Sida 2 av 2
Re: Volvo 242 16v Turbo
Postat: fre jun 02, 2017 6:15 pm
av Lars Wennberg
Dags för en till uppdatering!
Av någon anledning som jag inte riktigt kan förstå så har nån kapat bort krysset i baksätet. Så ett nytt kommer på plats?
Tillkapat och punktat
Den gräsliga glastakluckan satt något helt otroligt hårt. Men med en massa vilja så kom den lös
En mossig bit från min donatorer fick ta dess plats
Donatorbilen börjar se rätt så vissen ut numera!
Fick ett litet paket att hämta ut på Mekonomen
Men innan de nya plåtarna får komma på plats så vill jag fixa till de estetiskt mindre tilltalande innerskärmarna
En till bit från donatorn
Det vart lite taskigt kapat, men det löser sig med lite mera svetsning
Bockat till en liten plåt
Punktad. Nu kan jag börja med de yttre plåtarna.
Inpassad för kapning
På plats till slut
Då behövs det en bit här då!
Rita upp och kapa till
Och efter en maaaassa finslipande så sitter även den där!
Det var allt för denna gång! Jag mätte lite snabbt och kom fram till att jag har allt som allt ca 10meter svets att lägga på karossen
kommer att bli tidsödande. Men kul när det blir klart!
Re: Volvo 242 16v Turbo
Postat: sön jun 04, 2017 3:30 pm
av robinb3rgsten
Bra kämpat blir bra de där
Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
Re: Volvo 242 16v Turbo
Postat: sön jun 04, 2017 10:23 pm
av MVA-Productions
Alltid rolig med gamla 242! För cirka 1 år sedan gjorde jag samma ingrepp på min egen 242. Jag tog hela skärmarna från en 244 och bytte ut så mycket som gick
Re: Volvo 242 16v Turbo
Postat: mån jun 05, 2017 8:50 pm
av Lars Wennberg
robinb3rgsten skrev:Bra kämpat blir bra de där
Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
Jag hoppas på det
Re: Volvo 242 16v Turbo
Postat: mån jun 05, 2017 8:54 pm
av Lars Wennberg
MVA-Productions skrev:Alltid rolig med gamla 242! För cirka 1 år sedan gjorde jag samma ingrepp på min egen 242. Jag tog hela skärmarna från en 244 och bytte ut så mycket som gick
Kan inte annat än hålla med! Volvo 242 är förmodligen världens bästa bil!
Jag har själv gjort detta ingrepp en gång tidigare på min gamla rallybil efter en halvskrotning men då bytte jag en ny bak mot en ny bak
Re: Volvo 242 16v Turbo
Postat: lör jun 24, 2017 8:27 pm
av Lars Wennberg
Det går segt med mina uppdateringar. Jag försöker motivera mig själv till att uppdatera så ofta jag kan. Men ni får väl hålla tillgodo med det som kommer
Hur som haver så har jag fortsatt med lite plåtjobb. Höger reserhjulsbalja försökte jag fixa till men jag kände mig inte nöjd. Speciellt inte då den satt mest med karosserikitt
den åkte väck och en ny plåt snidades till och Punktad
Jag bytte även denna plåt trots att den som satt där var hyfsat fräsch
Nu kände jag att jag ville göra något annat efter att ha lagt en massa tid på baken. Så jag började med handbromsen och pedalstället. En plåt för handbromsen ritades upp och skars ut
Här vill jag ha den. Hoppas jag...
Några fler plåtar fixades och brändes dit!
Och i bakgrunden syns pedalstället
Jag fixade några 2mm plåtar son kapades, borrades och bockades på jobbet
Körde upp ett hål med hålsåg i originalpedalen
Brände fast bromsvågshylsan
Sen glömde jag tydligen fota då jag kortade pedalen
Ooooch jag glömde även fota då jag kortade och vinklade om kopplingspedalen
Tills nu har jag nog kommit på hur jag ska göra gaspedalen också. Men då jag inte vet vad jag behöver för utväxling för att få rätt slag för fullgas så har jag valt att vänta med den.
Mvh
Re: Volvo 242 16v Turbo
Postat: sön jun 25, 2017 12:03 am
av Lars Wennberg
Drar en snabb uppdatering
Jag behövde ett enklare sätt att arbeta under bilen. Så efter att ha funderat och surfat runt ett tag så kom jag fram till att tex verktygsbodens karossnurra inte skulle fungera för mig då mitt garage är för litet. Så jag började leta runt i skrotbingen på jobbet och kom fram till att högspänningsreglar skulle kunna byggas om till något funktionsdugligt.
Ett stycke HSP bredregel
Sen kapade jag en regel på mitten och ställde på den andra regeln för att få den tillräckligt hög och stadig.
En bild. Inga kommentarer om den. Eller, jo, jag kapade av regeln längst ut och vinklade in delarna för att få stöd.
En hylsa svettades på
2st reglar redo för att bli karosskarusell
Efter ett jävla bök så hänger bilen i luften och allt verkar hålla ihop
Skruvat lös bakaxel och framvagn
Åppner
Det jag oroade mig mest för var balansen, men den vart klockren! Hur jag än ställer karossen så stannar den i det läget. Jag brukar nypa fast snurran med en svetstång för att safea. Jag har även fettat i rörhylsorna för att bilen ska gå lätt att snurra.
Re: Volvo 242 16v Turbo
Postat: sön jun 25, 2017 12:10 am
av Oskar Johansson
Har också funderat på att bygga en sån och här är en guide på en ifall några andra är intresserade!
http://www.autobody101.com/rotisserie_plans.pdf
Men din blev ju redig bra!
Re: Volvo 242 16v Turbo
Postat: sön jun 25, 2017 8:45 am
av Lars Wennberg
Det där var ju en fantastiskt bra guide!
Min karusell är lite yxig då det inte finns några justeringsmöjligheter och så skulle jag nog ha gjort stöttorna som går in under bilen lite längre. Men bilen kan då inte vicka i väg. Det stoppar mot väggen och garageporten först
Jag kommer att bygga om den lite innan 164an ska upp i den. Men för nu så får det duga
Re: Volvo 242 16v Turbo
Postat: sön jun 25, 2017 10:04 am
av Truls_Nordahl
Det blev ju kanon!
Re: Volvo 242 16v Turbo
Postat: sön jun 25, 2017 10:44 am
av Lars Wennberg
Truls_Nordahl skrev:Det blev ju kanon!
Tack