa bilder på diverse prylar, något särskilt du är ute efter? Själv tycker jag det är gott om plats trots allt då motorn sitter så långt bak som den gör, det är åt sidorna det kan bli lite tajt.

Slänger med några här.



Bild

Bild

Bild

Bild
Senast redigerad av Jonathan_ den lör dec 27, 2008 10:32 am, redigerad totalt 1 gånger.
Jonathan Westerlund, Tierp

Plymouth Duster -1971 340cui HX55/VEMS.

Samt ett par, tre Alfor.
Användarvisningsbild
Overdriver
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 99
Blev medlem: mån jan 16, 2006 1:36 pm
Ort: Halmstad

Inlägg av Overdriver »

Hmm bilderna funkar halvdåligt... :?
Användarvisningsbild
Jonathan_
Forumsberoende
Inlägg: 597
Blev medlem: mån okt 20, 2008 9:16 am
Ort: Västland

Inlägg av Jonathan_ »

Overdriver skrev:Hmm bilderna funkar halvdåligt... :?
Fixat!
Jonathan Westerlund, Tierp

Plymouth Duster -1971 340cui HX55/VEMS.

Samt ett par, tre Alfor.
Användarvisningsbild
Overdriver
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 99
Blev medlem: mån jan 16, 2006 1:36 pm
Ort: Halmstad

Inlägg av Overdriver »

Visst nu funkar dom fint!

Gärna mer bilder på insuget när det är av... ovanifrån :hihi:

En jobbig grej såg jag nu... du har ju inga innerskärmar... det har jag... :roll:
Användarvisningsbild
Jonathan_
Forumsberoende
Inlägg: 597
Blev medlem: mån okt 20, 2008 9:16 am
Ort: Västland

Inlägg av Jonathan_ »

Overdriver skrev:Visst nu funkar dom fint!

Gärna mer bilder på insuget när det är av... ovanifrån :hihi:

En jobbig grej såg jag nu... du har ju inga innerskärmar... det har jag... :roll:
Här hittade jag på en.

Bild

Hehe, jag kan trösta dig med att dom skall dit och grenrören kommer att få plats innaför dom.
Eventuellt att dom blir aningen modifierade och kanske skruvbara för framtida mekning men jag ser inga större problem med att få plats med allt innanför dom.
Grenrören kommer att få liknande design som killen här på forumet som bygger en Taunus med singelturbo och v8, dvs. framåt.
Jonathan Westerlund, Tierp

Plymouth Duster -1971 340cui HX55/VEMS.

Samt ett par, tre Alfor.
Användarvisningsbild
Overdriver
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 99
Blev medlem: mån jan 16, 2006 1:36 pm
Ort: Halmstad

Inlägg av Overdriver »

Ja att man ska få masera lite får man väl räkna med :hihi:
Orginal är trots allt för gubbjävlar...
Användarvisningsbild
Jonathan_
Forumsberoende
Inlägg: 597
Blev medlem: mån okt 20, 2008 9:16 am
Ort: Västland

Inlägg av Jonathan_ »

Idag gav jag mig på topparna, insugssidan var redan portad så den fick duga som den var.
Avgaset fanns det dock en del att göra på så det var bara ta fram filen och börja.
Med min tur (i oturen) upptäckte jag att totalt tre ventiler var spruckna i toppen så det kommer bli en ny uppsättning avgasventiler, förmodligen rostfria sådana. Är insugsventilerna intakta kommer dom slipas in och få sitta kvar.

Lite pics.

Sprucken avgasventil.

Bild

Mittre avgasportar innan bearbetning.

Bild

Ena sidan grovt bearbeta, notera skillnaden.

Bild

En sista.

Bild

Det är lite finlir kvar på den jag postat bilder på hittills, avslutar den imorrn och ger mig på den andra toppen då.

Jo, är det någon som har något bra tips på lämpliga turboaggregat? Vore mycket tacksamt så jag kan börja på grenrören.

/J
Jonathan Westerlund, Tierp

Plymouth Duster -1971 340cui HX55/VEMS.

Samt ett par, tre Alfor.
Användarvisningsbild
Overdriver
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 99
Blev medlem: mån jan 16, 2006 1:36 pm
Ort: Halmstad

Inlägg av Overdriver »

Jonathan_ skrev: Jo, är det någon som har något bra tips på lämpliga turboaggregat? Vore mycket tacksamt så jag kan börja på grenrören.

/J
Har snackat me lite folk som förstår sig på sånt... (till min 318 men dom är ju inte så olika)
De har sagt typ T3, Hx35 eller Hx40... men det beror ju en del på kam å annat me.
Användarvisningsbild
Overdriver
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 99
Blev medlem: mån jan 16, 2006 1:36 pm
Ort: Halmstad

Inlägg av Overdriver »

Vet du om din e besiktigad med turbo??
Användarvisningsbild
Jonathan_
Forumsberoende
Inlägg: 597
Blev medlem: mån okt 20, 2008 9:16 am
Ort: Västland

Inlägg av Jonathan_ »

Overdriver skrev:
Jonathan_ skrev: Jo, är det någon som har något bra tips på lämpliga turboaggregat? Vore mycket tacksamt så jag kan börja på grenrören.

/J
Har snackat me lite folk som förstår sig på sånt... (till min 318 men dom är ju inte så olika)
De har sagt typ T3, Hx35 eller Hx40... men det beror ju en del på kam å annat me.
Jo det var något sånt jag hade tänkt mig också. Har en Crane Cam, lägger upp data på den här lite senare.
Jonathan Westerlund, Tierp

Plymouth Duster -1971 340cui HX55/VEMS.

Samt ett par, tre Alfor.
Användarvisningsbild
Jonathan_
Forumsberoende
Inlägg: 597
Blev medlem: mån okt 20, 2008 9:16 am
Ort: Västland

Inlägg av Jonathan_ »

Overdriver skrev:Vet du om din e besiktigad med turbo??
Nej, tyvärr inte. Det enda som står i papperna är att motorn är utbytt till den 340 som sitter i nu, i sugutförande.

Besiktigade den i somras och tog då bort turbona (adapterrör mellan grenrör/avgassystem) vilket gick finfint. Ja bilen gick som en påse skridskor, men den släpptes igenom u.a trots insprutning osv. :)
Jonathan Westerlund, Tierp

Plymouth Duster -1971 340cui HX55/VEMS.

Samt ett par, tre Alfor.
Skriv svar