Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: tor aug 16, 2018 5:55 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 143 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5 ... 10  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: ons jun 21, 2017 4:00 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor sep 22, 2016 9:28 pm
Inlägg: 199
Ort: Dalarna
Hej!

Nu har jag hittat tillbaka till sävarturbo.

Några av er kanske minns mitt förra projekt där jag byggde om en 940 till en 960.

Efter ett längre uppehåll från Volvo har jag börjat bygga en ny maskin.
Jag har ju haft några 200 och 900 men aldrig en 700 så den här gången ville jag bygga på 700.
Har alltid varit svag för Volvos lyxbilar, 760/960 osv, så jag försökte hitta en 760 men det visade sig vara svårt.
Efter att ha kikat på några genomrostiga 760 började jag kolla mer och mer på 740, men alla som var fina hade F motor :/

Tillslut bestämde jag mig för att jag hellre ville byta motor än att renovera en hel bil, så det blev det en 740 GLT från -89.
B230F
M47
23.000 mil
Samma ägare sedan 99. Jag är 3:e brukaren.

Den stog i rätt många år då gubben som hade den innan mig köpte ny bil, men under sommaren 2016 fick han för sig att få Volvon i bruk igen, så han genomförde en mindre renovering;
*Ny tankarmatur
*Nya bromsok och skivor fram
*Nya handbromsdetaljer
*Diverse tänddetaljer
*Oljor
*Filter

Jag köpte bilen för någon månad sedan och har sedan dess grejat på helger och kvällar för att få den i rätta stuket.
Förra projekttråden jag hade här blev rätt plottrig med mycket annat motorrelaterade saker, så stereo, styling och fälgar har jag redan ordnat.
Motorn bytte jag förra helgen, så, nu när det "roliga" börjar så tänkte jag att det vore kul att göra en tråd igen 8)


Nåväl. Storytime.
Det här är bilder från 2017-04-19 fram tills idag med 3 veckors uppehåll p.g.a. sjukdom.

Inköpsdagen:
Bild
Började med USA-front. Hann bara en sida per kväll. Gubbarna höll inte inte på skratten när jag komm rullandes.
Bild

Såhär löste jag kontakterna. Lödde egen härva. Slaktade två gamla 940 lysen från förra projektet för att få kontakter.
Blir ju lite special special med amerikalampor.
Bild

När fronten var på plats byggde jag ljudet. Dämpade dörrsidor.
Bild

Enklare modifikation med klädda MDF plattor för att få in bättre högtalare.
Bild

Kapade fjädrarna och köpte MK18
Bild

Träffade en kompis på en bilträff :)
Jag är fullt medveten om att jag har typ vanligaste kombon av färg/fälgar/styling, men baske mig, jag gillar det! Skitsamma om det är vanligt och uttjatat.
Bild

Killen jag stog brevid på bilträffen hade lagt i en M50b25 från en BMW. Då skämdes man lite över sin F motor.
Allt annat på bilen var ju i schysst skick förutom lite ytrost i motorrummet och någon rostfläck under. Nej, motorn drog ner hela bilen. Men BMW motor har jag inte råd med.

Jag for ut i skogen och köpte en turbomotor med tillhörande M90 och boxar.
B230FK 1998
Bild

Dagen D. Första motorbytet någonsin, men det gick helt OK.
Det drog ut lite på tiden för det visade sig att jag inte riktigt hade allt som jag behövde. Att bygga om till hyrdaulisk koppling tog längre tid än jag hade tänkt mig,
framförallt för att det var svårt att hitta delar. Jag började förra helgen och höll på hela helgen som var + måndag, så 8 dagar.
Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Passade även på att montera en reflexramp. Jag har svårt för dom där röd-vita Hova bakljusen, tycker det här ser bättre ut.
Bild

Nåväl. Här står vi idag. Motorn precis ilagd. Jag har rätt mycket att göra på den. Mycket smågrejer att fixa med motorbytet, typ riktiga kylarfästen och sprut,
men grunden är där och nu gäller det bara att förbättra.

Riktigt vad jag har för mål med bilen vet jag inte riktigt än, men det kommer alltid vara en bruksbil så något extremt blir det inte.
En polare har köpt en Audi A5 med 2,0 tdi motorn. Första målet kanske kan bli att köra ifrån honom 8)
Bild

_________________
Henrik Östling
Volvo 740 B230FK
viewtopic.php?f=21&t=94679


Senast redigerad av ainok ons jun 21, 2017 4:29 pm, redigerad totalt 2 gånger.

Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons jun 21, 2017 4:08 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor sep 22, 2016 9:28 pm
Inlägg: 199
Ort: Dalarna
En sak jag tänkte göra det här projektet är att notera ALLT jag köper till den så att jag har lite koll på vad den kostar.
Uppdaterar inlägget löpande:

Bil 10000
MK18 5500
Front 3500
Motor/Låda/Kylare/Intercooler/Kardan/Boxar 3500
Stereo 1000
Högtalare 600
Slutsteg 600
Bas 300
Diverse till motorbytet. (Slangar, slangklämmor, oljor) 1000
Kopplingssats 1200
Servoolja, tändstift, oljefilter 600
Spridare 400
Delar till att konvertera till hydraulisk koppling 500
Kylarslangar för turbo 300
Chip 1400
Luftfilter 300
Lacknafta 49
Bränslefilter 129
Begagnad tomgångsmotor 100
Slutsteg basar 2200
Basar 2300
Baslåda 1000
Diverse slangar och annat 300
Pysventil 200
Pennfack 100
Galaxyfälgar 3500

Hittils: 40047 :lol:

_________________
Henrik Östling
Volvo 740 B230FK
viewtopic.php?f=21&t=94679


Senast redigerad av ainok mån jul 31, 2017 8:04 pm, redigerad totalt 5 gånger.

Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons jun 21, 2017 4:17 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tor maj 08, 2014 7:54 pm
Inlägg: 414
Ort: Växjö
Blev lite väl många trådar nu va? :P Men kul med ett nytt projekt :thumbright:

_________________
Oskar Johansson

Tack till:
http://www.l-m-r.se/
http://www.mkmotorsport.se/

viewtopic.php?f=21&t=91595&start=90


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons jun 21, 2017 4:18 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor sep 22, 2016 9:28 pm
Inlägg: 199
Ort: Dalarna
Sakerna som jag fokuserar på att bli klar med just nu, typ ikväll är.
1. Göra klart för reggning. Katt, bromsar och dämpare är klart. Behöver få motorn att gå rent med dom nya spridarna bara.

2. Få tag i en bränslebox från en 940 utan startspärr. Alternativt chippa den jag har för att få bort startspärren.

3. Fixa det mest akuta i motorrummet, typ bygga riktiga fästen till kylaren.

4. Stor service.

Har lite frågor;
För att ens kunna köra med motorn utan att spika sönder så köpte jag röda saab spridare 431 av grannen, och det funkar ju okej, men tomgången är orolig och bilen går lite fett.
Jag tänker att om jag får ner turbo boxarna så borde det bli bättre, men jag har lite funderingar:

Kan jag använda saab 431:orna med turboboxar rakt av, eller måste jag montera dom turkosa spridarna som satt original och montera ett spridarmotstånd?
Det talas hela tiden om lågohmiga och högohmiga spridare, men jag vet inte vad "hög" eller "låg" är... :doh:
Ser turboboxarna rätt motstånd om man använder sig av högohmiga spridare utan motstånd?

Hur blir jag kvitt startspärren? Min box har slutnummer 977 tror jag. Startspärr. Måste jag köpa en box med lägre slutnummer från typ en 95:a som inte har immobilizer,
eller räcker det om jag chippar den jag har? Så som jag förstår det så sitter startspärren i chippet man kan byta ut, och inte i något lött chip på själva kretskortet.

_________________
Henrik Östling
Volvo 740 B230FK
viewtopic.php?f=21&t=94679


Senast redigerad av ainok ons jun 21, 2017 4:27 pm, redigerad totalt 5 gånger.

Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons jun 21, 2017 4:19 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor sep 22, 2016 9:28 pm
Inlägg: 199
Ort: Dalarna
Oskar Johansson skrev:
Blev lite väl många trådar nu va? :P Men kul med ett nytt projekt :thumbright:

Hmm. Jadu. Varför det vart sådär vet jag inte. Verkar som att det blev en ny tråd varje gång jag redigerade trådstarten :/
Tog bort dom andra.

_________________
Henrik Östling
Volvo 740 B230FK
viewtopic.php?f=21&t=94679


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons jun 21, 2017 6:57 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: fre jul 19, 2013 9:27 pm
Inlägg: 295
Ort: Ulricehamn
Riktigt fin bil! Tips för baklamporna som jag tycker blir snyggt är att köpa röd tonings spray och rödtona så att hela kåporna blir röda :)
Angående saabspridarna så ska det fungera bra, har själv åkt med dom och klarat bes och allt!
Angående bränsleboxen har du helt rätt, spärren sitter i chippen och kommer att försvinna om du chippar! Och den kommer att gå ljusår bättre med rätt boxar. Bränslemappen stämmer inte nu då du åker med spridare med så pass mycket högre flöde och Lambdan klarar inte att korrigera så mycket.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons jun 21, 2017 8:47 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor sep 22, 2016 9:28 pm
Inlägg: 199
Ort: Dalarna
MVA-Productions skrev:
Riktigt fin bil! Tips för baklamporna som jag tycker blir snyggt är att köpa röd tonings spray och rödtona så att hela kåporna blir röda :)
Angående saabspridarna så ska det fungera bra, har själv åkt med dom och klarat bes och allt!
Angående bränsleboxen har du helt rätt, spärren sitter i chippen och kommer att försvinna om du chippar! Och den kommer att gå ljusår bättre med rätt boxar. Bränslemappen stämmer inte nu då du åker med spridare med så pass mycket högre flöde och Lambdan klarar inte att korrigera så mycket.

Tack! :) Fick till utseendet tycker jag. En polering och kanske sänka lite till så.

Super det där med boxarna! :mrgreen:
Då ska jag beställa något lämpligt chip :)

Varr nyss ute och böt både olja, oljefilter och tändstiften. Satte i NGK BPR6ES. Blev faktiskt en jäkla skillnad.
Stiften jag tog ur var ju inte direkt oboybruna om vi säger så. Den går verkligen fett. Längtar efter chip och turboxar.

Förövrigt var jag ut och installerade en laddtrycksmätare. Det blir nog den enda mätaren jag kommer ha.
Har köpt en oljetrycksmätare med, men sandwichadaptern får inte plats. Röret som går vid oljefiltret är ivägen.
Att montera laddtrycksmätare som i 940 gick ju inte. Där har man ju en skitsmidig väg att dra slangen på (via diskanten på brädan).
Försökte placera den lite här och där men fick inte till någon position som inte innebar att jag skulle få borra i instrumentbrädan.
Det hela slutade med att accepterade att sladdarna och slangen kommer synas, så jag gjorde en speciallösning. I ena slangen tryckte jag igenom
kablar, och den andra slangen går till insuget.

Den sitter med tejp där uppe, och om jag hittar ett sånt där pennfack så flyttar jag ner den dit och skruvar fast den i pennfacket.

Bild

_________________
Henrik Östling
Volvo 740 B230FK
viewtopic.php?f=21&t=94679


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons jun 21, 2017 10:35 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön jan 01, 2017 3:10 am
Inlägg: 312
Ort: Österlen/Skåne
Najs projekt! :)

_________________
Bild

Tack till:
Bil Bengtsson i Simrishamn
do88.se
KL Racing


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor jun 22, 2017 7:15 am 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor sep 22, 2016 9:28 pm
Inlägg: 199
Ort: Dalarna
Luftfilter 300kr och KLRacings LTT Chip 1400kr beställt.
Hoppas på förbättring.

_________________
Henrik Östling
Volvo 740 B230FK
viewtopic.php?f=21&t=94679


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor jun 22, 2017 2:34 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön jan 01, 2017 3:10 am
Inlägg: 312
Ort: Österlen/Skåne
Vad blev det för luftfilter? :)

_________________
Bild

Tack till:
Bil Bengtsson i Simrishamn
do88.se
KL Racing


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor jun 22, 2017 5:39 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor sep 22, 2016 9:28 pm
Inlägg: 199
Ort: Dalarna
Truls_Nordahl skrev:
Vad blev det för luftfilter? :)

Hittade ett luftfilter på KL som såg ok ut. Dom skriver väldigt lite om det, men det kan vara värt ett försök. Egentligen är jag inte så mycket för sportluftfilter, men original har Volvo 740 N/A batteriet på vänstersida sett framifrån, alltså kan man ej montera luftburken från 940.
Man skulle kunna flytta batteriet till högersidan, men där sitter spolartanken.

Det är mycket möjligt att jag flyttar batteriet till skuffen, men tillsvidare ska jag bygga min egen luftburk/avskärmning och montera filtret ovanpå batteriet.

https://shop.klracing.se/sv/artiklar/sp ... -hogt.html

_________________
Henrik Östling
Volvo 740 B230FK
viewtopic.php?f=21&t=94679


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor jun 22, 2017 7:24 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön jan 01, 2017 3:10 am
Inlägg: 312
Ort: Österlen/Skåne
Nej det är ett litet dilemma med batteriet.

Filtret funkar säkert kanon! Gillar att handla på KL då dom har mycket bra service och sjyssta grejer.

_________________
Bild

Tack till:
Bil Bengtsson i Simrishamn
do88.se
KL Racing


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor jun 22, 2017 8:03 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor sep 22, 2016 9:28 pm
Inlägg: 199
Ort: Dalarna
Truls_Nordahl skrev:
Nej det är ett litet dilemma med batteriet.

Filtret funkar säkert kanon! Gillar att handla på KL då dom har mycket bra service och sjyssta grejer.

KL är bra men även på KL får man det man betalar för.

Har förövrigt hittat en skaplig spricka i avgashuset på min 13C. Det är nog inte så många mil kvar på den.
Tips på ny turbo? Gärna något bolt-on. Biltemas 16t?

Kommer i princip åka standard motor förutom KL chip och saab-spridare tillsvidare.

_________________
Henrik Östling
Volvo 740 B230FK
viewtopic.php?f=21&t=94679


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre jun 23, 2017 5:19 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön jan 01, 2017 3:10 am
Inlägg: 312
Ort: Österlen/Skåne
Jag hade rådfrågat om turbo hos GIK turboteknik, dom har en del godis att välja mellan.

_________________
Bild

Tack till:
Bil Bengtsson i Simrishamn
do88.se
KL Racing


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör jun 24, 2017 11:00 am 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor sep 22, 2016 9:28 pm
Inlägg: 199
Ort: Dalarna
Truls_Nordahl skrev:
Jag hade rådfrågat om turbo hos GIK turboteknik, dom har en del godis att välja mellan.

GIK såg bra ut, men jag blev arbetslös iförrgår och har inte riktigt pengarna till sådana prylar just nu.

_________________
Henrik Östling
Volvo 740 B230FK
viewtopic.php?f=21&t=94679


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 143 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5 ... 10  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010