Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: tor jun 29, 2017 8:12 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: tis maj 30, 2017 8:50 pm 
För lite laddtryck

Tänkte dela med mig av mitt projekt, en gammal Opel Manta B CC 1981 årsmodell som har sett sina bättre dagar.

Samtidigt som jag bygger den här så håller jag på med en likadan Manta dock med överladdad CIH maskin.
Bild

Men det skulle vara kul att prova på en lite mer modernare motor så då föll valet på en Saab kortmotor. Ganska liten, väldigt beprövad för att plocka effekt och ruskigt billig fortfarande.

Såhär såg liket ut när jag hämta den.
Bild

Bild

La lite kärlek på den innan jag ställde den under en presenning i Augusti förra året.

Bild

Bild

Köpte på mig två saab 9000 för att ta motorer ifrån i våras och det började klia lite i fingrarna.

Och så hoppas vi fram till förra veckan när jag rev ur gamla gjutjärns motorn.
Bild

Idag slet jag ner motorn till verkstaden och tänkte börja försöket att få ner den i bilen.

Bild

Rensade den ifrån lite "onödiga" saker innan jag lyfte ner den. (Ja, gamla CIH'n har tyvärr ingen bättre plats än framför lyften innan någon köper den..)
Bild

Lyfte ner den och redan nu har väääldigt mycket frågetecken dykt upp. Trodde inte att den skulle vara så fruktansvärt svårt att snickra ihop lite motorfästen men tycks bli knepigare än så.
Bild

Har ju ett fruktansvärt tråkigt hål för oljestickan där jag tänkte sätta en plåt.
Bild

Att köra med originalkuddar är ju bara att glömma, skulle hamna alldeles för högt upp. Funderar på att kapa bort originalfästena på framvagnen för att kunna bygga det lägre.

Alla tips och idéer är välkomna, om det är någon som har grejer till ett sådanthär bygge liggandes (T.ex oljetråg, motorfästen, typ allt möjligt) så kan det vara intressant.

InläggPostat: ons maj 31, 2017 10:05 am 
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

[THUMBS UP SIGN][THUMBS UP SIGN][THUMBS UP SIGN][THUMBS UP SIGN][THUMBS UP SIGN][THUMBS UP SIGN]

InläggPostat: ons maj 31, 2017 7:47 pm 
För lite laddtryck

Idag började jag snickra lite på motorfästen. En arbetskamrat donerade två fjäderben som jag skulle kunna sno bussningar/hållare ifrån.

Bild

Började med att kapa bort originalfästena på balken.

Bild

Sen tog jag en 8mm plåt och gjorde hål så jag kunde försänka bussningshållarna i.

Bild

Kapade ur en lämplig bit runt hålet och punkta första.
Bild

Gjorde likadant till andra sidan.
Bild

Borde hålla rätt bra, förvisso är det ju bara jag som har stått och kladdat med MIGen.
Bild

Tanken är att jag ska svetsa plattorna på balken sen.
Bild

Båda är färdiga och svetsade.
Bild

Nu återstår det en motsvarighet till motorn sen sitter den på plats :)

InläggPostat: tor jun 01, 2017 5:06 am 
För lite laddtryck

Någon som vet vad det här röret är till och ifall det går att ändra/ta bort? Hänger lite ivägen, annars hamnar motorn högre upp.

Bild
Bild

InläggPostat: tor jun 01, 2017 7:24 pm 
Lite mer laddtryck

De röret är oljetryck in i motorn, om du ändrar/byggerom kolla så att oljetråget verkligen håller fast flänsen på röret upp i blocket.

http://www.msls.info
Seriesegrare 2011 2012 2013
Ascona B 2,3 16V RIP

InläggPostat: tor jun 01, 2017 7:26 pm 
Forumsberoende

Det är oljematningsrör. Det kan du dra om om du vill, men det behöver ju ansluta på samma platser som nu. Kul med en till Opel med Saabmotor, i min signatur har du en länk till mitt Kadett bygge med samma motor. Står dock lite still på byggfronten nu.

/David

Kadett C Turbo.
viewtopic.php?f=21&t=86085

InläggPostat: sön jun 11, 2017 6:36 pm 
För lite laddtryck

David Herbertsson skrev:
Det är oljematningsrör. Det kan du dra om om du vill, men det behöver ju ansluta på samma platser som nu. Kul med en till Opel med Saabmotor, i min signatur har du en länk till mitt Kadett bygge med samma motor. Står dock lite still på byggfronten nu.

/David

Skönt :) Har varit inne och kollat en del på ditt projekt innan jag drog igång det här faktiskt :)
jonas w skrev:
De röret är oljetryck in i motorn, om du ändrar/byggerom kolla så att oljetråget verkligen håller fast flänsen på röret upp i blocket.

Okej :thumbright:

La lite tid igår så nu hänger motorn på plats för egen hand.

Började att snickra på motorfästena på bilens sida
Bild

Hoppas det här ska duga, svetsade i balken men på högersidan fick jag flytta bak det lite för att få motorn där jag ville så la ett järn ifrån balken för att stödja upp det.
Bild

Bild

Hamnade rätt bra ändå tycker jag.
Bild

Bild

Nu är det väl bara det jobbiga kvar typ ;)

Tänkte lägga upp rätt mycket bilder på hur jag löst vissa saker ifall det är någon i framtiden som har tänkt göra ett liknade projekt. Vet själv att det inte är helt 100 det jag gör men man kan ju få lite idéer kanske :)

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme