Opel Manta CC med rak sexa ifrån Omega.

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
CCRobin
För mycket laddtryck
Inlägg: 123
Blev medlem: sön jan 22, 2017 8:21 pm
Ort: Finspång

Opel Manta CC med rak sexa ifrån Omega.

Inlägg av CCRobin »

Tänkte dela med mig av mitt projekt, en gammal Opel Manta B CC 1981 årsmodell som har sett sina bättre dagar.

Samtidigt som jag bygger den här så håller jag på med en likadan Manta dock med överladdad CIH maskin.
Bild

Men det skulle vara kul att prova på en lite mer modernare motor så då föll valet på en Saab kortmotor. Ganska liten, väldigt beprövad för att plocka effekt och ruskigt billig fortfarande.

Såhär såg liket ut när jag hämta den.
Bild

Bild

La lite kärlek på den innan jag ställde den under en presenning i Augusti förra året.

Bild

Bild


Köpte på mig två saab 9000 för att ta motorer ifrån i våras och det började klia lite i fingrarna.

Och så hoppas vi fram till förra veckan när jag rev ur gamla gjutjärns motorn.
Bild

Idag slet jag ner motorn till verkstaden och tänkte börja försöket att få ner den i bilen.

Bild

Rensade den ifrån lite "onödiga" saker innan jag lyfte ner den. (Ja, gamla CIH'n har tyvärr ingen bättre plats än framför lyften innan någon köper den..)
Bild

Lyfte ner den och redan nu har väääldigt mycket frågetecken dykt upp. Trodde inte att den skulle vara så fruktansvärt svårt att snickra ihop lite motorfästen men tycks bli knepigare än så.
Bild

Har ju ett fruktansvärt tråkigt hål för oljestickan där jag tänkte sätta en plåt.
Bild

Att köra med originalkuddar är ju bara att glömma, skulle hamna alldeles för högt upp. Funderar på att kapa bort originalfästena på framvagnen för att kunna bygga det lägre.

Alla tips och idéer är välkomna, om det är någon som har grejer till ett sådanthär bygge liggandes (T.ex oljetråg, motorfästen, typ allt möjligt) så kan det vara intressant.
Senast redigerad av CCRobin den mån sep 04, 2017 7:53 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Robin Bäckstrand
Användarvisningsbild
Emil Sundquist
För mycket laddtryck
Inlägg: 356
Blev medlem: ons jul 29, 2015 8:37 pm
Ort: Kisa

Re: Opel Manta CC med Saab kortmotor.

Inlägg av Emil Sundquist »

[THUMBS UP SIGN][THUMBS UP SIGN][THUMBS UP SIGN][THUMBS UP SIGN][THUMBS UP SIGN][THUMBS UP SIGN]
CCRobin
För mycket laddtryck
Inlägg: 123
Blev medlem: sön jan 22, 2017 8:21 pm
Ort: Finspång

Re: Opel Manta CC med Saab kortmotor.

Inlägg av CCRobin »

Idag började jag snickra lite på motorfästen. En arbetskamrat donerade två fjäderben som jag skulle kunna sno bussningar/hållare ifrån.

Bild

Började med att kapa bort originalfästena på balken.

Bild

Sen tog jag en 8mm plåt och gjorde hål så jag kunde försänka bussningshållarna i.


Bild

Kapade ur en lämplig bit runt hålet och punkta första.
Bild

Gjorde likadant till andra sidan.
Bild

Borde hålla rätt bra, förvisso är det ju bara jag som har stått och kladdat med MIGen.
Bild

Tanken är att jag ska svetsa plattorna på balken sen.
Bild

Båda är färdiga och svetsade.
Bild

Nu återstår det en motsvarighet till motorn sen sitter den på plats :)
Robin Bäckstrand
CCRobin
För mycket laddtryck
Inlägg: 123
Blev medlem: sön jan 22, 2017 8:21 pm
Ort: Finspång

Re: Opel Manta CC med Saab kortmotor.

Inlägg av CCRobin »

Någon som vet vad det här röret är till och ifall det går att ändra/ta bort? Hänger lite ivägen, annars hamnar motorn högre upp.

Bild
Bild
Robin Bäckstrand
jonas w
Lite mer laddtryck
Inlägg: 44
Blev medlem: tor jan 06, 2011 4:46 pm
Ort: Ulrika , i Östergötland

Re: Opel Manta CC med Saab kortmotor.

Inlägg av jonas w »

De röret är oljetryck in i motorn, om du ändrar/byggerom kolla så att oljetråget verkligen håller fast flänsen på röret upp i blocket.
Jonas Wiborg
Nr24 i MSLS
Corvette C6 2,3 16V Turbo (SAAB 95/9000 hpd)
http://www.msls.info
Ascona B 2,3 16V XE RIP
David Herbertsson
Forumsberoende
Inlägg: 1341
Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
Ort: Varberg

Re: Opel Manta CC med Saab kortmotor.

Inlägg av David Herbertsson »

Det är oljematningsrör. Det kan du dra om om du vill, men det behöver ju ansluta på samma platser som nu. Kul med en till Opel med Saabmotor, i min signatur har du en länk till mitt Kadett bygge med samma motor. Står dock lite still på byggfronten nu.

/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;

Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
CCRobin
För mycket laddtryck
Inlägg: 123
Blev medlem: sön jan 22, 2017 8:21 pm
Ort: Finspång

Re: Opel Manta CC med Saab kortmotor.

Inlägg av CCRobin »

David Herbertsson skrev:Det är oljematningsrör. Det kan du dra om om du vill, men det behöver ju ansluta på samma platser som nu. Kul med en till Opel med Saabmotor, i min signatur har du en länk till mitt Kadett bygge med samma motor. Står dock lite still på byggfronten nu.

/David
Skönt :) Har varit inne och kollat en del på ditt projekt innan jag drog igång det här faktiskt :)
jonas w skrev:De röret är oljetryck in i motorn, om du ändrar/byggerom kolla så att oljetråget verkligen håller fast flänsen på röret upp i blocket.
Okej :thumbright:

La lite tid igår så nu hänger motorn på plats för egen hand.


Började att snickra på motorfästena på bilens sida
Bild

Hoppas det här ska duga, svetsade i balken men på högersidan fick jag flytta bak det lite för att få motorn där jag ville så la ett järn ifrån balken för att stödja upp det.
Bild


Bild


Hamnade rätt bra ändå tycker jag.
Bild


Bild

Nu är det väl bara det jobbiga kvar typ ;)

Tänkte lägga upp rätt mycket bilder på hur jag löst vissa saker ifall det är någon i framtiden som har tänkt göra ett liknade projekt. Vet själv att det inte är helt 100 det jag gör men man kan ju få lite idéer kanske :)
Robin Bäckstrand
CCRobin
För mycket laddtryck
Inlägg: 123
Blev medlem: sön jan 22, 2017 8:21 pm
Ort: Finspång

Re: Opel Manta CC med Saab kortmotor.

Inlägg av CCRobin »

Det här projektet har tagit en liten vändning!

Så idag stod jag och kapade ur mina motorfästen från bilen för att börja måtta in dom gamla igen :)

Bild

Det här lilla motorpaketet hamnade i min famn så jag sålde av med Saab motorerna.
Bild


Bild

Det är då en rak 2,6L 6'a ifrån en Omega, dessutom redan anpassat för en Manta B. Kan ju inte riktigt bli bättre! "Bara att lägga ner" och bygga kardan, säkert kapa en hel del för växellådan, garanterat krångligare och mer tidskrävande än tänkt från första början men känns bra för stunden!

Så nu skippar jag planerna på busbil, det här ska bli mer glidarbil. Vill jag busa så tar jag fram den med turbo istället.

Tanken är fortfarande att regga med den här motorn.
Robin Bäckstrand
Cassius
Forumsberoende
Inlägg: 1012
Blev medlem: tis jan 25, 2005 7:43 pm
Ort: Göteborg

Re: Opel Manta CC med rak sexa ifrån Omega.

Inlägg av Cassius »

Byt låda till en getrag 240 istället för R28an så behöver du väl inte kapa i tunneln?
Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
CCRobin
För mycket laddtryck
Inlägg: 123
Blev medlem: sön jan 22, 2017 8:21 pm
Ort: Finspång

Re: Opel Manta CC med rak sexa ifrån Omega.

Inlägg av CCRobin »

Cassius skrev:Byt låda till en getrag 240 istället för R28an så behöver du väl inte kapa i tunneln?
En manta är verkligen inte byggd för en sexa, för att få en skaplig placering på den så kommer det behöva kapas en del i alla fall :)
Robin Bäckstrand
CCRobin
För mycket laddtryck
Inlägg: 123
Blev medlem: sön jan 22, 2017 8:21 pm
Ort: Finspång

Re: Opel Manta CC med rak sexa ifrån Omega.

Inlägg av CCRobin »

Började svetsa dit dom gamla motorfästena och måtta in 6'an. Insåg rätt snabbt att det kommer bli en hel del kapande i torpeden för att få plats med den.

När jag stod där och funderade för mig själv så insåg jag att det kommer vara måååånga timmar för att få ordning på den här karossen.

Dels är det en hel del rost kvar, sen så har någon hoppat på taket och tryckt ut det igen så det är väldigt ojämnt och det var tydligen en bra idé att riva ur hela innertaket när man gjorde det.

Sen dök det upp ett alternativ i en annons så vi for mot skogarna i Värmland!

Väl där så hämtades två stycken Manta CC till. Ena som kommer få bli det nya objektet för den här operationen och en som är mer som reservdelsbil.
Bild

Bild

Börjar bli några stycken nu :)
Bild

Fördelen med den här är att någon hade planer på att göra iordning den, framvagnen är övergången med nya bromsrör/bromsslang. Nya dämpare, bussningar och så med. Givetvis finns det ju lite kvar att fixa men det är faktiskt betydligt mindre kvar än vad det va på den andra.

Riktigt lyxigt med bensinvärmare på vintern...
Bild

Bild
Bild
Bild
Bild

Den hade ju stått ett bra tag men filade på lite kontakter och lite fräsch bensin så startade den, gick ju inte direkt rent men dugligt för att flytta runt på :)

Det saknades ju ett bromsok fram så jag tänkte byta till rekordbromsar direkt, tog bromsarna från min gamla 2,2 Rekord när jag skrotade ner den. Folk säger ju att det passar bolt on men skivan passade inte alls kan jag säga direkt. Får nog gå vidare till Omega bromsar som jag kör med på den andra direkt eller nått.

Lite rost i en balk och lite vid hjulhusen bak men det ser inte så farligt ut faktiskt!

Så nu kommer det fortsätta med den här istället, tanken är ju fortfarande samma koncept men vi får se lite hur utseendet kommer bli :)
Robin Bäckstrand
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2779
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Re: Opel Manta CC med rak sexa ifrån Omega.

Inlägg av Daniel-635 »

Man kan tro att du har manipulerat bilderna 4st. CC på samma bild verkar osannolikt.

Den 6 cylindriga blir ju som en mini Monza :thumbright:
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
The
Forumsberoende
Inlägg: 5082
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Opel Manta CC med rak sexa ifrån Omega.

Inlägg av The »

2,2 bromsar med nav + ok är bolt on, annars är det något konstigt..
Kan behöva byta hjullager bara.
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
CCRobin
För mycket laddtryck
Inlägg: 123
Blev medlem: sön jan 22, 2017 8:21 pm
Ort: Finspång

Re: Opel Manta CC med rak sexa ifrån Omega.

Inlägg av CCRobin »

The skrev:2,2 bromsar med nav + ok är bolt on, annars är det något konstigt..
Kan behöva byta hjullager bara.
Jo, man ska väl inte lyssna för mycket på vad folk säger :whistle: hjullager behövs nog inte bytas då det i alla fall är samma :thumbright:
Daniel-635 skrev:Man kan tro att du har manipulerat bilderna 4st. CC på samma bild verkar osannolikt.

Den 6 cylindriga blir ju som en mini Monza :thumbright:
Haha ja verkligen! Fick uppgifter igår från transportstyrelsen på att det fanns 68st Manta Combi kvar i registret :)

Jo det blir det ju verkligen! Har ju dock inte tänkt så långt själv men har ju alltid tyckt att Monzan är fruktansvärt lik en CC :D
Robin Bäckstrand
The
Forumsberoende
Inlägg: 5082
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Opel Manta CC med rak sexa ifrån Omega.

Inlägg av The »

På kadett får man byta hjullager då det är annan diameter på spindeln jämfört med rekord
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Skriv svar