Ford Capri 2.0 Turbo 1974 - 11.99s 180 km/h

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Ford Capri 2.0 Turbo 1974 - 11.99s 180 km/h

Inlägg av therealpinto »

Jag har aldrig lagt upp någon projekttråd här men jag har ju fått en del hjälp med turboval osv. Därför kanske jag borde visa lite av vad jag pysslar med nu.


Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Nu är jag borta hela helgen så det blir stiltje ett tag igen :-/

Mer info om bilen kan jag skriva in senare kanske.

/Gustaf
Senast redigerad av therealpinto den lör jul 18, 2009 6:08 pm, redigerad totalt 1 gånger.
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Det blir minst sagt intressant att se bilen när den är klar Gustaf!
(När nu det blir, för dig som för de flesta andra är det här en hobby)

Vad tror du drivlinan säger om all ny effekt ?
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Ja, jag tror att växellådan säger "ojoj" men om det inte blir massa bottenvrid kan den hålla. Bakaxeln (i praktiken Cossie 4x4) bör hålla ihop.

Kardanen håller helt säkert, det är en ny 3" specialbyggd sak :-)

Låda och koppling är nog först att säga upp sig och då är frågan om jag ska chansa på MT-75 (som passar rakt på motorn men kan kräva ingrepp i kardantunneln) eller gå direkt på en BMW-låda kanske. Alternativt Borg-Warner T5, med Cossiesprängkåpa passar den på motorn.

/Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
parbring
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 65
Blev medlem: ons feb 07, 2007 11:36 am
Ort: Skellefteå

Inlägg av parbring »

Sitter den i din svarta som tidigare hade guldiga Peugot-fälgar?
| Ockelbo 600-2 ´75 | Ockelbo 300 ´69 | Mercedes 220D ´72 | Ford Capri ´77 | Volvo 145 ´70 | Mercury Meteor ´63 |
"Everybody should believe in something. I believe I'll have another drink." (W.C. Fields)
Användarvisningsbild
Mikael S
Skogen Racing
Inlägg: 1370
Blev medlem: tor mar 04, 2004 6:44 pm
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av Mikael S »

Ska bli intressant att se om du lyckas knäcka lådan. Jag tror faktiskt att det är hållbarare än vad folk tror. Jag har hittils inte lyckats knäcka nån trots fullgasväxlingar och 60fot på 1.85.

Fast sånt där verkar vara lite inviduellt, finns dom som kör sönder grejer på orginaleffekt
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

ser bra ut gustav!


ja hur håller MT-75 lådan? den ser ju stadig ut iallafall??


hadde tänkt köra en sån efter min cossy 24v nån gån i framtiden i nån rolig bil (sugmotor)

jag skulle gissa att vilken kopplig man har spelar stor roll!
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Bilen är svart och har guldfärgade kryssekerfälgar, fast inte "Peugeot" utan RW Macho :-)

Jag är också övertygad om att typ 9 håller bättre än folk säger, min gamla låda har ju inte rasat trots att den gått i princip tom på olja flera gånger.

MT-75 håller bra, det finns folk som kör rwd-Cossie med den lådan. Problemet som jag ser är att den ofta sliter ut synkringarna och blir skitkass att växla. Speciellt om man har kvar original spakställ som är gummiupphängt precis överallt och gärna blir riktigt sladdrigt. Dessutom är det rätt ont om drevsatser till den.

/Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Okej, nu har jag pillat med wg-placering och anslutning av rören till kollektorn. Hur stor roll kan det spela att den ena röret är rätt mycket längre?

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Det blir trångt mot innerskärmen, det är precis att man får dit röret nu...kanske måste klura på det.

Jag försökte få anslutningarna på "sidan" av kollektorn och med hyfsad vinkel, men...tja...jag vet inte riktigt?

/Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Det man inte kan lösa med en slägga.. :roll:
Går wastegate-rören in i rambalken om du drar dom rakt ut mot skärmen och sen upp mot wastegaten?
Jag tänkte nu drar du rören framåt och bakåt i bilens längdriktning före du går upp..
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Det är inte direkt rambenet som tar i, utan innerskärmen och det är mitt för fjäderbenet så ligger en rätt ordentlig förstärkning på andra sidan skärmen, vilket betyder att man inte kan bulta så mycket.

Det går att gå direkt in i kollektorn mot innerskärmen (90 grader från där rören sitter nu). Men jag har fått för mig att man stör flödena mindre i kollektorn om man tar ut wg-rören från sidan, och det blir också lättare att få en hyfsad vinkel i anslutningen - annars blir det lätt 90 grader rakt in i kollektorn.

Som vanligt är det en fråga om olika kompromisser...

/Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Nu har det gått en tid så det vore intressant att höra om du kunnat utvärdera anläggningen ordentligt. :eclipsee_steering:

Vad tycker du om anläggningen nu mot för tidigare?
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Det har du ganska rätt i :-)

Jag fick ju ihop bilen för lite inkörning några veckor före Fällfors. Förvånansvärt lite saker strulade i början så ganska fort byggde vi mottrycksstyrning till wastegaten och mappade upp till cirka 1,2-1,3 bar.

Efter att ha magrat av soppan lite sköt det på rätt okej då. Men marginalerna var små så jag ökade soppatrycket till de 3,8 bar som spridarna ska ha och då gick det att mappa klart safe upp till dryga 1,4 bar.

Loggarna visar då att jag går över atmosfärstryck vid cirka 2800 varv men det tar lite tid att bygga fullt tryck, jag har ingen färsk logg här men tidigare var det först vid cirka 4000 varv som jag maxade. Upp till 0,5 bar går det ganska sakta i tryckuppbyggnad men sedan drar det på rätt bra.

Det här gav problem i Fällfors eftersom ingen launch är inkopplad, jag fick inget laddtryck i starten så 60-fotstiderna låg mellan 2,3 och 2,6 sekunder nånstans! Trots det kapade jag tiderna till 13,3 (från att ha åkt 14,6 som bäst förut) och slutfarten lyckades jag knuffa över 180 km/h.

Jag testade att starta på typ 5500 varv men då brann kopplingen upp - det blev ändå bästa repan tidsmässigt, 13,173 och 175 km/h. Men fortfarande 60-fot på 2,156...

Jag tycker alltså att det laddar för sent och med ny koppling (det blev en sinterlamell till slut) ska jag försöka hitta orsakerna. Jag har några idéer som jag vill kolla/testa:
- provtrycka systemet (dumpen är jag inte säker på, ny för i år och Kinamoj)
- avgassystemet kan vara för trångt - 3" downpipe men systemet är 2,5" med två Simonsdämpare
- skicka i avgastempmätaren och kolla hur mycket jag kan öka på tändningen i låglast/på lägre tryck (jag tror att det går att öka sugmotoreffekten en del)

Om inget av det ger resultat får jag testa friare inlopp till turbon (det är 4" anslutning som konar rätt fort till ett 3" rör). Kanske ska jag också labba med att vrida kammen framåt/bakåt en aning.

Sista (?) utväg kan vara att se hur mycket jobb det är att testa mindre avgashus, 8 eller 10 cm2 istället för 12. Men det kan också vara ett alternativ att till slut göra i ordning en topp på riktigt med den riktigt vassa kammen...

Jag ska också prova att köra launch men eftersom jag har EDIS är funktionen lite tveksam. På varvstopp bygger den i och för sig ett halvt bar...även om man flyttar ned det till typ 3000. Men även om launchen kanske ger en tolva på strippen hjälper det inte bankörning :-(

Så, hittills är det alltså lite blandat, toppeffekten är rätt men det borde gå att få mer ös i botten.

/Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Användarvisningsbild
Mikael S
Skogen Racing
Inlägg: 1370
Blev medlem: tor mar 04, 2004 6:44 pm
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av Mikael S »

När ska jag få se en film på bilen då? Finns det inga filmkameror i norrland?
Användarvisningsbild
mrabarth
Weird creator
Inlägg: 669
Blev medlem: tis dec 23, 2003 2:53 am
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av mrabarth »

Hinner du klart till nästa Fällfors träff? :D Det är väl den 11:e tycks jag minnas. Skulle vara kul att se bil live.
Snyggt jobbat! :thumbright:
Bild
MVH/ Micke Fredriksson
Mycket konstigheter på G.
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Nej, bara fartkameror i norrland och där vill jag helst inte fastna på bild...

Jag har inget att filma med själv, men vi får se vad det går att ordna kanske.

Jo, bilen ska rulla på lördag igen. Jag hade just upp MS-boxen för att göra klart för launch etc. och fick en trevlig överraskning. Förra sommaren när jag byggde shiftlight stoppade jag visst in kretsarna för launch, table switch och fläktstyrning direkt. Smart! Synd att jag glömde att jag gjorde det bara...

...för det hade varit typ 5 minuters fix att ordna launch i Fällfors! :doh:

/Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Skriv svar