Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: sön okt 22, 2017 12:14 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 20 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: tis maj 30, 2017 8:50 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: sön jan 22, 2017 8:21 pm
Inlägg: 20
Ort: Finspång
Tänkte dela med mig av mitt projekt, en gammal Opel Manta B CC 1981 årsmodell som har sett sina bättre dagar.

Samtidigt som jag bygger den här så håller jag på med en likadan Manta dock med överladdad CIH maskin.
Bild

Men det skulle vara kul att prova på en lite mer modernare motor så då föll valet på en Saab kortmotor. Ganska liten, väldigt beprövad för att plocka effekt och ruskigt billig fortfarande.

Såhär såg liket ut när jag hämta den.
Bild

Bild

La lite kärlek på den innan jag ställde den under en presenning i Augusti förra året.

Bild

Bild


Köpte på mig två saab 9000 för att ta motorer ifrån i våras och det började klia lite i fingrarna.

Och så hoppas vi fram till förra veckan när jag rev ur gamla gjutjärns motorn.
Bild

Idag slet jag ner motorn till verkstaden och tänkte börja försöket att få ner den i bilen.

Bild

Rensade den ifrån lite "onödiga" saker innan jag lyfte ner den. (Ja, gamla CIH'n har tyvärr ingen bättre plats än framför lyften innan någon köper den..)
Bild

Lyfte ner den och redan nu har väääldigt mycket frågetecken dykt upp. Trodde inte att den skulle vara så fruktansvärt svårt att snickra ihop lite motorfästen men tycks bli knepigare än så.
Bild

Har ju ett fruktansvärt tråkigt hål för oljestickan där jag tänkte sätta en plåt.
Bild

Att köra med originalkuddar är ju bara att glömma, skulle hamna alldeles för högt upp. Funderar på att kapa bort originalfästena på framvagnen för att kunna bygga det lägre.

Alla tips och idéer är välkomna, om det är någon som har grejer till ett sådanthär bygge liggandes (T.ex oljetråg, motorfästen, typ allt möjligt) så kan det vara intressant.

_________________
Robin Bäckstrand


Senast redigerad av CCRobin mån sep 04, 2017 7:53 pm, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons maj 31, 2017 10:05 am 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons jul 29, 2015 8:37 pm
Inlägg: 297
Ort: Kisa
[THUMBS UP SIGN][THUMBS UP SIGN][THUMBS UP SIGN][THUMBS UP SIGN][THUMBS UP SIGN][THUMBS UP SIGN]


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons maj 31, 2017 7:47 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: sön jan 22, 2017 8:21 pm
Inlägg: 20
Ort: Finspång
Idag började jag snickra lite på motorfästen. En arbetskamrat donerade två fjäderben som jag skulle kunna sno bussningar/hållare ifrån.

Bild

Började med att kapa bort originalfästena på balken.

Bild

Sen tog jag en 8mm plåt och gjorde hål så jag kunde försänka bussningshållarna i.


Bild

Kapade ur en lämplig bit runt hålet och punkta första.
Bild

Gjorde likadant till andra sidan.
Bild

Borde hålla rätt bra, förvisso är det ju bara jag som har stått och kladdat med MIGen.
Bild

Tanken är att jag ska svetsa plattorna på balken sen.
Bild

Båda är färdiga och svetsade.
Bild

Nu återstår det en motsvarighet till motorn sen sitter den på plats :)

_________________
Robin Bäckstrand


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor jun 01, 2017 5:06 am 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: sön jan 22, 2017 8:21 pm
Inlägg: 20
Ort: Finspång
Någon som vet vad det här röret är till och ifall det går att ändra/ta bort? Hänger lite ivägen, annars hamnar motorn högre upp.

Bild
Bild

_________________
Robin Bäckstrand


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor jun 01, 2017 7:24 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: tor jan 06, 2011 4:46 pm
Inlägg: 30
Ort: Rimforsa
De röret är oljetryck in i motorn, om du ändrar/byggerom kolla så att oljetråget verkligen håller fast flänsen på röret upp i blocket.

_________________
Jonas Wiborg
Nr24 i MSLS
Corvette C6 2,3 16V Turbo
http://www.msls.info
Seriesegrare 2011 2012 2013
Ascona B 2,3 16V RIP


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor jun 01, 2017 7:26 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
Inlägg: 1212
Ort: Varberg
Det är oljematningsrör. Det kan du dra om om du vill, men det behöver ju ansluta på samma platser som nu. Kul med en till Opel med Saabmotor, i min signatur har du en länk till mitt Kadett bygge med samma motor. Står dock lite still på byggfronten nu.

/David

_________________
Camaro Turbo.
viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;

Kadett C Turbo.
viewtopic.php?f=21&t=86085


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön jun 11, 2017 6:36 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: sön jan 22, 2017 8:21 pm
Inlägg: 20
Ort: Finspång
David Herbertsson skrev:
Det är oljematningsrör. Det kan du dra om om du vill, men det behöver ju ansluta på samma platser som nu. Kul med en till Opel med Saabmotor, i min signatur har du en länk till mitt Kadett bygge med samma motor. Står dock lite still på byggfronten nu.

/David

Skönt :) Har varit inne och kollat en del på ditt projekt innan jag drog igång det här faktiskt :)
jonas w skrev:
De röret är oljetryck in i motorn, om du ändrar/byggerom kolla så att oljetråget verkligen håller fast flänsen på röret upp i blocket.

Okej :thumbright:

La lite tid igår så nu hänger motorn på plats för egen hand.


Började att snickra på motorfästena på bilens sida
Bild

Hoppas det här ska duga, svetsade i balken men på högersidan fick jag flytta bak det lite för att få motorn där jag ville så la ett järn ifrån balken för att stödja upp det.
Bild


Bild


Hamnade rätt bra ändå tycker jag.
Bild


Bild

Nu är det väl bara det jobbiga kvar typ ;)

Tänkte lägga upp rätt mycket bilder på hur jag löst vissa saker ifall det är någon i framtiden som har tänkt göra ett liknade projekt. Vet själv att det inte är helt 100 det jag gör men man kan ju få lite idéer kanske :)

_________________
Robin Bäckstrand


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån sep 04, 2017 7:52 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: sön jan 22, 2017 8:21 pm
Inlägg: 20
Ort: Finspång
Det här projektet har tagit en liten vändning!

Så idag stod jag och kapade ur mina motorfästen från bilen för att börja måtta in dom gamla igen :)

Bild

Det här lilla motorpaketet hamnade i min famn så jag sålde av med Saab motorerna.
Bild


Bild

Det är då en rak 2,6L 6'a ifrån en Omega, dessutom redan anpassat för en Manta B. Kan ju inte riktigt bli bättre! "Bara att lägga ner" och bygga kardan, säkert kapa en hel del för växellådan, garanterat krångligare och mer tidskrävande än tänkt från första början men känns bra för stunden!

Så nu skippar jag planerna på busbil, det här ska bli mer glidarbil. Vill jag busa så tar jag fram den med turbo istället.

Tanken är fortfarande att regga med den här motorn.

_________________
Robin Bäckstrand


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre sep 08, 2017 5:44 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis jan 25, 2005 7:43 pm
Inlägg: 819
Ort: Skellefteå trakten..
Byt låda till en getrag 240 istället för R28an så behöver du väl inte kapa i tunneln?

_________________
Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor sep 14, 2017 1:05 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: sön jan 22, 2017 8:21 pm
Inlägg: 20
Ort: Finspång
Cassius skrev:
Byt låda till en getrag 240 istället för R28an så behöver du väl inte kapa i tunneln?


En manta är verkligen inte byggd för en sexa, för att få en skaplig placering på den så kommer det behöva kapas en del i alla fall :)

_________________
Robin Bäckstrand


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor sep 14, 2017 1:07 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: sön jan 22, 2017 8:21 pm
Inlägg: 20
Ort: Finspång
Började svetsa dit dom gamla motorfästena och måtta in 6'an. Insåg rätt snabbt att det kommer bli en hel del kapande i torpeden för att få plats med den.

När jag stod där och funderade för mig själv så insåg jag att det kommer vara måååånga timmar för att få ordning på den här karossen.

Dels är det en hel del rost kvar, sen så har någon hoppat på taket och tryckt ut det igen så det är väldigt ojämnt och det var tydligen en bra idé att riva ur hela innertaket när man gjorde det.

Sen dök det upp ett alternativ i en annons så vi for mot skogarna i Värmland!

Väl där så hämtades två stycken Manta CC till. Ena som kommer få bli det nya objektet för den här operationen och en som är mer som reservdelsbil.
Bild

Bild

Börjar bli några stycken nu :)
Bild

Fördelen med den här är att någon hade planer på att göra iordning den, framvagnen är övergången med nya bromsrör/bromsslang. Nya dämpare, bussningar och så med. Givetvis finns det ju lite kvar att fixa men det är faktiskt betydligt mindre kvar än vad det va på den andra.

Riktigt lyxigt med bensinvärmare på vintern...
Bild

Bild
Bild
Bild
Bild

Den hade ju stått ett bra tag men filade på lite kontakter och lite fräsch bensin så startade den, gick ju inte direkt rent men dugligt för att flytta runt på :)

Det saknades ju ett bromsok fram så jag tänkte byta till rekordbromsar direkt, tog bromsarna från min gamla 2,2 Rekord när jag skrotade ner den. Folk säger ju att det passar bolt on men skivan passade inte alls kan jag säga direkt. Får nog gå vidare till Omega bromsar som jag kör med på den andra direkt eller nått.

Lite rost i en balk och lite vid hjulhusen bak men det ser inte så farligt ut faktiskt!

Så nu kommer det fortsätta med den här istället, tanken är ju fortfarande samma koncept men vi får se lite hur utseendet kommer bli :)

_________________
Robin Bäckstrand


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre sep 15, 2017 11:16 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Inlägg: 2345
Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Man kan tro att du har manipulerat bilderna 4st. CC på samma bild verkar osannolikt.

Den 6 cylindriga blir ju som en mini Monza :thumbright:

_________________
I framtiden kommer jag nog vara en bakåtsträvare.

635an... http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=20403


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre sep 15, 2017 12:39 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Inlägg: 4492
Ort: Boden
2,2 bromsar med nav + ok är bolt on, annars är det något konstigt..
Kan behöva byta hjullager bara.

_________________
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre sep 15, 2017 5:34 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: sön jan 22, 2017 8:21 pm
Inlägg: 20
Ort: Finspång
The skrev:
2,2 bromsar med nav + ok är bolt on, annars är det något konstigt..
Kan behöva byta hjullager bara.

Jo, man ska väl inte lyssna för mycket på vad folk säger :whistle: hjullager behövs nog inte bytas då det i alla fall är samma :thumbright:
Daniel-635 skrev:
Man kan tro att du har manipulerat bilderna 4st. CC på samma bild verkar osannolikt.

Den 6 cylindriga blir ju som en mini Monza :thumbright:
Haha ja verkligen! Fick uppgifter igår från transportstyrelsen på att det fanns 68st Manta Combi kvar i registret :)

Jo det blir det ju verkligen! Har ju dock inte tänkt så långt själv men har ju alltid tyckt att Monzan är fruktansvärt lik en CC :D

_________________
Robin Bäckstrand


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre sep 15, 2017 6:26 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Inlägg: 4492
Ort: Boden
På kadett får man byta hjullager då det är annan diameter på spindeln jämfört med rekord

_________________
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 20 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Muccen och 9 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010