Pogona 442E 2.6 V6
Postat: lör maj 13, 2017 6:20 pm
Tänkte väl att jag kunde lägga upp mitt projekt här med, nu när GT coupen har fått en konkurrent.
När jag och min far var iväg till Tjolöholm classic motor så fick vi syn på ett par locosts och efter en lite närmare titt så sa min far lite pikande "Något sånt där skulle ju du kunna göra".
Han visste väl givetvis vart en sån kommentar skulle sluta. Efter att lite senare på sommaren åkt med i ett hemmabygge med en volvo rödblockare och stelbakaxel, bestämde jag mig för att börja bygga en jag med. Farsan var inte sen med att haka på och bygga en han med.
Jag ville givetvis gå den lite svårare vägen och hinka i en betydligt större motor och köra individuell upphängning i bak. Audi nörd som jag är så föll lotten på Audis 2.6L V6 och jag började skissa upp bilen i inventor.
Detta är dock betydligt mer aktuella cad bilder än dom jag gjorde först.
Sedan började samlandet av bildelar och diverse tillverkning av egna delar för att hålla nere kostnaderna då vi har satt en budget runt 50 000kr. En egen ratt började tillverkas, likaså stolar och pedalställ. Även dom klassiska hot rod spindlarna ifrån volvo 140.
Fick kort där efter tips om en Audi A6 2.6 quattro -95 som hade smällt med ett rådjur. Hörde av mig och köpte den direkt. 1 vecka senare hämtade jag hem den. Trots att ha plockat rådjuret i 90, så var det inga problem att köra hem den. Allt var fortfarande funktionellt, även strålkastarna.
Vi köpte på oss rör och jag började svetsa ihop min ram. Vi har valt att bygga på McSorley 442E chassin vilket är det största "grund chassit" bland dom vanligaste locost chassina.
Sedan var det dags att börja demontera donatorn.
Insåg ganska så snabbt att diffen ifrån A6 C4 skulle bli på tok för lång för att kunna bygga en vettig tunnel. När jag ritade upp allt i caden så fick jag bara 10mm per stol att hållas med.
Tog beslutet att kika på A4 B6 diffen i stället och insåg rätt snabbt att jag lika gärna kunde ta hela bryggan och svetsa upp den i ramen. På så viss så slipper jag bygga egna bärarmar och diff fäste i bak.
Har även som ni såg tidigare ritat klart bärarmarna till framvagnen och börjat tillverka och införskaffat rör till dessa.
Mitt i alltihopa fick jag för mig att göra mig ett eget bilmärke, beslutade mig först för att döpa den till Sleipner och göra en kopia på Ferrari märket, fast med 8 ben.
Ångrade mig dock ganska snabbt då plagiat inte riktigt är min grej och min ödla jag hade haft i ca 6 år dog. Fick helt enkelt bli en "hyllning" till honom. Skäggagam heter Pogona vitticeps på latin. Där av namnet Pogona. Märket fick givetvis bli en skäggagam.
Tanken är att köra en 3D utskrift på märket.
Fick även i veckan hem noskonen till bilen.
Och nu i nutid så har jag ritat upp grenrören då original inte funkar med rattstången.
Började svetsa ihop dom idag, 1 av 4 färdigt, dock så överlåter jag dom 2 sista till farsan.
Lite halvdrygt då man bara har tillgång till en MIG svets och för övrigt är värdelös på tig. Men ska nog funka ändå.
Det var allt för stunden. Säkert glömt något och håller väl kanske inte riktigt samma tempo och snitts som Ajdén. Men kul är det att bygga något eget iaf!
När jag och min far var iväg till Tjolöholm classic motor så fick vi syn på ett par locosts och efter en lite närmare titt så sa min far lite pikande "Något sånt där skulle ju du kunna göra".
Han visste väl givetvis vart en sån kommentar skulle sluta. Efter att lite senare på sommaren åkt med i ett hemmabygge med en volvo rödblockare och stelbakaxel, bestämde jag mig för att börja bygga en jag med. Farsan var inte sen med att haka på och bygga en han med.
Jag ville givetvis gå den lite svårare vägen och hinka i en betydligt större motor och köra individuell upphängning i bak. Audi nörd som jag är så föll lotten på Audis 2.6L V6 och jag började skissa upp bilen i inventor.
Detta är dock betydligt mer aktuella cad bilder än dom jag gjorde först.
Sedan började samlandet av bildelar och diverse tillverkning av egna delar för att hålla nere kostnaderna då vi har satt en budget runt 50 000kr. En egen ratt började tillverkas, likaså stolar och pedalställ. Även dom klassiska hot rod spindlarna ifrån volvo 140.
Fick kort där efter tips om en Audi A6 2.6 quattro -95 som hade smällt med ett rådjur. Hörde av mig och köpte den direkt. 1 vecka senare hämtade jag hem den. Trots att ha plockat rådjuret i 90, så var det inga problem att köra hem den. Allt var fortfarande funktionellt, även strålkastarna.
Vi köpte på oss rör och jag började svetsa ihop min ram. Vi har valt att bygga på McSorley 442E chassin vilket är det största "grund chassit" bland dom vanligaste locost chassina.
Sedan var det dags att börja demontera donatorn.
Insåg ganska så snabbt att diffen ifrån A6 C4 skulle bli på tok för lång för att kunna bygga en vettig tunnel. När jag ritade upp allt i caden så fick jag bara 10mm per stol att hållas med.
Tog beslutet att kika på A4 B6 diffen i stället och insåg rätt snabbt att jag lika gärna kunde ta hela bryggan och svetsa upp den i ramen. På så viss så slipper jag bygga egna bärarmar och diff fäste i bak.
Har även som ni såg tidigare ritat klart bärarmarna till framvagnen och börjat tillverka och införskaffat rör till dessa.
Mitt i alltihopa fick jag för mig att göra mig ett eget bilmärke, beslutade mig först för att döpa den till Sleipner och göra en kopia på Ferrari märket, fast med 8 ben.
Ångrade mig dock ganska snabbt då plagiat inte riktigt är min grej och min ödla jag hade haft i ca 6 år dog. Fick helt enkelt bli en "hyllning" till honom. Skäggagam heter Pogona vitticeps på latin. Där av namnet Pogona. Märket fick givetvis bli en skäggagam.
Tanken är att köra en 3D utskrift på märket.
Fick även i veckan hem noskonen till bilen.
Och nu i nutid så har jag ritat upp grenrören då original inte funkar med rattstången.
Började svetsa ihop dom idag, 1 av 4 färdigt, dock så överlåter jag dom 2 sista till farsan.
Lite halvdrygt då man bara har tillgång till en MIG svets och för övrigt är värdelös på tig. Men ska nog funka ändå.
Det var allt för stunden. Säkert glömt något och håller väl kanske inte riktigt samma tempo och snitts som Ajdén. Men kul är det att bygga något eget iaf!