Robins BMW E30 S38B38 Turbo 801hk/1021nm

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
swerobin91
För mycket laddtryck
Inlägg: 387
Blev medlem: mån nov 14, 2011 6:53 am
Ort: Halmstad

Robins BMW E30 S38B38 Turbo 801hk/1021nm

Inlägg av swerobin91 »

Bild


Hallå gott folk.
vissa av er vet vem jag är/hört talas om mig.
började bygga/byggt på en volvo 145 -69 som jag skulle ha som en drifting bil. samt sfro regga den för att köra gata ;)
men efter den fick lack på den och jag fick se hur "fin" den blev så känner jag vaför köra sönder en 145?

sen va det väll ett stort tryck på polarna här nere i halmstad att man va tvungen att köra BMW annars va man inte välkommen i teamet :P "Laputa motorsport".
ja team överladd är väll mer eller mindre ner lagt..

så följ med mig på min resa med bmw E30 s38b35 bygget

Block:
S38B38
M30b35 block borrad till 94mm (överdim 3,6 kolvar).
Toppdeckat block.
8,5 kompression.
3,8 oljesprutmunstycken.
3,8 vevaxel 90mm slag.
DP custom stakar 140mm längd för rätt komp med 3,6 kolvarna.
HD kolvbultar
Fabriksrenoverad oljepump och justerad för lite högre tryck.
Coatade org lager.
Stödgördel.
ARP-bult till hela maskin
Turbo sx-e s369 1,0 hus
Wastegate 2st Tial'er mv-s 38mm
Dump 2st PPF 50mm
Avgassystemet 3,5"

Topp:
3,8 topp orörd.
Coopering packning.
2018-08-26
Fräst säten
Slipat ventiler
Bytt alla avgas styrningar
Riktplanat
Chimsat in ventilspel
Fixat Fjädertryck 25kg i sätet och 75kg vid fullt öppen ventil

Chassi:
Finess fullbur
Bashbars fram
Bashbara bak
Koni fjäderbensstag fram
Förstärkningsstag bak
Custom glasfiberskärmar
Mtech 2 glasfiberfront
Mtech 2 glasfiberpaneler + trösklar
Kolfiberhuv (lackad diamantsvart, hål för dzuz huvlås
M3 glasfiber c-stolpe
M3 glasfiber baklucka (urkapad för luftintag till kylare i bagage)
Lexan rutor Runt om

Sprut och tändning:
PMU
EMU Black
ADU Dash 7"
CAN Keyboards

Bränsle:
E85
Aeromotive BTR
Stålomspunnen PTFE slang
Borsch 2200cc
Nuke Performance - Catch tank
Nuke Fuelrail
Jaz Bränsletank (45L)
2st WB 450 pumpar
1st DW 250IL


Kylsystem:
Mishimoto Alukylare Supra
2st Mishimoto Race Line 11" fläktar
BMW vatten pump (pwm)
2st Setrab - Proline Oljekylare 7" Raders (motor)
1st Setrab - Proline Oljekylare 13" raders (servo)

Drivlina:
BMW Gs653dz växellåda
BMW e34 m5 210 Diff "lammel"
BMW e34 brygga
BMW e34 m5 krängare
BMW s64 s85b50 Kardarn
Strongflex bussningar
Tilton rally lamell
Tilton tryckplatta
Tenaci utrampningslager

Fjädring:
Bc coilovers fram
Libell proshock bak

styrvinkelkitt:
Wisefab e30
Bmw e36 styrväxel

Bromsar:
Brembo 4 kolvsok seat leon cupra r (fram)
Brembo 4 kolvsok e38 (bak)

Bmw e46 m3 slitsade 330 bromsskivor (fram)
Bmw e46 330 bromsskivor (bak)

Bmw e46 330 4 kolvsok (handbroms)

Fälgar,däck:
17" JP3 fälgar 8" breda fram
17" JP3 fälgar 9" breda bak

Interiör:
OBP Pedal ställ stående
2st Sparco Circuit LF stolar
Coolerworx Spak ställ PRO (Svart)
Coolerworx handbroms (Svart)
Senast redigerad av swerobin91 den sön jun 30, 2019 3:10 pm, redigerad totalt 20 gång.
Användarvisningsbild
swerobin91
För mycket laddtryck
Inlägg: 387
Blev medlem: mån nov 14, 2011 6:53 am
Ort: Halmstad

Re: Robins andra seriösa bygge BMW E30 m30b35 Drifting

Inlägg av swerobin91 »

bilderna då jag va och hämtade e30
Bild

Bild

precis hem kommen med biln. tro jag ha haft den i 2dagar. bytt stolar och annat lull.
Bild

Bild

efter 4 svängar med biln så gav motorn upp. prg av ett spridar kontakt stycke hade hoppat löst..
så det blev en sväng till göteborg för att köpa en ny m30b35. tro det tog int mer en 24tim så va motorn bytt och lite andra saker i ordning gjorda.
Bild

Bild

Bild

Bild

bytte till nya stolar, samt blev det hydralisk handbroms och allmänt upp fräschade av bilen.
Bild

Bild

Bild

Sen blev det Gatebil mantorp klart man skulle köra!
Bild

men det slutade med haveri enu en gång :hihi:
Bild

Bild

Bild

då endå motorn va ute så ville jag bygga om fronten så det skulle bli lätt å smidigt att byta motor i framtiden :lol:
Bild

Bild

sen vare ba till att börja göra i årdning den "nya" motorn
Bild

Bild

Bild

Bild

och styrvinkel kitt ska ju givet vis på. samt BC-full coilovers runt om
Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

sen e ju det krav på skrik pipa!
Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

sen blev det hjulinställning samt en corner whiegt
Bild

Bild

Bild

sen blev det dax för mappning. men det sluta med tändproblem så jag fick av bryta...
Bild

Bild

Bild

men en ny mappning är nu bokad och de 700hk ska sitta klistrat på pappret då!
Användarvisningsbild
ventonz
För mycket laddtryck
Inlägg: 404
Blev medlem: ons feb 01, 2012 12:03 am
Ort: Gällivare

Re: Robins andra seriösa bygge BMW E30 m30b35 Drifting

Inlägg av ventonz »

Ja banan vilken härdsmälta det var :doh:
Men frän maskin :)
Emil Rova
070 263 54 02

Bmw M535i Turbo
Volkswagen Vento 1.9 TD

Your toyota is fantastic
Virre1230
Lite mer laddtryck
Inlägg: 35
Blev medlem: lör aug 17, 2013 1:48 pm
Ort: Bureå

Re: Robins andra seriösa bygge BMW E30 m30b35 Drifting

Inlägg av Virre1230 »

Riktigt grym e30 :thumbright:
Måste kännas riktigt skönt att få gasa runt litegrann efter att ha byggt på 145'an så länge :D
Viktor Holmqvist
Användarvisningsbild
swerobin91
För mycket laddtryck
Inlägg: 387
Blev medlem: mån nov 14, 2011 6:53 am
Ort: Halmstad

Re: Robins andra seriösa bygge BMW E30 m30b35 Drifting

Inlägg av swerobin91 »

ventonz skrev:Ja banan vilken härdsmälta det var :doh:
Men frän maskin :)
oja! men det gick gött :hihi:
tack tack
Användarvisningsbild
swerobin91
För mycket laddtryck
Inlägg: 387
Blev medlem: mån nov 14, 2011 6:53 am
Ort: Halmstad

Re: Robins andra seriösa bygge BMW E30 m30b35 Drifting

Inlägg av swerobin91 »

Virre1230 skrev:Riktigt grym e30 :thumbright:
Måste kännas riktigt skönt att få gasa runt litegrann efter att ha byggt på 145'an så länge :D
tack så mycket.
det äre värkligen så nu vill man ju ba köra istället för att bygga :)
Användarvisningsbild
swerobin91
För mycket laddtryck
Inlägg: 387
Blev medlem: mån nov 14, 2011 6:53 am
Ort: Halmstad

Re: Robins andra seriösa bygge BMW E30 m30b35 Drifting

Inlägg av swerobin91 »

ska skriva ett mer väl utförligt inlägg. kör med autronic sm4 sprut jag for och mappade bilen på psi för 3v sedan med MSD tändförstärkare. MSD tändspole. orginal tändkablar. bcpr7es stift. men då börja den missa hela registret på 1,3bar. så vi fick avsluta mppningen. det visade sej att bcpr7es stiften inte var knackade 0,7.. så for hem och köpte nya stift bcpr7es knacka dom till 0,4 samt bytte ut MSD grejerna till bosch coil pack samt bosch tänd förstärkare. fick i gågng bilen. så ny mappning bokades in för en 1 vecka sedan. med samma trigger men börja tappa trigger signal vid 4,500rpm och 5,000rpm så är den helt borta. flyttade bosch coil pack så inte den kan störa ut men ingen skillnad. så det var bara att fara hem och börja gå igenom all el. så dubbla gjordflätor från karossen till motorn är dit satt. gått igenom all gjord punkter. lika så strömen. så jag köpte en ny trigger givare i går och skulle montera den. så derför är frågan vilket spel ska jag ha på triggern? vad jag kan se på kabeln från triggern ser då hel ut. men som sakt kabeln kan ju va dålig fast man inte ser det. så en sån kabel ska köpas och dra om. tack sam för hjälp

MsD tänd system 1.3bar
Bild

bosch coilpack 1,4
Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
swerobin91
För mycket laddtryck
Inlägg: 387
Blev medlem: mån nov 14, 2011 6:53 am
Ort: Halmstad

Re: Robins andra seriösa bygge BMW E30 m30b35 Drifting

Inlägg av swerobin91 »

Äntligen!.
efter allt strul med Autronic sm4 med trigger missar mm så åkte det ut ur bil'n illa kvickt idag då jag va hoss psi motor i Ängelholm 3gånger med samma syntom.. Efter vi bestämde oss att montera in ett EMU styrsystem då bilen stog i bänken så tog det int mer en 45min så hadde vi stiftat om styrsystem till de andra!. Vre om nyckeln sen vare bara att till och ladda!.
Det slutade på 622hk och 951nm på 1,9bars ladd sen orkade inte lilla biltema WG hålla imot
Bild
Senast redigerad av swerobin91 den fre maj 19, 2017 3:48 pm, redigerad totalt 1 gånger.
riseabove
Lite mer laddtryck
Inlägg: 24
Blev medlem: sön mar 20, 2011 8:30 am

Re: Robins andra seriösa bygge BMW E30 m30b35 Drifting

Inlägg av riseabove »

Inte mycket svar så jag får ju bara säga som de alltid görs !

Grymt bygge! Skönt o hitta fel, hört rätt många klaga på autronic sprut faktiskt.... vet inte varför specifikt men likväl.

EMU hör jag BARA bra om
Användarvisningsbild
swerobin91
För mycket laddtryck
Inlägg: 387
Blev medlem: mån nov 14, 2011 6:53 am
Ort: Halmstad

Re: Robins BMW E30 m30b35 Drifting 622hk/951nm

Inlägg av swerobin91 »

riseabove skrev:Inte mycket svar så jag får ju bara säga som de alltid görs !

Grymt bygge! Skönt o hitta fel, hört rätt många klaga på autronic sprut faktiskt.... vet inte varför specifikt men likväl.

EMU hör jag BARA bra om
Haha nä men det är int hela världen bara roligt att visa upp med de man är nöjd med :).

Tackar. Jo det är ju närmare 20år gammalt sprut, sen då jag har haft samma fel en hur mycket man ha bytt å ändrar så blev de ingen skillnad... Så igår vare fan me droppen!. Släng ut skiten och in med ett emu! Done! Funkade direkt

Mvh Robin
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Robins BMW E30 m30b35 Drifting 622hk/951nm

Inlägg av Jens Gustavsson »

kul att den börjar fungera nu! du har ingen bättre bild så man ser nå siffror?

vrid, effekt, laddtryck iallafall.

vad är gjort med motorn nu och vilken turbo?

mvh jensa
Användarvisningsbild
swerobin91
För mycket laddtryck
Inlägg: 387
Blev medlem: mån nov 14, 2011 6:53 am
Ort: Halmstad

Re: Robins BMW E30 m30b35 Drifting 622hk/951nm

Inlägg av swerobin91 »

:mrgreen:
Jens Gustavsson skrev:kul att den börjar fungera nu! du har ingen bättre bild så man ser nå siffror?

vrid, effekt, laddtryck iallafall.

vad är gjort med motorn nu och vilken turbo?

mvh jensa
Tjeenare Jens!

jo sjukt jävla roligt äre att det äntligen fungera för mig! :thumbright:

Bild
1,9bars ladd sen gåre ner till 1,6 då int WG orka hålla emot nå mer

Det som är nu gjort på denna pjäs är följande

Botten
Planade orginal kolvar,
Orginal stakar
Beggade Ram/vev lager
Cooperring packning
Lättat svänghjul
765tryckplatta
6-puck
260låda

Topp
Arpbultar
Aplina b7 topp
större ventiler
47/39
Hd-vippor
Hårdare fjädrar
Portad in/ut av alpina
280graders alpina kam

Bränsle
E85
1300cc spridare borsh
Wb450 pump

Turbo
GT40

Sprut
EMU

och inget av det har gått i botten en :thumbright:

//Robin
Senast redigerad av swerobin91 den fre maj 19, 2017 3:47 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
swerobin91
För mycket laddtryck
Inlägg: 387
Blev medlem: mån nov 14, 2011 6:53 am
Ort: Halmstad

Re: Robins BMW E30 m30b35 Drifting 622hk/951nm

Inlägg av swerobin91 »

Hallå gått folk länge sen sist och mycket som har hänt sen sist..

vet int vart jag ska börja men. kort och gått så körde jag vevlager ras prg av att olje pumpen har nog sugit luft...
Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

så jag blev less och kände jag vill inte eller orka bygga nytt/beggat igen? så jag gjorde nått drastisk.

Bild

Bild

så jag ville starta om på nytt. med ny bil som inte är sönder rostad eller byggd fel enligt mig från början. så jag köpte detta chassi i vintras helt rostfri e30 320i. förövrigt till salu nu för 8000:-
Bild

Bild

men sen kom det ett nytt chassi ut som jag kände denna måste jag ha så det fick bli en e30 med extra allt.

Bild

Bild

Bild

men sen kan man ju inte köra med en m30b35 då man har ett sånt här chassi eller?. ja det tyckte väll polarna mina.
så jag drog upp till ume 133mil enkel väg. för att finna min 1000hästars maskin :wink:
blev inget mindre en helsmidd s38 :thumbright:
Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

va väll allt för denna gång
//Robin
Oskar Johansson
För mycket laddtryck
Inlägg: 428
Blev medlem: tor maj 08, 2014 7:54 pm
Ort: Växjö

Re: Robins BMW E30 M30B35 - 622hk/951nm S38B35 - 0000hk/00

Inlägg av Oskar Johansson »

:thumbright:
Användarvisningsbild
ventonz
För mycket laddtryck
Inlägg: 404
Blev medlem: ons feb 01, 2012 12:03 am
Ort: Gällivare

Re: Robins BMW E30 M30B35 - 622hk/951nm S38B35 - 0000hk/00

Inlägg av ventonz »

Välkommen till 24v bigblock klubben :thumbright:

Vad blir det för stressfläkt? :) :twisted:
Emil Rova
070 263 54 02

Bmw M535i Turbo
Volkswagen Vento 1.9 TD

Your toyota is fantastic
Skriv svar