Sida 1 av 3

Pogona 442E 2.6 V6

Postat: lör maj 13, 2017 6:20 pm
av Nosliwe
Tänkte väl att jag kunde lägga upp mitt projekt här med, nu när GT coupen har fått en konkurrent. :lol:

När jag och min far var iväg till Tjolöholm classic motor så fick vi syn på ett par locosts och efter en lite närmare titt så sa min far lite pikande "Något sånt där skulle ju du kunna göra".
Han visste väl givetvis vart en sån kommentar skulle sluta. Efter att lite senare på sommaren åkt med i ett hemmabygge med en volvo rödblockare och stelbakaxel, bestämde jag mig för att börja bygga en jag med. Farsan var inte sen med att haka på och bygga en han med.
Jag ville givetvis gå den lite svårare vägen och hinka i en betydligt större motor och köra individuell upphängning i bak. Audi nörd som jag är så föll lotten på Audis 2.6L V6 och jag började skissa upp bilen i inventor.

Bild
Bild
Bild

Detta är dock betydligt mer aktuella cad bilder än dom jag gjorde först.

Sedan började samlandet av bildelar och diverse tillverkning av egna delar för att hålla nere kostnaderna då vi har satt en budget runt 50 000kr. En egen ratt började tillverkas, likaså stolar och pedalställ. Även dom klassiska hot rod spindlarna ifrån volvo 140.

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Fick kort där efter tips om en Audi A6 2.6 quattro -95 som hade smällt med ett rådjur. Hörde av mig och köpte den direkt. 1 vecka senare hämtade jag hem den. Trots att ha plockat rådjuret i 90, så var det inga problem att köra hem den. Allt var fortfarande funktionellt, även strålkastarna.

Bild

Vi köpte på oss rör och jag började svetsa ihop min ram. Vi har valt att bygga på McSorley 442E chassin vilket är det största "grund chassit" bland dom vanligaste locost chassina.

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Sedan var det dags att börja demontera donatorn.

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Insåg ganska så snabbt att diffen ifrån A6 C4 skulle bli på tok för lång för att kunna bygga en vettig tunnel. När jag ritade upp allt i caden så fick jag bara 10mm per stol att hållas med.

Bild
Bild
Bild
Bild

Tog beslutet att kika på A4 B6 diffen i stället och insåg rätt snabbt att jag lika gärna kunde ta hela bryggan och svetsa upp den i ramen. På så viss så slipper jag bygga egna bärarmar och diff fäste i bak.

Bild
Bild
Bild

Har även som ni såg tidigare ritat klart bärarmarna till framvagnen och börjat tillverka och införskaffat rör till dessa.

Bild

Mitt i alltihopa fick jag för mig att göra mig ett eget bilmärke, beslutade mig först för att döpa den till Sleipner och göra en kopia på Ferrari märket, fast med 8 ben.

Bild

Ångrade mig dock ganska snabbt då plagiat inte riktigt är min grej och min ödla jag hade haft i ca 6 år dog. Fick helt enkelt bli en "hyllning" till honom. Skäggagam heter Pogona vitticeps på latin. Där av namnet Pogona. Märket fick givetvis bli en skäggagam.

Bild

Tanken är att köra en 3D utskrift på märket.

Fick även i veckan hem noskonen till bilen.

Bild

Och nu i nutid så har jag ritat upp grenrören då original inte funkar med rattstången.
Började svetsa ihop dom idag, 1 av 4 färdigt, dock så överlåter jag dom 2 sista till farsan.
Lite halvdrygt då man bara har tillgång till en MIG svets och för övrigt är värdelös på tig. Men ska nog funka ändå.

Bild
Bild
Bild
Bild

Det var allt för stunden. Säkert glömt något och håller väl kanske inte riktigt samma tempo och snitts som Ajdén. Men kul är det att bygga något eget iaf!

Re: Pogona 442E 2.6 V6

Postat: lör maj 13, 2017 6:55 pm
av mekluuba
Så jäkla ballt! Kommer följas med spänning.
Har själv audi V6 i bruksbilen fast någon modell nyare men den går riktigt gött!

Ett stort lycka till med byggandet!

Re: Pogona 442E 2.6 V6

Postat: lör maj 13, 2017 6:57 pm
av blackadder
Kul projekt! Proffsiga delar.

Skickat från min D5503 via Tapatalk

Re: Pogona 442E 2.6 V6

Postat: lör maj 13, 2017 8:09 pm
av Sten
Imponerande!

Re: Pogona 442E 2.6 V6

Postat: lör maj 13, 2017 8:29 pm
av Turbo-Fredde
Fräckt

Re: Pogona 442E 2.6 V6

Postat: sön maj 14, 2017 5:08 pm
av Nosliwe
mekluuba skrev:Så jäkla ballt! Kommer följas med spänning.
Har själv audi V6 i bruksbilen fast någon modell nyare men den går riktigt gött!

Ett stort lycka till med byggandet!
Ja då har du nog mer effekt än vad det är i den här. Bara 149HK i 2.6.
Men det öppnar upp för motorbyte efter reggning då 2.4 och 2.8 ser hyfsat likvärdiga ut. Måste ju vikta upp om man ska ha lite pulver under huven.
För tillfället så är det bara jäkligt kul att bygga något eget från grunden :)

Re: Pogona 442E 2.6 V6

Postat: tis maj 16, 2017 5:28 am
av Cassius
2.4an fanns väl även med 130ish hästar?

Blir de quattrolåda med stumsvetsad mittdiff till en början eller har du andra växellådsplaner? (svepet från Volvo D24 ska ju tydligen passa, då får du dit lite olika volvo lådor och med adapter nästan vilken låda som helst med löst svep)

(Edit: Farsgubben har en 2.8Q 30v A4 B5 som går Riktigt fint han tänker sälja om du är intresserad? Går ju ha till vinterbil tills du fått ihop och reggat :))

Re: Pogona 442E 2.6 V6

Postat: tis maj 16, 2017 11:18 am
av Nosliwe
Det blir svetsad mellandiff på quattro lådan. Audis lådor snurrar inte åt samma håll som andra i utgående axel så man måste ha den om man kör Audi bakaxel

Re: Pogona 442E 2.6 V6

Postat: sön jul 02, 2017 3:57 pm
av Nosliwe
Legat lite på latsidan det senaste då jag har velat fram och tillbaks mellan GT coupen och Locosten, samt gör om hemma och mycket på jobbet.
Men fick tummen ur och svetsade klart nedre bärarmarna idag. Ska bara dit ett tvärstag mellan infästningarna, men väntar med det tills jag kan bulta fast dom och sen svetsa.

Bild
Bild

Re: Pogona 442E 2.6 V6

Postat: tis jul 04, 2017 7:21 pm
av Nosliwe
Och övre länkarm svetsad.

Bild
Bild

Givetvis så stämmer ju inte vinklarna så som det sitter nu, ville bara se hur det blev på plats :)

Re: Pogona 442E 2.6 V6

Postat: sön jul 09, 2017 2:48 pm
av Nosliwe
En sida punktad och kontrollerad.

Bild
Bild
Bild
Bild
Kommer shimsa in caster vinkeln via den övre bärarmen. Fokuset hamnade lite off på bilden, men ni ser nog ändå :)

Re: Pogona 442E 2.6 V6

Postat: sön jul 09, 2017 5:28 pm
av Anders N
Fränt bygge! Jag hade en audi 100 med 2,6l sexan på 149hk för många år sedan, den var inte jätterolig, men i en betydligt lättare bil blir det förhoppningsvis skoj!

Re: Pogona 442E 2.6 V6

Postat: sön jul 09, 2017 6:08 pm
av Nosliwe
Jo jag kan helt och hållet hålla med. Men det blir ju halva vikten och 2 hjul mindre att driva, så bör bli lite roligare.

Re: Pogona 442E 2.6 V6

Postat: ons jul 19, 2017 7:34 pm
av Nosliwe
Fick lite gjort idag igen. Punktat klart framvagnen, men gasen tog slut när jag skulle börja med den sista bärarmen. Så då gav jag mig på bakvagnen i stället. Blir tight, riktigt tight! Kommer skära av infästningarna och svetsa fast bryggan i ramen i stället.

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Re: Pogona 442E 2.6 V6

Postat: ons jul 19, 2017 10:31 pm
av Cassius
Anders N skrev:Fränt bygge! Jag hade en audi 100 med 2,6l sexan på 149hk för många år sedan, den var inte jätterolig, men i en betydligt lättare bil blir det förhoppningsvis skoj!
Intressant iaktagelse :) Nu skiljer de säkert en hel del från bil till bil men jag har haft både en 2.8Q och en 2.6Q (båda C4 100or) samt körs farsgubben A4 B5 med 30v 2.8an, även den en Quattro. Av dessa tre skulle jag med lätthet säga att 2.8Q 100an kändes slöast, A4an rappast. Men A4an och 2.6an hade samma karaktär, båda bet i bra! Jag var väldigt positivt överaskad av 2.6an med tanke på att effekten egenligen är ganska låg, men många andra bilar med 150-200hk har inte känts direkt piggare.

Det är ju ingen raket direkt, men långt ifrån en slöfock, åtminstone den jag hade :) Brorsans A4 från 2010 med 1.8T motorn på 160hk känns klart mindre pigg än den 2.6an med.

Tittar man blint på hastighetsmätaren dock är nog den A4an tillsammans med B5an klart snabbare än 100orna, men vad man upplever är ju många gånger viktigare än faktum, i vart fall när de gäller bruksbil!