Opel Manta CC med rak sexa ifrån Omega.
Opel Manta CC med rak sexa ifrån Omega.
Tänkte dela med mig av mitt projekt, en gammal Opel Manta B CC 1981 årsmodell som har sett sina bättre dagar.
Samtidigt som jag bygger den här så håller jag på med en likadan Manta dock med överladdad CIH maskin.
Men det skulle vara kul att prova på en lite mer modernare motor så då föll valet på en Saab kortmotor. Ganska liten, väldigt beprövad för att plocka effekt och ruskigt billig fortfarande.
Såhär såg liket ut när jag hämta den.
La lite kärlek på den innan jag ställde den under en presenning i Augusti förra året.
Köpte på mig två saab 9000 för att ta motorer ifrån i våras och det började klia lite i fingrarna.
Och så hoppas vi fram till förra veckan när jag rev ur gamla gjutjärns motorn.
Idag slet jag ner motorn till verkstaden och tänkte börja försöket att få ner den i bilen.
Rensade den ifrån lite "onödiga" saker innan jag lyfte ner den. (Ja, gamla CIH'n har tyvärr ingen bättre plats än framför lyften innan någon köper den..)
Lyfte ner den och redan nu har väääldigt mycket frågetecken dykt upp. Trodde inte att den skulle vara så fruktansvärt svårt att snickra ihop lite motorfästen men tycks bli knepigare än så.
Har ju ett fruktansvärt tråkigt hål för oljestickan där jag tänkte sätta en plåt.
Att köra med originalkuddar är ju bara att glömma, skulle hamna alldeles för högt upp. Funderar på att kapa bort originalfästena på framvagnen för att kunna bygga det lägre.
Alla tips och idéer är välkomna, om det är någon som har grejer till ett sådanthär bygge liggandes (T.ex oljetråg, motorfästen, typ allt möjligt) så kan det vara intressant.
Samtidigt som jag bygger den här så håller jag på med en likadan Manta dock med överladdad CIH maskin.
Men det skulle vara kul att prova på en lite mer modernare motor så då föll valet på en Saab kortmotor. Ganska liten, väldigt beprövad för att plocka effekt och ruskigt billig fortfarande.
Såhär såg liket ut när jag hämta den.
La lite kärlek på den innan jag ställde den under en presenning i Augusti förra året.
Köpte på mig två saab 9000 för att ta motorer ifrån i våras och det började klia lite i fingrarna.
Och så hoppas vi fram till förra veckan när jag rev ur gamla gjutjärns motorn.
Idag slet jag ner motorn till verkstaden och tänkte börja försöket att få ner den i bilen.
Rensade den ifrån lite "onödiga" saker innan jag lyfte ner den. (Ja, gamla CIH'n har tyvärr ingen bättre plats än framför lyften innan någon köper den..)
Lyfte ner den och redan nu har väääldigt mycket frågetecken dykt upp. Trodde inte att den skulle vara så fruktansvärt svårt att snickra ihop lite motorfästen men tycks bli knepigare än så.
Har ju ett fruktansvärt tråkigt hål för oljestickan där jag tänkte sätta en plåt.
Att köra med originalkuddar är ju bara att glömma, skulle hamna alldeles för högt upp. Funderar på att kapa bort originalfästena på framvagnen för att kunna bygga det lägre.
Alla tips och idéer är välkomna, om det är någon som har grejer till ett sådanthär bygge liggandes (T.ex oljetråg, motorfästen, typ allt möjligt) så kan det vara intressant.
Senast redigerad av CCRobin den mån sep 04, 2017 7:53 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Robin Bäckstrand
- Emil Sundquist
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 356
- Blev medlem: ons jul 29, 2015 8:37 pm
- Ort: Kisa
Re: Opel Manta CC med Saab kortmotor.
[THUMBS UP SIGN][THUMBS UP SIGN][THUMBS UP SIGN][THUMBS UP SIGN][THUMBS UP SIGN][THUMBS UP SIGN]
Re: Opel Manta CC med Saab kortmotor.
Idag började jag snickra lite på motorfästen. En arbetskamrat donerade två fjäderben som jag skulle kunna sno bussningar/hållare ifrån.
Började med att kapa bort originalfästena på balken.
Sen tog jag en 8mm plåt och gjorde hål så jag kunde försänka bussningshållarna i.
Kapade ur en lämplig bit runt hålet och punkta första.
Gjorde likadant till andra sidan.
Borde hålla rätt bra, förvisso är det ju bara jag som har stått och kladdat med MIGen.
Tanken är att jag ska svetsa plattorna på balken sen.
Båda är färdiga och svetsade.
Nu återstår det en motsvarighet till motorn sen sitter den på plats
Började med att kapa bort originalfästena på balken.
Sen tog jag en 8mm plåt och gjorde hål så jag kunde försänka bussningshållarna i.
Kapade ur en lämplig bit runt hålet och punkta första.
Gjorde likadant till andra sidan.
Borde hålla rätt bra, förvisso är det ju bara jag som har stått och kladdat med MIGen.
Tanken är att jag ska svetsa plattorna på balken sen.
Båda är färdiga och svetsade.
Nu återstår det en motsvarighet till motorn sen sitter den på plats
Robin Bäckstrand
Re: Opel Manta CC med Saab kortmotor.
Någon som vet vad det här röret är till och ifall det går att ändra/ta bort? Hänger lite ivägen, annars hamnar motorn högre upp.
Robin Bäckstrand
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 44
- Blev medlem: tor jan 06, 2011 4:46 pm
- Ort: Ulrika , i Östergötland
Re: Opel Manta CC med Saab kortmotor.
De röret är oljetryck in i motorn, om du ändrar/byggerom kolla så att oljetråget verkligen håller fast flänsen på röret upp i blocket.
Jonas Wiborg
Nr24 i MSLS
Corvette C6 2,3 16V Turbo (SAAB 95/9000 hpd)
http://www.msls.info
Ascona B 2,3 16V XE RIP
Nr24 i MSLS
Corvette C6 2,3 16V Turbo (SAAB 95/9000 hpd)
http://www.msls.info
Ascona B 2,3 16V XE RIP
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1341
- Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
- Ort: Varberg
Re: Opel Manta CC med Saab kortmotor.
Det är oljematningsrör. Det kan du dra om om du vill, men det behöver ju ansluta på samma platser som nu. Kul med en till Opel med Saabmotor, i min signatur har du en länk till mitt Kadett bygge med samma motor. Står dock lite still på byggfronten nu.
/David
/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;
Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;
Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
Re: Opel Manta CC med Saab kortmotor.
Skönt Har varit inne och kollat en del på ditt projekt innan jag drog igång det här faktisktDavid Herbertsson skrev:Det är oljematningsrör. Det kan du dra om om du vill, men det behöver ju ansluta på samma platser som nu. Kul med en till Opel med Saabmotor, i min signatur har du en länk till mitt Kadett bygge med samma motor. Står dock lite still på byggfronten nu.
/David
Okejjonas w skrev:De röret är oljetryck in i motorn, om du ändrar/byggerom kolla så att oljetråget verkligen håller fast flänsen på röret upp i blocket.
La lite tid igår så nu hänger motorn på plats för egen hand.
Började att snickra på motorfästena på bilens sida
Hoppas det här ska duga, svetsade i balken men på högersidan fick jag flytta bak det lite för att få motorn där jag ville så la ett järn ifrån balken för att stödja upp det.
Hamnade rätt bra ändå tycker jag.
Nu är det väl bara det jobbiga kvar typ
Tänkte lägga upp rätt mycket bilder på hur jag löst vissa saker ifall det är någon i framtiden som har tänkt göra ett liknade projekt. Vet själv att det inte är helt 100 det jag gör men man kan ju få lite idéer kanske
Robin Bäckstrand
Re: Opel Manta CC med Saab kortmotor.
Det här projektet har tagit en liten vändning!
Så idag stod jag och kapade ur mina motorfästen från bilen för att börja måtta in dom gamla igen
Det här lilla motorpaketet hamnade i min famn så jag sålde av med Saab motorerna.
Det är då en rak 2,6L 6'a ifrån en Omega, dessutom redan anpassat för en Manta B. Kan ju inte riktigt bli bättre! "Bara att lägga ner" och bygga kardan, säkert kapa en hel del för växellådan, garanterat krångligare och mer tidskrävande än tänkt från första början men känns bra för stunden!
Så nu skippar jag planerna på busbil, det här ska bli mer glidarbil. Vill jag busa så tar jag fram den med turbo istället.
Tanken är fortfarande att regga med den här motorn.
Så idag stod jag och kapade ur mina motorfästen från bilen för att börja måtta in dom gamla igen
Det här lilla motorpaketet hamnade i min famn så jag sålde av med Saab motorerna.
Det är då en rak 2,6L 6'a ifrån en Omega, dessutom redan anpassat för en Manta B. Kan ju inte riktigt bli bättre! "Bara att lägga ner" och bygga kardan, säkert kapa en hel del för växellådan, garanterat krångligare och mer tidskrävande än tänkt från första början men känns bra för stunden!
Så nu skippar jag planerna på busbil, det här ska bli mer glidarbil. Vill jag busa så tar jag fram den med turbo istället.
Tanken är fortfarande att regga med den här motorn.
Robin Bäckstrand
Re: Opel Manta CC med rak sexa ifrån Omega.
Byt låda till en getrag 240 istället för R28an så behöver du väl inte kapa i tunneln?
Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Re: Opel Manta CC med rak sexa ifrån Omega.
En manta är verkligen inte byggd för en sexa, för att få en skaplig placering på den så kommer det behöva kapas en del i alla fallCassius skrev:Byt låda till en getrag 240 istället för R28an så behöver du väl inte kapa i tunneln?
Robin Bäckstrand
Re: Opel Manta CC med rak sexa ifrån Omega.
Började svetsa dit dom gamla motorfästena och måtta in 6'an. Insåg rätt snabbt att det kommer bli en hel del kapande i torpeden för att få plats med den.
När jag stod där och funderade för mig själv så insåg jag att det kommer vara måååånga timmar för att få ordning på den här karossen.
Dels är det en hel del rost kvar, sen så har någon hoppat på taket och tryckt ut det igen så det är väldigt ojämnt och det var tydligen en bra idé att riva ur hela innertaket när man gjorde det.
Sen dök det upp ett alternativ i en annons så vi for mot skogarna i Värmland!
Väl där så hämtades två stycken Manta CC till. Ena som kommer få bli det nya objektet för den här operationen och en som är mer som reservdelsbil.
Börjar bli några stycken nu
Fördelen med den här är att någon hade planer på att göra iordning den, framvagnen är övergången med nya bromsrör/bromsslang. Nya dämpare, bussningar och så med. Givetvis finns det ju lite kvar att fixa men det är faktiskt betydligt mindre kvar än vad det va på den andra.
Riktigt lyxigt med bensinvärmare på vintern...
Den hade ju stått ett bra tag men filade på lite kontakter och lite fräsch bensin så startade den, gick ju inte direkt rent men dugligt för att flytta runt på
Det saknades ju ett bromsok fram så jag tänkte byta till rekordbromsar direkt, tog bromsarna från min gamla 2,2 Rekord när jag skrotade ner den. Folk säger ju att det passar bolt on men skivan passade inte alls kan jag säga direkt. Får nog gå vidare till Omega bromsar som jag kör med på den andra direkt eller nått.
Lite rost i en balk och lite vid hjulhusen bak men det ser inte så farligt ut faktiskt!
Så nu kommer det fortsätta med den här istället, tanken är ju fortfarande samma koncept men vi får se lite hur utseendet kommer bli
När jag stod där och funderade för mig själv så insåg jag att det kommer vara måååånga timmar för att få ordning på den här karossen.
Dels är det en hel del rost kvar, sen så har någon hoppat på taket och tryckt ut det igen så det är väldigt ojämnt och det var tydligen en bra idé att riva ur hela innertaket när man gjorde det.
Sen dök det upp ett alternativ i en annons så vi for mot skogarna i Värmland!
Väl där så hämtades två stycken Manta CC till. Ena som kommer få bli det nya objektet för den här operationen och en som är mer som reservdelsbil.
Börjar bli några stycken nu
Fördelen med den här är att någon hade planer på att göra iordning den, framvagnen är övergången med nya bromsrör/bromsslang. Nya dämpare, bussningar och så med. Givetvis finns det ju lite kvar att fixa men det är faktiskt betydligt mindre kvar än vad det va på den andra.
Riktigt lyxigt med bensinvärmare på vintern...
Den hade ju stått ett bra tag men filade på lite kontakter och lite fräsch bensin så startade den, gick ju inte direkt rent men dugligt för att flytta runt på
Det saknades ju ett bromsok fram så jag tänkte byta till rekordbromsar direkt, tog bromsarna från min gamla 2,2 Rekord när jag skrotade ner den. Folk säger ju att det passar bolt on men skivan passade inte alls kan jag säga direkt. Får nog gå vidare till Omega bromsar som jag kör med på den andra direkt eller nått.
Lite rost i en balk och lite vid hjulhusen bak men det ser inte så farligt ut faktiskt!
Så nu kommer det fortsätta med den här istället, tanken är ju fortfarande samma koncept men vi får se lite hur utseendet kommer bli
Robin Bäckstrand
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2784
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Re: Opel Manta CC med rak sexa ifrån Omega.
Man kan tro att du har manipulerat bilderna 4st. CC på samma bild verkar osannolikt.
Den 6 cylindriga blir ju som en mini Monza
Den 6 cylindriga blir ju som en mini Monza
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Re: Opel Manta CC med rak sexa ifrån Omega.
2,2 bromsar med nav + ok är bolt on, annars är det något konstigt..
Kan behöva byta hjullager bara.
Kan behöva byta hjullager bara.
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Re: Opel Manta CC med rak sexa ifrån Omega.
Jo, man ska väl inte lyssna för mycket på vad folk säger hjullager behövs nog inte bytas då det i alla fall är sammaThe skrev:2,2 bromsar med nav + ok är bolt on, annars är det något konstigt..
Kan behöva byta hjullager bara.
Haha ja verkligen! Fick uppgifter igår från transportstyrelsen på att det fanns 68st Manta Combi kvar i registretDaniel-635 skrev:Man kan tro att du har manipulerat bilderna 4st. CC på samma bild verkar osannolikt.
Den 6 cylindriga blir ju som en mini Monza
Jo det blir det ju verkligen! Har ju dock inte tänkt så långt själv men har ju alltid tyckt att Monzan är fruktansvärt lik en CC
Robin Bäckstrand
Re: Opel Manta CC med rak sexa ifrån Omega.
På kadett får man byta hjullager då det är annan diameter på spindeln jämfört med rekord
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan