Pogona 442E 2.6 V6
Re: Pogona 442E 2.6 V6
Fick tag på fälgar igår, Speedline SL 601 15x7.5" ET40.
Bara hoppas på att dom passar utan att slå i övre bärarmen
Bara hoppas på att dom passar utan att slå i övre bärarmen
Fredrik Blomberg
Re: Pogona 442E 2.6 V6
Varit utan dator i några dagar pga vattenläckage :rolleyes: Så har inte kunnat uppdatera förrns nu.
Men är väl bättre för er som läser, mer bilder!
Börjat triangulera och bygga kardantunnel, samt passa in bakvagnen.
Fick även hem fälgarna, men där dök det upp problem direkt. Såg det redan i caden när jag ritade upp fälgarna lite på måfå utefter bilder. Hatar när man har rätt
Övre spindelleden slår i fälgen pga för högt ET. Men avvaktar i väntan på att få allt ordentligt på plats, pressat och klart.
Började med att försöka få till en bekväm sittställning med armen på kardantunneln. Bra med magneter.
Sen var det bara till att gå lös och börja bygga.
Och så fälgen med 140 spindlar. Vette fasen hur man löser det här utan att byta fälgar. Ska man köra med spacers så blir det lite drygt 50mm. Inget jag vill ha brytandes i bärarmarna direkt. Vet inte om det finns någon lägre spindelled att försöka sig på annars?
Men är väl bättre för er som läser, mer bilder!
Börjat triangulera och bygga kardantunnel, samt passa in bakvagnen.
Fick även hem fälgarna, men där dök det upp problem direkt. Såg det redan i caden när jag ritade upp fälgarna lite på måfå utefter bilder. Hatar när man har rätt
Övre spindelleden slår i fälgen pga för högt ET. Men avvaktar i väntan på att få allt ordentligt på plats, pressat och klart.
Började med att försöka få till en bekväm sittställning med armen på kardantunneln. Bra med magneter.
Sen var det bara till att gå lös och börja bygga.
Och så fälgen med 140 spindlar. Vette fasen hur man löser det här utan att byta fälgar. Ska man köra med spacers så blir det lite drygt 50mm. Inget jag vill ha brytandes i bärarmarna direkt. Vet inte om det finns någon lägre spindelled att försöka sig på annars?
Fredrik Blomberg
- blackadder
- Forumsberoende
- Inlägg: 920
- Blev medlem: lör dec 19, 2009 11:20 am
- Ort: Dingle
Re: Pogona 442E 2.6 V6
Jag har för mig att det finns mercaspindlar som är ganska låga. Kommer inte ihåg från vilken modell bara, tror det var av äldre modell.
Re: Pogona 442E 2.6 V6
Då måste jag ju tyvärr bygga om bärarmarna, sen så måste dom ju dessutom ha styrstagen framåt.
Men jag upptäckte en sak efter jag uppdaterade förut. Jag har ju inga bromsskivor emellan i fram!
Så det kommer förmodligen räcka med 30mm bultade spacers så går fälgarna på, fördelen är ju att jag kan köra med omvandling för bultcirkeln då i stället för att borra naven. Tåls att fundera på.
Men jag upptäckte en sak efter jag uppdaterade förut. Jag har ju inga bromsskivor emellan i fram!
Så det kommer förmodligen räcka med 30mm bultade spacers så går fälgarna på, fördelen är ju att jag kan köra med omvandling för bultcirkeln då i stället för att borra naven. Tåls att fundera på.
Fredrik Blomberg
Re: Pogona 442E 2.6 V6
Asconamantakadett
Re: Pogona 442E 2.6 V6
Compacten har rätt typ. Lösa styrarmar så man kan göra egna med rätt ackerman + justera antal rattvarv med!
Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Re: Pogona 442E 2.6 V6
Rattstång på plats.
Löser fälg problemet med 30mm omvandling spacers. Slipper jag borra om bultcirkeln.
Gör inte om bärarmarna och skaffar nya spindlar nu när jag har gjort iordning dom här.
Löser fälg problemet med 30mm omvandling spacers. Slipper jag borra om bultcirkeln.
Gör inte om bärarmarna och skaffar nya spindlar nu när jag har gjort iordning dom här.
Fredrik Blomberg
Re: Pogona 442E 2.6 V6
Slängde upp växellådan idag och punktade klart tunneln.
Så nu ska det göras en korg i plåt till spakstället och växellådan skall passas in med någon form av fästen.
Sen blir det triangulering av hela tunneln.
Så nu ska det göras en korg i plåt till spakstället och växellådan skall passas in med någon form av fästen.
Sen blir det triangulering av hela tunneln.
Fredrik Blomberg
Re: Pogona 442E 2.6 V6
Inte uppdaterat på ett tag. Haft lite strul med svetsen. Fick porer och dålig genombränning.
Stolarna är nästan helt klara och lackas i nästa vecka. Även en av dynorna är färdiga.
Växelspaksinfästningen på plats.
Även börjat svetsa dit lite mer förstärkningsplåtar/skydd.
Börjat kika på motorfästen med. Vet inte om det här blir för stumt eller ej? Är ju inte så att det är tyst i dom här bilarna oavsett vilket.
Ska blästra bakvagnen i veckan som kommer.
Stolarna är nästan helt klara och lackas i nästa vecka. Även en av dynorna är färdiga.
Växelspaksinfästningen på plats.
Även börjat svetsa dit lite mer förstärkningsplåtar/skydd.
Börjat kika på motorfästen med. Vet inte om det här blir för stumt eller ej? Är ju inte så att det är tyst i dom här bilarna oavsett vilket.
Ska blästra bakvagnen i veckan som kommer.
Fredrik Blomberg
Re: Pogona 442E 2.6 V6
Gått lite småsegt här det senaste, men nu har jag äntligen nått en milstolpe känner jag. Bilen står på egna ben! Om än en aning stumma
Brett blev det med! "Standard" skärmarna är 245MM, jag måste ha minst 310MM.
Nu skall chassit ställas i våg och den sista trianguleringen ska dit i motorrummet så fort jag vet var grenrören går ut.
Brett blev det med! "Standard" skärmarna är 245MM, jag måste ha minst 310MM.
Nu skall chassit ställas i våg och den sista trianguleringen ska dit i motorrummet så fort jag vet var grenrören går ut.
Fredrik Blomberg
Re: Pogona 442E 2.6 V6
vägt in och triangulerat motorrummet, så nu kan jag montera i motorn!
Fredrik Blomberg
Re: Pogona 442E 2.6 V6
Hade tänkt att montera i motorn i Tisdags, men blev en jobbresa istället.
Men nu är den i! Gick till och med smidigt ihop med lådan. Så nu är det bara till att börja tillverka motorfästen.
Gott om plats för ett kyl.
Finns någon form av plats för rattstången med.
Men nu är den i! Gick till och med smidigt ihop med lådan. Så nu är det bara till att börja tillverka motorfästen.
Gott om plats för ett kyl.
Finns någon form av plats för rattstången med.
Fredrik Blomberg
Re: Pogona 442E 2.6 V6
Pårbörjat scuttleramen och fått hem 240 styrväxeln. Skall korta av den ca 80mm för att få in tappen till rattaxeln en aning.
Tanken är att korta kardan i nästa vecka.
Tanken är att korta kardan i nästa vecka.
Fredrik Blomberg
Re: Pogona 442E 2.6 V6
Nästa vecka var ett tag sen nu,
Kardan är kortad, växellänkaget är på plats, motorn sitter fast.
Har väl inte hänt så mycket bortsett ifrån det. Lite stiltje då jobbet tar upp mycket tid och energi.
Kardan är kortad, växellänkaget är på plats, motorn sitter fast.
Har väl inte hänt så mycket bortsett ifrån det. Lite stiltje då jobbet tar upp mycket tid och energi.
Fredrik Blomberg
Re: Pogona 442E 2.6 V6
Jobbet suger mycket tid för tillfället, men har bränt ihop instrumentbrädan och kört ett test på bilmärket som skall pryda fronten
Fredrik Blomberg